Isovanhempien velvollisuus hoitaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kakaroita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kakaroita

Vieras
Missä kohtaa isovanhemmuus muuttuu velvollisuudeksi hoitaa lapsenlapsia?
Kuinka paljon teidän vanhemmat hoitavat lapsia? Pyynnöstä/ omasta halusta, työelämässä/ eläkkeellä?

Seurailen tilannetta jossa neljän lapsen äiti haukkui oman äitinsä kun ei koskaan hoida lapsia. Edellisellä viikolla lapsia oli vois

Ei isovanhemmilla ole VELVOLLISUUTTA hoitaa lapsenlapsiaan. Tietty, olishan tuo nyt surullista, jos ei ikinä heitä haluais tavata. Mutta velvollisuutta ei ole. Niinkuin ei ole sisaruksillakaan, oli heillä sitten itsellään lapsia tai ei.

Minä hoidin täyspäiväisesti kaksi vuotta lapsenlastani. Ei ollut velvollisuus vaan halu auttaa.
Nykyään olen työttömänä - sekin omasta tahdosta, että olen käytettävissä aina kun apua tarvitaan.

Kokeilin välillä työelämääkin, mutta pärjään kyllä aika vähällä ja tää on mun juttuni nyt.

Ei ole mitään pakkoa tai velvollisuutta. Useimmat isovanhemmat kuitenkin omasta tahdostaan haluavat luoda läheisen suhteen lastenlapsiinsa, viettää aikaa heidän kanssaan ja osoittaa heille rakkauttaan. Myös sana EI on hyvä osata, jos alkaa tuntua, että menee hyväksikäytön puolelle.

Mun 4-vuotias kyllä kyselee, milloin pääsee mummon luokse kylään. Ei se kyllä sinne koskaan mene ilman minua, kun eläkeläismummolla ei kuitenkaan ole koskaan halua ottaa mun lapsia hoitoon. Matkailu- ja kulttuuririennot on sen juttu. Vanhempaa sukupolvea on kyllä hautaan asti hoivannut ja omat lapset jäi sen vuoksi aika vähälle hoidolle omassa lapsuudessaan. Nyt ei lapsenlapsiakaan halua hoivata, eipä voi sanoa, että yllätyksenä olisi tullut. Hänelle on tärkeää, että omat lapset selviää kaikesta ilman ulkopuolisen apua. Muita ihmisiä kyllä auttaa kyllä mielellään. Kasvatusnäkemys on siis hänellä selvä.

Kyllä mielestäni isovanhemmilla on moraalinen vastuu jälkeläisistään, eli niistä lapsenlapsistakin, kuten myös aikuisilla lapsilla on moraalinen vastuu suvun vanhimmista.

Se ei tietenkään aina käytännössä mene niin..monestakaan syystä, mutta en mä kyllä pätkääkään arvosta sellaista touhua, ettei edes niistä kaikkein lähimmistä huolehdita.

Alkuperäinen kirjoittaja törkeää;29207929:
Mäki oon törmännyt samaan :) Ti lapset itse kysyy mutta en kyllä niele sitä väitettä että ilman äidin tai isän kehoitusta 4v älyää itse kysyä. Tai sit mulla on erikoinen lapsi

Mä en ole kyllä ikinä kehottanut tai käskenyt mun 4v lasta kysymään mummultaan, että saanko tulla teille yöksi. Ja joka ikinen kerta, kun puhun äitini kanssa puhelimessa, niin lapsi haluaa puhelimen kysyäkseen tuota samaa asiaa. Mummu vastaa yleensä viikolla, että nyt ei käy, kun mummulla on huomenna työpäivä. Lapsi tyytyy siihen ja sanoo mummulleen hyvää yötä. Ennemmin mua hävetti tuo ainainen kysymys, koska äidilläni on liuta lapsenlapsia, nyt jo huvittaa sekä äitiäni että minua. Minä olen omalla kohdallani sitä mieltä, että kun olen lapseni tehnyt, niin itse ne myös hoidan. Toki joskus tarvittaessa pyydän äidiltäni hoitoapua, mutta kyse on parista tunnista korkeintaan ja hyvin harvakseltaan tarvitsen lastenhoitoapua, koska lapset kulkevat mukanani siellä missä minäkin kuljen.

Tämä lapsistani on kyllä aina jostakin syystä ollut mummun poika sillä tavoin, että kokee mummun todella tärkeäksi ihmiseksi, vaikka mummu kohtelee kaikkia lapsenlapsiaan tasa-arvoisesti.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mielestäni isovanhemmilla on moraalinen vastuu jälkeläisistään, eli niistä lapsenlapsistakin, kuten myös aikuisilla lapsilla on moraalinen vastuu suvun vanhimmista.

Se ei tietenkään aina käytännössä mene niin..monestakaan syystä, mutta en mä kyllä pätkääkään arvosta sellaista touhua, ettei edes niistä kaikkein lähimmistä huolehdita.

Muotoilin mielessäni jotain tämänsuuntaista, mutta sanoitkin sen jo. Samaa mieltä siis.

myös syytä muistaa tasapuolinen kohtelu kaikkien lastenlapsien kanssa, ja ketään ei sais ottaa lellikiksi!
Vastaus ap.n kysymykseen ei tietenkään ole velvollisuus ottaa, mutta kun jotkut vaan pokilla vie, voik sää kattoo kun me käydään kaupassa/asioilla jne..
Ottasik sää...

Yhteistyössä