Sektio, pieni vauva, vieraat kotiin, jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen -80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen -80

Vieras
Eli, olen menossa suunniteltuun sektioon sairaalaan lähiaikoina ja mietin jo valmiiksi ihan stressissä sitä, että mitä sitten jos vieraita on heti oven takana kun päästään kotiin vauvan kanssa?
Meillä on ennestään 5 -ja 10 -vuotiaat lapset, mieheni on töissä silloin heti sektion jälkeen ja pyysinkin tänne siskoni minua auttamaan muutamaksi ekaksi päiväksi, jotta saan parannella leikkaushaavaani ja apua lasten ja muiden kotihommien kanssa. Lisäksi vauva todennäkoisesti joutuu olemaan sairaalassa lastenosastolla, joten itsekin pääsen lähempään kontaktiin hänen kanssaan vasta kotona. Haluaisin pyhittää tämän alun ajan vain meille ja siskolleni, jonka apu on välttämätöntä. Pari ensimmäistä viikkoa ainakin haluaisin olla ilman sen enempiä ylimääräsiä henkilöitä. En ensinnäkään jaksa mitään vieraita ja haluan lepoa ja rauhaa mahdollisimman paljon.
Ongelma on se, että vaikka ilmoitamme kaikille, että ovat tervetulleita sitten myöhemmin käymään, niin mieheni jo aikuinen tytär on tunkemassa meille heti alkuun ja moneksi päiväksi ja yöksi. Hän on asunut vuosia jo muualla, käynytkin aika harvakseltaan meillä, mutta nyt raskausaikana hän on tihentänyt käyntejään, koska hänestä kuoriutui mustasukkainen siskopuoli, joka haluaa isänsä kaiken huomion. Sekin on ollut minulle aika raskasta, koska hän valittaa koko ajan minulle jostain ja sotkee kamalasti täällä, ja suuttuu kun hänelle huomautan että siivoaisitko omat jälkesi?! Hänellä on myös iso, kovaääninen koira, jonka raahaa aina mukanaan meille, päästää sen sohvalle ja sängylle vaikka olen vartavasten kieltänyt, mutta siitäkin loukkaantuu kun sanon että koiran paikka ei ole siellä! Ja varmaan hän vielä yrittää tuoda myös miesystävänsä tänne yöksi. Tämä nuori nainen on siivoton, valvoo yökaudet ja nukkuu sitten pitkälle päivään retkottaen meidän sohvalla, tai sitten hän änkäytyy minun vanhimman lapseni (ei siis ole nyk. mieheni kanssa yhteinen) sänkyyn, vaikka tämän pitäisi keskittyä kouluun, päästää koirankin siihen samaan sänkyyn, valvoo niin ettei tyttärenikään voi nukkua. Täällä olisi sitten hirveä hulabaloo heti alkumetreillä, vaikka kaikkein eniten kaipaan rauhaa ja omaa tilaa hengittää ja toipua isosta leikkauksesta, sekä tutustua vauvaani. Hän voisi tulla sitten KUTSUTTUNA käymään päiväsaikaan, katsomaan vauvaa, mutta ei ilmottamatta ja yökausiksi. tiedän, että kun tästä miehelleni sanon, se ei ehkä ymmärrä minua. Mies ei muutenkaan ole koskaan saanut kuria tälle tytölle, ja sen kyllä huomaa.... Eikä komenna sitä vaan minä joudun aina sanoman kaikesta. En saa mieheltä tukea tässä! Minusta kuitenkin olisi oikeus ja kohtuus se, että koska minä kuitenkin olen jaksanut tavanomaista vaikeamman raskauden, käyn pian läpi synnytyksen ja saan tämän miehen lapsen, hän tukisi minua näissä asioissa ja kunnioittaisi toivettani, että ei yövieraita nyt! Siskoni on täällä silloin jo, eikä meillä edes pienessä talossa olisi enempää tilaa!! Ja luulenpa, että vaikka mieheni lopulta uskookin minua, niin varmaan sanoo tyttärelleen sen olevan PELKÄSTÄÄN minun ajatukseni, ei hänen, ja tytär ei ymmärrä asiaa, vaan loukkaantuu, suuttuu ja alkaa kiukuttelemaan. Mutta, eikö minulla olisi oikeus jo tässä vaiheessa sanoa, milloin meidän kotiin tulee ja kukakin?

Itse opin kantapään kautta, että täytyy vaan olla sitä rohkeutta sanoa suoraan.

Just tuohon uuteen vauvaan tuntuu kulminoituvan tosi paljon noita röyhkeitä kylään tunkijoita ja sellaisia tapauksia, jotka eivät tajua, että apuakin saatettaisiin tarvita.

Suu auki ap. Minä kerroin selvästi että tervetuloa sitten kun jaksan ja mielellään semmosia lyhyitä päiväkäyntejä. Jokainen tajusi kyllä ja tulivat pyydettäessä tai jossain kohtaa kysyivät joko voisi tulla kattomaan vauvaa. Sisko ja vaari kävivät laitoksella tervehtimässä, muu suvuista sitte myöhemmin kotona.

näytät tuon tekstin miehelle ihan avoimesti, korostaen ettei ole tarkoitus loukata!! vaan että pelkäät tulevaa jaksamistasi, ja että menee lopullisesti välit tytärpuoleen!!

