Työnantaja ei maksa lisiä & irtisanoi perusteettomasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hollywise
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hollywise

Uusi jäsen
15.08.2014
8
0
1
Lahti
Heippa,
olen ihan uus täällä joten toivotaa että menee oikeeseen aihealueeseen.
Elikkä, olen selannu kaikki keskustelusivut ja tessit ja lakisivut yms läpi mutta ajattelin täällä kertoa/kysyä oman tilanteeni.

Olen 2011 vuodesta asti työskennellyt (välillä poistunut kuukausiksi toisiin tehtäviin ja vakituistuin viime elokuussa) baaritarjoilijana pienessä yrityksessä jossa A-oikeudet.

En kuulu mihinkään liittoon (mikä harmittaa pirusti tällä hetkellä) ja työnantaja antoi potkut tänään. Syyksi sanoi että kun en vastaa puhelimeen enkä ota vastaan työvuoroja ja siksi aikoo kirjoittaa todistukseen että irtisanoin itseni.

Ensinnäkin:
a) mulle oli merkattu koko viikko vapaaksi ja en ole kanniskellut puhelinta mukana joka minuuttia
b) työnantaja on soittanut kaksi kertaa eri päivinä ja ensimmäinen soiton jälkeen oli laittanut viestin: 'voitko tehdä ylihuomisen vuoron' jonka jälkeen tunnin sisään oli tullut toinen viesti 'ei tarviikkaan'. en olisi voinut muutenkaa voinut koska neuvola-aika olisi ollut työvuoron päälle. Seuraavana päivänä olin veneilemässä johon en luonnollisesti ota puhelinta mukaan ja tuona aikana työnantaja oli soittanut kerran. ja koska kello oli myöhästä yötä kun palasin ajattelin että soitan aamulla takaisin ja aamulla työnantaja laittoi viestin: 'palauta avaimet'
c) emme ole tehneet minkäänlaista kirjallista tai suullista työsopimusta enkä myöskään ole 'töihin kutsuttaessa'
d) ja mainittakoon että olen saanut työnantajalta keskellä yötä kännisiä soittoja jossa anoo että menisin tekemään hänen aamuvuoronsa ja jos olen sanonut että olen ollut viihteellä etten selviä aamuksi niin uhkailee potkuilla
e) ei ole maksanut mitään lisiä vaikka olen välillä tehnyt 4 päivää putkeen töitä ja yhden päivän pituus on ollut väh. 12h. (10-22)

Työnantaja on muutenkin hieman vaikea ja mikään työntekijä ei yleensä pysy kuukautta kauempaa töissä. Yhden on erottanut mm. siksi että sairastui kuumeeseen kahden viikon työajan jälkeen ja oli 2 päivää poissa vaikka oli lääkärintodistukset ja kaikki. Oli ollut 39 asteen kuumeessa mutta työnantaja erotti siitä huolimatta koska 'ei ole varaa pitää ihmistä joka sairastelee usein'.

Nyt mietinkin että kun en kuulu liittoon eikä ole kirjallista työsopimusta ja palkkaa olen saanut keskimäärin 1000€ kk eikä koskaan ole mitään yötyö/ilta/pyhälisiä maksettu niin voinko tehdä asialle mitään esim. periä lisiä takaisin mistään tai tehdä ilmoitusta mihinkään..?

Myöskin se huolettaa että noilla perusteilla olenko itse irtisanoutunut vai onko minut irtisanottu?

Ja ei tarvitse sitten morkata yms muuten pitää tyhmänä ja lisäillä asiattomia kommentteja, tiedän että minua on vedetty kuin mitäkin sorkkaeläintä missäkin narussa.

Et edes tiedä oletko itse irtisanoutunut? Ei taida asiat olla ihan hyvin.. Voit aina yrittää tietysti mutta kun ei ole minkäänlaista työsopimusta edes suullista niin en tiedä millaisia mahdollisuuksia on. Oletko kuullut irtisanomisajasta?

Käy vaikka aluksi katsomassa ravintola-alan työntekijöiden liiton sivuja ja tessiä eiköhän sitä kautta apua voi ainakin pyytää. Ilmoita myös työnantaja ettei muille jälkeesi käy enää samoin!

