Lapset päiväkotiin myös lomilla??!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hanukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi tulisipa vanhat ajat uusio käyttöön ja vanhemmilta vaadittaisiin työvuorolistat joiden mukaan lapselle hoito.
Olisi jo korkea aika vanhempien ottaa itse vastuu lastensa kasvatuksesta.

Juu, lisää vaan kontrollia niin hyvin menee. :) Mistähän tuollaisia työvuorolistoja voi muutoin saada? Voisi olla esimiehellä hauskaa, jos menisi pyytämään työvuorolistaa päiväkotia varten.

Ja ei, omat lapseni eivät ole koskaan olleet lomallani (tai isänsä lomalla) päiväkodissa. Ovat muutoinkin hoidossa n. 10-13 päivää kuukaudessa, jouluisin ovat vähintään kaksi viikkoa lomalla, talvilomaa pari viikkoa ja kesäisin lomaa 8-11 viikkoa. Eroperheen ainoa etu on se, että lapsille saa melko helposti järjestettyä pitkät lomat.
 
Toivottavasti tuollaisia vanhempia ei olisi paljoa:( Mutta kyllähän jotkut vie lapsia päiväkotiin siksi,kun "siitä maksetaan", vaikka joku kuukausi olisikin mahdollisuus vaikka yksittäisiin vapaapäiviin.

Meidän lapsi on tämän viikon hoidossa. On muuten aika kiva, kun siellä ei paljoa lapsia ole, kun kaikki ovat hiihtolomalla. Lapsi saa enemmmän huomiota hoitajilta :) Sitten, näiden yleisten hiihtolomaviikkojen jälkeen me lomaillaan pari viikkoa lapsen kanssa kotona.
 
Tämä nykyinen hoitojärjestelmä ajaa vain ja ainoastaan vanhempien etua,lapsen etu on unohdettu kokonaan.
Taloudellisesti ajateltunakin tämä on tullut tiensä päähän.Lähes ilmaiseksi saa lapselleen järkyttävän pitkät hoitopäivät täysylläpidolla.
Koko yhteiskunnan taloutta ajatellen pitäisi päivähoito olla vaan niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja vain siksi aikaa kun oikea tarve on,ei esim.
Omalla kustannuksellaanhan voi lapselle ostaa vaukka ympärivuorokautisen hoidon,mutta ei ole yhteusjynnan tehtävä järjestää hoitoa jotta vanhemmat saavat lomailla,shoppailla tms rauhassa.
 
Tämä lomailevat aikuiset ja päiväkotoileva lapsi taitaa olla urbaani legenda. En tiedä kyllä ketään, kuka veisi lapsen tarhaan, jos on hiihtoloma. Niitä on kyllä useita, jotka tekevät työpäivää kotoa käsin, mutta tuovat tarhaikäisen tarhaan. Alle kouluikäistä kun on vaikea viihdyttää työnteon lomasta.
 
Kyllä. Ja vanhemmat ilkeävät ihan suoraan sanoa itse vielä lomailevansa, vaikka kuskaavat esim. elokuussa päiväkodin ensimmäisenä aukiolopäivänä lapsen klo 7 hoitoon. Ja huokailevat ihastuneena, kun omaa lomaa on vielä kaksi viikkoa.
 
[QUOTE="Lilli";29607371]Tämä lomailevat aikuiset ja päiväkotoileva lapsi taitaa olla urbaani legenda. En tiedä kyllä ketään, kuka veisi lapsen tarhaan, jos on hiihtoloma. Niitä on kyllä useita, jotka tekevät työpäivää kotoa käsin, mutta tuovat tarhaikäisen tarhaan. Alle kouluikäistä kun on vaikea viihdyttää työnteon lomasta.[/QUOTE]

Eivät ne ole, vaikka onneksi todella pienestä vähemmistöstä onkin kyse.

