Olin kahden ison koiran kanssa bussin keskikohdassa, olisiko minun pitänyt väistyä vaunuilijan tieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oma mielipiteeni on että lapset eivät ole mikään sairaus tai vamma, joten hyvin mamma voi odottaa seuraavaa bussia jos ensimmäinen on täynnä.
Jos taas bussiin yrittäisi rullatuolilla tai rollaattorilla joku tulla, niin varmaan väistäisin koirien kanssa, ehkä jopa jäisin pysäkillä pois jos muut niin vaatisivat.

Tässä ap:n tapauksessahan se oli se uusi matkustaja joka käyttäytyi ikävästi ja mekasti, joten ei kai ole outoa ettei kukaan kanssamatkustaja tai kuski halunnut hyvinkäyttäytyviä koiria häätää pois ja ottaa rasitetta tilalle?
 
  • Tykkää
Reactions: ansarikukka
Mutta jos koirien kanssa ei sovi muualle, ei bussista tarvitse uloskaan astua.

No jos pilkkua viilataan, niin sun ei tarvi astua bussista ulos mutta koirien tarvii. ;) Jos siis tosiaan bussi on niin täynnä ettei ne koirat sinne mahdu. Just tämmösissä tilanteissa katsotaan, että koirista on muille matkustajille haittaa. Bussit on tarkoitettu henkilöliikenteeseen, ei lemmikinkuljetukseen. Toki se ois kuljettajan velvollisuus varsinkin ruuhka-aikana kertoa koirien kanssa bussiin tulevalle, että koirat saattaa joutua väistymään ihmisten tieltä. Toisaalta, en usko että kovin monella kuskilla olis pokkaa pyytää koiran kanssa matkustavaa poistumaan kokonaan bussista kesken matkan. Mä uskoisin että tämmöset riitatilanteet on kuitenkin aika harvinaisia? Jos ite olisin vaunujen kanssa menossa bussiin ja huomaisin et siel on täyttä, niin en tietenkään alkais riehumaan vaan odottaisin seuraavaa, näin varmasti suurin osa toimis. :)
 
No ei tietenkään sinun tarvitse poistua.

Keskikohta on pyörätuoleille, vaunuille ja SUURILLE MATKATAVAROILLE.
Koirat voi tässä tapauksessa laskea suuriksi matkatavaroiksi.

Bussiintulijan olisi pitänyt odottaa seuraavaa bussia, ei TIETENKÄÄN kenenkään tarvitse poistua bussista kesken matkan :D Ei ole kyse siitä, kenen kuljettaminen on "tärkeämpää" - eihän julkisessa liikenteessä siitä ole kyse muutenkaan. Vaan siitä, että bussien tila on rajallinen ja aina kaikki eivät mahdu kyytiin jolloin on odotettava seuraavaa bussia.
 
Mun mielestä asia on ihan selkeä. Et voi vaatia muita poistumaan bussista siksi että sun pitäisi koirinesi sinne mahtua. Täällä stadissa dösiä kulkee ihan vähän väliä joten kyllä pystyt hyvin odottamaan seuraavaa jossa tilaa on enemmän.

Oikeasti tollainen on tosi noloa käytöstä, häpeäisit.
 
Jos koira on jo bussissa, niin ei tarvitse poistua. Jos olisi tilaa, voisi väistää muualle, mutta jos tilaa ei ole, vaunut jäävät odottamaan seuraavaa. Voisihan se vaunupaikka olla täynnä seisovia ihmisiäkin, ei kenenkään jo bussissa olevan tarvitse jäädä pois.

NÄIN!

Ei voi vaatia, että kukaan jo bussissa olevan pitäisi jäädä pois yhden vaunun takia! Vaunuilija odottakoon seuraavaa bussia. Se bussi oli jo täynnä. Siksi varmaan kuljettajakaan ei reagoinut asiaan.
 
Olin kahden ison koiran kanssa bussin keskikohdassa. Bussi oli täynnä väkeä, eikä oltais muuallekaan mahduttu. Vieressäni oli äiti lastenvaunuineen.

