Koirat kiinni taajassa, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mikä siinä on niin vaikeaa? Ymmärrän hyvin, että koiralle tekee hyvää juosta välillä vapaana, ja että touhukkaammalle otukselle on kurjaa joutua olemaan aina ulkoillessa kytkettynä. Sitä omistaja olisi voinut miettiä ennen kuin hankkii koiran, ellei kykene ulkoiluttamaan sitä muuten kuin lainvastaisesti? Muuta maalle tai etsi koirapuisto!

Minä pelkään koiria. Se on minun ongelmani, jos lenkkipolulla tulee kytkettynä vastaan koira tai kyläpaikassa eteisessä pikku-Turre hyppii päälle. Minun on vain itse nieltävä fiilikseni tai poistuttava paikalta. Koirilla ja heidän omistajillaan on oikeuksia, eikä minun pelkoni oikeuta niitä rajamaan.

Yritän kovasti, etten välittäisi pelkoa lapsilleni. Hengittelen syvään, ajattelen muuta ja päästän lapset tutustumaan omistajan luvalla luotettavan omistajan koiraan. Pyydän omistajaa neuvomaan lapsia, miten koiraa tulee käsitellä, koska minä en sitä osaa. Tulkitsen koiria täysin väärin, tiedän sen.

Mutta kun ulkoilen lasten kanssa (mm. 1,5-vuotias), en todellakaan halua, että sieltä kulman takaa jolkottaa pienen ponin kokoinen koira vapaana, vaikka omistaja itse olisi kuinka sitä mieltä, että se on ihan kiltti (niin oli sekin joka minua puri, samoin se joka puri miestäni). Koska lain mukaan koira on pidettävä kytkettynä taajama-alueella, minulla pitäisi olla oikeus ulkoilla pelkäämättä noita vapaana juoksevia otuksia. Kun se täysin vieras koira tunkee haistelemaan taaperoa, niin kyllä, minä säikähdän ja nostan lapsen hyvin nopeasti syliin, ja odotan syke satasessa että omistaja tekee jotain ja helvetin pian. Vaikea olla välittämättä koirapelkoaan lapselle... (vaikka toki iholle tunkevia vieraita koiria saakin vähän pelätä).

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa!? Ei pidä hankkia niitä koiria jos ei osaa hoitaa niitä lakia noudattaen.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Koirapelko on minullekin tuttua, mutta olen jonkun verran koettanut suitsia pelkoani miettimällä miten toimin jos koira käy päälle. Pelkkä pelkosi ei nimittäin tule pelastamaan lastasi, jos pahin kauhukuvasi toteutuu ja se ponin kokoinen hirviö raatelee lapsesi sisukset pellolle. Joten ota selvää, mitä teet ja miten toimit.

Itse olen pysäyttänyt koirien omistajia ja kertonut pelostanut. Etenkin pienten koirien omistajat ymmärtävät heti, koska pelokas ja paniikissa oleva ihminen voi aiheuttaa enemmän vahinkoa koirille kuin koirat ihmiselle. Ja jos iso koira on vapaana minä vain pysähdyn ja kysyn omistajalta onko koira vaarallinen. Se, että juttelee rauhoittaa jo omaa mieltä ja omistajat ovat suurin osa vastuuntuntoisia, jolloin he kutsuvat koiransa pois.

Sille ei vaan voi mitään, että jotkut eivät välitä säännöistä. Mutta älä kirjoita tänne, vaan toimi. Ryhdy puhumaan näkemyksistä kotikulmillasi. Me suomalaiset olemme kauhean arkoja puhumaan toisillemme ja kuitenkin suurin osa ihmisistä ei todellakaan suhtaudu vieraaseen ihmiseen kielteisesti. Niin kauan aikaa kun itse on asiallainen ovat muutkin.

[QUOTE="vieras";28452976]Koirapelko on minullekin tuttua, mutta olen jonkun verran koettanut suitsia pelkoani miettimällä miten toimin jos koira käy päälle. Pelkkä pelkosi ei nimittäin tule pelastamaan lastasi, jos pahin kauhukuvasi toteutuu ja se ponin kokoinen hirviö raatelee lapsesi sisukset pellolle. Joten ota selvää, mitä teet ja miten toimit.

