Mies ärsyttää 'samalla mitalla'

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heta"

Vieras
Tuoreessa lapsiperheessä on toki helposti riitaa, mutta jotain uusia ärsyttäviä juttuja on ilmaantunut. Sanotaan myös, ettei äidin pitäisi puuttua isän hommiin vauvan kanssa. Olen kuitenkin monesti mielestäni aiheesta huomauttanut mm. älä jätä vauvaa yksin hoitopöydälle, älä jätä sohvalle, älä juota kuumaa maitoa... Mies siitä sitten hermostuu, että kaikki asiat pitäis tehä just niin kuin minä haluan. Tämän lisäksi hän joskus tekee sitä, että sanoo jotain hölmöjä neuvoja siksi, että minäkin kuulemma teen niin. Kerran vauva huusi hänen sylissään ja hän käski laittaa maitoa. No minäpä sitten menin lämmittämään maitoa ja hän huuteli ja hoputteli, että mikä kestää?! Siinä sitten kinasteltiin ja maidosta tuli liian kuumaa, joten jouduin pulloa vielä hanan alla viilentämään. Sanoin hänelle, että teen kyllä asiat niin pian kuin pystyn, mutta ei tarvitse hoputtaa ja olla tollanen. Hän sanoi siihen sitten, että hän vaan antoi mulle samalla mitalla! Tällaisia tilanteita on jo kertynyt muutamia. Oon tästä hänen kanssaan jutellutkin, että minä en jakele neuvoja turhanpäiten ja etten pidä tuosta hänen tavastaan. Joillakin muillakin tavoin tuntuu, että mieheni muuttui teinipojaksi, kun tuli isäksi! Muuten kyllä huolehtii vauvasta ja karsii menojaan, jotta ehtii olla enemmän kotona. Onkos muiden miehillä ollut tällaista taantumista ja toisen ärsyttämistä tahallaan?

Anteeksi, mutta vaikutat aika keskenkasvuiselta itsekin? Hormonihuurut ymmärrän mutta ei nekkää taannuta ketään äitiä aivan noin paljon. Ikää on joku 19? ;)
Jospa vähennät sitä neuvomistasi niin ei tarvitse sen isänkään antaa esimerkkinä sulle, miltä tuntuu kun toinen on kimpussa jakelemassa neuvoja vauvan kanssa. :) Problem solved.

Seuraavan kerran kun alkaa kihistä päässä, niin lähde vaikka pienelle happihyppelylle ja jätä vauva isälle. Kyllä ne pärjää, lie aikuinen ihminen kyseessä?
Opettelin muinoin päässäni laskemaan ja kertaamaan sanomisiani, etten suustani sylkenyt huuruissani suoraan. Auttoi kummasti.

Veljeni halusi jäädä kotiin hoitamaan esikoista heti kuin se vain oli mahdollista äidin jättää vauva isän vastuulle. Neuvolassa käynnit olivat veljelleni aivan hirveitä, koska sinunlaisesi supermamit pitivät huolen vauvan hoitoon liittyvästä konsultaatiosta odotustiloissa samoin kuin neuvolan "tädit" osoittivat selkeästi epäluulonsa veljeni kyvyille hoitaa vauvaa. Tämä pahoitti veljen mieltä tosi paljon ja hän vakavasti harkitsi asian viemistä tasa-arvovaltuuteltulle. Joten jätä vaan ne mielipiteesi sanomatta ja anna miehellesi ihmisarvoinen elämä!

[QUOTE="Heh";30253162]Anteeksi, mutta vaikutat aika keskenkasvuiselta itsekin? Hormonihuurut ymmärrän mutta ei nekkää taannuta ketään äitiä aivan noin paljon. Ikää on joku 19? ;)
Jospa vähennät sitä neuvomistasi niin ei tarvitse sen isänkään antaa esimerkkinä sulle, miltä tuntuu kun toinen on kimpussa jakelemassa neuvoja vauvan kanssa. :) Problem solved.

