Toimiko myyjä oikein? Erikoinen asiakaspalvelu kokemus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei todellakaan ole myyjän asia tehdä olettamuksia. Eikä ottaa mitään toiselta sanomatta sanaakaan. Tuon tilanteen olisi sekä ap että myyjä voinut hoitaa paljon paremmin, mutta vastasin vain ap:n otsikossa esittämään kysymykseen, toimiko myyjä oikein? No ei toiminut.

Voi että tätä maata ja asiakaspalvelun tasoa. On siis ihan ok, että koska ap ei saanut suutaan auki, hänen kädestään voi viedä tavaran (en ota kantaa siihen, miten tämä tapahtui, jos tapahtui) ja se on ihan ok. Että ei mitään, näin pidetään firman mainetta korkealla ja pidetään asiakkaatkin vielä. Juu-u :D

No tottakai myyjä tekee olettamuksia. Ihan koko ajan. Itse esimerkiksi ruokakaupan kassalla voin mielestäni ihan hyvin olettaa, että jos kassalle tulee nainen ja lapsi ja lapsi heittää naisen nähden tikkarin ostoshihnalle, nainen todennäköisesti on valmis sen tikkarin lapselle ostamaan. Pitäisikö minun varmistaa ensin siltä naiselta, että oletteko samaa seuruetta ja haluatko varmasti maksaa tämän tikkarin.

Mä olen ollut varmaan miljoona kertaa kassalla niin, että ostan jotain, minkä mies kantaa kassalle, ja minä sitten maksan. Ikinä ei ole mieheltä kysytty että niin, onkos tämä sun eukkos ja varmastikko haluat antaa sen ostaa tuon petunian, ettet halua ittelles?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28082504:
No tottakai myyjä tekee olettamuksia. Ihan koko ajan. Itse esimerkiksi ruokakaupan kassalla voin mielestäni ihan hyvin olettaa, että jos kassalle tulee nainen ja lapsi ja lapsi heittää naisen nähden tikkarin ostoshihnalle, nainen todennäköisesti on valmis sen tikkarin lapselle ostamaan. Pitäisikö minun varmistaa ensin siltä naiselta, että oletteko samaa seuruetta ja haluatko varmasti maksaa tämän tikkarin.
Ja jos se nainen meinaa maksaa sen, sun pitää kysyä siltä lapselta että onko nyt ok että tämä nainen ostaa tämän tikkarin, vai olisitko sinä halunnut sen ostaa. :D

• Tykkää
Reactions: Björn
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28082508:
Että koska tämä henkilö on ammatiltaan myyjä, niin hänen ei tule tehdä ihmiselle tyypillisiä ja ominaisia oletuksia? Voi vittu, asioi sä ensi kerralla robotin kanssa...

Hah, ja ota sinä asiakkaasi kädestä tavaroita sanomatta sanaakaan, niin on asiakaspalvelutilanne hoidettu oikein mallikaasti, juuri niin kuin Suomessa kuuluukin.

Ja ei, en asio robottien kanssa, asion ihmisten kanssa. Enkä ainakaan tässä maassa oleta saavani mitään kohtelua keltään myyjältä, mutta jos saan niin kiva juttu. Ap:n tapauksessa myyjä olisi voinut varmistaa asian, ja kun olisi selvinnyt, että ap on eri seuruetta niin pahoitellut asiaa. Sitten hän olisi voinut sanoa tarkistavansa, voiko kangasta esimerkiksi tilata lisää, niin että ap:kin saa omansa. Ja jos ei voi, niin tarjoutunut auttamaan etsimään toista kangasta, heti kun on palvellut sen ensimmäisen asiakkaan.

Mutta ei, ei tietenkään noin! (Paitsi että niin olisin itse myyjänä tehnyt. Ihmiset voi olla hankalia, mutta yleensä tilanteista kyllä selviää ihan kunnialla).