Bussilla kiisimme halki maantietä, kunnes bussi pysähtyi ja avasi ovensa: kyytiin oli nousemassa nainen lastenvaunujen kera. Hän alkoi minulle rettelöidä, kuinka minun pitää poistua bussista kun hänellä on "etuajo-oikeus" rattaiden kanssa.

Miten on? Olisiko minun oikeasti pitänyt lähteä muka bussista pois, jotta tämä olisi päässyt rattaiden kanssa bussiin?!? Tämä nainen vain rettelöi ja oli sitten nousemassa niiden rattaiden kanssa kyytiin, kunnes vieressäni ollut nainen sanoi, että hän lähtee pois kun tilanne meni niin hankalaksi eikä hän halua, että vaunuja ja koiria nousee kyytiin yhtään enempää kuin on turvallista.

Bussikuski ei puuttunut tilanteeseen.

Mä olen joskus joutunut odottamaan vapaata paikkaa bussiin jopa 2,5h talvella kylmässä pienen vauvan kanssa (joka ei viihdy vaunuissa).

Silloin jos on asiattomia vaunujen paikalla, niin olisin toki vaikka väkipakolla sulloutunut kyytiin. Isojen koirien kanssa pääsee vaikka istumaan siihen tuolipaikoille, jotka on toisiaan vastakkain. Voin uskoa, että bussissa on kyllä tervejalkaisia ihmisiä, jotka voisivat tehdä tilaa.

Riippuu siis toki tilanteesta ja kuinka kauan pitää odottella seuraavaa bussia.

Kerran bussikuski ei suostunut ottamaan mua vaunujen kanssa kyytiin, vaikka 3-paikkaisessa keskiaukossa oli vain 2 vaunua. Hän kertoi, että yksi niistä oli varattu pyörätuolille, eikä voi ottaa mua kyytiin.

Tosi hassua, koska en ole lähes 5 vuoteen nähnyt pyörätuoli-metkustajaa bussissa. Tarjouduin, että voin jäädä pois, jos pyörätuoli-matkustaja tulee kyytiin, mutta kuulemma säännöt ovat säännöt: paikka on varattu pyörätuolille, siihen ei saa mennä vaunuilla. Muut matkustajat nauroivat bussikuskille, koska PK-seudulla *AINA* otetaan 3-paikkaisiin busseihin 3 vaunua, kun aina on tulijoita, eikä koskaan sitä pyörätuolia näy.
 
[QUOTE="Vierailija";29327480]

Keskikohta on pyörätuoleille, vaunuille ja SUURILLE MATKATAVAROILLE.
Koirat voi tässä tapauksessa laskea suuriksi matkatavaroiksi.

[/QUOTE]

:D :D :D :D :D ihania nämä ihmisten itsekeksimät säännöt.

Aloitukseen, toki asia kannattaa varmistaa sieltä omasta bussiyhtiöstä, vastaisuuden varalle vaikka ;) Tuskin koko Suomessa toimitaan samalla tavalla. Täällä sääntö on täysin selvä; viimeisimpänä tullut koira tm lemmikki väistää, ihmismatkustajat menee etusijalle. Ja täällä ei elukoista makseta matkalippuakaan, vaan kulkevat ilmaiseksi.
 
Lemmikkieläimet

Tälläisen löysin eli kyllä tämän mukaan ainakin koirat olisivat saaneet jäädä paikalleen kun kyse ei ollut allergiasta.

JOka paikassa on eri ohjeet. Tuon ohjeen mukaan koirien omistajan olisi pitänyt poistua: "Omistaja on vastuussa siitä, ettei eläin aiheuta häiriötä muille matkustajille."

Nythän häiriöitä tuli, kun keskiosan oikea käyttäjä (vaunut/pyörätuoli) ei päässyt edes kyytiin.
 
