Myyjä pahoitti mieleni vaateliikkeessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allit on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";29325087]Siis Chef, jos myyjä kääntyy ympäri, ja rupeaa nauramaan, hänen käytöksessäänkö ei ole mitään vikaa - vaan oli vain hyvä, kun halusi asiakkaan ostavan toisenlaisen mekon.

Suoraan sanoen, siinä kohdin kun rupesi nauramaan, olisin minäkin kävellyt ulos.

Joskus vartalon ongelmakohdan peitteleminen saattaa tehdä pikku asiasta vielä suuremman. Esim. pullea ihminen ei hoikistu pukeutumalla säkkiin, vaan saattaa näyttää entistäkin lihavammalta.[/QUOTE]

Pitääkö mun todella alkaa nostamaan tuolta bouldauksen ja punaisen värin avulla esiin se lause, jossa kerron, että se myyjän nauru EI OLLUT SOVELIASTA!!!!!!!?

Kun näyttää nyt taas useampi jättävän tuon kohdan kokonaan huomiotta, jotta saadaan vähän extradraamaa.

Lopputulos on se että asiakas loukkaantui niin että lähti kesken liikkeestä. Siinä ei ole montaa puolta, joku meni pahasti pieleen.

Mitenkään vähättelemättä tämän ketjun aloittajan kokemaa, toivoisin vain, että muistaisitte tämän olevan keskustelupalsta, jossa asioita kerrotaan nimettöminä. Meidänkin kaupasta on joskus keskustelua käyty ja saimme sen linkkinä sähköpostiin. Aloittaja oli ollut kovasti pettynyt reklamaation käsittelyyn. Unohti vain kertoa, että kyseessä oli ollut 3 vuotta vanha, ahkerassa käytössä ollut vaate. Tietenkään emme voineet asiaa ketjuun koskaan korjata.

Toi on vähän sama, kuin jos kampaaja alkaa huomautella ohuista hiuksista. Minkä sille omalle olemukselleen ihminen mahtaa? Tarkotus vaateliikkeeseen menossa on saada hyvä fiilis, on tarkotus saada hyvää palvelua ja saada tunne, että näyttää hyvältä ja löys sopivan vaatteen.

Se, jos jollain on paksut kädet, niin paksuthan ne on, vaikka ne peittäis millä. Samaten ohut tukka on ohut, vaikka siihen vetäis peruukin päälle. Ei kukaan maksa siitä, että hänen vikojaan luetellaan, miettikääs nyt. Sen voi myös hyväksyä, että ihmiset ovat eri näköisiä.

Jos ap itse tykkäsi mekosta, niin miten se muka olisi ollut erityisen käsiä korostava? Kyllä ap olisi sen nähnyt itsekin, jos ne kädet kerta hänelle on arka paikka.

Pitääkö mun todella alkaa nostamaan tuolta bouldauksen ja punaisen värin avulla esiin se lause, jossa kerron, että se myyjän nauru EI OLLUT SOVELIASTA!!!!!!!?

Kun näyttää nyt taas useampi jättävän tuon kohdan kokonaan huomiotta, jotta saadaan vähän extradraamaa.

Vaikka sen lukee siihen tekstiin mukaan, niin oli se vähän nihkee kommentti. Tuskin tarkotit kumminkaan. Täällä vaan ei näe miten toinen ajattelee asian ja joku juttu voi tulla ulos eri sävyllä, kun on tarkoitettu.

[QUOTE="myyjä";29325146]Mitenkään vähättelemättä tämän ketjun aloittajan kokemaa, toivoisin vain, että muistaisitte tämän olevan keskustelupalsta, jossa asioita kerrotaan nimettöminä. Meidänkin kaupasta on joskus keskustelua käyty ja saimme sen linkkinä sähköpostiin. Aloittaja oli ollut kovasti pettynyt reklamaation käsittelyyn. Unohti vain kertoa, että kyseessä oli ollut 3 vuotta vanha, ahkerassa käytössä ollut vaate. Tietenkään emme voineet asiaa ketjuun koskaan korjata.[/QUOTE]

So? Tottakai ihmiset keskustelevat keskustelupalstoillakin saamastaan kohtelusta, niin hyvässä kuin pahassakin. Kannustakoon se entistä parempaan asiakaspalveluun itse kutakin. :)

Onhan niitä pönttöjä myyjiä. Muistan ikäni kun menin ostamaan rintaliivejä oikein rintaliiviliikkeeseen. Push-upit oli keksitty, mutta sellaisia ei liikkeessä vielä ollut - niitä oli vasta tavarataloissa. Imetyksen jäljiltä tissini olivat luokkaa patalaput, olin siis myös todella hoikka (163 cm ja 50 kg). Elettiin 80-luvun loppua.

