Mistä tietää että on migreeni? Mitä tutkimuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päävaivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päävaivainen

Vieras
Mulla on ollu vuosikymmenet "pääongelmia". Eka kerran vaadin pääsyä magneettikuvaan joskus 10-15 vuotta sitten, kun pää oli aina kipeä. Mitään ei onneksi löytynyt. Toisen kerran kävin magneetissa pari/kolme vuotta sitten, kun pää oli toispuoleisesti "omituinen". Mitään ei onneksi löytynyt silloinkaan.

Olen saanut diagnoosin, jännityspäänsärky, tension neck. Nyt on ollu pitkään kuitenkin hyviä kausia, että pää ei ole ollut usein kipeä. Eilen kuitenkin iski vuosisadan päänsärkykohtaus:

Illan mittaan tuli vähän sellainen olo, et päätä särkee ja ajattelin et lähden nukkumaan ilman särkylääkettä. Menin sänkyyn ja päätin lukea vähän kirjaa ja siinä lukiessani mietin et ei helkutti, tää päänsärky on aika kova ja jos en ota Panadolia, niin nuppi on kipee aamullakin. Siinä vaiheessa kun pähkäilin särkylääkkeen kanssa, (minäkö lääkevastainen?!) tuntui jo melkein et nuppi räjähtää. Huomasin et jotenkin se paheni, kun käänsin päätä alaviistoon.

Oloni paheni, kun säikähdin kovaa särkyä. Vatsassa alkoi möyryämään ja tuntui että en pysty olemaan mitenkään. Kahdesti kävin vessassa vääntämässä torttua ja pelkäsin koko ajan et kohta lentää laatta. Olo oli siis oksettava ja mahassa väänsi ja käänsi. En tiedä tuliko toi oksettava maha-olo säikähdyksestä vai pääkivusta.

Laitoin vielä kylmällä vedellä kastellun pyyhkeen otsalle ja odotin unta. No viimein se tuli, vaikka olin jo ehtinyt miettiä peräti ambulanssin tilaamista. Yöllä heräsin ja kauhein kipu oli kadonnut, mutta vähän tuntui joku vihlaus otsalohkossa. No, ei muuta kuin unta palloon. Nyt olen koko aamun kuulostellut päätäni ja pelännyt että mitä jos kauhea kipu tulee taas. Välillä olen muka tuntevinani, että jostain päin kivistää, mutta en tiedä onko se kuvitelmaa.

Mistä tietää et on migreeni? Joskus vuosia sitten olen yrjönnyt kun pää oli kipeä, mutta en tiedä tuliko se liiallisesta herkkujen ahminnasta se yrjö. Joskus on pää ollut niin kipeä, että kun sitä on liikuttanut, on tuntunut että lentää laatta. Nyt kuitenkin eilinen kipu oli jotain uutta, en ainakaan muista et olis noin kovaa kipua ennen ollut. Voiko tää olla vaan kertakaikkisen jumittuneet niska/hartialihakset, vai migreeni... vai stressi...?

Miten se tutkitaan et on migreeni?

Kyllä tuo migreeniäkin voi olla.

Mulla tutkittiin migreeni ihan kyselemällä oireista. Ja tietysti se sit varmisti kun täsmälääkkeet tosiaan toimi päänsärkyyn. Kandee käväistä lääkäriä konsultoimassa, saat samantien vahvempia särkylääkkeitä tai ihan kunnon täsmälääkkeet.

Minulla on aurallinen migreeni, joten helppo tunnistaa. Joskus häviää myös näkökentästä puolet pois eli näen mieheni kasvoista vain oikean puolen ja telkiarin teksteistä vain puolet ennen kuin päänsärky iskee. Ennen kuin tulee nuo näköharhat niin muutamaa tuntia aikaisemmin alkaa minulla mennä sanat oudosti sekaisin puheessa.

Minä olen kanssa ihan samaa miettinyt, ei ne muuta tee kun kysele ja anna lääkkeet, lääkkeet tosin minulla toimivat (migreeniin täsmälääkkeet), joten kai se sitten on migreeniä.

Minulla migreenin aiheuttavat kaikki nuo, jännitys, stressi, menkat (kuivattaa, päänsärky iskee helpommin), alkoholi (menkkojen aikaan, kuivattaa lisää). Kaikki nuo yhdessä, pää tulee jumalattoman kipeäksi, jos luulee että menee ohi ja ei siksi ota särkylääkettä niin kipu on aivan järkyttävä esim. keskellä yötä tai vielä aamulla tai koko päivän. Olen myös lääkevastainen enkä haluaisi napsia niin paljon särkylääkkeitä. Pää on niin kipeä, että näköä haittaa, oksettaa ja oksennankin ihan vesiputouksena, heikottaa ihan hirveästi, ei pysty kunnolla tekemään muuta kun makaamaan. Ripulia ei tule, mutta oireet voivat olla erilaisia. Jos olen ottanut ns. liian myöhään särkylääkkeen niin saattaa jäädä sellainen vihlova kipu juuri johonkin kohtaan päätä vaikkei itse särkyä enää tunne. Kuuma suihku päänahkaan auttaa, se laajentaa päänsäryssä supistuneita verisuonia ja veri kulkee paremmin päässä mikä helpottaa päänsärkyä.

