Mitä olisit tehnyt tässä tilanteessa? (Välikohtaus leikkipuistossa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiekkalaatikolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kirjoitin jo tokassa viestissä, ettei 90 centtiä mua huimaa. Mua vaan ihmetyttää, mitä omalle lapselle pitäisi opettaa.

Miksi toiset lapset tulevat jatkuvasti ottamaan tavarat esim rannalla tai hiekkalaatikolla kysymättä lupaa? Miksi mä edes vaadin sit mun lasta kysymään lupaa? Olen huomannut, että lapseni on tosi hämillään.

Koska itse sanot, että tää ei ollut tärkeä juttu sulle vaan sun lapselle...niin voisit opettaa sun lapselle, että täytyypä jatkossa pitää tärkeistä tavaroista hyvää huolta, niin ei tarvi jatkossa harmitella tällaisia. Eli sanoisin, että käydään ostamassa huomenna uusi purnukka ja pidetään siitä hyvää huolta. Ja kertoisin samalla, että ei saa koskaan ottaa toisen tavaroita, koska toiselle tulee siitä tosi paha mieli.

En mä toiselle lapselle halua aihettaa pahaa mieltä. Ehkä poika oli tosiaan luullut, että saippukuplapullo oli muka hylätty. Mä yiritn puhua hänelle, mutta häntä ei todellakaan kiinnostanut puhua mun kanssa tai kuullella mitään opetuksia.

Mua harmittaa, kun mennään puistoon, niin lapseni koko ajan pelkää, että toisen lapset tulevat ottamaan hänen tavaransa. Nyt taas kävi niin.
Olen opettanut lapselleni, että on kiva jakaa leluja kun leikitään yhdessä ja toisen tavaroita saa kysymällä. Jatkuvasti vaan sit tapahtuu ihan päinvastoin, että tavarat vaan hävinää nenän alta esim hiekkalaatikolla.

Nyt esim tämä lapseni sanoi mulle, että haluaa lukita pyöränsä, ettei sitä varasteta. Tämä ei ole mun mielestä normaalia. Nyt loppupäivän hän sitten piti pyöränsä 1m päässä itsestään, ettei kukaan tule varastamaan sitä.

Jos oma lapsi pelkää, niin en ottaisi puistoon mitään tärkeitä leluja tai leluja lainkaan. Pyörään voisin ostaa lukon, jos se on lapselle niin tärkeä. Kävisin lapsei kanssa keskustelun siitä, että toset lapset vasta opettelevat käyttäytymään eivätkä vielä osaa kysyä nätisti.

Kirjoitin jo tokassa viestissä, ettei 90 centtiä mua huimaa. Mua vaan ihmetyttää, mitä omalle lapselle pitäisi opettaa.

Miksi toiset lapset tulevat jatkuvasti ottamaan tavarat esim rannalla tai hiekkalaatikolla kysymättä lupaa? Miksi mä edes vaadin sit mun lasta kysymään lupaa? Olen huomannut, että lapseni on tosi hämillään.

Koska muita et voi muuttaa, vain itseäsi. Ja lastasikin voit tähän åvalmentaa, että maailma ei ole täydellinen. Pitää oppia ennakoimaan, varautumaan ja esim. varomaan tärkeitä juttujaan niin, ettei niitä kukaan varasta.

En mä toiselle lapselle halua aihettaa pahaa mieltä. Ehkä poika oli tosiaan luullut, että saippukuplapullo oli muka hylätty. Mä yiritn puhua hänelle, mutta häntä ei todellakaan kiinnostanut puhua mun kanssa tai kuullella mitään opetuksia.

Mua harmittaa, kun mennään puistoon, niin lapseni koko ajan pelkää, että toisen lapset tulevat ottamaan hänen tavaransa. Nyt taas kävi niin.
Olen opettanut lapselleni, että on kiva jakaa leluja kun leikitään yhdessä ja toisen tavaroita saa kysymällä. Jatkuvasti vaan sit tapahtuu ihan päinvastoin, että tavarat vaan hävinää nenän alta esim hiekkalaatikolla.

Nyt esim tämä lapseni sanoi mulle, että haluaa lukita pyöränsä, ettei sitä varasteta. Tämä ei ole mun mielestä normaalia. Nyt loppupäivän hän sitten piti pyöränsä 1m päässä itsestään, ettei kukaan tule varastamaan sitä.

