Laiskat isovanhemmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on 9 v. Lapsi, miehen vanhemmilla on ollut harvakseltaan yökylässä n. 1-2 vuoden välein siis yhden yön. Äidilläni ei ole ollut kertaakaa. On luotettava jne. Mutta pitkä matka. Eivät oikein milloinkaan ole kysyneet/tarjonneet hoitoapua, ei ilm. Kiinnosta. No olemme päättäneet olla yhtä niukkoja avun tarjoamiseen sitten myöhemmin vanhusisovanhemmille, ei tarvitse tulla sitten myöhemmin tulla ruinaamaan mitään apua meiltä. Sitä saa mitä tilaa.

Vanhempanne ovat hoitaneet tiedät lapsena ollessanne, joten siinä on ihan yllin kyllin syytä teillä olla vastavuoroisesti auttamassa, kun he apua sitä tarvitsevat ikääntyessään. Ei siihen tarvita mitään lisäkiristystä lastenlsten hoitamisesta.

Mutta tokin kukin tyylillään. Itsepähän ovat kasvattaneet noin kiittämättömät ja laiskat lapset, kun sinusta ja miehestäsi on tullut.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Vanhempanne ovat hoitaneet tiedät lapsena ollessanne, joten siinä on ihan yllin kyllin syytä teillä olla vastavuoroisesti auttamassa, kun he apua sitä tarvitsevat ikääntyessään. Ei siihen tarvita mitään lisäkiristystä lastenlsten hoitamisesta.

Mutta tokin kukin tyylillään. Itsepähän ovat kasvattaneet noin kiittämättömät ja laiskat lapset, kun sinusta ja miehestäsi on tullut.

Kumma kyllä isovanhemmilla itsellään ei tehnyt mitenkään tiukkaa viedä meitä lapsiaan omille vanhemmilleen hoitoon. Joten et voi edes perusteisisi vedota = siis meidän vanhemmat ovat vaan laiskoja ja kiittämättömiä isovanhempia , joita ei edes kiinnosta tutustua lapsenlapseensa.

Kyllähän se sattuu kun prinsessa joutuu napanuoran katkaisemaan.

Sitä sun äitiäsi on aikanaan kiinnostanut sun perseen peseminen paskasta. Sitä on kiinnostanut valvominen sun kanssa. Sitä on kiinnostanut sun kuskaaminen ties minna.

Ai kamalaa. Nyt sitä ei kiinnosta sun parisuhdeaika... voi että. Kamala ihminen kerrassaan kun ei pyöri prinsessansa navan ympärillä koko elämää.

No kerro kuinka paljon itse saat apua vanhemmiltasi lapsiesi hoitamiseen? Kuinka usein ovat yökylässä vanhemmiltasi Vai onko ollenkaan perhettä kuuntelemassa määkimistäsi asioista joista et tiedä yhtään mitään?

Itse olen onneksi saanut olla lapsena hoidossa omilla isovanhemmillani, joille olen ollut rakas ja tärkeä, samalla omat vanhempani saivat lepohetkiä, aikaa omiin puuhiin tai sitä parisuhdeaikaa. Hyvin muistan kuinka pappani kuljetti minua esim. uimakouluun ja sain aina kahviosta suklaapusun yökylässäkin oltiin aina joskus äidinäidillä.

Ahkerasti tullut vierailtuakin sitten isovanhemmilla, joista enää yksi on elossa.

Samoin omilla lapsilla on onneksi kahdet isovanhemmat, jotka ottavat hoitoon ja yökylään ja tykkäävät muutenkin puuhata kaikenlaista lastenlastensa kanssa. Toiset ovat eläkkeellä ja toiset sitten vielä työelämässä varmasti hyvän aikaa.

Meillä lapset 5 ja 3 vuotiaat ja pääsevät nyt kesälomalla kertaalleen molemmille isovanhemmille myös yökylään. Kyllä isovanhemmat on lapsille hirveän tärkeitä ja läheisiä - parhaimmillaan mahtava tukiverkko ja molemmat osapuolet saa suhteesta iloa ja onnea.

Sulla on liikaa odotuksia. Meillä toisen puolen isovanhemmat ovat itse jo hoivattavia, käydään n. kerran viikossa heillä kylässä ja hoidetaan samalla laskunmaksuja, kauppa-asioita jne.

Toiselta puolelta terveysongelmat ovat estäneet lasten hoitamisen, mutta käydään heillä kylässä n. parin viikon välein ja ollaan usein perheenä yötäkin.

Näistä faktoista huolimatta en koe, että lapset jäisivät mistään paitsi. Olen iloinen, että lapsilla on isovanhemmat ja heihin on lämpimät välit. Iso tekijä suhteen muodostumiseen on se minkälaiset välit teillä vanhemmilla on näihin isovanhempiin? Olet mitä ilmeisimmin hyvin läheinen äitisi kanssa, mutta mitenkä miehen vanhemmat? Jos he eivät ole teidän vanhempien kanssa läheisiä, niin ei se suhde yhtäkkiä muutu vaikka lapsia olette saaneetkin.

Mitä Vaarin juttuihin tulee, niin eikö olisi helpompi vain todeta lapsille, että Vaari juttelee höpöjä (ilman minkäänlaista katkeruutta). Kyllä lapsetkin ymmärtää kun niille kertoo, että toiset on kovia tekemään suunnitelmia, joita eivät koskaan toteuta.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mielestäni on kapeakatseista pohtia asiaa vain hoitoapuna. Jotkut isovanhemmat ovat aidosti kiinnostuneita lapsenlapsistaan, haluavat kertoa juttujaan nuorille sukulaisilleen.

Yhteistyössä