Koirani joutui tappeluun.. talutinasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiMi_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MiMi_

Uusi jäsen
08.01.2014
14
0
1
Te, joilla on vahva ja iso koira, millaista talutushihnaa käytätte lenkeillä?
Meillä on ollut vuosia nahkainen talutushihna mutta sen lukkomekanismi on alkanut reistailemaan niin että kuonopanta on siitä osittain muutaman kerran irronnut joten emme uskalla sitä enää käyttää.. Harmi sinänsä koska tuo on ollut vahva talutin : /
Nyt ollaan käytetty kuonopannan kanssa ( canny collar ) flexiä mutta pelästyin äsken toden teolla kun naapurin mummo oli aggressiivisen perhoskoiransa ( kyllä, pikku uros on todella aggressiivinen ) kanssa tuossa pihassa ja lähdin oman koirani kanssa lenkille. Tässä on siis kaksi uroskoiraa kyseessä, minun ja naapurin. Mummo ja pikkukoira olivat ison pensaspuskan takana enkä siis heitä millään nähnyt kunnes koirani ampaisi järkyttävällä vauhdilla puskan taakse ja räkyttävän pikkukoiran kimppuun. Mummo kaatui ja yritin repiä koiraani pois mutta flexissä vahvan koiran repiminen oli aika haastavaa sanoisinko :x
Menin tietenkin kysymään että onko kaikki hyvin ja tarvitseeko mummo apua mutta ei kuulemma tarvinnut ja nousi ylös, kun oli polvilleen kaatunut. Kysyin vielä pari kertaa onko kaikki hyvin ja mummo sanoi että ainakin tällä hetkellä että pitää katsoa onko koiran naamassa mitään. Katsoin koiraa enkä nähnyt mitään erikoista. Tuli oikein ahdistava ja nolo olo. Toruin koiraani kovasti ja jatkoimme lenkkiä. Mulla oli siis flexi lukkoasennossa mutta koirani pääsi siitä jollain ihme liikkeellä tempasemaan sen lukon auki. Onneksi pysyi flexissä. Tää oli jo toinen koiratappelu muutaman kuukauden sisään, tosin vastapuoli oli eri.

Tämä perhoskoira ei asu naapurissa mutta vanhan mummon keski-ikäinen poika tuo aina koiran sinne hoitoon ja mummo sen lenkittää. Mummo on sanonut aiemmin jo että se uros ei voi sietää toisia uroksia ja sama meillä.

Kun tulimme lenkiltä niin mummon poika avasi heidän oven, rivarinaapuri siis, ja kysyi että kävikö meidän koira niiden koiran kimppuun. Mä sanoin että ei se nyt kimppuun käynyt mutta kumpikin haukkui ja ärisi toisilleen ja hyökkivät, mies sanoi et ok ja laittoi oven kiinni. Jännittää että tekevätkö tuosta jonkun jutun kenties sitten :$ Kannattaa miehenkin miettiä ennen kuin laittaa melkein 90v. puolisokean äitinsä lenkkeilyttämään koiraansa..

Olipas taas kiva alku päivälle..

Viimeksi muokattu:
Nyt jumankauta koira kuriin!!! Flexi pois ja ostat uuden nahkaremmin ja KOULUTAT koirasi.

Sanon painokkaasti mutta vain sen takia että inhoan sitä että koiraihmiset saa huonoa mainetta tälläisten tapahtumien ja koiraomistajien takia! Tee välittömästi tarvittavat toimenpiteet ja huolehdi ettei IKINÄ ENÄÄ käy noin.

Mä olen huono koiranomistaja? !
Kaikille voi kuule noin käydä, tuo koirani on rauhoittunut paljon mutta provosoitununa näin voi käydä. En puolustele tuota hurttaa millään tavalla mutta kyseessä oli inhimillinen vahinko..
KOira on kyllä koulutettu ja on maailman paras koira mutta uroksena jonak esi-isissä on tappelukoiraa niin saattaa hermostua toiselle urokselle..

ei muutenkaan missään nimessä flexiä ohjauspannan kanssa! mikään ei ole koiralle ikävämpää kuin ensin kerätä vauhtia flexillä ja sitten kuonon ympärillä nykäisee (niska mukaan lukien), kun flexi loppuukin. Normaalitalutin, olkoon sitten nahkaa, nailonia, mikä sulle parhaiten käteen sopiikin, mutta EI FLEXIÄ!

Meillä on reilu 20-kiloinen koira ja saa tosissaan pidellä kiinni, kun päättää että nyt mennään. Nuo tempoilutilanteet on just ikävimpiä, aina niitä ei pysty välttämään, jos joku pelmahtaa nurkan takaa.