No mut näinhän se menee, Siperia opettaa...kun takana on ikävä kokemus/kokemuksia ihmisten epärehellisyydestä oppii varmasti hieman suojelemaan omaansa. Sinänsähän tuo on tervettä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja saman ikäinen tyttö;29785328:
Jos oma lapsi pelkää, niin en ottaisi puistoon mitään tärkeitä leluja tai leluja lainkaan. Pyörään voisin ostaa lukon, jos se on lapselle niin tärkeä. Kävisin lapsei kanssa keskustelun siitä, että toset lapset vasta opettelevat käyttäytymään eivätkä vielä osaa kysyä nätisti.

No kieltämättä oma lapseni pelkää että toiset lapset tulee viemään ne lelut, koska näin useasti tapahtuu. Me käydään leikkipuistossa sen takia, että siellä on kiva leikkiä muiden lasten kanssa, eikä yksin kotipihalla.

Täytyy ilmeisesti ostaa sit lukko lapsen pyörään. Jotenkin naurettavaa, että omaisuuttaa pitää vahtia näin tarkasti. (Ja lapsi siitä on huolestunut, en minä).

Hankalaa tulee puistossa olemaan, jos sinne ei muka voi ottaa mitään leluja.

Mä nyt olen taas kertonut, että kaikki lapset eivät osaa käyttäytyä, mutta lapseni alkaa kokea heidät vaan uhaksi.

Ja nyt kun kysyit mitä olisin tehnyt, niin olisin kysynyt ottiko poika kuplapullon ja jos niin miksi. Ja jos olisi ollut hiljaa niin olisin kertonut, että on ikävää, että ottaa toisen omaa lupaa kysymättä ja ajattele, jos sulle olis tehty niin ja liiba laaba jne. Luultavasti poika olis liuennut paikalta, mutta olisinpahan avautunut...siis EN huutanut.:kiss:

Minua nyt ihan tosissaan häiritsee, että heittääkö kaikki tosiaan saippuakuplapullon roskiin aina kun litku on käytetty tai kaatunut maahan (mitä tapahtuu pikkulapsen puhallellessa kuplia melko todennäköisesti)? Sehän se vasta pahemman luokan luonnon roskaamista on, vaikka kaatopaikalle pullo päätyisikin.

Vaikka nykyään on melkein kaikilla tiskikoneet, niin kai käsitiskiainettakin sentään kotoa löytyy että voisi uuden kuplaliuoksen tehdä?

No kieltämättä oma lapseni pelkää että toiset lapset tulee viemään ne lelut, koska näin useasti tapahtuu. Me käydään leikkipuistossa sen takia, että siellä on kiva leikkiä muiden lasten kanssa, eikä yksin kotipihalla.

Täytyy ilmeisesti ostaa sit lukko lapsen pyörään. Jotenkin naurettavaa, että omaisuuttaa pitää vahtia näin tarkasti. (Ja lapsi siitä on huolestunut, en minä).

Mä nyt olen taas kertonut, että kaikki lapset eivät osaa käyttäytyä, mutta lapseni alkaa kokea heidät vaan uhaksi.

Itse sä luot lapsellesi tuon turvattomuuden tunteen kun saatat lapsesi tavarat ensin vaaralle alttiiksi ja sitten puhut muista lapsisista noin, uhkana.

Me ei heitetä pikkuista saippualiuospulloa roskiin, vaan täytetään isosta pullosta. Fairystä ei tule yhtä hyvää.

Silti en opeta lapsilleni, että voi kauhee kun jotkut junttilapset pilaa ympäristön ja tuhoaa planeetan, vaikka heittäisivät roskan maahan. Opetan vain, että me heitetään roskat roskiin ja silleen kaikilla on kivampaa kun pysyy Suomi siistinä.

No mut näinhän se menee, Siperia opettaa...kun takana on ikävä kokemus/kokemuksia ihmisten epärehellisyydestä oppii varmasti hieman suojelemaan omaansa. Sinänsähän tuo on tervettä. ;)

Onko tervettä, että aika kun joku lapsi lähestyy tavaroita, niin lapseni juoksee niiden luokse varjelemaan niitä? Sen sijaan, että hän leikkisi lasten kanssa, hän kokee heidät vaan rosvoiksi.