Tärkeintä on ennaltaehkäisy, stressitön elämä, liikunta lihasjumeihin ja paljon vettä menkkoihin.

Kiitos vastauksista!

Aloin jo miettimään kaikkia aivoverenvuotoja ja tulppia ja pähkäilemään et pitääkö vielä varmuuden vuoksi lähteä päivystykseen, vaikka just nyt ei oo mitään pahempaa juttua. Mutta kai se nyt vieläkin olis jotenkin päällä tuo homma, eikä pelkkää vihlontaa tms. silloin tällöin, jos jostain tuollaisesta olis kyse? Apua!

Tulppaan taitaa kuolla jokatapauksessa aika nopeasti ja aivoverenvuotokin vie aika pian koomaan ymmärtääkseni, että turha tuollaisia on miettiä. :D Mene lääkäriin ja kerro peloistasi ja migreenikohtauksista. Minullakin on pää usein lievästi kipeä koko ajan ennen ja jälkeen migreenin, tai sitten vihlovan kivun liitän siihen migreenikohtaukseen joka tosiaan on tukahdetettu lääkkeillä too late

Onhan niitä erilaisia oireita riippuen tapauksesta.. mut yleisesti sen kyllä tunteen jos migreeni kyseessä.
Tai sitten mulla on alhainen kipukynnyt.. mutta väännän itkua ja toivon kuolemaa kohtauksen aikana, kun tuntuu pää yksinkertaisesti räjähtävän hetkellä millä hyvänsä.. no aina on henkiin jääty ja onneksi osaa ennakoida vähäsen, nappasta napin ennenkuin on liian myöhäistä.
Se ainakin multa vie täysin työkyvyn joten sen säryn kanssa ei voi leikkiä juupaseipäsotankosvaiensärkylääkettä-leikkiä..

Migreeni on kohtausmuotoinen päänsärky, missä voi olla etukäteisoireilua ennen varsinaista päänsärkyä. Etukäteisoireina voi mm. olla sormenpäiden puutumiset, maku- ja hajuherkkyys, valoherkkyys, erilaiset aurat, ärtyneisyys, jopa puheoireita.

Varsinainen kohtaus on sitten joko koko pään alueella ilmenevä tai toispuoleinen jomottava, sykkivä kipu. Aika usein olotilaa helpottaa se, kun menee viileään pimeään huoneeseen särkylääkkeen otettuaan ja yrittää rentoutua. Mahdollisimman vähän aistiärsytyksiä siis.

Migreenin voi myös laukaista mm. punaviini, voimakkaat juustot ja suklaa.

Minut on tutkittu ottamalla aivojen EEG 6- vuotiaana. JA on kyllä varsin kettumainen riesa :kieh:.

Mulla on auratonmigreeni, eli ei mitään ennakko-oireita kohtauksesta, huomaan vaan, että "nyt särkee pää" ja sitte se onkin menoa. Kyllä tuo vähän kuulostaisi migreeniltä, kun migreeni kuitenkin vaikuttaa koko hermostoon. Päivitin raskausaikana tietoja migreenistä, ni siellä oli just tosta, miten se jotenki sotkee koko hermosto-toiminnan ja näin ollen monet oksentelee, tulee valo- ja ääniherkkyyttä, liikuntakyvyttömyyttä yms. Migreeni pahenee, jos verenpaine nousee, siksi se vetää yleensä sängynpohjalle ja pitää siellä :). Että kaikin puolin tuo kuulostaisi migreeniltä, aurattomalta sellaiselta :)

Mä sain migreenidiagnoosin oireperusteella ja sillä että lääkitys tepsii. Perheessäni myös on migreeniä kahdella muullakin joten asia oli aika selvä. Testit osoitti migreeniin. Tension särky on mulla kyllä erilaista.

Mulla on auratonmigreeni, eli ei mitään ennakko-oireita kohtauksesta, huomaan vaan, että "nyt särkee pää" ja sitte se onkin menoa. Kyllä tuo vähän kuulostaisi migreeniltä, kun migreeni kuitenkin vaikuttaa koko hermostoon. Päivitin raskausaikana tietoja migreenistä, ni siellä oli just tosta, miten se jotenki sotkee koko hermosto-toiminnan ja näin ollen monet oksentelee, tulee valo- ja ääniherkkyyttä, liikuntakyvyttömyyttä yms. Migreeni pahenee, jos verenpaine nousee, siksi se vetää yleensä sängynpohjalle ja pitää siellä :). Että kaikin puolin tuo kuulostaisi migreeniltä, aurattomalta sellaiselta :)

jep...näkö sumenee, äänet voimistuu, valo ärsyttää, yrjöttää niin että yleensä täytyy olla suussa liukeneva lääke jne...Jalat katoaa ja pystyy vaan makaamaan hiljaa pimeässä. Jossain kohtaa tulee uni ja herättyä kipu on kadonnut. väsymys kohtauksen aikana aivan järkkyä ja kohtauksen lauettua väsyttää+pää on aika tyhjä. Olo paranee ajallaan normaaliksi. Aurallisia ollu pari, sillon ei kipua ollu paljoa.

• Tykkää
Reactions: ElaineH