Fleksiä en itse käyttäisi, meillä juurikin nahkainen hihna on todettu parhaaksi, tosin pituutta saisi olla vähän enemmän eli 180 cm, nyt on 160-senttinen. Lukkomekanismi pysynyt hyvänä, vaikka kannattaisihan tuo aina välillä tsekata ettei ole löystynyt.

Voisitko ajatella, että sijoittaisit uuteen nahkahihnaan jonka saa kaksinkerroin pantaan lukittua? Itse laitan vilkkaammilla paikoilla hihnan kaksinkerroin ja kun porukkaa ei ole paljon, niin päästän hihnan täyteen pituuteen.

Mä olen huono koiranomistaja? !
Kaikille voi kuule noin käydä, tuo koirani on rauhoittunut paljon mutta provosoitununa näin voi käydä. En puolustele tuota hurttaa millään tavalla mutta kyseessä oli inhimillinen vahinko..
KOira on kyllä koulutettu ja on maailman paras koira mutta uroksena jonak esi-isissä on tappelukoiraa niin saattaa hermostua toiselle urokselle..

SINÄ olet huono koiranomistaja kun olet kuvailemasi tilanteen päästänyt käymään, käytät flexiä ja moitit vielä toista osapulta jonka toiminnassa ei ollut mitään vikaa.

Älä käytä flexiä tollasella koiralla, kai sen nyt itsekin tajuat! Samaa sanon kuin Blue, nahkaremmi tilalle, koiralle koulutusta ja ennakointia tilanteisiin. ärsyttää juuri tuo että sitten kaikki koiranomistajat saa kärsiä. vahinkoja ja ylltyksiä voi sattua, mutta ei niitä kello kaulassa (flexi) tarvii odotella!
Mun koira, 40-kiloinen, osaa käyttäytyä, mutta siltikään en käytä flexiä sillä kuin metsälenkeillä tms. Puolikuristava panta ja paksu nahkaremmi käytössä. En päästä koiraa haahuilemaan yksinään jos joku räkyttävä koira tulee vastaan, vaan mennään napakasti ohi, koira mun hallussa koko ajan. vaikka mene nätisti, en luota eläimenn staprosenttisesti koskaan, ja vika on aina mun jos jotain käy.

Joustamaton nahkahihna on paras..käys kattoo zooplussalta siel on hyviä tarjouksia.
Nuo on inhottavia tilanteita eikä se tee kenestäkään huonoa koiranomistajaa :(
Blue kuvittelee olevansa täydellinen ihminen että voi päteä palstalla..
Flexi heti pois ja uusi nahkahihna kaupasta.

Mummo ja pikkukoira olivat ison pensaspuskan takana enkä siis heitä millään nähnyt kunnes koirani ampaisi järkyttävällä vauhdilla puskan taakse ja räkyttävän pikkukoiran kimppuun. Mummo kaatui ja yritin repiä koiraani pois mutta flexissä vahvan koiran repiminen oli aika haastavaa sanoisinko :x

..

Taidat nyt vähän puolustella omaa rakkiasi ja etsiä syyllistä mummon koirasta? Ensin kerrot ettei mummoa ja hänen koiraansa näkynyt puskan takaa, mutta koirasi hyökkäsi sinne silti. Räkyttikö mummon koira jo silloin ennen hyökkäämistä ja etkö olisi silloin muka pystynyt paikallistamaan heitä puskan taakse? Vai alkoiko räkyttämään vasta kun pelästyi sinun rakkiasi?

Eikös vika ole joka tapauksessa koirassasi, jos ryntää (haukkuvan) toisen koiran kimppuun?

Joustamaton nahkahihna on paras..käys kattoo zooplussalta siel on hyviä tarjouksia.
Nuo on inhottavia tilanteita eikä se tee kenestäkään huonoa koiranomistajaa :(
Blue kuvittelee olevansa täydellinen ihminen että voi päteä palstalla..
Flexi heti pois ja uusi nahkahihna kaupasta.

No jos näin haluaa ajatella niin tässä asiassa voin osoittaa "ylemmyyteni" sanomalla että noin ei saa käydä. Koira pitää olla hallinnassa niin ettei se hyökkää remmissakään kenenkään kimppuun ja jos rähähdys pääsee (esim. vastapuolen takia, mitä ei kuitenkaan tässä tilanteessa käynyt vaan syy oli kokonaan ap:n) käymään niin oman koiran saa ainakin välittömästi poistettua tilanteesta ennen kuin kaataa ketään tai puree ketään tms.

Niinkuin moni on jo neuvonutkin, flexi pois ja kunnollinen hihna tilalle. Ja koiran tulisi kulkea sun vierellä eikä niin edellä, että et itse näe toista koiraa. Kyllähän sun täytyy myöntää, että sun toiminnassa on jotain vikaa jos noin pääsee käymään toistuvasti. Vaikka koirassa onkin "tappelukoiraa" esi-isissä, se pitää kouluttaa niin, ettei hyökkäile remmissä.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Sun koira ei joutunut tappeluun, vaan hyökkäsi toista koiraa kohti. Sanoithan itsekin, ettet mummoa ja perhoskoiraa nähnyt, ENNEN KUIN oma koirasi hyökkäsi sitä kohti.