Seuraavan kerran kun alkaa kihistä päässä, niin lähde vaikka pienelle happihyppelylle ja jätä vauva isälle. Kyllä ne pärjää, lie aikuinen ihminen kyseessä?
Opettelin muinoin päässäni laskemaan ja kertaamaan sanomisiani, etten suustani sylkenyt huuruissani suoraan. Auttoi kummasti.[/QUOTE]

hyvä neuvo, mutta jos se isä oikeesti tekee jotain vaarallista, esim. juurikin jättää hoitopöydälle tai polttaa vauvan kituset kuumalla maidolla, niin sittenkökään ei saisi sanoa, kattoa vaan vierestä, että putookohan tuo tuosta vai ei ?

hyvä neuvo, mutta jos se isä oikeesti tekee jotain vaarallista, esim. juurikin jättää hoitopöydälle tai polttaa vauvan kituset kuumalla maidolla, niin sittenkökään ei saisi sanoa, kattoa vaan vierestä, että putookohan tuo tuosta vai ei ?

Pitänee katsoa silloin hiukan peiliinkin, jos on valinnut äo:ltaan alhaisen isän/miehen?
Täysjärkiset yleensä osaavat nuo jutut ja kyllä henk.kohtaisesti tiedän että vastasynnyttäneen silmin kaikki näyttää 150% pahemmilta jutuilta mitä ne todellisuudessa ovat ;) Se kuuma maitokin.. Neuvotaanhan isääkin se maito ensin itse kokeilemaan onko sopivaa? Vauva ei hirveästi liiku siitä hoitopöydältä pari viikkoisena esim. Eiköhän terve järki riitä arvioimaan näissä. Mutta todellakin jos on niin tollo tapaus niin ottaisin itse eron, jos on vaaraksi vauvalle.
Ennen ainakin (muutamia vuosia aikaa) sai isäkin hyvät neuvot synnärillä ja neuvolassa näistä asioista. :)

Juu ei ole meillä ollut tuollaista miestä (saati vaimoa). Se on selvä, että tilanteissa joissa toisen toiminta tai toimimattomuus voi aiheuttaa vauvalle vahinkoa, tulee toimintatapoihin puuttua. Mutta itsekin saattaisin käydä puolustusasemiin jos mieheni ilmaisisi asiat jatkuvasti tyyliin "älä jätä lasta hoitopöydälle, älä lämmitä maitoa kuumaksi, älä tee sitä ja tätä". Saman asian voi nimittäin sanoa nätimminkin ilman hyökkäävää asennetta.

Juuri näin minä asian näen, sanon vain aiheesta. En todellakaan huomauttele siitä, jos vauvalla housut on väärinpäin, vaatteiden värit ei käy keskenään, jos ei käytetä unihaalaria, tapaa jolla pesee pyllyä tms. Näissä asioissa voi ihan hyvin jokaisella olla oma tyyli, se mikä itselle parhaalta tuntuu ja pikkumokatkin on ihan sallittuja :)

Aika monet tuttuni myöntävät, että joko heillä mies ei ollenkaan osallistunut vauvan hoitoon tai sitten se oli alkuun kompastelua. Tottakai vauvanhoito on naisille luontevampaa, mutta jokainen on joskus aloittanut. Niin kuin näistä vastauksista jo näkee, mielipiteitä on monia. Joku jättäisi miehen, joku pitäisi mölyt mahassaan.