Taas koiranomistajat vs. äidit. Kyllä mä tässä tapauksessa olen selkeästi äitien puolella. Onko kivaa odottaa talvella vauvan ja vaunujen kanssa seuraavaa ja taas seuraavaa bussia,( kun tosiaan vaunuja mahtuu vain ne 2 siihen)? Kun joku älyvapaa koiranomistaja ajelee bussilla.
Miksi ensinnäkään koiria pitää viedä bussiin??Häh? Ja toiseksi jollain voi olla sellainen allergia, että tulee aika kiva yllätys bussimatkalle, kun joutuukin lähtemään sairaalaan siitä sitten. Nimimerkki koirat pois busseista.
Jos sulla on koira, ja niitä pitää viedä johonkin, niin oletan kyllä että sinulla on auto? Tai sitten saat mennä taxilla.
 
JOka paikassa on eri ohjeet. Tuon ohjeen mukaan koirien omistajan olisi pitänyt poistua: "Omistaja on vastuussa siitä, ettei eläin aiheuta häiriötä muille matkustajille."

Nythän häiriöitä tuli, kun keskiosan oikea käyttäjä (vaunut/pyörätuoli) ei päässyt edes kyytiin.

Totta mutta sitä häiriöä järjestänyt koira esim. jatkuvalla haukkumisella vaan äïti joka ei mahtunut kyytiin... :D
 
Siitä en tiedä, pitäisi varmaan kysästä asiaa, mutta ei nyt asia niin paljoa kiinnosta että vaivaa näkisin asian selvittämiseen, koska jos olisin jostain syystä koiran kanssa bussissa antaisin jokatapauksessa paikan äidille ja lapselleen ja jos taas olen vaunujen kanssa, voin hyvin odottaa seuraavaa. Harvoin olen niin kiireinen etten voisi odottaa ihan vaikka kummassakin tapauksessa. Enkä varsinkaan niin saakelin aggressiivisena liikkeellä minäekaminäEKA kuten iso osa ihmisistä kaupungilla ja julkisissa on. Heti taistellaan ettei vain olla ystävällisiä kenellekään ja auta armias jos teet pienen virheliikkeen niin tuhahdellaan ja/tai raivotaan. Ottakaa iisisti pupuset!

Oletko se sama Pin, joka oli ajamassa toisen autoa lyttyyn Chefin parkkipaikkatappeluketjussa? Jäi nikki mieleen, kun oli niin aggressiivista tekstiä...
 
Ja itse aiheeseen toteaisin, että vaikka pidän ihmislasta arvokkaampana kuin koiraa, ja vaikka tulipalossa pelastaisin ehdottomasti ensiksi lapsen, ei bussimatka ole mielestäni sellainen tilanne, jossa eläviä olentoja tarvitsee pistää arvojärjestykseen. Paikka kuuluu ensiksi tulleelle.
 
Ainakin PK-seudun busseissa on noin 80 seisomapaikkaa. Kukaan ei takaa matkustajille, että pitäisi olla istumapaikka. Yhtälailla bussimatkasta pitää maksaa, sai istua tai ei.

Mitä sitten? Pointti oli se että neljä ihmistä ei mahdu yhdelle vaunupaikalle (vaan tilaa menee heidän seistessään paljon enemmän), kaksi koiraa sen sijaan menee joten tilaa säästääkseen ehdottomasti kannattaa jättää istumapaikat ihmisille (eikä missään nimessä tyhjilleen koirien viedessä jalkatilan) ja olla koirien kanssa seisomapaikoilla.
 
Paikka kuuluu sellaiselle ensiksi tulleelle, joka oikeutettu siinä olemaan. Keskipaikkabussissa on vaunuille ja pyörätuolille, ei koirille.

Jännää että niissä kuvissa ei ole rollaattorienkaan kuvia mutta siitä huolimatta ne paikat kuuluvat myös niitä käyttäville. Samoin kun he jotka kulkevat isojen kassien kanssa ovat oikeutettuja jättämään kassinsa siihen, eikä niitäkään tarvitse heittää pois vaunujen takia.
 

Yhteistyössä