Tuo on syy, miksi mä pelkään koiria. Pari kertaa on rakki hyökännyt kohti eikä omistaja ole saanut pidettyä sitä kurissa (ja mulla siis EI OLE koiraa). Kerran pääsi näykkäämään, onneksi ei purrut.

Joten kouluttakaa ne koiranne jotta ne ovat hallinnassanne, älkääkä ottako jotain helvetin tappelukoiria tai laumanvartijoita, joilla on sitten "arvaamaton käytöd geeneissä".

No onhan se nyt helvetti, jos ei ihminen älyä itse ostaa rikkimenneen tilalle uutta kunnon remmiä :O Teidänlaisten tollojen takia saa tuolla sitten olla sydän syrjällään.
Ja näitä tyyppejä on tosi paljon, joilla on niin vahva piski, että itse pystyy sitä hädin tuskin pitelemään. Ne ne idiootit hankkivat usein vielä monta talutettavaa...

Flexit nyt vaan on saatanasta, joutas lailla kieltää. Meillä kahdella ISOLLA koiralla on aina nahkaiset taluttimet ja -pannat, ihan koirien, minun ja muiden turvallisuuden vuoksi. Satsaan varmaan liikaakin noiden taluttimiin sun muihin, mutta eivätpä ole rikki menneet. Tanskandogilla on paksu, rasvanahkainen 190cm pitkä, 3cm leveä talutin tukevalla BGB-lukolla. Enkkubullilla sama, mutta 1,75cm leveänä. Pannat tukevaa käsityötä, maksoivatkin pienen omaisuuden 60e/panta, mutta kestää isommankin nykäisyn.

Sitä vaan ihmettelin, miksi ihmeessä pidät kuonopannan kanssa flexiä??? :O Niskathan siinä koiralla menee....

Minulla on samanlainen remmiräyhääjä oma koirani. Viimeiset seitsemän vuotta ollaan koiran kanssa opiskeltu olemaan pelkäämättä muita koiria ja sitä että ohi voi mennä rauhallisestikkin, mutta silti aina joku pääsee jostain puskan takaa yllättämään ja ollaan pisteessä nolla.
Turha on huudella että remmiräyhääjän omistajissa olisi vikaa (osassa tottakai on) mutta turha yleistää.
Itselläni koira ei lähde ulos ilman kuonopantaa ja vahvaa nailonhihnaa.

Koiran on tullut minulle n.vuoden ikäisenä ja ne pentuajan traumat on kaiken tuon käytöksen taustalla. Joka kerta kun on tuollainen rähinätilanne nolottaa, vituttaa ja suututtaa. Ja kaikki työ mikä ollaan tehty valuu hukkaan. Sitten kun on niitä koirien omistajia jotka ei tajua että toinen yrittää päästä karkuun että tilanteelta vältyttäisiin, niin eikun se oma muffe haluaa haistella niin tunkee lähemmäksi. Viimeksi eilen jouduin semmoiselle seuraajalle huutamaan että elä ainakaan tänne tule.

Kerran joku idiootti tuli sanomaan että hän kasvattaa toyvillakoiria ja että tuollaiset koirat pitäisi lopettaa. Sanoin suoraan että haistappa vittu, sinä et tiedä koirien kouluttamisesta mitään. Inhoan ihmisiä jotka ei ymmärrä ettei se koiran käytös ole aina omistajasta kiinni. Oma koirani pelkää kaikkia koiria ja koiralle hyökkäys on paras puolustautumiskeino.

Toivon että ihmisiltä löytyisi keinoja hyväksyä kaikenlaiset kulkijat ja antaa jokaiselle tarvitsemaansa tilaa.

Flexit ei ole saatanasta, vaan jotkut vähä-älyiset eivät osaa käyttää niinkään yksinkertaista esinettä. Flexi on helvetin hyvä lenkkeillessä. Ja siinä on lukitusnappi. Ihan tosi kätsyä.

Minulle, koirilleni ja jopa hevosilleni ei ole tullut mitään muuta kuin vaaratilanteita flexien kanssa. Vihaan niitä syvästi. Ja ei todellakaan omassa käytössä vaan muut, jotka sitä eivät tosiaankaan osaa käyttää.