Ikäni muistan sen myyjättären nöyryyttävän asenteen. Ensinnäkään push-upit eivät olleet "kunnon liivejä" ollenkaan - kun heidän liikkeessä ei sellaisia ollut. Toisekseen kun siellä lehmälän liiviosastolla järjestään kaikki liivit oli liian suuria mulle, hän sanoi että sulla on niin pienet tissit että ei sun kuulu käyttää liivejä.... :O Itkien astelin tavarataloon, ostin ne push-upit (joissa näytin hyvältä) ja päätin että siihen liikkeeseen en mene enää ikinä.

Tunsin viiltävää vahingoniloa kun se liike meni 90-luvulla konkurssiin.

Jos nauroi, niin asiatontahan se. Mietin vain, että olisikohan voinut yrittää peittää yskimistä? Itse huomasin juurikin tekeväni noin, kun pahin yskä oli takana, mutta sellaista pientä ärsytystä oli. Ja sitten tilanteessa, jossa ei halunnut yskiä ääneen, hytkyin ja ulos tuli varmaan hihitykseltä kuulostavaa pihinää. Ehkä kaukaa haettua...

[QUOTE="myyjä";29325146]Mitenkään vähättelemättä tämän ketjun aloittajan kokemaa, toivoisin vain, että muistaisitte tämän olevan keskustelupalsta, jossa asioita kerrotaan nimettöminä. Meidänkin kaupasta on joskus keskustelua käyty ja saimme sen linkkinä sähköpostiin. Aloittaja oli ollut kovasti pettynyt reklamaation käsittelyyn. Unohti vain kertoa, että kyseessä oli ollut 3 vuotta vanha, ahkerassa käytössä ollut vaate. Tietenkään emme voineet asiaa ketjuun koskaan korjata.[/QUOTE]

Tästä syystä en aio kyseisen liikkeen nimeä täällä mainita. Liike ei mielestäni ansaitse huonoa mainetta vaan sen takia, että siellä on jollain myyjällä ehkä huono päivä tai jotain (yritän tämän näin nähdä, siksi en ole ihan varma laitanko valitusta menemään). Itsekin olen yrittäjä ymmärrän, mitä huono nettikirjoittelu voi pahimmillaan aiheuttaa.

Toi on vähän sama, kuin jos kampaaja alkaa huomautella ohuista hiuksista. Minkä sille omalle olemukselleen ihminen mahtaa? Tarkotus vaateliikkeeseen menossa on saada hyvä fiilis, on tarkotus saada hyvää palvelua ja saada tunne, että näyttää hyvältä ja löys sopivan vaatteen.

Se, jos jollain on paksut kädet, niin paksuthan ne on, vaikka ne peittäis millä. Samaten ohut tukka on ohut, vaikka siihen vetäis peruukin päälle. Ei kukaan maksa siitä, että hänen vikojaan luetellaan, miettikääs nyt. Sen voi myös hyväksyä, että ihmiset ovat eri näköisiä.

Jos ap itse tykkäsi mekosta, niin miten se muka olisi ollut erityisen käsiä korostava? Kyllä ap olisi sen nähnyt itsekin, jos ne kädet kerta hänelle on arka paikka.

Mulle kampaaja ON ehdottanut jotakin muuta mallia, kuin mitä itse olen halunnut, vedoten siihen, että mulla on niin ohut tukka, ettei se haaveilemani malli näyttäisi kovinkaan hyvältä.

Enkä totisesti nähnyt siinä MITÄÄN pahaa. Vaan päinvastoin. Olin erittäin tyytyväinen siitä, että kampaaja asiassa ohjeisti.

En mä ohuelle tukalleni mitään mahda, mutta sille mahdan, että tuonko sitä tukkani ohuutta nimenomaan esille, vai korostanko hiuksissani jotakin muuta puolta...vaikka väriä. Sama juttu leveän perseeni kanssa. Ei sitä saa piiloon (kokonsa vuoksi) mitenkään, mutta ennemmin kyllä kiinnitän huomion muualle, kuin siihen tapauoleen.

Mä koin saavani hyvää palvelua, kun mulle puhuttiin suoraan. Mutta taidan olla sitten tämän asian suhteen melkoinen outolintu.