Olen töissä päiväkodissa, ja meilläpäin oli jo hiihtoloma. Kaksi lasta oli ilmoitettu päiväkotiin, vaikka vanhemmat ovat kotona (toinen hoitovapaalla, ja perheen isä kertoi, että myös hänellä on loma, toisessa perheessä vanhempi työtön). Toinen näistä lapsista sairastui, joten hän oli koko viikon poissa kuitenkin.

Viime kesänä myös yhdelle lapselle oli ilmoitettu vain kaksi viikkoa lomaa, vaikka vanhemmat ihan avoimesti kertoivat olevansa kotona koko kesän (10 viikkoa). Saimme onneksi sovittua lapselle kuukauden loman, ja hän oli vielä hajapäiviä poissa päälle.
 
Mä en edes jaksais lähteä raahaamaan muksuja hoitoon vapailla, ihan hullua!! Kaikista parasta tässä talvilomaviikossa on se että kelloja ei laitetaan soimaan yhtenäkään päivänä! :)
 
Emme ole koskaan vieneet lapsia lomalla hoitoon.

Muutenkin pyrimme järjestämään niin, ettei 2 ja 4 vuotiaiden lasten tarvitse mennä varahoitopaikkaan jos päikky on kiinni, vaikka me emme ko. ajaksi lomaa saisikaan. Esim. tämän viikon päikky on kiinni, mutta meillä vanhemmilla ei ollut mahdollisuutta lomaan koska molempien talvilomat paloivat jo joulun aikaan päikyn ollessa kiinni 3 viikkoa --> tällä viikolla mummut ovat apuna lasten kanssa, että saavat olla kotona.

Harmittaa vaan se, että taas kesällä päiväkotimme on kiinni niin pitkään (8 viikkoa), että emme pysty koko tuota aikaa olemaan lomalla lasten kanssa, kun mies on joutunut vaihtamaan työpaikkaa eikä hänellä ole lainkaan kesälomaa.

Tyhmää jos oletus on se että kaikilla lapsilla on kaksi vanhempaa, jotka pitävät lomansa eri aikaan jotta lapset saavat 8 viikon loman...kaikilla kun ei tähän ole mahdollisuutta ja jos olisikin, eikö olisi tärkeää että edes osan lomasta koko perhe on lomalla yhtä aikaa?

Kun vielä korvaava hoitopaikka on sellaisen matkan päässä, että matka vie vähintään tunnin (vaihdettava linja-autoa välissä) niin en kyllä ymmärrä miten tässä on lapsia ajateltu...

Valmiiksi stressaa jo kesä ja se, miten asiat saisi järjestettyä lasten kannalta parhaiten päin :/
 
[QUOTE="Lilli";29607371]Tämä lomailevat aikuiset ja päiväkotoileva lapsi taitaa olla urbaani legenda. En tiedä kyllä ketään, kuka veisi lapsen tarhaan, jos on hiihtoloma. Niitä on kyllä useita, jotka tekevät työpäivää kotoa käsin, mutta tuovat tarhaikäisen tarhaan. Alle kouluikäistä kun on vaikea viihdyttää työnteon lomasta.[/QUOTE]

Voi kuule ei ole legendaa niinkuin ei ole legendaa sekään,että esim. meidän pk:ssa kaikista vähiten lomia pitävän lapsen vanhemmat ovat työttöminä kotona ja ovat vähintään ainakin sen 8 tuntia joka ikinen päivä..
 
kyllähän se korpeaa kun vanhemmila periaate että me maksamme tästä.
Minä olen päiväkodissa töissä ja edellisessä päiväkodissa jossa olin niin että erään perheen isovanhemmat toi lapsenlapsen
ja haki 2viikon ajan,
kun sitten alettin ihmettelemään että kuinka 2viikkoa
oli jo vanhemmat olleet viikon etelässä ja isovanhemmat ilmoitti ettei he jaksa ollla kokoajan lapsenlapsen kanssa ja vanhemmat maksaa hoidon joten ei pidä valittaa.
Näin he pääse helpommalla ja kuitenkin vanhemmat maksaa hoidon joten heillä oikeus.

