mä en osaa laittaa ruokaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voihan sitä pottumuusia vetää samanmakuisena kerrasta toiseen, eihän siinä mitään. Käsittääkseni tässä ketjussa on kuitenkin pyydetty maustamisvinkkejä. Fondi ja fondue kirjoitetaan eri tavoin, kannattaa kirjoittaa fondi jos tarkoittaa fondia.

Ei kannata lainata tekstiä ja antaa sellaista kuvaa, että minä olisin neuvonut väärin, jos et ole sitä tarkoittanut. ;)

Jälkimmäiseen: no shit, sherlock? ;)

Ei kannata lainata tekstiä ja antaa sellaista kuvaa, että minä olisin neuvonut väärin, jos et ole sitä tarkoittanut. ;)

Jälkimmäiseen: no shit, sherlock? ;)

Niin, sanoit ettei perunamuusi tarvitse muita mausteita. Tämähän on täysin makuasia, ja toin esille myös muita maustamisvaihtoehtoja. Onko sinulla jotain oikeaa asiaa tuon silmäniskuhymiön viljelyn ja omista kirjoitusvirheistäsi pätemisen lisäksi?

Niin, sanoit ettei perunamuusi tarvitse muita mausteita. Tämähän on täysin makuasia, ja toin esille myös muita maustamisvaihtoehtoja. Onko sinulla jotain oikeaa asiaa tuon silmäniskuhymiön viljelyn ja omista kirjoitusvirheistäsi pätemisen lisäksi?

Kaikki maustaminen on makuasia, jos sille tielle lähdetään.

Ap:lle sanoisin, että liemikuutioita voi ihan huoletta käyttää vaikkapa niissä keitoissa tai riisin keitinvedessä. Ei niissä mitään vikaa tai vaaraa ole, vaikka jotkut niitä viimeiseen asti välttelevät. Toki ruoka maistuu yksipuoliselta, jos kuutiota tunkee joka paikkaan.

Suosittelen ostamaan kaappiin perusmausteita, niistä on hyvä aloittaa. Ja tuoreita yrttejä kannattaa pitää keittiössä aina myös ja rohkeasti kokeilla eri ruokalajeihin. Esim. naudanlihan ja lohkoperunoiden kanssa rosmariini ja valkosipuli toimivat aina. Porkkanoiden kanssa sopii rakuuna, tomaattiruokien kanssa basilika ja oregano. Kalan kanssa sopii esim. tilli ja sitruuna. Broileriin voi kokeilla timjamia, kurkumaa, hunajaa ja sitrushedelmiä.

Mä teen usein erilaisia pataruokia, ja maustan reilusti, en kuitenkaan tulisesti, enää. Öljyyn sipulin kanssa aluksi avautumaan, niin kuin joku aikaisemmin kirjoittikin, teelusikallinen merisuolaa (jossain suositeltiin), juustokuminaa kolmekin teelusikallista, korianteria kaksi, ripaus neilikkaa ja inkivääriä, jälkimmäisiä maun mukaan, kannattaa aluksi laittaa vähän, koska niiden maku voi olla läpitunkevakin. Tää pohjaksi, lisäksi yleensä mustapippuria ja valkosipulia, ja mahdollisesti myös perusyrttejä. Sitten padan muut ainekset, kun on hetken paistellut mausteita. :D

Tokihan ruuan omat ainekset saavat maistua, mutta ei niiden ole pakko. ;) Välillä on mukava maustaa reilumminkin. Yllä vaan esimerkiksi, kokeilemalla huomaa, mistä tykkää. Muista maistella joka välissä, niin saa ainakin vinkkiä, mihin suuntaan lopputulos on menossa, ja oppii samalla, mitä eri mausteet tekevät ruualle. Tokihan ne muhiessaan vielä muuttuvat, mutta suuntaa saa.

Älä pelkää pieleen menemistä, harvoin ruuan ihan syömäkelvottomaksi saa, tai sitten mä en ole kovin nirsoa sorttia.

Niin joo, noi määrät olivat sinne päin -arvioita, luultavasti laitan itse usein vieläkin enemmän, mutta yleensä Suomessa kokataan melko miedosti, niin en nyt lähtenyt ihan hurvittelemaan.

Keittoihin makua saa kun tekee itse liemen, kalakeittoon ruodoista ja päistä, kanakeittoon kanan luista, lihakeittoon luista keuttämällä. Lisäksi sipulia, yrttejä, juureksia.
On hitaanlaista mutta voi tehdä suuremman annoksen kerrallaan ja keittä kokoon ja pakastaa.
Itse kyllä käytän liemikuutioitakin jos ei ole juuri luita mistä keitellä liemi mutta esim kalat ostan kokonaisina että saan tehtyä sen liemen itse. Kalakeitossa se ei niin hidasta kun kala itsessään kypsyy nopeasti niin liemen valmistuessa kerkeää tekemään muuta valmistelut.