Mitenkäs sut on irtisanottu, jos sulla ei ole minkäänlaista työsopimusta? Itse sanot ettei ole tehty kirjallista eikä suullista. Paha se on silloin oikeuksiaan perätä kun mitään ei luvattu eikä sovittu. Koittakaa nyt ihmiset tehdä ne sopparit. tekemätöntä ei voi rikkoa..

Mulla pisti silmään kans tuo kohta missä sanoit ettet oo tehny työsopimusta.
Eihän sua silloin voi ees irtisanoo jos et oo töissä.

Sinuna liittyisin nyt ensimmäisenä liittoon ja sitten seuraavaksi lähtisin etsimään työpaikkaa.

voi taivas tätä nuorisoo...tai pakko olla nuorempaa väkeä, kun antaa vedättää kuin pässiä narussa ja ilman kirjallista sopimusta!
Ja vasta kesätöihin liittyen on lehdissä ja netissä huudettu isoon ääneen, mitä pitää muistaa tehdä ja kuinka toimia kesätöitä tai mitä tahansa töitä hakiessa ja niitä tehtäessä ja varsinkin kun on kyse kirjallisista sopimuksista....
Enempää ei jaksa taivastella....oppi kantapään kautta näköjään.......=/

Onko sulla ollut jossain vaiheessa työsopimus? Edes määräaikainen? Se, että on olemassa esimerkiksi kirjalliset työvuorolistat tarkoittaa, että olet ollut työsuhteessa (eli jonkinlainen sopimuskin on). Työsopimus ei voi olla määräaikainen, jos sitä ei erityisesti perustella eli tässä tapauksessa voidaan ajatella että työsuhde on toistaiseksi voimassaoleva ja irtisanominen on laiton.

Ota yhteys työsuojeluun.

Sinulla on palkkanauhat jotka olet saanut maksetuista palkoista, ne riittää ihan mainiosti työsopimukseksi. Niissä näkyy paljonko olet ollut töissä ja paljonko olet saanut palkkaa. Itselläsi on ylhäällä ajat joten se on hyvin yksinkertaista laskea paljonko olet saamatta yölisistä yms. yhteys mihin nyt liitottomat ottaa yhteyttä ja asia eteenpäin. Itse olen ollut liitossa vuosikymmeniä.

Ei sillä ole mitään merkitystä, minkälaisen paperin se sulle kirjoittaa. Et ole ollut töissä. Historiassasi on tasan niin pitkä aukko kuin oot ilman sopparia harrastellut.

Sinulla on palkkanauhat jotka olet saanut maksetuista palkoista, ne riittää ihan mainiosti työsopimukseksi. Niissä näkyy paljonko olet ollut töissä ja paljonko olet saanut palkkaa. Itselläsi on ylhäällä ajat joten se on hyvin yksinkertaista laskea paljonko olet saamatta yölisistä yms. yhteys mihin nyt liitottomat ottaa yhteyttä ja asia eteenpäin. Itse olen ollut liitossa vuosikymmeniä.
Mistä keksit palkkanauhat?

siis on työvuorolistoissa nimi ja verot on maksettu palkoista ja palkkalaskelma on pyydetty yms. ja kuten sanoin, tiedän että oon ollu tyhmä ja nuori ja naiivi jnejne ja kun eka 'virallinen' työpaikka kyseessä ja työnantaja puhui alussa aina että 'kuuluu perheeseen' ja 'täällä pidetään huolta' yms ni sinisilmänen ku oon ollu ni sivuuttanu kaikki epäkohdat.... ja oma moka kun en liittossa ole, alussa liityin PAMiin mutta kyseinen työnantaja sanoi että pitää erota siitä tai hankkii toisen työntekijän tilalle ja selitti jotain luottamuksesta siihen. -.- (tiedetään....) (myöhemmin sain tietää että edellinen työntekijä oli pamin kautta perinyt palkkalisiä takaisin ja siksi huonot muistot oli jääny pomolle)

No tilannehan on se, että sinua on pantu nyt kuivana anaaliin ja kovaa. Siis olet ollut töissä vuodesta 2011 asti ja nyt sitten alat heräilemään tuosta koomasta, vai missä tilassa ikinä olet ollutkaan. Et ole tehnyt työsopimusta, olet suostunut tekemään ylitöitä palkatta ja jotta tuo työnantajan raiskari ei varmasti jäisi mistään vastuuseen, varmistit sen olemalla kuulumatta liittoon.