Vaikka sen lukee siihen tekstiin mukaan, niin oli se vähän nihkee kommentti. Tuskin tarkotit kumminkaan. Täällä vaan ei näe miten toinen ajattelee asian ja joku juttu voi tulla ulos eri sävyllä, kun on tarkoitettu.

Näinhän se menee. Sen minkä mä kirjoitan hyvällä, joku toinen lukee pahalla. Ja päinvastoin.

Palstalla pitäisi aina muistaa liittää se 17 hymiötä perään, jotta lukija ymmärtää lukea tekstin positiivisessa valossa. Joskin mä sain justiin jonkun "sulla on hiekkaa pillussa"-viestin, vaikka mä kyllä olin ihan hyvällä ja kera niiden hymiöiden sen viestikin kirjoittanut.

Se on vähän, että jonkun jutun myyjä voi osata sanoa niin, ettei se loukkaa, vaan auttaa. Ja toisaalta sen voi sanoo just noin, kuin ap:lle.

Tavotteena on kuitenkin asiakas, joka on tyytyväinen, eikä asiakas, joka koko ajan murehtii käsivarsiaan. Nythän asiakas oli jo mieleisensä vaatteen löytänyt ja olisi tuntenut siinä olonsa hyväksi.

Asiahan on niin, että joku saattaa nimenomaan pitää siitä isosta takamuksestaan ja silloin on tosi ärsyttävää, jos myyjä ei anna ostaa niitä housuja, jota tää asiakas haluaa ostaa. Nää on makuasioita.

Mietin tässä, että ehkä kuitenkin voisi tehdä valituksen myyjästä siihen liikkeeseen. Mitenkä se muuten menee, onko kenelläkään kokemusta? Liikkeellä ei ole nettisivuja, joissa palautetta voisi antaa (en ainakaan löytänyt). Pitääkö sinne mennä vain tiskille ja antaa kirje joka on osoitettu johtajalle? Vai miten?[/QUOTE]

Kokeile soittamalla ja pyytämällä johtajaa/myymäläpäällikköä puhelimeen. Anna palautteesi vastä hänelle, muille sano vain kysyttäessä että kyse on asiakaspalautteesta.

Myyjän pitää olla tahdikas. Kyseisessä tapauksessa olisi ollut soveliasta tarjota vaikka sopivaa takkia tai tuoda joku muu mekko sovitettavaksi ja sanoa asiakkaalle, että muistinkin tämän mekon, sovittaisitko sitä vielä. Missään tapauksessa asiakasta ei saa nauraa, pokan on pidettävä ja pitää osata muotoilla asiat oikein.

Myymäläpäällikkönä toivoisin, että tietooni tuotaisiin, jos myyjä käyttäytyy noin, koska silloin on lisäkoulutuksen paikka. En antaisi myyjälle huomautusta, vaan ihan opastusta ja opiskelua. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta kehittyminen ei onnistu, jos ei saa palautetta (rakentavaa). Että yhteyttä vaan myymäläpäällikköön ja hänelle palaute, jotta nuorikin myyjä oppii työnsä kunnolla.

Ei ole hyvää asiakaspalvelua, en kehtaisi edes kaverille itse sanoa noin päin naamaa ! Sanavalinnat auttavat paljon, myyjä olisi voinut kauniisti suositella jotain toista mallia. Minulle on pukuliikkessä kerran parahdettu että: "Ei missään nimessä noin vaalea mekkoa, näyttäisit aivan haamulta kun sinulla on jo noin kalpea iho !"
En loukkaantunut, mutta vähän hämmennyin että onko tuo nyt hyvä tapa neuvo. Olisi voinut huomauttaa että vaalea ihonvärini kaipaisi jotain hieman lämpimämmän väristä sävyä seurakseen tms. Samassa liikkeessä myyjä yritti väkisin tuputtaa minulle kallista mekkoa minkä väri ja malli olivat juuri sellaisia mitä en ikinä haluaisi päälleni laittaa juhliin (rairuohon vihreä korsettipaljetti-yläosa ja irrallinen samanvärinen hame alaosaksi, ei ole minun makuuni ollenkaan, kun en pidä vaalean vihreästä väristä vaatteissa ja halusin yksiosaisen mekon.) Hän intti ja intti miten käytännölinen kaksiosainen mekko on ja miten hieno väri on. Sanoin suoraan, että oloni ei ole hyvä tässä asussa koska en henkilökohtaisesti pidä vihreästä, enkä korsetti + hame combosta. "No mutta kun tämä sopisi sinulle niin hyvin, tämä kannattaisi valita." Emme valinneet mitään.

