Mitä olisit tehnyt tässä tilanteessa? (Välikohtaus leikkipuistossa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiekkalaatikolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tee mitä teet kasvatuksen suhteen, mutta älä nyt jätä itse sitä purkkia roskaksi vaan poimi se mukaan, tee siihen uusi liuos (ei ole vaikeaa!) ja yritä vähän opettaa selviytymistaitoja lapsellesikin.

[QUOTE="tttt";29785605] Kyllä mun mielestä asioita saa ajatellakin, vaikka ne oliskin jonkun mielestä itsestäänselvyyksiä.[/QUOTE]

Ehkä se totuus sit taitaa olla, et jos ollaan julkisella leikkipaikalla, lelut on kaikkien käytössä ilman kysymistä? Ei kyllä tulisi itselle tämä koskaan mieleenkään ottaa toisen leluja vaikka pyörän vierestä tai rattaiden alta.

Varmaankin kaikki muut äidit sitten raahaa jatkuvasti jotain lelukassia käsissään kun ovat puistossa. Vähän hankalalta kuulostaa ainakin jos mukana pienempiäkin lapsia joita pitää nostellakin tai kantaa välillä. Kassia ei siis voi jättää mihinkään tai laskea maahan?

Tee mitä teet kasvatuksen suhteen, mutta älä nyt jätä itse sitä purkkia roskaksi vaan poimi se mukaan, tee siihen uusi liuos (ei ole vaikeaa!) ja yritä vähän opettaa selviytymistaitoja lapsellesikin.

Kiitos, me selviydyttiin kyllä tästä tapahtumasta ilman elinikäsiä traumoja. :-)
Ymmärrät varmaan, ettei se purkki loju siellä puistossa enää, en mä sen perään kysele tässä.

Mä vaan ihmettelen, miten leikkipuistossa pitää käyttäytyä.

[QUOTE="tttt";29785631]Varmaankin kaikki muut äidit sitten raahaa jatkuvasti jotain lelukassia käsissään kun ovat puistossa. Vähän hankalalta kuulostaa ainakin jos mukana pienempiäkin lapsia joita pitää nostellakin tai kantaa välillä. Kassia ei siis voi jättää mihinkään tai laskea maahan?[/QUOTE]

Niin. Koska jos lasket sen kassin maahan, siinä olevat tavarat on silloin kaikkien yhteistä omaisuutta. Niin se puistoissa menee.

[QUOTE="tttt";29785631]Varmaankin kaikki muut äidit sitten raahaa jatkuvasti jotain lelukassia käsissään kun ovat puistossa. Vähän hankalalta kuulostaa ainakin jos mukana pienempiäkin lapsia joita pitää nostellakin tai kantaa välillä. Kassia ei siis voi jättää mihinkään tai laskea maahan?[/QUOTE]

Toistaiseksi ei ole ollut mitään tarvetta, enkä muista että mitään olisi leikkipuistossa leikimisaikana hävinnyt. Mieluummin varmasti vaihtaisin myös puistoa jos kassista kähvelletään useinkin leluja kuin kannan kassia kokoajan mukanani.

Niin. Koska jos lasket sen kassin maahan, siinä olevat tavarat on silloin kaikkien yhteistä omaisuutta. Niin se puistoissa menee.

No eikä kyllä mene :) (oliko tuo sarkasmia?)

Meidän puistossa on ainakin aikuisiakin mukana ja jos joku lapsi menee toisen pussista hakemaan niin kyllä ne aikuiset juoksee perään neuvomaan ja palauttamaan lelut. Sitten yleensä kyllä sovitaa lainaamisesta ja kaikki menee ihan hyvin.