Niin me vaan ollaan erilaisia että toisille se on tärkeä tuo oma napa ja oma loma
ja lapset levätköön joskus
 
Voi kuule ei ole legendaa niinkuin ei ole legendaa sekään,että esim. meidän pk:ssa kaikista vähiten lomia pitävän lapsen vanhemmat ovat työttöminä kotona ja ovat vähintään ainakin sen 8 tuntia joka ikinen päivä..

Itse en tunne tai ole kuullut kenestäkään, joka näin toimisi. Toisaalta tässä kunnassa ei virikehoidattaminen viitenä päivänä viikossa edes onnistu (tai varmaan onnistuu, mikäli joku alkaa oikein oikeuksiaan penäämään, mut käsittääkseni suurin osa tyytyy siihen suositukseen, mikä määräyksenomaisesti ilmoitetaan, että maksimissaan kaksi päivää viikossa ja alle 5h kerrallaan saa olla, jos toinen vanhempi kotona).
Kesälomista kysytään lomakkeella tarkat ajat kesän hoitokuvioita varten. Voihan siinäkin joku tietysti valehdella, onhan meitä moneen junaan.
 
Voi kuule ei ole legendaa niinkuin ei ole legendaa sekään,että esim. meidän pk:ssa kaikista vähiten lomia pitävän lapsen vanhemmat ovat työttöminä kotona ja ovat vähintään ainakin sen 8 tuntia joka ikinen päivä..

Minusta noissa tilanteissa olisi aiheellista ottaa vanhempien kanssa puheeksi kotitilanne ja se miten he jaksaa. Sitähän meille ammattilaisille jatkuvasti opetetaan että miten kohdata perhe ja ottaa ongelmat puheeksi. Siitä myöskin maksetaan, ei siitä että surkutellaan ongelmia keskustelupalstoilla ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29608008:
kyllähän se korpeaa kun vanhemmila periaate että me maksamme tästä.
Minä olen päiväkodissa töissä ja edellisessä päiväkodissa jossa olin niin että erään perheen isovanhemmat toi lapsenlapsen
ja haki 2viikon ajan,
kun sitten alettin ihmettelemään että kuinka 2viikkoa
oli jo vanhemmat olleet viikon etelässä ja isovanhemmat ilmoitti ettei he jaksa ollla kokoajan lapsenlapsen kanssa ja vanhemmat maksaa hoidon joten ei pidä valittaa.
Näin he pääse helpommalla ja kuitenkin vanhemmat maksaa hoidon joten heillä oikeus.

Niin me vaan ollaan erilaisia että toisille se on tärkeä tuo oma napa ja oma loma
ja lapset levätköön joskus


Mitähä vittua se sinua korpeaa ja sinulle kuuluu, jos lapset tuodaan hoitoon? tee sinä vaan ne hoitohommas mukisematta, siitä saat palkkaa. tuo asenne on just niin duunarien asenne eli mielellään tehdään kaikkea mahdollisimman vähän ja töitähän se helpottaa kun on yksikin muksu päiväkodista poissa.

inhottavaa, jos tuolla tavalla päiväkodin työntekijät ajattelee:(
 
Minusta noissa tilanteissa olisi aiheellista ottaa vanhempien kanssa puheeksi kotitilanne ja se miten he jaksaa. Sitähän meille ammattilaisille jatkuvasti opetetaan että miten kohdata perhe ja ottaa ongelmat puheeksi. Siitä myöskin maksetaan, ei siitä että surkutellaan ongelmia keskustelupalstoilla ;)

Mitä hienommassa "virassa" vanhemmat ei kukaan uskalla jutella vanhemmille,
itse vasta opiskelen (oppimisjakso)
ja jos oikeasti menet sanomaan saat nuhteet.
Ihan sama kenelle puhut.
Asiaa voidaan vääntää ja kääntää mutta näin se mene.
Minulle ei löytynyt ammattia tai alaa aikoinaan joten olen aikuisopiskelija ja
olen ollut jopa vuoden yhdessä päiväkodissa täissä sillä kelan rahalla
"miettimässä"
mikä minusta isona tulee ;) Että nyt tätä valitettavaa todellisuutta on nähty :(
Mutta silti rakastan alaa vaikka osa vanhemmista tarvitseekin peilin :(
 