Suu auki vaan!
Miehen tytär voisi tulla jos mieskin olisi kotona tai olisi edes normitilanne. Vastasyntyneen ja sektiohaavan ja niissä vanhemmissa hoitoa vaativissa lapsissa on tarpeeksi hommaa ap:lle. Eri juttu jos tämä tytär auttaisi tai olisi edes läheinen mutta näin ei ole.
Vähän kyllä ihmettelen miksei miehesi voi olla isyysvapaalla heti kun pääsette kotiin? Priorisointi ei ehkä ihan parasta luokkaa..

Jos miehesi on lapanen niin älä sinä ole ja kärsi, vaan suu auki vaan. Jos tulee ovelle niin älä päästä sisään, pitää puhetta ymmärtää. Voi tulla sitten parin viikon kuluttua ja päiväseltään, ei vauvaperheeseen muutenkaan tuppauduta passattavaksi.

On tuppaantumassa teille moneksi päiväksi ja yöksi, koiran ja miehen kanssa??
Miten tämä on mahdollista?
Aikuiset ihmiset?
Sanotte vaan että nyt ei saa tulla. Piste.
Kyllähän jokainen selkeää puhetta ymmärtää??
Vai tarttiskohan nyt saada se suu auki?

Mutta muistappa sit toki myöd toiste päin, kun tyttö joskus saa lapsia, miten pahalle papasta (miehestäsi) voi tuntua kun kielletään tuleminen, tai sinun kutomat villasukat ei kelpaakaan.
No anyway. Suu auki. Sanotte että nyt ei tytär ja koira mahdu, vaikka kaikki muut lapset (ja täti) mahtuvatkin.

todella hankala tilanne..itsekin äitinä ja sektion kokeena ymmärrän sinua täysin! Siihen ei kaipaa silloin ketään ylimääräistä nurkkin pyörimääan. Mutta sitten tulee se mutta..hän on miehesi tytär!! Varmaan miehesi haluaa pitää kotinsa ovet avoimena omalle tyttärelleen, vaikka hän kuinka olisi jo aikuinen. Hän on silti miehesi lapsi! Ja jos miehesi suostuu sanomaan tyttärelleen, että vain päiväkäyntejä ja kutsuttuna kiitos, niin mielestäni sinun kuuluu kyllä hyväksyä se, että hän ilmoittaa tyttärelleen sen olevan PELKÄSTÄÄN sinun toiveesi. Niinhän se tavallaan onkin. Et voi mielestäni olettaa, että miehesi pitäisi sanoa omalle tyttärelleen, että hänestäkin on parempi ettei tyttö tule yökyläilemään. Se olisi jo aika julmaa. Tyttö voi sitten kunnioittaa sinun toivettasi ja pysyä poissa, mutta tietää samalla että isänsä koti on hänellle aina isän puolelta avoinna, vaikka kompromisseja joutuu tekemäänkin. Voi olla myös että miehestäsi tuntuu pahalta, kun oman siskosi oikein pyydät kylään, muttta hänen tyttärensä näet niin rasittavana, että murehdit hänen tuloaan jo kauan etukäteen. Edelleen ymmärrän ettet jaksa, minustakin olisi kamalaa, mutta kun se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että elämä on nyt näin. Miehelläsi on tytär, joka kaipaa huomiota ja rakkautta isältään uudessa tilanteessa. Ei tämä elämä aan läheskään aina mene niin kuin itsestä helpoimmalta tuntuisi. Jos on läheisiä, niin sitä joutuu ajattelemaan myös heidän kannaltaan asioita. Yrittäkää löytää sopuratkaisu, jossa molemmat joustaa. Mutta toki ehdottomasti sellainen, ettei tyttären ja isän välit kärsi. Siinä vaiheessa sahaat todennäköisesti vain omaa oksaasi, jos aiheutat kitkaa tyttären ja isän välille tai annat ymmärtää että sinä sanelet milloin toisen tytär saa tulla käymään.

[QUOTE="Jaa";30173624]Kyllä, sellaista pitää jaksaa katsoa mikäli mies haluaa olla oman tyttärensä kanssa tekemisissä.[/QUOTE]