[QUOTE="ttttt";29785583]No ei se nyt vaikeaa ole, mutta kyllä siinä aina vähän käy mielessä että ootas hetki... ennenkuin alan vastata. Kyllä mä olen joskus sanonut niinkin että on tosi tyhmää roskata tai JOPA niin että jotkut ihmiset on vaan niin hönttejä että roskaavat. Mutta jotenkin se tuntuu aika tylyltä, kun sitä roskaa tosiaan on jokapaikassa. Ja lapsi jotenkin huomaa ne roskat jotenkin paljon enemmän kuin minä. Että hönttejä ihmisiä sitten riittää...[/QUOTE]

Eihän roskaamiseen ole yhtä syytä, eikä lapsellekaan tarvitsi yhteen lauseeseen asiaa tiivistää. Osa voi olla tahatontakin, joltain on vahingossa tippunut roska, linnut joskus levittelee roskat roskiksesta, pikkulapset ei vielä ymmärrä tai dementikot ei muista viedä roskia roskikseen. Ja jotkut ei vaan viitsi.

Kun puhuu lapselle paljon ja totta, ei haittaa vaikka joskus jonkun asian muotoilisi vähän huonosti. En itse ainakaan ole koskaan ottanut tuolla tavalla stressiä vastatessani lapsen kysymyksiin. Ei lapsen maailmankuvaa kuitenkaan yhdellä lauseella rakenneta, jos vuorovaikutus on jatkuvaa. Kunhan ei lähde lapselle esittämään jotain mihin ei itsekään usko, sellainen ei pitkälle kanna.

Tämän ketjunkin perusteella tuollainen on suunnilleen ok, joten ilmeisesti on sitten paljon vanhempia, jotka eivät edes opeta lapsilleen, ettei toisten kamoja oteta. Itselläni on kaksi about tuonikäistä lasta kuin ap:n kuvailema poika, eikä lapsilleni tulisi mieleenkään ottaa tavaraa, joka on selvästi esim pyörän vieressä. Ei siitäkään huolimatta, että taloyhtiömme pihalla ovat tottuneet siihen, että lähes kaikki on vapaasti käytettävissä.

Eihän roskaamiseen ole yhtä syytä, eikä lapsellekaan tarvitsi yhteen lauseeseen asiaa tiivistää. Osa voi olla tahatontakin, joltain on vahingossa tippunut roska, linnut joskus levittelee roskat roskiksesta, pikkulapset ei vielä ymmärrä tai dementikot ei muista viedä roskia roskikseen. Ja jotkut ei vaan viitsi.

Kun puhuu lapselle paljon ja totta, ei haittaa vaikka joskus jonkun asian muotoilisi vähän huonosti. En itse ainakaan ole koskaan ottanut tuolla tavalla stressiä vastatessani lapsen kysymyksiin. Ei lapsen maailmankuvaa kuitenkaan yhdellä lauseella rakenneta, jos vuorovaikutus on jatkuvaa. Kunhan ei lähde lapselle esittämään jotain mihin ei itsekään usko, sellainen ei pitkälle kanna.

Joo no ehkä mä käytän noita sitten seuraavan kerran, kiitos vain vinkistä. Tää roskajuttu ei ole meilä nyt mikään ongelmakohta kasvatuksessa. Uskon että ollaan ihan hyviä vanhempia meidän lapsille kuitenkin tästä huolimatta...

Mutta sulla on vähän hyökkäävä asenne ainakin toisia äitejä kohtaan, ainakin näin nettipalstalla. Mä pysähtyisin ehkä sinuna miettimään, että miksi.

Joko olet Lahdesta tai asut Lahdesta jossa ikävä kyllä näin epäitsekäs ajattelumaailma :(
Näin se ei oikeasti mene mutta siellä aikoinaan 5v asuneena voin sanoa etten kadu kun muutin pois, ihmiset tosi nnegatiivisia ja kiukkusia muille ja juuri tuo periaate mutta auta armias kun joku sinun lapsen leuihisi koskee niin ah sota päällä.

Kiitos, me selviydyttiin kyllä tästä tapahtumasta ilman elinikäsiä traumoja. :-)
Ymmärrät varmaan, ettei se purkki loju siellä puistossa enää, en mä sen perään kysele tässä.

Mä vaan ihmettelen, miten leikkipuistossa pitää käyttäytyä.

Siten, ettei ota kalliita ja rakkaita leluja mukaan. Siten, että ottaa olosuhteet huomioon. Siten, että huolehtii leikkipaikan siisteydestä ja omistuskysymyksistä niin, ettei muiden lapsille tule kiusausta napata toisten omaa. Siten, ettei riehu kuin hullut yhden PIENEN MUOVIPULLON takia.

