Miehen raha-asiat luisumassa käsistä.. apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierass

Vieras
Mies on aina ollut huithapeli rahan suhteen. Kaikki mikä tulee niin menee. Hoitovapaani aikana tilanne on kärjistynyt, koska rahaa on entistä vähemmän tuhlattavaksi. Oikeastaan se riittää vain pakollisiin menoihin.

Tässä on nyt viimeisen vuoden aikana tullut todella huolestuttavia piirteitä miehen raha-asioihin liittyen. Ensin mies oli tilaillut jotain tavaroita, mutta jättänyt laskuja maksamatta kun ei ollut rahaa. Summat oli onneksi pieniä, mutta niihin oli tullut jo muistutusmaksuja, korkoja yms. Onneksi pääsin asiasta kärylle, koska ne saatiin viime tingassa hoidettua pois. Tämä on joidenkin mielestä ehkä naurettavaa, mutta holtittoman rahankäytön vuoksi sovittiin että mies antaa pankki/luottokorttinsa minulle. Miehen luottolimiitti on 2500€, ja kummasti se oli koko ajan täpissä. Lainanmaksu tekee ison loven kuukausibudjettiin :( Meillä on yhteinen taloudenhoitotili, johon säästän rahaa laskuja ja lainanlyhennyksiä varten. Mies on välillä ottanut sieltä rahaa ominpäin, ja sitten käytellyt niitä esim. ruokakaupassa esittäen että kyllä meillä on varaa ostaa esim. jotain herkkuja. Ja myöhemmin olen tajunnut että ne oli laskuihin tarkoitettuja rahoja, ei miehen omia!

Noh, seuraavaksi sain kirjeen s-pankilta, jossa kauhukseni luki että meidän kortit on suljettu tilinylityksen vuoksi. Tilinylityssumma ei taas onneksi ollut päätä huimaava, vain n. 10€, mutta päälle 5 € laskukulua. Mies ei taas tuntunut ottavan asiaa kovin vakavasti, minä tietty maksoin sen heti koska kyseessä oli minunkin nimellä oleva kortti/tili!!!

Nyt tänään tuli postissa viimeinen niitti, miehen nimellä oleva epäilyttävä kirje. Avasin sen vaikka ei saisi, koska en voi luottaa mieheen enää yhtään raha-asioissa. No kappas kummaa, sieltä tuli PERINTÄKIRJE, summa 30€ kun taas jättänyt jonkun laskun maksamatta. Kauheat ukaasit perinnästä oikeusteitse ja luottotietojen menetyksestä! :/

Mitä tässä voi enää tehdä? En minä voi aikuista miestä vahtia loppuikääni rahan suhteen!! Mutta jos mies esim. menee sössimään luottotietonsa, se tulee vaikuttamaan suuresti myös minun elämääni :( Olen todella ahdistunut jo näistä raha-asioista. Vauva syntyy onneksi pian, joten saan taas äitiysrahaa. Ja sitten en enää koskaan aiokkaan hoitovapaalle jäädä... Mutta ei ne minun palkkani tule asiaa korjaamaan, koska perimmäinen syy on miehen holtittomassa rahankäytössä, ei rahan määrässä. :(

Jos olisin sinä niin laittaisin rahat erileen ja helvetin nopeesti. Ei mitään yhteisiä tilejä tai kortteja, jos toinen haluaa sössiä asiansa niin se on sitten sen ongelma. Et voi olla koko ajan pelastamassa toista ja ei ole mitään järkeä, että sulle tulee tästä ongelmia.

Kerran kuussa ukkos laittaa palkasta sun tilille oman osuutensa talouden hoidosta ja sinä hoidat maksut pois.

Kiitos neuvosta. Noin varmaan tarvitsee tehdä :( Tai en tiedä saako asuntolainatiliä muutettua, kun laina on molempien nimissä ja maksu menee sieltä.. Mutta tuon s-pankin voisin kyllä irtisanoa ja samaten yhteisen kaupparahatilin.