No ensinnäkään mikään työsuojelupiiri tai vastaava ei sinua auta. He eivät ota yksittäisiä keissejä. Nämä jotka sinne neuvoo ottamaan yhteyttä, eivät asiasta tiedä mitään. Kukapa sitä edes muuten liittoon kuuluisikaan, jos valtio tarjoaisi tällaisen ilmaisen palvelun? hä? Ja liitto muuten juristeineen korkeintaan pieraisee naamaasi kohden. Et ole jäsen, niin et ole jäsen! Työnantajakaan ei muuten irtisano sinua perusteettomasti, tai siis ei irtisano ollenkaan... ethän sinä siellä töissä ole ollut? Vai onko näyttää sopimusta?

Jos työantaja pilvipäissään sinulle työtodistuksen kirjoittaa, niin ota se millä tekstillä vain. Sehän on vittu ainoa todiste millään tasolla, että ylipäänsä olet koskaan siellä edes töissä ollut. Sen paperinpalan kanssa voit sitten marssia lakimiehen luo. Muista että jo konsultatiivinen keskustelu juristin kanssa maksaa sinulle. Hän kertoo tämän saman: ainoa vaihtoehto on tehdä siviilikanne käräjäoikeuteen yksityishenkilönä. Joko voitat tai häviät, sitä ei voi vielä tietää. Edessä voi olla vuosikausien prosessi, jossa kaikki työntekosi kiistetään tavalla tai toisella... vaikka näin: olet ollut ”talkoolaisena” töissä ja silloinkin kännissä tiskin takana, varastanut rahaa kassasta ja sitten kun sinua on ojennettu, niin yrität kostaa sen näin.

Ja jos häviät, se voi tietää hyvinkin parin kymmenen tuhannen euron laskua tuon työnantajan oikeuskuluista. Sitten maksanet vielä 5-8 tonnia omalle lakimiehellesi siitä, että hän on edustanut sinua. Jos voitat, saat todennäköisesti osan ylityökorvauksista, sen minkä oikeus katsoo näytetyn toteen. Perusteettomasta irtisanomisesta voi tulla viidestä kymppitonniin, mutta työpaikkaasi et kuitenkaan saa takaisin.

Sanoisin että nuole haavasi. Liity liittoon ja tee vastaisuudessa aina työsopimus. Jos annat kusetettavan itseäsi näin helpolla, tämä tullaan tekemään sinulle vielä toisten.

ja sillai huonompi homma että se palkkanauha jonka pitäisi tulla joka kuu missä selviää kaikki niin ei sitä oo tullu. ikinä. kellekkään työntekijälle.
alkaa vähän huonolta vaikuttaa tämä kyllä nyt

Maksat nyt niitä oppirahoja. Seuraavaan työpaikkaan mennessäsi vaadit kirjallisen työsopimuksen, johon on kirjattu työtehtävät, työaika ja palkka. Ja liityt liittoon. Työnantajan ei tarvitse tietää liittoon kuulumisestasi kun hoidat liiton maksut itse.

Hei haloo, ei se tarkoita, ettei ole ollut töissä jos ei ole allekirjoitettua työsopimusta ;) Pimeätyö on työtä, josta ei makseta veroja.

Suullinen työsoppari on ihan yhtä sitova kuin kirjallinenkin. Työsopparilla ei periaatteessa tee työsuhteen päättymisen jälkeen mitään, vaan työtodistuksella. Mikäli työtehtävät oleellisesti muuttuu useamman kerran työsuhteen aikana, niin alussa kirjoitettu työsopimus viikonlopun siivoustöistä, ei välttämättä ole enää vuosiin toteutunut.

Myöskään liittoon kuulumattomuus ei tarkoita, etteikö olisi kiinnostunut omista oikeuksista ja velvollisuuksista. Eikä liittoon kuuluminen aina tarkoita sitä, että työnanataja ei voi olla mulkku. Todennäköisesti liittokaan ei juuri hirveästi tilanteessa voisi tehtä tai ehkä voisi, mutta työnantaja tuskin kuitenkaan maksaisi.

Yhteistyössä