No näin juuri. Sen lisäksi että ap jättää tavaransa levälleen, pelottelee lapsia, niin hän myös ilmaisee asiansa epäselvästi ja syyttelee sitten muita väärinymmärryksistä.

Voi ziisus. Palatkaa nyt jo sinne feisbuukkelin äityleihin kiusaamaan toisianne ja jättäkää normaalit ihmiset rauhaan.

Toisten pyöriin ja niissä oleviin tavaroihin ei kosketa ilman lupaa, tuon ikäiselle moinen asia olisi jo pitänyt opettaa. Valitettavasti kaikille ei kotona opeteta käytöstapoja ja sitten käy noin. Ei tuossa voi muuta kuin kertoa lapsukaisille tälläisistä käytöstavoista ja pitää puhuttelu, jos ne ei juokse karkuun tai haistattele päin naamaa, mikä nykyään on sekin ihan tavallista.

• Tykkää
Reactions: Iikku75
No meillä pojat kyllä oletais jos löytäisivät ''hylätyn'' saippuakuplapurkin jossain että se on siihen joltain jääny ja löytäjä saa pitää.
Sitä ei kannata niitä kamppeita jättää mihin sattuun levälleen.

Eikös nyt maalaisjärjellä ajateltuna ole ihan tavallista, että pyörät, kypärät ja omat tavarat jätetään leikkikentän reunalle ja ei pitäisi joutua pelkäämään sitä että joku ne ottaa. Kyllä ton ikäisten poikien pitäisi jo ymmärtää olla ottamatta toisten tavaroita ilman lupaa. Tapakasvatusta saa kyllä antaa, joten ihan oikein teit.

• Tykkää

Ahaa, eli kaikki tavarat puistossa, jotka eivät ole kädessä, ovat yhteisiä ja käytettävissä? Mun lapsi siis saa lähteä ajamaan jonkun toisen pyörällä puistossa?
Kuulllostaa aika kamalalta...

Kerran kun olin puistossa, eräs lapsi oli sit penkomassa mun rattaiden sitä alaosaa, jossa on kassini, koska siellä näkyi leluja. Onko sekin sit ok?

Kurjalta tuntuu.. Jotkin lapset vaan tuntuvat saavan tehä mitä tahansa ja heidän vanhemmat(ko?) täällä sitten haukkuvat äidin/isän joka sitä ihmettelee ja käskee varautumaan.. niin kai se pitää tehä.. opettaa muksuille se että mikä on omaa on omaa (ei lainata) ja mikä on toisen on sekin omaa.. meillä rivitaloyhtiössä ei ole muksuille tämän lisäksi opetettu ettei molloteta naapureiden ikkunista sisään eikä mennä heidän pihoille luvatta.. täällä onkin pihat aidattu paitsi meillä avoin kun päätyasunto elikkä saa juosta miten tahtoo.. ja metelin kans että sisälläki vauva herää päikkäreiltä:( sitä se on.. opetetaan vain muksuille minä-minä-asennetta.. ja se että naapurin on siedettävä heitä nokka kiinni melkein ikkunassa ku ovat maailman napoja.. ihme lapsi oli tää kuitenkin kun oli vain hiljaa kuunnellut.. täällä päin haistatellaan ja räkätellään ja kohta tulee iskä/äiti perästä kullannuppuaan hyvällä lykyllä puolustamaan.. siis itsellä on kans lapsia.. olen opettanut kuinka vanhempia ihmisiä puhutellaan, miten naapurien kotirauhaa ja omaisuutta kunnioitetaan.. ovat mulle maaiman tärkeimpiä, mutta en odota että ovat sitä koko naapurustolle.. :(

Kaikki ihmiset eivät ole mukavia eikä heidän lapsetkaan.. Lapsetkin yksilöitä.. ja eivät todellakaan niin idiootteja ja rassukoita kun näytetään luulevan.. ei toisen omaan saa koskea vaikka kuinka huomiota ja rakkautta kaipas.. höpöhöpö!