• Tykkää
Reactions: dipt
Kaikki maustaminen on makuasia, jos sille tielle lähdetään.

Ap:lle sanoisin, että liemikuutioita voi ihan huoletta käyttää vaikkapa niissä keitoissa tai riisin keitinvedessä. Ei niissä mitään vikaa tai vaaraa ole, vaikka jotkut niitä viimeiseen asti välttelevät. Toki ruoka maistuu yksipuoliselta, jos kuutiota tunkee joka paikkaan.

Suosittelen ostamaan kaappiin perusmausteita, niistä on hyvä aloittaa. Ja tuoreita yrttejä kannattaa pitää keittiössä aina myös ja rohkeasti kokeilla eri ruokalajeihin. Esim. naudanlihan ja lohkoperunoiden kanssa rosmariini ja valkosipuli toimivat aina. Porkkanoiden kanssa sopii rakuuna, tomaattiruokien kanssa basilika ja oregano. Kalan kanssa sopii esim. tilli ja sitruuna. Broileriin voi kokeilla timjamia, kurkumaa, hunajaa ja sitrushedelmiä.

ööö..niissä on liikaa suolaa ihmisen tarpeisiin.

Mäkään en osaa mausteita käyttää, mutta nykyisin käytän esim. juustoja paljon ruoissa. Perusmausteet mulla on suola, pippurit, paprikajauhe, valkosipuli(jauheena tai kynsinä). Nykyisin lapsikin suostuu syömään mun ruokia. Välillä laitan myös ketsuppia tai sinappia safkanteon aikana mausteeksi. Ja nämä tortilloihin tarkoitetut soossit ovat hyviä maustamiseen ruoanlaitossa.

Kanakastike tulossa ilman liemikuutiota. Samoin kokeilen riisin keittämistä ilman kuutiota.

Varoitin jo miestä että saa mautonta ruokaa :D Tuskin onnistuu tälläkään kertaa vaikka laitoin mausteita reilusti.

Jos ruuan maustaminen ei tahdo onnistua, niin harjoitusta vain lisää, mutta avuksi voisi olla myös makuaistin parantaminen. Makuaisti voi heikentyä tupakoinnista, joten jos sellaista harrastaa, kannattaa maistuvamman ruuan nimissä yrittää lopettaa. Itse en juurikaan käytä liemikuutioita, mutta minullakin on joskus ongelmia maustamisen kanssa, erityisesti kastikkeiden. Googlella löytää hyviä reseptejä ja maustamisehdotuksia, joita itsellä ei olisi tullut mieleen kokeilla. Toivottavasti olet tähän mennessä päässyt jo nauttimaan maistuvammista ruoista!

Maustaminen on mun mielestä yksi ruoanlaiton hauskimmista puolista, ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan, niin alkaa pikkuhiljaa sujumaan, aivan varmasti! :)

Osta maustekaappiin muutama perusmaustepurkki. Jos sinulla ei ole aavistustakaan, mistä mausteista tykkäät, tai mikä voisi sopia minkäkin kanssa, niin tässä muutama ehdotus omasta maustakaapistani, ja niiden käyttövinkit omassa ruoanlaitossani:

-Paprikajauhe (hyvä yleismauste moneen ruokaan, itsellä käytössä eniten: kanaruoat, lämpimät voileivät, kasvisruoat)
-Basilika (hyvä yleismauste melkein mihin vaan ruokaan: kana, liha, kasvis, pasta, tomaattiset, valkosipuliset ruoat, lämpimät voileivät, munakkaat, makaroonilaatikko, lihapullat...)
-Timjami/rosmariini (liha, kala, pata- ja riisiruoat, ripottelen monesti valmiin riisin joukkoon timjamia makua ja väriä tuomaan)
-Oregano (pizzan päälle, lämpimien voileipien päälle, tomaattiruokien kanssa, liharuokiin)
-Ruohosipuli (liha-, sieni- ja munaruoat, erityisen hyvä kanan kanssa!)
-Laakerinlehti (pataruoat, keitot, liha- ja kalaruoat)
-Mustapippuri (yleismauste, jos tykkää mausta, niin sopii melkeinpä kaiken kanssa!)
-Valkopippuri (tämäkin sopii kaiken kanssa jos tykkää)
-Viherpippuri (liha, pataruoat)
-Minttu (lammas, kana, kasvisruoat)
-Muskottipähkinä (leivonnan lisäksi liha- ja kasvisruokiin, jos tykkää mausta)
-Tilli (kala- ja munaruoat)

+ kuivattu sipulirouhe (normi tai valkosipuli) (esim. jauhelihan/kasvisten joukkoon pannulla paistettavaksi!)
+ punainen ja vihreä pesto
+ sweet chili sauce (jääkappisäilytys)
+ soijakastike

Kaapeistani ei löydy liemikuutioita yhtäkään. Tykkään maustaa ruokani fiiliksen mukaan itse. :)

Yhteistyössä