Kannattaako opintolainaa nostaa ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lellu_kka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lellu_kka

Jäsen
22.12.2011
83
0
6
Olisiko kenelläkään tietoa/kokemusta siitä kannattaako opintolainaa lähteä nostamaan kun oikein tiukkaa tekee ja on oikeutettu lainaan? Onko siitä ollut enemmän hyötyä kuin haittaa? Kommenttia kiitos :)

No jos sulla ei rahat riitä (kuten ymmärsin sun toisesta aloittamastas ketjusta) niin mitä muuta sä voit? Mistä sä ajattelit, että sitä rahaa muuten yhtäkkiä sulle putkahtaa, lottovoitosta?

Minä nostin aikanaan ja kyllä ehdottomasti kannatti. En aivan heti saanut koulutustani vastaavaa työtä, mutta tein alkuun muuta ja pikku hiljaa pääsin omalle alalle. Pienet tulot olivat, mutta pärjäsin kuitenkin.

Se riippuu siitä, miten elät ja miten käytät opintolainan. Jos opintlaina menee ilotteluun tai uusiin vaatteisiin, vaikka nykyiset vaatteet ovat riittäviä, niin ei kannata. Jos opintolaina menee perustarpeisiin tai johonkin kestävämpään, niin silloin se voi olla kannattavaa. Itse olen aikoinani käyttänyt opintolainan autokorttiin ja pakastimeen.

Itse otin aikanaan maksimäärän kahteen tutkintoon oikeutetuista opintolainoista. Toinen tutkinto on edelleen kesken (teen se kyllä nyt vuoden sisään loppuun samalla kun olen perhevapaalla). Itse käytin rahaa tosi paljon muuhunkin kuin välttämättömään - eli esim. matkustin lainarahalla opintomatkoille - ihan kanarialle en kuitenkaan olisi opintolainalla lähtenyt. Valmistuin vuonna 2007, olin hetken työttömänä ja työllistyin jonkin verran etäisesti omaa alaa liippaaviin hommiin. Lainat olin maksanut noin tasan kuudessa vuodessa, mukaan lukien myöhemmin otettu autolaina.

Itseäni ei ole kaduttanut lainan ottaminen yhtään - mutta toisaalta velkaisena en katsonut asiakseni kovin paljon nirsoilla työpaikankaan suhteen, vaan otin työn jonka sain (enkä sitäkään ole koskaan katunut).

En ehkä stressaisi niin kovasti lainasta - jos toimii määrätietoisesti sekä rahan käytössä, että lainan maksussa, niin kyllä siitä lainasta voi saada ihan järkevän investoinnin.

Kuinka kauan ja milliaisilla summilla olette saaneet maksaa lainaa takaisin. Hieman hirvittää jos lainan otan ja jäänkin koulun jälkeen työttömäksi :( Millä minä se silloin maksaisin?

Maksan 50e/kk, mulla ei ole nyt töitä. Tuon vielä pystyy maksamaan pienistäkin tuloista (rahaa jää silti käteen enemmän kuin pelkkä opintotuki oli - en elänyt jatkuvasti lainalla vaan käytin sitä jos oli pakko). Kunhan saan töitä, maksan sitten lainaa nopeammin pois.

[QUOTE="anniina";29389997]Minä nostin kaiken lainan minkä sain, säästin ja käytin osana asunnonostoa. Halvinta lainaa se on, mitä tässä elämässä on tarjolla.[/QUOTE]

Tosin koulutusalakin mulla oli sellainen, että olisi outoa, jos töitä ei löytyisi vähintään vuoden sisällä valmistumisesta ja itsellänikin oli jo vakituinen työpaikka valmiina kun maisterin paperit sain käteeni.

Yhteistyössä