Tämä nyt on ohi aiheen, mutta: ihanan helposti te ajattelette työntekijälle voitavan antaa potkut :)

Kirjoitin että ANSAITSEE potkut, en sanonut että lainmukaan voi tuolla syyllä irtisanoa.

Mua ei kyllä yllättänyt että te kauppalaiset ette osaa joko lukea tai sitten ette ymmärrä lukemaanne!

( niin ja nyt sä voit ajatella että mä ansaitsen läpsäytyksen nokkaan kun sua noin rumasti haukun, mutta et sä silti voi sitä laillisesti tehdä. :D )

Myyjän pitää olla tahdikas. Kyseisessä tapauksessa olisi ollut soveliasta tarjota vaikka sopivaa takkia tai tuoda joku muu mekko sovitettavaksi ja sanoa asiakkaalle, että muistinkin tämän mekon, sovittaisitko sitä vielä. Missään tapauksessa asiakasta ei saa nauraa, pokan on pidettävä ja pitää osata muotoilla asiat oikein.

Myymäläpäällikkönä toivoisin, että tietooni tuotaisiin, jos myyjä käyttäytyy noin, koska silloin on lisäkoulutuksen paikka. En antaisi myyjälle huomautusta, vaan ihan opastusta ja opiskelua. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta kehittyminen ei onnistu, jos ei saa palautetta (rakentavaa). Että yhteyttä vaan myymäläpäällikköön ja hänelle palaute, jotta nuorikin myyjä oppii työnsä kunnolla.

No jaa, ilkeästä ihmisestä ei saa kouluttamalla mukavaa.

Me emme olleet paikalla. Usein, kun joku kertoo, mitä on sattunut, sitä vähän väritetään. Siis varsinkin sitä, miten toinen on sanonut. Oli myyjä varmaan vähän tahditon, mutta ilmeisesti oli hyvät aikeet kuitenkin. Joku myyjähän saattaisi myydä ja mielistellä vain saadakseen kaupat aikaan, vaikutti jotenkin siltä, että tämä myyjä halusi oikeasti löytää ap:tä imartelevan asun.

No myyjä oli asiaton ja ammattitaidoton. Mutta itse antaisin palautteen suoraan myyjälle, en ensimmäiseksi esimiehelle. Sanoisin suoraan että hänen käytöksensä on loukkaavaa eikä sovi asiakaspalvelutilanteeseen. Odottaisin anteeksipyyntöä. Jos edelleen vänkyttäisi, sitten marssisin esimiehen puheille.

Me emme olleet paikalla. Usein, kun joku kertoo, mitä on sattunut, sitä vähän väritetään. Siis varsinkin sitä, miten toinen on sanonut. Oli myyjä varmaan vähän tahditon, mutta ilmeisesti oli hyvät aikeet kuitenkin. Joku myyjähän saattaisi myydä ja mielistellä vain saadakseen kaupat aikaan, vaikutti jotenkin siltä, että tämä myyjä halusi oikeasti löytää ap:tä imartelevan asun.

Niin, siis missään nimessähän asiat ei voinu mennä niinkuin ap kirjoitti.

Mun mielestä tökerösti sanottu, vaikka ei edes nauraisi. Oikeasti, millaiset käsivarret sitä pitää olla, että koko juhlissa hienosta mekosta kaikki huomaa vain käsivarret. Tatuidut ja paloarpiset?

Jos se oli sen myyjän vakaumus, olisi voinut jotenkin pehmeämmin sen ilmaista.

Mulle on myyjä tuonut joskus tyrkylle vaatteen joka ei väriltään ja tyyliltään ollut ollenkaan mun juttuni. Myyjän mieliksi sitä sovitin ja myyjäkin heti vaatteen päälläni nähtyään totesi, että olin aivan oikeassa. Eli aina myyjillä ei ole silmää asiakkaan tyylille ja väreille.

Siis olisiko sen myyjän todella pitänyt valehdella päin naamaa ja kehua, miten UPEALTA puvussa näytät...jos todellisuus kuitenkin oli se, että käsivartesi näyttivät puvussa kaikkea muuta, kuin hyviltä.QUOTE]

:O Oletko nyt tosissasi? Ap on asiakas ja myyjä töissä oleva henkilö jolta pitäisi lyötyä ammatti osaamista. Ei myyjän tehtävä ole arvostella asiakkaan ulkonäköä vaan auttaa tätä löytämään tälle toivomansa asia PITI ITSE siitä tai ei.

Toivottavasti sä et työskentele missäkään vaateliikkeessä.

Yhteistyössä