Mitähä vittua se sinua korpeaa ja sinulle kuuluu, jos lapset tuodaan hoitoon? tee sinä vaan ne hoitohommas mukisematta, siitä saat palkkaa. tuo asenne on just niin duunarien asenne eli mielellään tehdään kaikkea mahdollisimman vähän ja töitähän se helpottaa kun on yksikin muksu päiväkodista poissa.

inhottavaa, jos tuolla tavalla päiväkodin työntekijät ajattelee:(

Rakatatko oikeasti lapsiasi ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29608049:
Mitä hienommassa "virassa" vanhemmat ei kukaan uskalla jutella vanhemmille,
itse vasta opiskelen (oppimisjakso)
ja jos oikeasti menet sanomaan saat nuhteet.
Ihan sama kenelle puhut.
Asiaa voidaan vääntää ja kääntää mutta näin se mene.
Minulle ei löytynyt ammattia tai alaa aikoinaan joten olen aikuisopiskelija ja
olen ollut jopa vuoden yhdessä päiväkodissa täissä sillä kelan rahalla
"miettimässä"
mikä minusta isona tulee ;) Että nyt tätä valitettavaa todellisuutta on nähty :(
Mutta silti rakastan alaa vaikka osa vanhemmista tarvitseekin peilin :(

Oon mäkin työskennellyt päiväkodissa ja tiedän sen touhun :) Toki vanhempia pitää kunnioittaa mutta myöskin tukea vanhemmuudessaan ja kasvatusvastuussaan. Luottamuksellinen asiakassuhde kestää kritiikin ja ammattilaisuuteen kuuluu kyky ottaa vaikeitakin asioita puheeksi hyvässä hengessä loukkaamatta asiakasta. Lapsen edun mukaista on, että kasvatuskumppanuus on aidosti hyvää (EI puhuttomuutta ja ongelmien lakaisua maton alle).
 
Mulla oli viime kesänä viikko lomaa ja vein kuopuksen hoitoon. Esikoinen olikin koulussa.

Niin, tosin muksut oli ollut jo liki 2kk lomalla sen kesän aikana. Ja meillä nyt muuten vietetään mahdolliset lomat niin että lapset on mukana. Esim nyt oon lasten kanssa mummolassa. Ja aikasempina kesinä ollaan pystytty pitämään lapset pois hoidosta oikeastaan kesät läpeensä. Puhumattakaan siitä miten tyytyväinen oon siihen, että joululomat on olleet useamman viikon mittasia ihan koko perheelle. jnejne

En tunne pienintäkään omantunnon pistosta tuosta yhdestä Omasta viikosta :)
 
Minusta noissa tilanteissa olisi aiheellista ottaa vanhempien kanssa puheeksi kotitilanne ja se miten he jaksaa. Sitähän meille ammattilaisille jatkuvasti opetetaan että miten kohdata perhe ja ottaa ongelmat puheeksi. Siitä myöskin maksetaan, ei siitä että surkutellaan ongelmia keskustelupalstoilla ;)

Voihan siitä puhua,mutta kun siitä ei ole mitään hyötyä.
Suurin osa vanhemmista ajattelee juuri niinkuin moni tälläkin palstalla :mitä se teille kuuluu,siitähän teille maksetaan ja ne lapsen oikeudet unohdetaan jälleen kerran.
 