Kuule kirjoitit aivan meidän tilanteesta......
Ja niin kuin tuossa joku "viisas" neuvoi, että pitäisi katsoa peiliin että on tyhmän miehen valinnu, niin v****t. Omalla miehelläni ei todellakaan ole matala äo, tekniikan di, ja että kyllä "luonnostaan" normaali ihminen osaa hoitaa vauvaa, neuvotaanhan niillekin miten secmaidon lämpö tarkistetaan. Anteeksi mitä? Missä se heille opetetaan?? Neuvolassa? Mun mies on töissä sillon kun lapsella on neuvola. Minä ne asiat siellä opin, joten mun vastuulla ne onnkertoakin miehelle. Ja kyllähän nämä asiat kerronkin, kuten kaikki muutkin asiat, jotka olen netistä, kirjoista, sukulaisilta oppinut vauvan hoidosta. Mutta secei ole mun, tai ap:n vika, jos mies ei sisäistä/ymmärrä että niillä asioilla on väliä.
Ja jos neljä-viis kertaa olet sanonut,, katsonut läpi sormien kun vauva saa liian kylmää, liian kuumaa maitoa, liian kauan seissyttä maitoa, väärin sulatettua, niin kyllä sitä alkaa sit omakin ääni jo muuttumaan.
Enkä minä nauti että "joudun" miehelle sanomaan jollain muullakin kuin enkelin äänellä miehelle asioista, niin kuin meilläkin mies väittää, että saan jotain nautintoa kun pääsen häntä huomauttamaan.
Mutta kertokaa??? Millä ihmeellä ne asiat saa menemään kauniisti sanomalla sinne päähän???

[QUOTE="heta";30253139]Tuoreessa lapsiperheessä on toki helposti riitaa, mutta jotain uusia ärsyttäviä juttuja on ilmaantunut. Sanotaan myös, ettei äidin pitäisi puuttua isän hommiin vauvan kanssa. Olen kuitenkin monesti mielestäni aiheesta huomauttanut mm. älä jätä vauvaa yksin hoitopöydälle, älä jätä sohvalle, älä juota kuumaa maitoa... Mies siitä sitten hermostuu, että kaikki asiat pitäis tehä just niin kuin minä haluan. Tämän lisäksi hän joskus tekee sitä, että sanoo jotain hölmöjä neuvoja siksi, että minäkin kuulemma teen niin. Kerran vauva huusi hänen sylissään ja hän käski laittaa maitoa. No minäpä sitten menin lämmittämään maitoa ja hän huuteli ja hoputteli, että mikä kestää?! Siinä sitten kinasteltiin ja maidosta tuli liian kuumaa, joten jouduin pulloa vielä hanan alla viilentämään. Sanoin hänelle, että teen kyllä asiat niin pian kuin pystyn, mutta ei tarvitse hoputtaa ja olla tollanen. Hän sanoi siihen sitten, että hän vaan antoi mulle samalla mitalla! Tällaisia tilanteita on jo kertynyt muutamia. Oon tästä hänen kanssaan jutellutkin, että minä en jakele neuvoja turhanpäiten ja etten pidä tuosta hänen tavastaan. Joillakin muillakin tavoin tuntuu, että mieheni muuttui teinipojaksi, kun tuli isäksi! Muuten kyllä huolehtii vauvasta ja karsii menojaan, jotta ehtii olla enemmän kotona. Onkos muiden miehillä ollut tällaista taantumista ja toisen ärsyttämistä tahallaan?[/QUOTE]

Tämä kuulostaa enemmän kuin tutulta. Mun ex vaimolla oli hyvin paljon samanlaisia juttuja. Välillä tuntui vauva-aikana että en osaa tehdä mitään oikein ja jokaisesta asiasta piti neuvoa.. Oli se sitten mikron käyttö tai ihan mikä vaan perseen pesu ym

Esim: vauvan persettä puoli vuotta päivittäin pestyäkin vielä tuli neuvoja lämpötilan säädöstä, otteesta ja kaikesta muustakin..

No mun ratkaisu oli sama kuin sun miehellä, aloin kanssa neuvomaan 24/7 ihan kaikessa, pikkuhiljaa meni sitten jakeluun hänellekkin millaista mun arki on.

