Jo kauppias teki väärin, mutta en tykkäisi itse jos/kun joku ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Yksikään kasvatustieteilijä ei pystyisi menestyksekkäästi pitämään kauppaa"

Outo lausahdus btw. Tiedän mä lähes kouluttamattomiakin kauppiaita. :whistle: Ei se kasvatustieteen tutkinto estä henkilöä osaamasta kauppiaan hommia.

Mene kokeilemaan valmistuttuasi teorioitasi käytäntöön itse valitsemassasi haastavassa työpaikassa. Tulen kahden vuoden päästä kysymään tuloksia.

Vai turpaan.. No, sitähän me ei tiedetä. Kuulostaa siltä että on ennemminkin tullut käsirysy, jossa poika on satuttanut naamansa. Jos aikuinen mies lyö nyrkillä naamaan, siitä tulee aika pahaa jälkeä. Ja kun tuotakin tutkitaan "lievänä pahoinpitelynä", tietääkseni nyrkillä naamaan ei ole lievää vaan ennemminkin johonkin rinnuksiin tarttumiseen ja käsirysyyn viittaavaa.

Ja kun joku nyt keuhkoo että miksi riepoo teinit eikä aikuiset. Ihan samalla tavalla riepoo varmaan jokaista aikuinen, joka tulee heittämään purkkaa naamaan ym. Kokeilkaa nyt sit ihmeessä mennä vaikka baariin, tehkää siellä jotain kiellettyä, älkää poistuko kun portsari pyytää, soittakaa suutanne ja heittäkää ties mitä mällejä sen naamaan, ja katsokaa sitten kuinka HELLÄKÄTISESTI teidät sieltä ulos heitetään. Kyllä mä epäilen että teini sai nyt maistiaisen nimenomaan aikuisten maailmasta.

[QUOTE="vieras.";29361060]Ettekö huomanneet poliisin kommenttia, että lyönti on semantiikkaa ja tapausta tutkitaan lievänä pahoinpitelynä. Ei siis tainnut mennä ihan niin kuin pöyristynyt isä väittää, sillä nyrkillä naamaan lyömistä ei tutkittaisi lievänä pahoinpitelynä. Kauppias toimittaa valvontakameranauhat poliisille, siitähän se totuus selviää.

Veikkaan, että poika on kaatunut välikohtauksen aikana ja lyönyt naamansa, sillä jos olisi nyrkistä nuo vammat, niin poliisin kommentit olisi toisenlaiset.[/QUOTE]

Mistä poliisi tietää, että "lyönti on semantiikkaa", kun: "Osapuolia tai silminnäkijöitä ei vielä ole ehditty kuulustella." kuten uutisessa kerrotaan.

Väkivallan käyttöä - varsinkaan kasvatuskeinona - on ihan naurettavaa kenenkään puolustella. Ei siinä ole mitään järkeä perustella turpaan vetämisellä sitä että joku käyttäytyi huonosti. Siinähän vain opetetaan, että jos ja kun jonkun käytös ei miellytä niin on ihan ok vetää nyrkillä naamaan.

[QUOTE="ville";29361484]Mene kokeilemaan valmistuttuasi teorioitasi käytäntöön itse valitsemassasi haastavassa työpaikassa. Tulen kahden vuoden päästä kysymään tuloksia.[/QUOTE]

Meinaatko sä, ettei Suomessa ole väkivallattomia kasvatustieteilijöitä haastavilla työpaikoilla?

Väkivalta kyllä tunnutaan nykyään sekoitettavan täysin voimakeinojen käytön kanssa. Siis jos joku käyttäytyy törkeästi ja uhmakkaasti, eikä poistu pyynnöistä huolimatta, niin ei se kyllä ole väkivaltaa jos hänet poistetaan voimakeinoja käyttämällä. Jos siinä rytäkässä vielä pokkuroi kunnolla ja loukkaa itsensä ja kenties vastapuolenkin, niin se on oma vika. Tai niin sitä ainakin luulis, mutta kun näitä pääntaputtelijoita ja ymmärtäjiä on nykyään niin paljon että on mennyt puurot ja vellit sekaisin.

En väitä että näin olisi tässä tapauksessa, mutta, tosiaan, ei tuota kauppiastakaan vielä ole turpaan vedosta tuomittu. Se oli vasta teinipojan ja hänen isänsä näkemys asiasta (joka saattaa olla hieman puolueellinen).

[QUOTE="ville";29361614]Minä en väitä mitään. Mene ja kokeile todellisuutta ja tule sitten pätemään.[/QUOTE]

Ai se on jo pätemistä, jos sanoo, ettei väkivalta ole hyväksyttävää tai että se ei kuulu esim. kauppiaan asiakaspalveluun? :D Mä en muuten todellakaan menisi töihin esim. erityisluokalle.

joo yleensä kun mun kaa ollaan eri mieltä, kyse on jostain paljon isommasta asiasta, jostain yleisestä asenteesta tai salaliitosta. :D

no ei, kun siis oon nyt monesta eri paikast lukenut tätä että mitäs kerjäs. murrosikäisenä on vähän alentunut toi syyn ja seurauksen suhteen tajuaminen ja ton ikäsillä voi tulla joku ihme impulssi, sylkeä vaikka purkka jonkun naamaan, mikä on tietty väärin, mutta se silti ihmetyttää, että nuorilta odotetaan niin hyvää käytöstä, kun kumminkin tuntuu että aikuisen on ihan ok vetästä nyrkillä. tai jos ei ok, niin kumminkin ymmärrettävää.