No, mun mies on aika huolimaton raha- asioissa. Meillä on kyllä yhteinen tili, josta maksetaan laskut ja säästetäänkin sinne. Mies ei itse halunnut luottokorttia, koska tietää, ettei sitä "osaa" käyttää. Se on onneksi itsekkin tietoinen omasta heikkoudestaan ja näinollen raha- hanat on mun hallussa. Sillä on se raha omaan käyttöön mitä on ja jos ei ole rahaa, niin sitten ei sillä ole sitä. Mitään osamaksuja se ei edes uskaltaisi yrittää.

Oli miten oli. Meidän tilannetta helpottaa se, että tuo huithapeli osapuoli tietää itsekkin olevansa surkea rahan kanssa ja jättää raha- asiat minun haltuuni.

Ja muista, etta jos mies pistaa ranttaliksi ja velkaantuu korvia myoten, niin sina joudut hanta lain mukaan elattamaan. Avioeropaperit kun laittaa menemaan, niin sen jalkeen velkaantumista ei huomioida osituksessa. Henkilokohtaiset velathan ovat muuten henkilokohtaisia, mutta osituksessa ne haittaavat sen velattoman taloudellista tilannettakin. Et siis ole nyt eroamassa, mutta tiedoksi.

Erilliset tilit ja mies maksaa sulle jonkun summan kuukaudessa millä hoidat yhteiset kulut (ja ruuat, muuten saattaa tuhlata myös ruokarahat). Mahdollisimman nopeasti pankkiin sulkemaan yhteinen tili! Ja ehdota sitä visa electronia tai visa debit-korttia jossa ei ole luottoa. Ihan älytön luottoraja toi 2500 tuhlarille, jos ei suostu luottokortista luopumaan niin ehkä 500 e ois järkevämpi. Ja aina kannattaa lyhentää se kokonaan kun lasku tulee muuten menee korkoja...

Näin sinä et ole vastuussa jos mies sössii omat raha-asiat. Mutta voit uhkailla erolla jos meinaa luottotiedot menettää, mä en ainakaan sellaista kattelis.

No tämähän on se meidän ongelman ydin. Kun mies ei tunnu välittävän, vaikka on huithapeli rahansuhteen.

Sitten sun on tehtävä, kuten sinua on neuvottu. Sinä hoidat yhteiset laskut ja maksat ne. Kaikki yhteiset tilit pois paitsi lainanhoitotili. Laitat lainanhoitotilille laskuihin menevät rahat juuri ennen kuin ne lähtevät tililtä.
Oletteko muuten naimisissa?

Maksatte nyt yhteisten tilien velat ensiksi pois ja sitten hommaat erilliset tilit. S-korttiinkin voisi ottaa sellaisen rinnakkaiskortin, jolla ei paase tiliin kasiksi.

Kävin läpi paperipinoa ja siellä oli kaksi avaamatonta pankinkirjettä. Avasin ne ja kappas kummaa, mies on sitten jättänyt visankin maksamatta! :/ liki 300€ pitää maksaa heti, eihän sillä sellaisia rahoja ole :o Olen järkyttynyt ja silti jotenkin en yllättynyt, koska on valehdellut minulle ennenkin. Ja visastakin olen varmistanut joka kuukausi, olethan maksanut. Ollaan laskettu että hänelle on jäänyt sitä varten rahaa joka kuukausi. Ja silmät kirkkaana valehtelee että on maksanut.. ei helvetti mikä soppa

ei onneksi olla naimisissa.

Toisaalta ongelma johtuu paitsi miehen rahankäyttötottumuksista, myös siitä että itse olet hoitovapaalla minimituloilla. Erilliset rahat ei tuossa tilanteessa oikein ongelmaa ratkaise, koska tuskin tulet toimeen ja saat maksettua omat laskusi ja osuuden yhteisistä pelkällä kotihoidontuella. Onko tarkoitus olla vielä pitkään hoitovapaalla ja sovitteko sen pituudesta yhdessä? Mies saattaa kokea, että hänellä on oikeus tuhlata palkkansa entiseen tyyliin, jos lapsen kotihoito ei ole ollut yhtä lailla hänen päätöksensä.