Joop sinä, ap:n mies, mun mies, te olette vihasia katkeria. Teette tuon vaan katkeruuttanne. Ette te sano edes sitä yhtä kertas enkelin äänellä, niin kuin meiltä vaaditaan, vaan vittuillaksenne, kostaaksenne. Kostasksenne asioista, joita teitä ei ole kiinnostanut kuunnella vaan sen takia, kun vaimo sen neuvoi, tai että vaimon kulmakarva oli väärässä asennossa kun asian neuvoi. Ettekä sano mistään oikeasta asiasta, vaan pyhää vihaa naisia kohtaan vittuillaksenne "samalla mitalla". Ja siltikään teille ei niillä ensimmäisillä neljällä - viidellä kerralla ole vittuiltu, vaan sanottu asiasta.

En yhtään ihmettele että hän on nyt exä. Itse olen ihan samaa kohta tekemässä, itsestäni exän.

Mutta jos yhtään tuntuu, niin kerro ihmeessä, millä sun mun kenen tahansa miehen päähän sais menemään ne asiat? Esim että omaa maitoa ei ylipäätäön pistetä sinne mikroon (joo toki se on helpompaa niin, mutta pilaa ravintoarvot maidosta), tai että sitä vauvan takapuolta ei laiteta heti suoraan sinne raanan alle, koska vedn lämpötila muuttuu vielä

On aivan eri asia sanoa asiasta.. Kuin se että nalkuttaa joka asiasta.. Jos se vauvan perse on saatu pestyä 6kk päivittäin ja vauva ei ole tähän itkulla reagoinut niin mä en usko että persus on palanut..
Tai jos nannni on mennyt ilman itkuja alas kädellä lämmön testattua niin en usko että suukaan on palanut..

Vitutti vaan aivan suunnattomasti kuunnella joka päivä jostain nitinää ja useimmiten turhaa nitinää.
Ex hänestä tuli ihan muista syistä kuin tuosta.

että ei ole helppoa olla terettun mies.. Mä en tän kesksutelun perusteella usko että maidon lämmitys/sulatus/syöttäminen tulee ikinä sujumaan mieheltäsi vaikka hän tekisi mitä.

Ei varmasti ole helppoa olla minun aviomies. Mutta tällainen minä olen ollut aina. Mitään yllätyksiä ei ole miehelle tullut minun luonteeni suhteen sen jälkeen kun naimisiin mentiin. Ei hän seurustelu aikanakaan" saanut" toistuvasti hölmöillä asioissa jotka koskivat myös minua tai muita ihmisiä.
Minä olen edelleen sama hirveä ihminen saatanan ämmä joka olen aina ollut. Sen sijaan mies on nyt päättänyt että minulle pitää alkaa kostamaan, maksamaan samalla mitalla. Tehden sen vihalla, katkeruudella.
Jos sanotaan, että peiliin katsomisen paikka, niin mun mielestä ainakaan mun miehelle ei missään tapauksessa pitänyt tulla uutena asiana mun periaatteet. Minä olen kyllä aina kertonut miehelle jos hän tekee jonkun asian toistuvasti väärin.

Kirjoitan nyt vihasena, koska meillä tilanne on nyt niin sanotusti päällä. Jos naisille aina sanotaan, ettei miestä pysty muuttamaan, niin mikä oikeus miehillä on vihassa alkaa pitää tälläistä "samalla mitalla" koulutusta, jonka tarkoituksena on muuttaa naista? myöskään en pysty ymmärtämään mitä sijaa avioliitossa ylipäätään on tuollaiselle vihalle ja katkeruudelle, että sitä omaa puolisoa pidetään niin hirveänä ihmisenä, että on oikeus alkaa tekee tuollein.