Itse olen pysäyttänyt koirien omistajia ja kertonut pelostanut. Etenkin pienten koirien omistajat ymmärtävät heti, koska pelokas ja paniikissa oleva ihminen voi aiheuttaa enemmän vahinkoa koirille kuin koirat ihmiselle. Ja jos iso koira on vapaana minä vain pysähdyn ja kysyn omistajalta onko koira vaarallinen. Se, että juttelee rauhoittaa jo omaa mieltä ja omistajat ovat suurin osa vastuuntuntoisia, jolloin he kutsuvat koiransa pois.

Sille ei vaan voi mitään, että jotkut eivät välitä säännöistä. Mutta älä kirjoita tänne, vaan toimi. Ryhdy puhumaan näkemyksistä kotikulmillasi. Me suomalaiset olemme kauhean arkoja puhumaan toisillemme ja kuitenkin suurin osa ihmisistä ei todellakaan suhtaudu vieraaseen ihmiseen kielteisesti. Niin kauan aikaa kun itse on asiallainen ovat muutkin.[/QUOTE]

Kirjoitat asiaa. Ja olisi varmasti aiheellista miettiä "toimintastrategioita".

Mutta esimerkiksi se minun kyynärtaipeeni leikkauskuntoon rusentama koira oli "ihan kiltti, ei ole koskaan purrut ketään, kyllä sitä voi silittää". Siksi uskon vähän heikosti siihen vaikka omistaja sanoisi, ettei koira ole vaarallinen. Tuokin koira oli vaarallinen ensimmäistä kertaa, ei omistaja sitä tajunnut ennakoida.

No joo, mä kyllä pidän rotan kokoista koiraani vapaassa metsässä, ja pidän vastedeskin. Jos tulee joku vastaan otan "näön" vuoksi remmiin kiinni.. mun koirahan siis juoksee karkuun jos joku vieras tulee sen "mukavuusalueelle".

En muuten juur koskaan näe vapaita koiria missään, vaikka täällä on paljon koiria ja kuljen ulkona paljon. Hassua että joillekkin sitten tulee suunnilleen joka päivä.... mutta ennenkaikkea sun kannattaisi tehdä jotain tolle sun pelolle. Loppujen lopuksi kärsit siitä vain itse, koska koko maailmaa et voi muuttaa.

Joo, samaa mieltä. Vaikka meilläkin siis koira, niin ärsyttää kun annetaan koiran juosta vapaana "kun ei se mitään tee". No hyvä ettei tee, mutta meidän koira ei tykkää jos itse on kytkettynä ja sitä tulee vapaana oleva haistelemaan.
Ärähtää kyllä, ja joskus on yrittänyt näykkäistäkin ja sitten mulle valitetaan että "miten se nyt noin, tää on ihan kiltti". Niin, meidän koira ei tykkää kun harvoista ja valituista lajitovereistaan, ei ole ongelma koska pidän sen kiinni ja näin ollen voin varmistaa miten reagoi. Jos yllättäen joku tulee vapaana sen luo, niin ei kai se nyt meidän syy ole.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Mua on pari kertaa koira lenkkeillessä purrut/näykkäissyt ja jos seuraava kerta vielä tulee niin potkaisen piskiä takaisin. On se perkele jos ei omistaja osaa pitää koiraansa kurissa. Selitykset on aina just noi "oho, miten se nyt noin" tai "oho, se varmaan pelästyi jotain".

Joo, pelkään koiria nykyään. Ennen en pelännyt.

Mulla on kaksi koiraa mutta olen ehdottomasti samaa mieltä ap:n kanssa! Koirat on pidettävä kytkettynä vaikka olisi miten kiva turre kyseessä. Joskin minun motivaationi ei ole koirapelko vaan pelko siitä, että vieras vapaana ulkoileva koira tulee liian lähelle ja omani käy sen päälle tai vieras koira käy omani kimppuun. Meillä on iso koira joka suhtautuu vieraisiin koiriin aggressiivisesti ja pieni koira josta ei ole vastusta jos iso koira käy päälle.