Viimeksi muokattu:
no mitäs, itse olisin vastuussa siitä, että olisin tavarani jättänyt vahtimatta. hyvin helposti tuollainen kuplapullo joutuu muiden käsiin. niin kiinnostava se on. niinhän se menee päiväkodissakin, että jos lelupäivänä viet sinne jonkun arvokkaan lelun, ja joku sen rikkoo, niin itse vastaat seurauksista.

No kyllä mä olisin huutanut, että näpit irti toisten tavaroista. Tuokaa heti tänne se pullo. Ja vielä paasauksen päälle sen julmuus aste sitten ihan sen mukaan miten pojat käyttäytyis.
Kyllä niille voi paasata just tollasia niistä tulee, kun ei saa huutaa eikä komentaa. Olisin kyllä sanonut, että, jos tekee kuplia mieli puhaltaa niin ostakaa itse, tehkää itse , pyytäkää lupa tai pyytäkää vanhempia ostamaan.
olisin vielä lapselleni sanonut, että tehdään uusi aine ja neuvonut samalla pojille miten se tehdään. Tuossa on myös se, että jos antaa asian, vaan olla niin oma lapsikin oppii sn, että ei oo iin väliä, jos toisen kamoja ottaa ilman lupaa, jos on mahdollisuus.
Kysehän ei ole tavaran arvosta, vaan siitä mitä voi tehdä ja mitä ei. Samalla tavalla pojat voi ottaa toisen puhelimen ja soitella sillä, jos tuo on jonkun mielestä hyväksyttävää.
Enpähän ole ennen kuullut, että julkisella paikalla kaikki on yhteistä voinko napata pillimehut toisen kassista, jos näen siellä niitä? Nekään ei maksa sen enempää?

• Tykkää
[QUOTE="Minttu";29786978]No meillä pojat kyllä oletais jos löytäisivät ''hylätyn'' saippuakuplapurkin jossain että se on siihen joltain jääny ja löytäjä saa pitää.
Sitä ei kannata niitä kamppeita jättää mihin sattuun levälleen.[/QUOTE]

Tällä logiikalla toisen pyöränkin sitten saa ottaa, jos se on puistossa lukitsematta?
Mä en kyllä kutsutsi, että kamppeet on levällään, jos itse on noin 4m metrin päässä niistä pelaamassa jalkapalloa. En niitä nyt lähemmäksikään voi ottaa.

[QUOTE="Mami";29787094]Eikös nyt maalaisjärjellä ajateltuna ole ihan tavallista, että pyörät, kypärät ja omat tavarat jätetään leikkikentän reunalle ja ei pitäisi joutua pelkäämään sitä että joku ne ottaa. Kyllä ton ikäisten poikien pitäisi jo ymmärtää olla ottamatta toisten tavaroita ilman lupaa. Tapakasvatusta saa kyllä antaa, joten ihan oikein teit.[/QUOTE]

Niinpä. Mutta näyttää tämä olevan aika vieras asia monelle aikuisellekin. Eivät lelut yleisellä leikkipaikalla ole yhteyskäytössä, jollei niiden omistaja niitä yhteiskäyttöön anna.

Muutaman kerran olen uimarannalla komentanut vieraita lapsia kipakasti, kun nämä ovat evästauon aikana lupaa pyytämättä menneet leikkimään leluillamme. Ikimuistoisin tapaus oli sellainen, missä sisarukset tappelivat siitä, kumpi saa leikkiä meidän veneellämme ja äitinsä siinä sitten ihan pokkana sovitteli riitaa. Kysyin heiltä, olivatko he pyytäneet luvan lainata lelujamme.

[QUOTE="Nelthilta";29789396]Mutta näyttää tämä olevan aika vieras asia monelle aikuisellekin. [/QUOTE]

Näköjään. Ja sit vielä haukutaan tyypilliseen palstan tapaan tollokis, jos edes yrittää kysyä epäselvästä asiasta.

Pitää nyt vaan sit mennä puistoon ilman mitään leluja, kun emme osaa niistä pitää huolta (tai minä).

Yhteistyössä