Minulla on samanlainen remmiräyhääjä oma koirani. Viimeiset seitsemän vuotta ollaan koiran kanssa opiskeltu olemaan pelkäämättä muita koiria ja sitä että ohi voi mennä rauhallisestikkin, mutta silti aina joku pääsee jostain puskan takaa yllättämään ja ollaan pisteessä nolla.
Turha on huudella että remmiräyhääjän omistajissa olisi vikaa (osassa tottakai on) mutta turha yleistää.
Itselläni koira ei lähde ulos ilman kuonopantaa ja vahvaa nailonhihnaa.

Koiran on tullut minulle n.vuoden ikäisenä ja ne pentuajan traumat on kaiken tuon käytöksen taustalla. Joka kerta kun on tuollainen rähinätilanne nolottaa, vituttaa ja suututtaa. Ja kaikki työ mikä ollaan tehty valuu hukkaan. Sitten kun on niitä koirien omistajia jotka ei tajua että toinen yrittää päästä karkuun että tilanteelta vältyttäisiin, niin eikun se oma muffe haluaa haistella niin tunkee lähemmäksi. Viimeksi eilen jouduin semmoiselle seuraajalle huutamaan että elä ainakaan tänne tule.

Kerran joku idiootti tuli sanomaan että hän kasvattaa toyvillakoiria ja että tuollaiset koirat pitäisi lopettaa. Sanoin suoraan että haistappa vittu, sinä et tiedä koirien kouluttamisesta mitään. Inhoan ihmisiä jotka ei ymmärrä ettei se koiran käytös ole aina omistajasta kiinni. Oma koirani pelkää kaikkia koiria ja koiralle hyökkäys on paras puolustautumiskeino.

Toivon että ihmisiltä löytyisi keinoja hyväksyä kaikenlaiset kulkijat ja antaa jokaiselle tarvitsemaansa tilaa.

No juu, toivottavasti ap ei nyt täysin lannistunut näistä tuomitsevista vastauksista. Kyllä varmaan ymmärtää itsekin, ettei tuollainen ole toivottavaa ja tapahtuneesta jäi paha maku. Sijoita siihen laadukkaaseen hihnaan ja ehkä tosiaan valjaat tms. olisi paremmat isolla hyökkivällä koiralla.

Minulle, koirilleni ja jopa hevosilleni ei ole tullut mitään muuta kuin vaaratilanteita flexien kanssa. Vihaan niitä syvästi. Ja ei todellakaan omassa käytössä vaan muut, jotka sitä eivät tosiaankaan osaa käyttää.

Mulle ei näiden 20 vuoden aikana, jona mulla on koiria ollut, ole koskaan tullut vaaratilannetta flexin takia. Tosin osaan käyttää sitä, enkä käytä sitä pennuilla, katulenkeillä tai koulutusvaiheessa.

Valjaita en kyllä vetävälle koiralle suosittele, saa voimaa vetää enempi. Se kuonopanta on parempi vaihtoehto, mutta kunnollisella hihnalla. Tai sitten puolikuristava tai ihan kuristava panta, mutta niillä ei taida molossityyppisen koiran kanssa olla mitään tehoa.

Ehkäpä minultakaan ei olisi tullut niin "hyökkäävä" vastaus, jos en olisi nähnyt sanaa FLEXI, saa näkemään punaista, suonette anteeksi :D

Mikä koira AP.lla on?

Flexit voisi minun puolesta ampua avaruuteen - niillä ei oikeasti tee ohitus (eikä mielestäni muissakaan) tilanteissa yhtään mitään. Taajama-alueella varsinkaan.

En sanoisi sinua huonoksi koiranomistajaksi, mutta kyllä se vaan niin on, että meistä jokaisen on kyettävä hallitsemaan koiransa, tilanteessa kuin tilanteessa. Kärjistetysti, entä jos kyseessä olisi ollut pikkulapsi? Joko taluttajana tai koirasi aggression kohteena? 90-vuotias voi oikein hyvin ulkoiluttaa pientä koiraa, siitä on varmasti monella tapaa iloa ja hyötyä vanhukselle. Kenenkään ei tarvitse jäädä sisälle sen vuoksi, että täytyy pelätä muita ulkoilijoita.

Oma narttuni rähisee lenkillä vastaantulijoille - siitä syystä, että joutui nuorena kaksi kertaa saman aggressiivisen suurikokoisen nartun hampaisiin, ensimmäisellä kerralla omistaja ei jaksanut sitä pidellä. Toisella kerralla koira oli irti. Minulla ei kauheasti riitä empatiaa minkään kokoisten toisten koirien päälle hyökkäävien koirien omistajille em. syystä :(

Koulutusta vaan koiralle kovasti, ja ihan viimeisenä kysyisin, luuletko, että kastraatio auttaisi asiaa? tsemppiä, onneksi tuossa ei tuon hirveämpää sattunut kuitenkaan. Ymmärrän, että sinua varmasti harmittaa. itse vielä ehkä kävisin ovella pahoittelemassa, ja kysymässä, ettei sattunut mitään.

Yhteistyössä