Omasta päiväkodissa työskentelystä on vierähtänyt jo hyvä tovi, mutta yhden perheen muistan. Perheen äiti toi lapset päiväkotiin heti heidän herättyä, itse vielä aamutohveleissaan. Ja hakemaan tulivat aina viimeisinä. Aina. Lapset pyysivät pimeällä hiekkalaatikolla, että saadaanko Miuski tulla sun kotiin :'( Vanhemmat hyvissä ammateissa jne. Kesällä eivät ilmoittaneet lapsille lomaa. Siihen maailman aikaan vanhempien neuvominen ei ollut kielletty, joten keskustelin heidän kanssaan aiheesta lastenkin oikeus lomaan. Olivat lomalla koko heinäkuun. Myöhemmin olen perhettä vilauksin nähnyt yhdessä uimassa ja pyöräilemässä - ehkä oppivat olemaan yhdessäkin :)
 
Voi tulisipa vanhat ajat uusio käyttöön ja vanhemmilta vaadittaisiin työvuorolistat joiden mukaan lapselle hoito.
Olisi jo korkea aika vanhempien ottaa itse vastuu lastensa kasvatuksesta.

Eli siis ne ihmiset, joilla ei ole työvuoroja, eivät voisi enää viedä lasta hoitoon? Katsos kun kaikkien työssä ei ole mitään tarkkoja työaikoja eikä kaikkien työtä ja työaikaa valvo joku pomo. He sitten tekisivät työtään lapsen pyöriessä jaloissa, vai? Tuli tässä nyt äkkiä mieleen vaikka tutkija, taiteilija, freelancer ja yrittäjä, mutta lienee noita muitakin.
 
Omasta päiväkodissa työskentelystä on vierähtänyt jo hyvä tovi, mutta yhden perheen muistan. Perheen äiti toi lapset päiväkotiin heti heidän herättyä, itse vielä aamutohveleissaan. Ja hakemaan tulivat aina viimeisinä. Aina. Lapset pyysivät pimeällä hiekkalaatikolla, että saadaanko Miuski tulla sun kotiin :'( Vanhemmat hyvissä ammateissa jne. Kesällä eivät ilmoittaneet lapsille lomaa. Siihen maailman aikaan vanhempien neuvominen ei ollut kielletty, joten keskustelin heidän kanssaan aiheesta lastenkin oikeus lomaan. Olivat lomalla koko heinäkuun. Myöhemmin olen perhettä vilauksin nähnyt yhdessä uimassa ja pyöräilemässä - ehkä oppivat olemaan yhdessäkin :)

Eli heillä oli silloin jokin erikoinen tilanne, ilmeisesti. Sitä kun ei aina toisten elämäntilanteesta tiedä. Kuulostaa kyllä vähän propagandalta tuo, että "lapset pyysivät pimeällä hiekkalaatikolla, että saadaanko tulla sun kotiin"...
 
Näköjään. En voi ymmärtää että ei haluta olla omien lasten kanssa. Itselleni nuo ovat niin rakkaita, että kaikista mukavinta on tehdäkin asioita kun lapset ovat mukana. Kun lapset ovat pieniä, en tee mitään maratonshoppailureissuja, vaan mennään silloinkin lasten ehdoilla. Lapsetkin tykkää kun saa olla vanhempien kanssa.

Ymmärrän kyllä että esim. totaaliyh tarvitsee joskus omaakin aikaa, ja päiväkoti voi olla ainoa keino sitä järjestää. Jos on ihan uupunut toaaliyh, niin silloin tuo on mielestäni o.k että lapsi viedään muullakin ajalla hoitoon kuin työajoilla.
 
Meillä on nyt lomaviikko joka ei meidän arjessa oikeastaan näy. Päiväkotilainen menee hoitoon tänään ja torstaina, toisaalta oli juuri viikon lomailemassa. Tänään itselläni vähän asioidenhoitoa ja torstaina isoveljen kuntoutussuunnitelman tekoa minne en taaperon lisäksi voi oikein muita lapsia mukaan ottaa. Perjantainakin on yksi palaveri siskon asioista, olen vähän kahden vaiheilla mitä tekisin, laiskuus kyllä houkuttaisi pitämään tytön kotona...
 

Yhteistyössä