Kyllä siinä ei enää rakkaudella tai toisesta välittämisellä ole mitään tekemistä

SÄ tosiaan oletat että sä saat neuvoa koko ajan, mulla on 4 lasta minäkin tiedän jotain lastenhoitamisesta ja minä tiedän tasanvarmasti että miehesi pärjää sen lapsenne kanssa JOS miehesi on edes normaaliälyinen.. Miksi siis sinun pitää jatkuvasti tunkea omaa tekemsien tyyliäsi miehelle=?

Anna vähän siimaa ja saatat huomata että ei olekkaan mitään ongelmaa.

Itsekkin vittuuntuisin tuollaisesta todella paljon, turhista asioista nalkutusta ei jaksa kukaan kuunnella.

Mun näkemys ja tyyli on se, että jokainen saa harjoitella, tehdä virheitä ja oppia niistä. Ja ylipäätään puolisoiden pitäisi helpottaa toistensa elämää, ei aiheuttaa lisää työtä ja huolehtimista. Mutta jos suunnilleen sen neljännen kerrankaan jälkeen asia ei ala sujumaan, niin sit tarttee kyllä jo keskustella miten se asia lähtis sujumaan?

En minäkään ollut kyttäämässä niitä pyllyn pesuja, istuin olohuoneessa sillon, että mies saa ihan rauhassa touhuta.

Meillä on ja tulee olemaan vain yksi lapsi, joten joissain asioissa se neljäkin kertaa neuvominen on aika armollista. Varsinkin kun kun lapsen ollessa jo kohta 2-vuotias meillä edelleen keskustellaan millä keinoin mies muistais sulkea portaiden turvaportin, laittaisi terassin oven hakaan, ettei läpiveto paiskaa ovea lapsen päälle, vastaavasti ikkuna pidettäisi vain raollaan noilla kiinnikkeillä, ettei lapsi vahingossakaan kiipeä toisen kerroksen ikkunalle - okei ikkunan alla on katos, niin ei lapsi siihen kuole, niin siitä en ole jaksanut suuttua. Olen myös niin vittumainen, että vaikka minä kävin ostamassa ja asensin turvaistuimen, niin vaadin, että myös mies opettelee tarkistaa kiinnitykset, ja "joutui" harjoittelee istuimen kiinnittämisen kun seuraavan kerran istuin piti irrottaa. En myöskään hyväksy, että pesuaineita pidetään lavuaarin alla. Enkä sitä, että "koska" vaippahylly hoitopöydän vieressä oli tyhjä, käytiin hakemassa toisesta huoneesta vaippa ja vauva odotteli hoitopöydällä. Enkä myöskään hyväksynyt sitä, että minun poissaollessa vauvalle syötetään aina vaan hedelmäpilttiä. Tai että nyt 2-vuotiaalle syötetään aina vaan munakasta, pastaa tai jauhelihaa. Jos minä yh:na tekisin toistuvasti yhtäkään noista asioista, niin mustahan tehtäis ls-ilmoitus?

SÄ tosiaan oletat että sä saat neuvoa koko ajan, mulla on 4 lasta minäkin tiedän jotain lastenhoitamisesta ja minä tiedän tasanvarmasti että miehesi pärjää sen lapsenne kanssa JOS miehesi on edes normaaliälyinen.. Miksi siis sinun pitää jatkuvasti tunkea omaa tekemsien tyyliäsi miehelle=?

Anna vähän siimaa ja saatat huomata että ei olekkaan mitään ongelmaa.

Itsekkin vittuuntuisin tuollaisesta todella paljon, turhista asioista nalkutusta ei jaksa kukaan kuunnella.

turhista asoista, yksin hoitopöydällä, kuumaa maitoa ja sen sellaista........

turhista asoista, yksin hoitopöydällä, kuumaa maitoa ja sen sellaista........

