Kysykää asunnoista: kiinteistövälittäjä vastaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "välittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole, koska kyllä ne kalusteet ovat ihan homeiset ja lahonneet jo. Pakko vaihtaa. Ei kalusteet säily 60 vuotta käyttökelpoisena päivittäisellä käytöllä.

Kyllähän joskus noihin törmää, et on alkuperäisessä kunnossa ja se kyllä viehättää ostajia, koska tietävät, ettei ole menty pilaamaan vääränlaisilla remonteilla.

Vai että 50-luvun keittiökalusteet olisivat homeiset ja lahonneet. Asun jo kolmatta 50-luvun asuntoa 2000-luvulla ja kaikissa on alkuperäiset kaapistot hyväkuntoiset. Ovat kunnon puuta, ei mitään lastulevyvirityksiä.
 
[QUOTE="...";29574720]Eikö omien säästöjen vaatiminen asunnonostajalta ole kuitenkin lainsäädäntöön kirjattu juttu eli jatkossa ihmiset säästävät ensin 10 % ja lähtevät asuntokaupoille vasta sitten? Kun kaikki tekevät niin, asuntomarkkinat varmaan kymmenen vuoden päästä ovat vakavammat kuin nyt. Siirtymäaika hidastanee kaupantekoa.[/QUOTE]

Just viime viikolla kävin pankissa, ei tarvii olla säästössä sitä 10% vaan riittää että se jää edellisen asunnon myynnistä sit yli. Etitään just sellasta isompaa, ja oma pienempi laitettiin myyntiin.
 
Olen ostamassa asuntoa. Taloyhtiön sijainti on kuitenkin radon-alueella ja viimeiset mittaukset tehty vajaa kymmenen vuotta sitten, jolloin arvot ihan ok. Haluaisin tietää tuoreemmat lukemat ja itsehän nämä pystyy mittaamaan. Onko taloyhtiö vastuullinen tekemään tarvittavat korjaukset, mikäli arvot ovat kohonneet yli sallittujen rajojen?
 
Olet kyllä täysin väärässä, että 50-luvun kaapinovet olisivat automaattisesti lahonneet ja homehtunert, tai sitten asunnossa on kosteusvaurioita. Yleensä tuon ajan kalusteet ovat erittäin krorkealaatuisia nykyisiin verrattuna.

No pakko sanoa, ettei tiedä itse yhtään asuntoa, jossa olisii alkuperäiset keittiöt ja vessat ja muut kalusteet. Yleensähän 60v aikana on tapahtunut vuotoja -> kosteusvaurioita. En ole myöskään nähnyt myynnissä alkuperäisiä kokonaisia keittiöitä 50-60-luvun taloon. Vain ovia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anna mun kaikki kestää;29575272:
Vai että 50-luvun keittiökalusteet olisivat homeiset ja lahonneet. Asun jo kolmatta 50-luvun asuntoa 2000-luvulla ja kaikissa on alkuperäiset kaapistot hyväkuntoiset. Ovat kunnon puuta, ei mitään lastulevyvirityksiä.

No jos 50-luvun kalusteet ovat niin kestäviä, miksi niin moni puuseppä ja keittökauppa niitä myy uustuotantona? EIkö se syy ole, että se alkuperäinen on niin huonossa kunnossa, et pakko uusia?
 
Olen ostamassa asuntoa. Taloyhtiön sijainti on kuitenkin radon-alueella ja viimeiset mittaukset tehty vajaa kymmenen vuotta sitten, jolloin arvot ihan ok. Haluaisin tietää tuoreemmat lukemat ja itsehän nämä pystyy mittaamaan. Onko taloyhtiö vastuullinen tekemään tarvittavat korjaukset, mikäli arvot ovat kohonneet yli sallittujen rajojen?

No kyllähän radonarvot ylittää monessa pientalossa sallityt arvot. Jos kyseessä on talonyhtiö, niin silloin kyllä korjaukset kuuluvat heille, sinä et saa itse alkaa tehdä ko. remppaa. En kyllä, onko talonyhtiöllä vastuuta tehdä korjaukset, siitä kuitenkin päättää yhtiökokous. Onko kyseessä 1. kerroksen asunto? Kai siellä on koneellinen ilmanvaihto vai onko kyseessä vanha kohde?

Radonmittuakset kyllä yleensä suorittaa yritys, ei niitä itse voi mitata, koska laittee maksaa aika paljon.
 

Yhteistyössä