Niinkö? Olenko kieltänyt miestäni olemaan tyttärensä kanssa tekemisissä? Kysymys on siis aikuisesta naisesta, joka ei millään tavalla kunnioita meidän perheen asioita eikä tee muuta kuin passauttaa itseään ja tuo myös ison koiransa, jonka päästää sohvalle ja sängyille ja sotkee kuin pieni lapsi, ja tekee paljon muutakin vaikka olen nimenomaan sanonut ettei niin meillä tehdä! Myös isänsä on sanonut mutta tytär viis veisaa. Hän olisi tulossa moneksi päiväksi ja yöksi tänne! Näin alkuun voi tulla mieluummin päiväseltään katsomaan vauvaa! Ja mielestäni aikuisen ihmisen pitäisi osata jo sen verran käyttäytyä, ja miksi huonoa käytöstä pitäisi sietää, sen takia että pysyy isänsä kanssa väleissä? En minäkään kehtaisi olla omille vanhemmilleni epäkunnioittava.
Ja joku ihmetteli että kun oon pyytänyt siskoni tänne, enkä tätä tytärtä. No mitä sitten jos olen? Hän on minulle paljon läheisempi ja on siis tulossa AUTTAMAAN, eikä passattavaksi niinkuin tämä tyttö.
Ja valitettavasti isyyslomaa ei järjestynyt heti alkuun vaan vasta 2 viikon päästä vauvan syntymästä, jonka syitä en ala tässä nyt erikseen ruotimaan.

Ja sitten jos tämä neito joskus saa lapsen, niin ymmärrän kyllä pysyä poissa heti alkuun heidän kotiaan, enkä tyrkytä sen enempää itseäni kuin villasukkiakaan sinne väkisin! Sitäpaitsi, en aio kieltää häntä ostamasta lahjoja tai tulemasta käymään, vaan nimenomaan monen päivän yökyläilystä on kyse!

Niin tosiaan, unohdin ihan mainita että mieheni itse muuten ehdotti tuota minun siskoani meille avuksi, hänestä se oli oikein hyvä ajatus! Hän on ollut meillä joskus ennenkin ja on ollut suureksi avuksi. Sen sijaan mieheni tietää, ettei hänen tyttärestään tässä kohtaa ole apua, ja kuten jo sanoin, meille ei edes mahtuisi enempää väkeä, enkä jaksa heti synnytyksen jälkeen sitä että täällä on joka nurkassa joku patja ja talo täynnä meteliä ja koiran haukkumista, ja vielä kun tietää sen sotkemisen määrän, mitä tämä nuori nainen saa aikaan...

Inhoan sellaisia laiskoja ihmisiä jotka...just tuollaisia kuon se miehesi tyttö. Se on teidän koti ja jänen pitää kinnioittaa asiaa. Talossa talon tavalla. Mietin et auttaisiko parhaiten se et pyytäisit häneltä nätisti et voitaisko puhua niinkuin aikuinen aikuiselle..jos se tepsisi parhaiten. Kertoisit vaikeasta raskaudestasi ja suuresta leikkauksesta ja kaikesta ja et toivoisit hänen ymmärtävän. Ja et meidän talossa on tietyt säännöt, joita kunnioitetaan. Aamulla aamupala ja illalla esim ysiltä hiljaisuus ja ei koiraa sisälle....jos ei ymmärrä tai suuttuu niin sitten käy niin. Mua niin pistää vihaksi tuollaiset kakarat! Arvokas hänkin on mut käyttäytyä pitää talon tapaan ja tehdä kotitöitä yms. Kunnioitus..ei hän sitä näköjään ymmärrä. Sun pitää tehdä loppu sille hommalle ja miehesi täytyy sanoa tygölleen et rakastaa ja on tärkee mut ei voi tulla ja käyttäytyä noin. Jaksamista. Pidä puolesi..älä alistu nyt. Ja puhu miehesi kanssa niin et b än ymmärtää ja sen tytön kaa..vaik kolmeataan.

ei pidä silloin, kun on maha just leikattu auki ja pieni vauva tullut taloon. tietenkin aapeen tulee sanoa tästä asiasta tiukasti, helposti nämä menee niin, ettei sanota koskaan mitään, kärsitään vaan itsekseen.. [QUOTE="Jaa";30173624]Kyllä, sellaista pitää jaksaa katsoa mikäli mies haluaa olla oman tyttärensä kanssa tekemisissä.[/QUOTE]

Ensinnäkin olet käännyttämässä miehesi tytärtä eli vauvan sisarta pois :O
Ei ihme jos miehesi tai miehen tytär suuttuu.
Toisekseen se suunniteltu sektio ei ole niin maailman suurin ja kauhein asia kuin annat ymmärtää ;)
Sinä saat kyllä kunnon ropit ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen ja helpollahan siinä suunnitellussa pääsee kun ei tarvi supistuksista kärsiä.
Mitä jos nyt vaan avaat kotisi ovet miehesi tyttärelle, ja ilmoitat että voi tulla päiväseltään käymään tai jos halua jäädä yökylään tuo oman patjan mukanaan ja olisi siten avuksi sinulle ja vauvalle.

Myöskään minun mielestäni et voi kieltää tytärtä tulemasta. Onhan hän sentään miehesi tytär. Sen sijaan voit tehdä yhteiset pelisäännöt: ei koiraa sen enempää kun tyttären kumppania. Suunnitellun sektion kokeneena annat ymmärtää että kyseessä olisi isompikin leikkaus.

Periaattees varmaan saattaisit hänet hyväksyäkkin kyläileen ainakin päiväseltään koska onhan hänellä siihen oikeus MUTTA sovitusti ja EI koiraa mukaan. Ja talon sääntöjä ja asukkaita on kunnioitettava!!!!

Yhteistyössä