Pitää sitten vaan alkaa olemaan itsekäs, lähteä puistoon ilman omia tavaroita ja alkaa leikkiä muiden tavaroilla, jotta oma lapsi ei kärsi tilanteesta ja voi keskittyä leikkimään muiden lasten kanssa (heidän leluillaan).

Kyllä 7 -vuotias tietää, ettei toisten tavaroita oteta ja käytetä ilman lupaa. Mutta unohduksia sattuu ja joskus joukossa tyhmyys tiivistyy, vaikka yksinään osaisikin käyttäytyä. Onneksi sanoit asiasta, ehkä se jäi mieleen.

En mä ainakaan puistossa jatkuvasti raahaa kaikkia leluja mukanani, vaan jätän esim. pyörän lähelle tai rattaisiin jos niitä ei käytetä.

Häviääkö teillä joka kerta leluja? onko hyvin merkittyjä? Mitä, jos kävisitte jossain muualla välillä, vaikka uimassa tms? Pääsiäisen aika tulee väliin jne.

Kyllähän leluja voi mukan ottaa, mutta olisin tarkempi niiden kanssa. Mihin aikaan olitte? Ei kouluikäiset ole aamupäivisin puistoissa jne.

Koska itse sanot, että tää ei ollut tärkeä juttu sulle vaan sun lapselle...niin voisit opettaa sun lapselle, että täytyypä jatkossa pitää tärkeistä tavaroista hyvää huolta, niin ei tarvi jatkossa harmitella tällaisia. Eli sanoisin, että käydään ostamassa huomenna uusi purnukka ja pidetään siitä hyvää huolta. Ja kertoisin samalla, että ei saa koskaan ottaa toisen tavaroita, koska toiselle tulee siitä tosi paha mieli.

Lapsille motkottaminen lähtee aikuisilla lapasesta - Katja Lahden kolumnit - Elämä - Helsingin Sanomat

Itse sä luot lapsellesi tuon turvattomuuden tunteen kun saatat lapsesi tavarat ensin vaaralle alttiiksi ja sitten puhut muista lapsisista noin, uhkana.

Me ei heitetä pikkuista saippualiuospulloa roskiin, vaan täytetään isosta pullosta. Fairystä ei tule yhtä hyvää.

Silti en opeta lapsilleni, että voi kauhee kun jotkut junttilapset pilaa ympäristön ja tuhoaa planeetan, vaikka heittäisivät roskan maahan. Opetan vain, että me heitetään roskat roskiin ja silleen kaikilla on kivampaa kun pysyy Suomi siistinä.

En mä sano, että toiset lapset ovat uhkia, mutta kun lapsi kysyy, miksi he ottavat kysymättä hänen tavaransa, niin mitä mun pitäisi sanoa?

Ei mekään toki heitetä pikkupulloa roskiin, mutta sanoin nyt tuolle isolle pojalle, ettei luontoon saa heittää roskia (tyhjä saippukuplapullo ja sen kansi ovat luonnossa roskia).

Mun lapsi kyllä kysyy multa, miksi kadulla ja luonnossa näkyy roskia. Mitä siihen pitäis kertoa?

En mä sano, että toiset lapset ovat uhkia, mutta kun lapsi kysyy, miksi he ottavat kysymättä hänen tavaransa, niin mitä mun pitäisi sanoa?

Ei mekään toki heitetä pikkupulloa roskiin, mutta sanoin nyt tuolle isolle pojalle, ettei luontoon saa heittää roskia (tyhjä saippukuplapullo ja sen kansi ovat luonnossa roskia).

Mun lapsi kyllä kysyy multa, miksi kadulla ja luonnossa näkyy roskia. Mitä siihen pitäis kertoa?

Jos ihan totuuden kertoisit? Tsemppiä sulle, on vielä paljon juttuja, mitä sun pitää pystyä lapsesi kanssa käymään läpi.

Jos lasta ei ole kotona kasvatettu eikä opetettu, että toisten tavaroita ei oteta luvatta, tällainen hänestä sitten tulee.
Minä en kyllä jätä silmistäni tavaroitamme.

Ehkä teidän pitäis vaihtaa puistoa, jos siellä on jatkuvasti noin roisia menoa. Tai sitten menkää silloin kun koululaiset on koulussa. Nuorempia varmaan aikuiset valvoo.