[QUOTE="viima";28082122]olen ollut hienommissa sisustusliikkeissä ihan töissäkin ja kyl meillä asiakas on
itse saanut ottaa halutessaan sen kangasrullan kainaloonsa. ei ole ollut mitään vuoronumero systeemiä.

mut mä lopetan nyt. jos tuote on tiskin takana tai siinä lukee et vain myyjä saa koskea ni sit eri asia. mut koska tästä tapauksesta emme tiedä onko hyllyssä niin lukenut niin turha jauhaa.[/QUOTE]

Missä Suomessa on oikein hienompia sisustusliikkeitä oikein useampia, joissa on töitä tullult tehtyä??? Tuntuu, että tässä viimassa on alkanut oikein itkupotkuraivari.

[QUOTE="Siis";28082507]Mä olen ollut varmaan miljoona kertaa kassalla niin, että ostan jotain, minkä mies kantaa kassalle, ja minä sitten maksan. Ikinä ei ole mieheltä kysytty että niin, onkos tämä sun eukkos ja varmastikko haluat antaa sen ostaa tuon petunian, ettet halua ittelles?[/QUOTE]

Onko se myyjä käynyt hakemassa sen petunian sun miehesi käsistä, että voit maksaa sen?

Minulla on surullinen kaalikääryletarina.

Viimeisillään raskaana menin lounaspaikkaan jossa oli kaalikääryleitä yhtenä ruokalajina. Niitä oli jäljellä enää yhdelle. Menin kassalla, maksoin annoksen ja menin ottamaan kääryleitä. Minulla oli jo lautanen ja ottimet kädessä, kun joku mummo hyökkäsi ovesta sisään ja kysyi onko vielä kääryleitä. Sanoin että ostin juuri viimeiset. Mummopa ei sitä olevinaan kuullut vaan hyökkäsi kiinni kääryleisiin ja kahmi ne itselleen siinä nenäni edessä. Ei ehtinyt edes ulkovaatteitaan riisumaan, sanoi vaan että olipa hyvä kun ehdin. Mummo ei kehdannut edes katsoa minuunpäin, selvästi tajusi mitä teki, mutta kaalikääryleenhimo vei voiton käytöstavoista. Muu seurueensa ei olevinaan myöskään tajunnut tilannetta, olivat vain hämillään (nainen ja pari lasta) ja etsivät pöydän ja tekivät tilauksensa jne.

Menin kassalle ja sanoin että en saanut sitä ruokaa jonka juuri maksoin. Annokset oli hinnoiteltu ruokajlajin mukaan, kassa pahoitteli, tarjosi ilmaista salaattipöytää ja maksoi rahani takaisin annoksesta jota en siis saanut (paitsi juoman hinnan jota oli ehtinyt jo maistaa). Mummolle ei sanonut mitään.

Menin autolle ja rupesin itkemään :D olisi tehnyt niin kovasti mieli niitä kääryleitä, ja koin horveää epäoikeudenmukaisuutta!

Viimeisillään raskaana menin lounaspaikkaan jossa oli kaalikääryleitä yhtenä ruokalajina. Niitä oli jäljellä enää yhdelle. Menin kassalla, maksoin annoksen ja menin ottamaan kääryleitä. Minulla oli jo lautanen ja ottimet kädessä, kun joku mummo hyökkäsi ovesta sisään ja kysyi onko vielä kääryleitä. Sanoin että ostin juuri viimeiset. Mummopa ei sitä olevinaan kuullut vaan hyökkäsi kiinni kääryleisiin ja kahmi ne itselleen siinä nenäni edessä. Ei ehtinyt edes ulkovaatteitaan riisumaan, sanoi vaan että olipa hyvä kun ehdin. Mummo ei kehdannut edes katsoa minuunpäin, selvästi tajusi mitä teki, mutta kaalikääryleenhimo vei voiton käytöstavoista. Muu seurueensa ei olevinaan myöskään tajunnut tilannetta, olivat vain hämillään (nainen ja pari lasta) ja etsivät pöydän ja tekivät tilauksensa jne.