Tosin pelkään myös hieman vieraita koiria etteivät käy minuun tai lapseeni kiinni. Koira on kuitenkin vaistonvaraisesti toimiva eläin jonka käytöstä ei voi joka tilanteessa ennustaa. Onhan jopa äärimmäisen hyvin koulutettu poliisikoira käynyt ihmisen kimppuun syyttä suotta.

Ja tämänkin ongelman ratkaisee niinkin helppo keino kuin kolinapurkki... mutta siitä saa aina paskaa niskaan joten enpä taida taas jaaritella siitä. :P Just tänään häädin mun nokan eessä haukkuvan koiran purkilla ja ärinällä. Koiran olemus muuttui välittömästi kunnioittavaksi, antoi tilaa ja hiljeni.

Kolinapurkki toimii vahvaan dominoivaan koiraan mutta pehmeälle ja erittäin epävarmalle sillä voi tehdä enemmän vahinkoa. Lisäksi sen kanssa täytyy oikeasti tietää mitä tekee niin en kyllä maallikolle suosittelisi.

(Vai tarkoitko että vieraan vapaana olevan koiran häätää sillä? Miten koiria pelkäävä ihminen löytää itsestään tarpeeksi dominanssia tilanteeseen? Ei siihen pelkkä purkki riitä.)

Viimeksi muokattu:
Kolinapurkki toimii vahvaan dominoivaan koiraan mutta pehmeälle ja erittäin epävarmalle sillä voi tehdä enemmän vahinkoa. Lisäksi sen kanssa täytyy oikeasti tietää mitä tekee niin en kyllä maallikolle suosittelisi.

Kolinapurkkia saa ja pitää käyttää jokaiseen vieraaseen koiraan joka tulee _sun tai sun koiran henk.koht. alueelle_. Se on teidän kaikkien etu, ensisijaisesti sinun ja koirasi, mutta myös sen vieraan koiran.

Oman koiran koulutuksessa kolinapurkki on eri asia ja silloin pätee nuo luettelemasi "säännöt".

[QUOTE="vieras";28454967]Kolinapurkkia saa ja pitää käyttää jokaiseen vieraaseen koiraan joka tulee _sun tai sun koiran henk.koht. alueelle_. Se on teidän kaikkien etu, ensisijaisesti sinun ja koirasi, mutta myös sen vieraan koiran.

Oman koiran koulutuksessa kolinapurkki on eri asia ja silloin pätee nuo luettelemasi "säännöt".[/QUOTE]

Korjasin jo omaa tekstiäni kun tajusin että tarkoitit vieraan koiran häätöä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28454920]Ja tämänkin ongelman ratkaisee niinkin helppo keino kuin kolinapurkki... mutta siitä saa aina paskaa niskaan joten enpä taida taas jaaritella siitä. :P Just tänään häädin mun nokan eessä haukkuvan koiran purkilla ja ärinällä. Koiran olemus muuttui välittömästi kunnioittavaksi, antoi tilaa ja hiljeni.[/QUOTE]

Ja kuka kulkee ulkona jatkuvasti kolinapurkin kanssa? Koirien omistajien pitäisi vaan oppia noudattamaan lakia.

Ja kuka kulkee ulkona jatkuvasti kolinapurkin kanssa? Koirien omistajien pitäisi vaan oppia noudattamaan lakia.

No ehkä se joka päivät pitkät kulkee kylillä sen koirapelkonsa kanssa muutenkin?

Tietysti voi jäädä märehtimään ja odottamaan sitä täydellistä maailmaa, jossa kukaan ei päästä koiraansa irti, jossa kaikki koirat on 100% luotettavia ja yksikään koira ei esim. pääse koskaan vahingossa karkuun....

[QUOTE="vieras";28454988]Joo, tarkoitin tietysti sen irtokoiran purkittamista!

Niinkuin sanottu, koko maailmaa ei voi muuttaa, siksi täytyy koittaa työstää sitä omaa pelkoa. Purkki on hyvä apuväline irtokoiran häätämiseen, joten siksi vain vinkkasin.[/QUOTE]

Ok.

Toivottavasti ap löytää itselleen tavan selviytyä tilanteista!

Yhteistyössä