Mistä ihmisillä on varaa tällaiseen elämäntyyliin? Ihmettelen oikeasti. Kertokaapa mulle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toiset haluaa sitä luksusta siihen arkeensa. Eli käyttävät mitä on.

Miksi velkaannuttaminen kuulostaa niin negatiiviselta.... :)

Puhdasta "laitan säästötilille" säästämistä en ymmärrä. Korkotaso on niin alhaalla ollut jo pidempään, että lainaraha on itseasiassa halvempaa kuin oman sijoittaminen. Sitten jos säästetään rahaa niin, että sijoitetaan se ja laitetaan raha "tekemään työtä", niin silloin siinä on järkeä. Eli sijoitettu raha myös tuottaa joka kuukausi x määrän rahaa, jonka voi taas sijoittaa tai käyttää elämiseen. Sijoitettua rahaa ei kuitenkaan saa heti muutettua käteiseksi, jos tulee se paha päivä.

Tarkennan vielä edellistä kommenttiani ja lausetta:
Korkotaso on niin alhaalla ollut jo pidempään, että lainaraha on itseasiassa halvempaa kuin oman sijoittaminen.

Selvemmin sanottuna tarkoitan:
Korkotaso on niin alhaalla ollut jo pidempään, että lainaraha on itseasiassa halvempaa kuin oman käyttäminen.

Meillä on autojen lyhennyt yhteensä 1200e/kk ja asuntolaina 800e/kk ja kulutusluottojen 100e/kk.
Laskut ja asumiskulut nielaisee vielä palkasta osan ja ruokaan ja vaatteisiin jää 500e/kk. Mut kulutusluotot onkin vaatelaskuja pääasiassa. Hyvin pärjätään.

Ihan käsittämätön summa autoihin, en ymmärrä. En ikinä, ikinä ikinä maksaisi tuollaista summaa kuussa periaatteessa tyhjästä. Puistattavaa. Ja kulutusluotot, en tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja Hölmön hommaa;28312697:
Mutta tilanne on kuitenkin se, että velkanne tavallaan kasvaa koko ajan. Eli auton arvo alenee nopeammin kuin te lyhennätte sitä. Pelastuksena lienee se, että auton ostossa lienee käytetty myös x määrä omaa rahaa? Muutoinhan tilanne olisi se, että auto olisi arvoton, ennenkuin laina on maksettu...

Mutta jos autoa ei ole edes tarkoitus maksaa kokonaan? Pidetään muutama vuosi ja vaihdetaan sitten uuteen.

Yksi esimerkkitapaus on ostaa auto autoliikkeenrahoituksella (näitäkin saa nykyään ihan kohtuukoroilla, jopa pankkia halvemmilla), sijoittaa siihen ensin x määrä rahaa ja ottaa loppu raha rahoituksella velaksi. Maksetaan lyhennyksia muutama vuosi. Sitten vaihdetaan uuteen ja edellinen auto palautuu liikkeeseen ja sillä on tietty arvo mikä otetaan huomioon. Ja taas maksellaa lyhennyksiä.

Tai voihan sen auton liisata. Melko yleistä sekin.

Tai ostetaan eka auto RAHALLA (tai maksetaan parissa vuodessa laina pois), vaihdetaan uuteen ja maksetaan väliraha, vaihdetaan taas parin vuoden päästä uuteen jne. Maksetaan aina vaan sitä välirahaa tai otetaan vain se lainana.

Alkuperäinen kirjoittaja Hölmön hommaa;28312779:
...jolloin velkaantumisnopeus kiihtyy entisestään. Ihan oikeasti ihmiset, oletteko te näin pihalla velan määrän, korkojen, arvonaleneman yms. kaltaisista asioista?

Ei ne osaa. "Velan ottaminen on halvempaa kuin säästäminen" palstaperustelu pätee niin kulutusluottoihin, auton vaihtamiseen velalla vuoden välein, jättitalojen rakentamisen Etelä-Suomessa ym.

[QUOTE="vieras";28312888]Ei ne osaa. "Velan ottaminen on halvempaa kuin säästäminen" palstaperustelu pätee niin kulutusluottoihin, auton vaihtamiseen velalla vuoden välein, jättitalojen rakentamisen Etelä-Suomessa ym.[/QUOTE]

No laskepa kuinka kauan sulla kestää säästää 200 000e? Siis jos säästät sen ihan omasta työtulostasi eikä mistään perinnöistä tms.?

[QUOTE="vieras";28313001]Mä saan 21000 vuodessa säästöön+sijoituksen tuotto.[/QUOTE]

Saat kuussa säästöön 1750e?
Ja sun tulot on?

Paljonko sulla on menoja kuussa?

Kysyykö joku tosissaan miksi pitäisi säästää?!!!

Meillä kävi niin, että mies irtisanottiin ja minut lomautettiin. Voi LUOJALLE KIITOS, meillä oli säästöjä. Pärjättiin säästöillä vuosi. Mies sai uuden työn ja nyt voidaan taas säästää. Säätöillä pärjättiin niin hyvin se vuosi, ettei lasten esim. tarvinnut mistään luopua ja jopa Pietarissakin käytiin lomalla+ reissattiin Suomessa.

Mulle olisi avioeron aikana ollut säästöstä hyötyä. Meillä oli leveä elämäntyyli. Iso talo, hienot autot, osarilla matkat yms. Kaikki oli päällepäin hienosti ja meitä moni piti rikkaina. Mies oli yrittäjä, mutta korviaan myöten veloissa. Minun duunaripalkkani meni pääasiassa lasten ja omiin merkkivaatteisiin.