Menin kassalle ja sanoin että en saanut sitä ruokaa jonka juuri maksoin. Annokset oli hinnoiteltu ruokajlajin mukaan, kassa pahoitteli, tarjosi ilmaista salaattipöytää ja maksoi rahani takaisin annoksesta jota en siis saanut (paitsi juoman hinnan jota oli ehtinyt jo maistaa). Mummolle ei sanonut mitään.

Menin autolle ja rupesin itkemään :D olisi tehnyt niin kovasti mieli niitä kääryleitä, ja koin horveää epäoikeudenmukaisuutta!

Kauhea mummo. Mä olisin kopannut sen mummolta pois. :D

Mun mielestä oleellista olisi tietää, että lukiko siellä kangaspaikassa ohjeet, että vain myyjä saa tulla leikkaamaan kangasta. Tämä on oleellista siksi, että jos näin luki, niin silloinhan ap törkeästi etuili tuota asiakasta, joka kiltisti odotti vuoroaan kassalla pyytääkseen myyjää leikkaamaan kankaan. Ja tämä ohjeistus pitää kuin pitääkin lukea. Ei voi yksinkertaisesti olettaa, että asiakas tietää miten kuuluu toimia. Varsinkin jos kangasta ei vieläpä tarvitse leikata, vaan asiakas ottaisi koko pakan.

Myyjän osalta törkeää oli mennä ottamaan sanaakaan sanomatta tuo pakka/rulla ap:n kädestä. Vaikka sitä miten pyörittelisi, niin törkeää se on. Silloinkin jos myyjä teoreettisesti olisi kuvitellut asiakkaiden olevan samaa seuruetta. Kyllä pitää ehdottomasti vaikka pyytää kangasta tai jotenkin ilmoittaa, että tarvitsee kankaan rahastaakseen sen tms. Ja tämän tietää ihan jokainen asiakaspalvelija. Jopa Björn, joka tykkää nyt ihan vaan huvikseen väitellä.

JOS kaupassa oli ohjeet, että vain myyjä saa leikata tai antaa kankaan asiakkaalle, niin oikeaoppisesti myyjän olisi pitänyt heti ilmoittaa asiasta ap:lle ja pyytää viemään kankaan takaisin paikoilleen. Asianmukaista olisi ollut myös pahoitella ap:lle sitten sitä, että tosiaan kangasta ei ole enempää ja että toinen asiakas oli ennen aloittajaa.

Luulen että tässä on varmaan tapahtunut niin että myyjä on on luullut teidän olevan samaa seuruetta ja siksi ottanut sen kankaan. Siinä vaiheessa olisi kyllä sinun pitänyt sanoa, se oli jo sinulle tulossa, ei voi mitään jos et saa suutasi auki, eihän myyjä osaa lukea ajatuksiasi. Tosin minun mielestäni tuo toinen asiakas tässä on ollut se ääliö, koska varmaan on nähnyt sinun jo kyseistä kangasta aikovan ostaa ja tekikin noin..

[QUOTE="vieras";28082708]Luulen että tässä on varmaan tapahtunut niin että myyjä on on luullut teidän olevan samaa seuruetta ja siksi ottanut sen kankaan. Siinä vaiheessa olisi kyllä sinun pitänyt sanoa, se oli jo sinulle tulossa, ei voi mitään jos et saa suutasi auki, eihän myyjä osaa lukea ajatuksiasi. Tosin minun mielestäni tuo toinen asiakas tässä on ollut se ääliö, koska varmaan on nähnyt sinun jo kyseistä kangasta aikovan ostaa ja tekikin noin..[/QUOTE]

Höpönpöpön. Toinen asiakas on valinnut kankaan telineestä ja lähtenyt etsimään myyjää. Perässä tulee pirkko joka tempaisee koko telineen mukaansa. Edellä mennyt asiakas ei ole tehnyt väärin. Hän on omalla vuorollaan pyytänyt aiemmin valitsemansa tuotteen.