Meinaatko oikeasti että se isä ei koskaan opi mitään jos ihminen on täysjärkinen niin kyllä en usko hetkeäkään että ei testaisi sitä maitoa paitsi unohduksissa, hoitopöytä kommentit voi jättää täysin omaan harkintaansa.. Meidän neuvolan täti jätti vauvan hoitopöydälle meni 2m päähän ja tästäkin sain kuulla jälkeenpäin kotona, mä en nähnyt kyseisessä tilanteessa mitään vaarallista.. EI se pikkuvauva mikä ei edes itse pysty kääntymään kykene pomppaamaan sieltä gebardin nopeudella alas.

Nalkutettuja asioita on myös se, että ei saa maistaa ruuan lämpötilaa samalla lusikalla millä lapsi syö. Eikä maidon/ruuan kuumuutta testata kämmenselkään, vaan ranteeseen. Ja ei, nämä(kään) eivät ole minun pahuuden keksintöjä.

Ja siis tokihan se olis mukavaa jos noista ei "tarttis" nalkuttaa. Kuten jos lapsi olis viikko/viikko systeemillä, niin "voisin" päästää lapsen isänsä luokse herran haltuun, ja vaan toivoa, että isä on muistanut sulkea turvaportin, ja että lapsi ei ole loukkaantunut ja on hengissä. Asia olisi ihan isän vastuulla.

Mutta niin kauan kun yhdessä asutaan, niin vaikka toki se lapsen loukkaantuminen siinä pahinta olis, mutta myös minä olisin siitä oikeudessa jos isä meidän kodissa jättää portin auki ja lapselle käy jotain.

Ja sit siitä hyvästä minä saannsamalla mitalla. Jep.

Nalkutettuja asioita on myös se, että ei saa maistaa ruuan lämpötilaa samalla lusikalla millä lapsi syö. Eikä maidon/ruuan kuumuutta testata kämmenselkään, vaan ranteeseen. Ja ei, nämä(kään) eivät ole minun pahuuden keksintöjä.

Ja siis tokihan se olis mukavaa jos noista ei "tarttis" nalkuttaa. Kuten jos lapsi olis viikko/viikko systeemillä, niin "voisin" päästää lapsen isänsä luokse herran haltuun, ja vaan toivoa, että isä on muistanut sulkea turvaportin, ja että lapsi ei ole loukkaantunut ja on hengissä. Asia olisi ihan isän vastuulla.

Mutta niin kauan kun yhdessä asutaan, niin vaikka toki se lapsen loukkaantuminen siinä pahinta olis, mutta myös minä olisin siitä oikeudessa jos isä meidän kodissa jättää portin auki ja lapselle käy jotain.

Ja sit siitä hyvästä minä saannsamalla mitalla. Jep.

Joko sun mies on täysi idiootti tai sitten sinä suurentelet asioita.. Ps itsehän kokeilen maidon kämmenselkään, enkä ole vielä onnistunut yhtään lastani polttamaan.
Joku samalla lusikallakin maistaminen ei pitäisi mailman kaatua vaikkei suositeltua olekkaan..

Ei siihen maailma kaadu, mutta lapsen hammasterveys voi mennä, jos vanhemmalla on kariesbakteeri. Olen onnitellut itseäni ja miestäni lukemattomia kertoja jälkeenpäin, että muistimme tämän: lapset jo lähes aikuisia, reikiä edelleen nolla molemmilla.

Jep, Siihen hammasterveyteen voi sitten vaikuttaa hivenen jälkikäteenkin vaikka onnistuisi karieksen tartuttamaankin.. Ja väitän että nämä ikävuodet 3 ylöspäin ovat paljon merkityksellisempiä kuin 0-3. Ja kun nyt ihan järjellä ajatellaan niin onko tuo mahdollisesti esim: eron arvoinen suoritus?

on suuhygienisti ja meillä tosiaan käyettiin samaa lusikkaa ym todettiin että jos on tarttuakseen tarttuu..
Nyt vanhempi on 12v ja nuorempi 10 kummallakin edelleen reikiä 0 tosin tähän varmasti vaikuttaa hampaanpesu + langoitukset ym aikalailla.

Yhteistyössä