Kun erottiin, mulla oli 200e rahaa. Talo myytiin voitolla, mutta ne rahat menivät heti kulutusluottojen lyhentämiseen ja autolainan pois maksamiseen. Lopulta kävi niin, että minä lainasin pikkusiskolta rahat takuuvuokraan. Minä.. rikas ison talon ganta-leidi. Mä koin tuon kaiken niin nöyryyttävänä, että muutettiin eri paikkakunnalle.

Nyt olen jo mummu itsekin ja lapset isoja. Pahoillani olen siitä, etten saanut lapsilleni säästettyä rahaa. Onneksi meillä on toisemme. Se on maailman paras asia.

[QUOTE="Katja";28312591]Meillä on yli 60t autolaina ja se tuntuu hirvittävän monia.[/QUOTE]

Se hirvittää. Miksi pitää olla kallis auto, jos siitä ei ole varaa maksaa omalla rahalla? Kai rahoille olisi parempaa sijoituskäyttoä?

Meitä pidetään rikkaana. Meillä iso kallis omakotitalo, ihan uusi toinen auto ja toinenkaan kovin vanha. Ostetaan mitä halutaan, ravintolassa 2-4 kertaa viikko, reissataan n. 4 kertaa vuodessa ym.

Mutta ennen lapsia säästimme paljon ja ensin ostimme vanhan halvemman talon kun lapset pieniä. Säästimme koko ajan lisää, mistään tinkimättä. Sain perinnön 150t€ ja ostimme uuden ihanan talon, toinen talo vuokralle. Me säästämme sieltä mikä ei meille ole tärkeää eli autot eivät ole bemareita ym. Vaatteet ostetaan laatua, mutta ei liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä yrität kertoa?;28313007:
Aika paljon vähemmän aikaa sen säästämiseen menee, kuin vastaavan suuruisen velan maksamiseen. Oletuksina siis normaali lainakorko vs. normaali sijoitustuotto.

Maksan mieluummin normaalia lainakorkoa ja elelen asunnossani kuin heitän joka kuukausi rahaa "jonnekin" toivottavasti kasvamaan korkoa.

Moni tarkoittaa muuten säästämisellä ihan sitä perinteistä kolikot possuun ja satanen kuussa erilliselle tilille-menetelmää. Niin minäkin. Sijoittaminen ei ole mitään säästämistä, johan sen nimikin kertoo.

Sijoittaminen vaatii taitoa ja kiinnostusta, eikä minulta löydy kumpaakaan. Riskinottokaan ei juuri houkuttele. Matalan riskin sijoituksissa taas tuotot jää naurettavan pieniksi suhteessa niihin määriin, mitä pystyn sijoittamaan. En todellakaan ole valmis heittämään maailman osakekurssien vietäväksi samaa summaa, mitä maksan pankille asunnosta, jossa saan jo maksamisaikana asua. En yksinkertaisesti uskalla.

Aika hyvät talo/maakaupat teimme aikoinaan. Rakensimme uuden talon, josta nyt vähän lainaa. Olisi mahdollisuus elää ap:n mainitsemalla tyylillä (ottamalla lisää lainaa), mutta mieluummin maksamme lainan mahdollisimman pian kokonaan pois ja elelemme mukavammin sitten myöhemmin. Ja olen siis pienituloinen, mies keskituloinen.

Mä kans ihmetteln kun tutut rakensi todella hienon talon vaikka ovat "normaaleissa" ammateissa, tiedän suunnilleen siis mitä tienaavat. Ei ainakaan kovin montaa sataa voi arvio heittää... No, talo on täysin lainalla rakennettu, yli 300.000e on lainaa mikä on musta aivan järjetön summa keskituloilla. Meillä on vajaa puolet tosta ja ei haittaisi yhtään jos ois vähemmän!

samaa mietin minä,monillä sama tulotaso kuin meillä ja tuntuu että paljon enempi pystyvät tekemään ja hankkimaan.

Vanha ketju jo.

Mistä voit tietää toisten tulotason? Mä teen töitä ohjaaja nimikkeellä ja nettopalkka on varmaan 1600e kuukaudessa. Mies on insinööri (amk) ja esimiestehtävissä. Nettopalkka noin 4300. Eli meillä ja palkoista käteen kuukaudessa noin 5900 ja tuohon kahden lapsen lapsilisät päälle.

Pääomatuloja meillä on vuodessa reilusti ja näistä ei kyllä tiedä juuri kukaan. Esimerkiksi mun työkavereista varmaan kukaan ei edes uskoisi, jos tietäisi, että mulla on kaksi sijoitusasuntoa ja miehellä 12. Lisäksi mulla perittyä metsää ja maata yli 130.000 edestä ja miehellä muita sijoituksia reilusti.

Mä kans ihmetteln kun tutut rakensi todella hienon talon vaikka ovat "normaaleissa" ammateissa, tiedän suunnilleen siis mitä tienaavat. Ei ainakaan kovin montaa sataa voi arvio heittää... No, talo on täysin lainalla rakennettu, yli 300.000e on lainaa mikä on musta aivan järjetön summa keskituloilla. Meillä on vajaa puolet tosta ja ei haittaisi yhtään jos ois vähemmän!

Ihmisillä voi olla paljon muita tulonlähteitä tai perintöä tms. Mä olen alle 30 vuotias ja ihan tavallinen maalaisflikka. Varmaan juuti sellainen, josta kukaan ei uskoisi, että olisi oikeasti varakas. Vanhempani elävät, mutta muualta olen perintöä saanut nettona yli sata tonnia.

Yhteistyössä