Ai kauheeta tuo "kaalikäärylemummo"! Kuolen nauruun!
lol3.gif

Itse olen kaalikääryleitä rakastava mummeli, mutta jotain rajaa himotuksellekin!

Toivottavasti ap laitoit jo viestiä liikkeen omistajalle. Todella tökeröä käytöstä myyjältä, siitä ei pääse yli eikä ympäri, vaikka täällä kuinka väitettäisiin, että sinä olet toiminut väärin. Myyjän tehtävä on olla kohtelias asiakkaille ja palvella heitä hyvin, vaikka asiakas olisi itse naama norsunveellä (mitä sinä et siis ollut). Myyjä osoitti, ettei ole hyvä asiakaspalvelija.

Hyvin ikävä tapaus. Samalla tavallahan tehtiin myös ap:lle. Häneltä riistettiin käsistä tavara jonka hän oli jo ottanut haltuunsa. Kaupassahan tuskin oli mitään kieltokylttiä, että tavaroita ei saa ottaa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;28082798:
Höpönpöpön. Toinen asiakas on valinnut kankaan telineestä ja lähtenyt etsimään myyjää. Perässä tulee pirkko joka tempaisee koko telineen mukaansa. Edellä mennyt asiakas ei ole tehnyt väärin. Hän on omalla vuorollaan pyytänyt aiemmin valitsemansa tuotteen.

Mistä tiedät että oli valinnut aiemmin? Ehkä hän päätti vasta jonossa ostaa tuota kangasta kun näki sen ap:llä.

kirjastossa tapahtunut vastaava tilanne, luin jotain suosittua kirjaa joka oli ilmeisesti hyllyn viimoinen kirja, en ollut varannut tai lainannut kirjaa istuin siis vain kirjastossa lukemassa. möykkä kuulu jo kaukaa kun joku arvokkaan näköinen rouva vaati saada juuri sen kirjan jota ei ollut hyllyssä asiakaspalvelija sanoi :"kirja on viellä täällä kirjastossa mutta joku sitä lukee" no itkupotkuraivarit kesti vaikka kuinka pitkään, vihdoin arvokas rouva huomasi että minä luenkyseistä kirjaa ja alko vaatimaan sitä minulta. totesin ystävällisesti että olin jo aikoja sitten alkanut lukemaan sitä ja jne. nainen marssi pois, jonkun ajanpäästä joku asiakasalvelia tuli luokseni ja totesi "anna nyt vaa se kirja tänne!" että näin :).

Olitko mielestäsi kovinkin nokkela ko. tilanteessa? Olisit lainannut kirjan ennen kuin aloit lukemaan sitä. Asetit kirjastolaisen vaikeaan asemaan kahden asiakkaan välissä, ja minulla on suuria vaikeuksia uskoa, että hän olisi toisen asiakkaan jo poistuttua komentanut sinua antamaan kirjan pois.

[QUOTE="vieras";28083671]Olitko mielestäsi kovinkin nokkela ko. tilanteessa? Olisit lainannut kirjan ennen kuin aloit lukemaan sitä. Asetit kirjastolaisen vaikeaan asemaan kahden asiakkaan välissä, ja minulla on suuria vaikeuksia uskoa, että hän olisi toisen asiakkaan jo poistuttua komentanut sinua antamaan kirjan pois.[/QUOTE]

Joop oli siis ottanut kirjan itselleen. Kirjastonhoitaja ei voinut tietää aikooko joop lainata kirjan, vai lukeeko hän sitä vain kirjastossa. Se jolla on oikeus valita, lainaako hän kirjastosta kirjan vai ei, on se jonka hallussa kirja on. Hän voi hyvinkin pitää sitä käsissään, lueskella ja päättää vasta sitten ottaako sen mukaansa.

Yhteistyössä