Meillä on siis omat tilit, minulla oma säästötilikin. Sit yhteinen kaupparahatili ja laskunhoitotili. Lisäksi lapsen tili.

Siirsin kaikki rahat noilta yhteisiltä ja lapsen tililtä omalle tilille, joten ne on nyt turvassa. Täytyy tosiaan varata aika pankkiin. :(

Perut miehen käyttöoikeudet ja pankkitunnukset kaikkiin muihin kuin omaan tiliinsä, ja siltä tililtä sitten kuukausittain suoramaksuna siirtyy tietty summa suoraan lainanhoitotilille. Visa kiinni ja Electron tilalle, S-kortiksi vain bonuksia kerryttävä. Rahahanat on kertakaikkiaan vain lyötävä nyt raakasti kiinni ja opetettava mies pärjäämään palkallaan, ilman velaksi tehtäviä ja (mahdollisesti) tarpeettomia ostoksia.

Meillä on siis omat tilit, minulla oma säästötilikin. Sit yhteinen kaupparahatili ja laskunhoitotili. Lisäksi lapsen tili.

Siirsin kaikki rahat noilta yhteisiltä ja lapsen tililtä omalle tilille, joten ne on nyt turvassa. Täytyy tosiaan varata aika pankkiin. :(

Ehkä olisi paras jos sinä hoidat miehen omatkin laskut jatkossa? Ja jätät vaan pienen tuhlailuvaran, enempää ei sitten voi tuhlata.

Perut miehen käyttöoikeudet ja pankkitunnukset kaikkiin muihin kuin omaan tiliinsä, ja siltä tililtä sitten kuukausittain suoramaksuna siirtyy tietty summa suoraan lainanhoitotilille. Visa kiinni ja Electron tilalle, S-kortiksi vain bonuksia kerryttävä. Rahahanat on kertakaikkiaan vain lyötävä nyt raakasti kiinni ja opetettava mies pärjäämään palkallaan, ilman velaksi tehtäviä ja (mahdollisesti) tarpeettomia ostoksia.

Hah, ei avovaimo tai edes vaimo ole mikään miehen edunvalvoja, joka voisi poistaa tältä Visan ja oikeudet käyttää molempien nimissä olevia tilejä. Sitä paitsi miten luulet aloittajan pärjäävän ja kykenevän lainanlyhennyksiin muutaman satasen kotihoidontuella? Aloittaja on riippuvainen miehen palkasta, joten hetki on huono koittaa ryhtyä tyranniksi. Jos asioita ei saa sovittua yhdessä miehen kanssa, ei auta kuin laittaa asunto myyntiin ja erota.

[QUOTE="hmh";30298861]Kyllä sen asuntolainankin saa kahdeksi eri lainaksi, pikkuisen sille tulee hintaa, mutta tuossa tilanteessa kannattanee kuitenkin se tehdä.[/QUOTE]

Juu, no ei taida kyllä onnistua ainakaan niin kauan, kuin aloittaja on hoitovapaalla. Sillä mistäs hän ne lainanlyhennykset maksaisi?

Hah, ei avovaimo tai edes vaimo ole mikään miehen edunvalvoja, joka voisi poistaa tältä Visan ja oikeudet käyttää molempien nimissä olevia tilejä. Sitä paitsi miten luulet aloittajan pärjäävän ja kykenevän lainanlyhennyksiin muutaman satasen kotihoidontuella? Aloittaja on riippuvainen miehen palkasta, joten hetki on huono koittaa ryhtyä tyranniksi. Jos asioita ei saa sovittua yhdessä miehen kanssa, ei auta kuin laittaa asunto myyntiin ja erota.

Aika usein pankit tarjoaa mahdollisuuden maksaa pelkkiä korkoja asuntolainasta. On totta, ettei vaimo ole miehensä edunvalvoja, mutta hän voi mielestäni vaatia miestä osallistumaan lapsen kuluihin.
Ei siis olisi välttämättä lainkaan huono ajatus laittaa asuntolainaa puoliksi.