Höpönlöpön. Murkkuikäisten tulee jo tietää syyseuraussuhteet ja se, että vanhempia kunnioitetaan, LAKIA EI RIKOTA, vastaan ei sanota jos selkeästi ollaan väärässä. Jos kyse olis ollut uhmaikäisestä, olisin pöyristynyt, mutta ton ikäinen kerjäs verta nenästään ja sen sai. Ehkäpä nyt alkaa sitten tajuamaan (hyvinkin myöhäisessä vaiheessa) ne syyseuraussuhteet.

En minäkään hvväksy väkivaltaa ja varmasti tuon tilanteen olisi voinut/pitänyt hoitaa toisella tapaa. Mutta itse eniten näissä jutuissa ärsyttää tämä julkisuushaku, heti ollaan itkemässä iltapäivälehdistölle kun tullaan väärin kohdelluksi. Mitä tuolla oikein halutaan saavuttaa? Kyllä tuo isän asenne jotenkin kuvastaa tätä nykyisin hyvin yleistä ilmapiiriä, lapset ja nuoret saa riehua miten sattuu mutta jos heitä joku hipaisee sormenpäälläkään niin heti ollaan syytettä nostamassa.

[QUOTE="ville";29361701]Minä kunnioitan suuria ihmisiä kuten vaikkapa Olavi Sydänmaanlakka tai Timo Rautiainen. Sinä tulet jäämään paskanjauhajaksi teorioinesi.[/QUOTE]

Wtf? Oudoksi mennyt keskustelu. :D Mikä ihmeen suuri ihminen musta pitäisi tulla? Ihan tavis olen ja hyvä niin. =) En mä sun kunnioitustasi kaipaa.

Elämän koulu, se on paras koulu. Kattokaapa oikeesti tota teinien käyttäytymistä tuolla kylillä ja seuratkaapa kuinka nää kultapipanat puhuu ylipäänsä muille ihmisille. Musta tuntuu, että toi teini on pitemmän aikaa käyttäytyny paskasti tuolla kaupassa ja sitä saa, mitä tilaa. Jokaisella tulee joskus raja vastaan. Turhaa lässytystä väkivallasta, tuskin heittää toiste purkalla ketään toi juippi. Media tehny kätevästi kauppiaasta syyllisen ja teini nähään taas viattomana uhrina, jota on kohdeltu väärin. Sen verran paljon tullu katottua tota teinien käytöstä, että olis ihan hyvä, että niillä olis todellakin ihan oikeeta kuria, eikä mitään vanhempien lässytyksiä siitä, että kuinka meillä on kiltti teini, niin varmaan sillonkun se on siinä kotona. Mutta menkääpä tonne kylille kattomaan, mitä nää kävelevät käytöshäiriöt saa aikaan. Sitten nää rakkaat kultsipuppelit nauraa vanhempiensa selän takana ja selittää, vittu mitä urpoja meijän porukat on, kun ne tajunnu, et kusetin niitä. Ottakaa nyt se pää perseestänne ja avatkaa silmänne, teinit vie teitä kuus- nolla.

[QUOTE="vieras1";29361588]Tämä onkin mielenkiintoinen aihe. Ihan toisen alan koulutuspohjalta kysyisin, miten poistaisit ilman väkivaltaa esimerkiksi vastaanhangoittelevan, haistattelevan ja sylkevän teinipojan jostain tilasta?[/QUOTE]

Vastaisko tytsi vielä tähän, muakin kiinnostaa. :)

Öööö.. Nyt kyllä tipahdin. Tällä palstalla on usemmin kuin kerran tuomittu raiskarin tai vastaavan lyöminen, sanottu kuinka sellaiselta joka lyö pitäisi ottaa lapset huostaan, on vaikka mitä mielenterveyshäiriötä, joutaa vankilaan ym ym uskomatonta paskaa. Ja nyt kun teini on heittänyt purkalla aikuista miestä, niin on ihan ok lyödä.. Ei jumalauta!!!!

Vain palstalla. :D

En mäkään tykkäisi jos mua heitettäisiin purkalla, mutta siitä on vielä todella pitkä matka siihen että löisin lasta nyrkillä naamaan. Perustelee sitä miten tahansa, niin se on täysin idioottimainen teko. Lapsi oppii siitä ehkä pelkäämään, todennäköisesti antamaan takaisin, erittäin epätodennäköisesti kunnioittamaan vanhempia henkilöitä. Pahimmillaan seuraus olisi voinut olla aivovaurio, päähän osuneesta lyönnistä ei ikinä voi etukäteen tietää.

[QUOTE="ville";29361749]Sinä esittäydyt jokseenkin aggressiivisesti täällä kasvatusguruna näille mammoille. Kun sinulta vedetään matto alta, niin oletkin yhtäkkiä tavis.[/QUOTE]

Huvittavinta on et alotti palstan virallisena kasvatusguruna tytsi-16v nikillä :laugh: ja on edelleen yhtä guru ja yhtä lapseton.

Kellää tietoo missä kaupassa tapahtunut? Noi on noi kauppiaat tommosii, luulee olevansa jotain jumalia kaupoissaan. Ei muuta kun kauppa tänne julki ja ihmiset välttää kyseisessä kaupassa asioinnin niin eiköhän opi parhaiten kauppias, ku ei enää raha virtaakkaan.

Kellää tietoo missä kaupassa tapahtunut? Noi on noi kauppiaat tommosii, luulee olevansa jotain jumalia kaupoissaan. Ei muuta kun kauppa tänne julki ja ihmiset välttää kyseisessä kaupassa asioinnin niin eiköhän opi parhaiten kauppias, ku ei enää raha virtaakkaan.

Ja sulla varmaankin on jo todistajien lausunnot ja valvontakameroiden taltioinnit tilanteesta hallussa, kun kuvittelet voivasi tuomita tilanteen mitä itse poliisikaan ei ole vielä selvittänyt?

Syytön, kunnes toisin todistetaan.

Yhteistyössä