Mun lapsi kanssa kyselee tuosta roskaamisesta ja se on vähän vaikea perustella että miksi hän ei saa heittää roskia luontoon kun näkee kuitenkin että jotkut aikuisetkin tai isommat lapset tekee niin. Mä olen sitten vain sanonut, että ne ei varmaan tiedä ettei saa heittää roskia luontoon. En tiedä kyllä onko tuokaan järkevä perustelu, kun seuraava vaihe on varmaan että mun lapsi marssii opettamaan jotakuta tuossa roska-asiassa. Eikä sekään nyt oikein hyvältä kuulosta, kun ei tiedä mitä sieltä tulee sitten vastaukseksi...

Jos lasta ei ole kotona kasvatettu eikä opetettu, että toisten tavaroita ei oteta luvatta, tällainen hänestä sitten tulee.
Minä en kyllä jätä silmistäni tavaroitamme.

No en mä vedä pikaista johtopäätöstä yhden asian takia. Hyvin voi olla, että poika ei ole innostuksissaan tajunnut pullon kuuluvan toiselle (huomannut muista tavaroita vieressä). Lapsetkin mokailee, kuten tuossa artikkelissakin oli sanottu.

On vain uskomatonta, että jatkuvasti toisten tavarat otetaan vaan käyttöön ilman lupaa. Onko tämä normaalia esim leikkipuistossa?

Musta on tosi rasittavaa elämää, jos ei voi edes leikkipuistossa jättää pyörää auki viereensä tai pyöräilykypärää siihen. Tai rannalla jos kääntyy, niin hiekkaleikkikalut on lähteneet kävelemään.

Varmaan lapsesi tekee joskus jotain, mitä hän ei saisi tehdä? Tai jättää tekemättä jotain, mitä pitäisi tehdä? Ehkä jostain tuollaisesta voisi alkaa.

No en mä vedä pikaista johtopäätöstä yhden asian takia. Hyvin voi olla, että poika ei ole innostuksissaan tajunnut pullon kuuluvan toiselle (huomannut muista tavaroita vieressä). Lapsetkin mokailee, kuten tuossa artikkelissakin oli sanottu.

On vain uskomatonta, että jatkuvasti toisten tavarat otetaan vaan käyttöön ilman lupaa. Onko tämä normaalia esim leikkipuistossa?

Musta on tosi rasittavaa elämää, jos ei voi edes leikkipuistossa jättää pyörää auki viereensä tai pyöräilykypärää siihen. Tai rannalla jos kääntyy, niin hiekkaleikkikalut on lähteneet kävelemään.

Ei meille ainakaan ole sattunut tuollaista vaikkei ole edes mitenkään viimeisen päälle vahdittu tavaroita.

[QUOTE="ttttt";29785442]Ehkä teidän pitäis vaihtaa puistoa, jos siellä on jatkuvasti noin roisia menoa. Tai sitten menkää silloin kun koululaiset on koulussa. Nuorempia varmaan aikuiset valvoo.
[/QUOTE]

No mä en tiedä, millaista meno on muualla. Olemma lähinnä aina leikkimässä samassa puistossa ja uimarannalla. Lapsi ei kauheena osaa puollustaa itseään muita lapsia vastaan (jos he tulevat ottamaan lelut), koska ei käy päiväkodissa.
En siis tiedä oppiiko siellä lapset paremmin lelujen jakamisen periaatteet (-> otetaan, jos kukaan ei just nyt käytä).

Ehkä juuri tämän takia on vaikeaa lapsten ymmärää, että mitkä lelut pitää jakaa, ja mitkä ei.

Varmaan lapsesi tekee joskus jotain, mitä hän ei saisi tehdä? Tai jättää tekemättä jotain, mitä pitäisi tehdä? Ehkä jostain tuollaisesta voisi alkaa.

No tätä olen myös toki kertonut: olet itsekin joskus tehnyt tuhmasti ja samoin muut lapset tekevät joskus tuhmia asioita.

Ikävä kyllä tilanne on tullut siihen, että jos toinen lapsi lähestyy lastani ja hänen tavaroitaan, niin lapsi kerää ne yhteen ja pitää niistä kiinni, ettei toinen lapsi voi niitä ottaa. Tähän on tultu, kun jatkuvasti vaan kohtaa näitä "tuhmia lapsia".

Olen yrittänyt selittää lapselle, että on tosi kiva leikkiä yhdessä yms, mutta nykyään kkee nuo muut lapset vaan uhkana (-> ottavat kaiken).

Tänään taas hänen mielikuva vahvistui.

Yhteistyössä