Miksi varakkaita aina kadehditaan? Vaikka kukaan ei tietenkään koskaan myönnä kadehtivansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oo kadehtinu kenenkään rahoja tai omaisuutta. Ihmetellyt kylläkin esimerkiksi Helsingin edustalla olevia huviloita ja huvijahteja että miten jollain voi olla niihin on varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331013:
Miksi et usko, että köyhä voisi olla onnellinen? Eivät kaikki halua ostella merkkilaukkuja tms. Ihminen voi olla onnellinen, vaikka olisi köyhä tai vaikka sinkku, lapseton, eri alalla töissä minne ensi sijaisesti halusi, jne.

Eikä kaikilla pienituloisilla edes ole mitään rahahuolia. Eräs pitkäaikainen tuttuni eli parikymppisenä niin, että muiden hippihenkisten kanssa dyykkasi ruokansa, teki vapaaehtoistyötä tai työkkärin kautta samaa työtä eräässä järjestössä ja sen kirppiksellä, vieti aikaa siinä porukassa järjestön tiloissa (käytännössä melkein asui siellä) - hän sai jotain työttömyyskorvauksen tapaista, mutta ei käyttänyt sitä elämiseensä juuri ollenkaan, joten hän sitten matkusteli niillä rahoilla ja saattoi ostaa kalliin kameran halutessaan. En tiedä, oliko hän sen onnellisempi kuin muutkaan, mutta hyvin tyytyväiseltä hän ainakin vaikutti eläessään sellaista elämää kuin halusi juuri siinä yhteisössä, jossa halusi - ja josta löysi parisuhteenkin. Joskus ihminen voi saada tyydytystä sellaisestakin, että EI tee jotain, mitä muut tai mitä oletetaan kaikkien haluavan. Tai jotkut nauttivat yksinkertaisesta elämästä vähällä kulutuksella ja vaikka kaukana muista ihmisistä. Kaikkien elämässä rahalla ei ole niin suurta merkitystä.

En enempää jaksa tätä vääntää, mutta mistä tulee tuollainen asetelma että köyhä voi olla onnellinen, koska ei kaikki halua ostaa merkkilaukkuja ym?

Minä ajattelen, että mitä vähemmän on rahahuolia sen parempi, totta kai. Mutta en tarkoita että ostellaan sitten merkkilaukkuja ja älypuhelimia ja MacBookeja ja ja ja. Vaan että on varaa ostaa, jos haluaa, on varaa ajaa turvallisemmalla autolla, on varaa vaikka rakennuttaa energiatehokas talo haluamalleen paikalle. On varaa matkustaa, harrastaa kulttuuria jne.

Siis, en ymmärrä tuollaista että ensimmäisenä mieleen tulee silkka törsääminen. Harva on tainnut mainita sijoittamista, säästämistä, rahastoja jne tai vaikka sitä, että yrityksen perustaminenkin on helpompaa henkilölle, joka ei tarvitse ulkopuolista rahoitusta tai joka saa siihen edullisen lainan helposti.

Tämä ketju on saanut mut miettimään, että millasta kaveriporukkaa ihmiset pitää ympärillään? Tai voiko oikeasti olla olemassa työ- ympäristöä, jossa työtoverit on niin kateellisia. Olenko mä todella harvinaisessa työpaikassa?
Mulla kun ei ole hajuakaan mikä auto kenelläkin on. En ole nähnyt niiden kurvaavan pihaan. Enkä mä tiedä, vaikka joku kulkiskin tosi kaallissa kengissä, en ole koskaan kiinnittänyt huomiota, enkä edes tietäisi, että onko ne ostettu prisman ale laarista vai onko ne jotku tyyriitkin. Ei mun ystäväpiirissä kukaan kiinnitä huomiota tuollaisiin seikkoihin, eikä mun työpaikallakaan.

Näitä kummia tyyppejä oikeasti on eikä tarvitse olla edes kaveriporukkaa. Tässä tilanteessa minun olisi varmasti pitänyt olla se kateellinen osapuoli, mutta olin lähinnä hämmästynyt. Olin aivan äimistynyt, kun uusi mökkinaapurini (jota en siis tuntenut ennestään muuten kuin että olin muutaman sanan vaihtanut aiemmin kun rouva oli muuttanut naapurustoon) tuollainen eläkkeelle jäänyt rouva, tuli ensimmäiseksi ilmoittamaan että: "Ai sinä ostit automerkin xxx, minua ei siellä liikkeessä palveltu, niin meninkin sitten liikkeeseen yyyy, ja ostin merkin ccc (joka siis Suomessa huomattavan kallis auto ja nyt ei puhuta mistään Mersuista)". Tässä tilanteessa en oikein tiennyt, että olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Rouvalle tuntui olevan muutenkin kovin tärkeää heti tuttavuutemme alkuaikoina luetella varallisuutensa arvo. Vähän tuli sellainen vaikutelma että sitä rahaa on siunaantunut enemmän kuin älyä.

En enempää jaksa tätä vääntää, mutta mistä tulee tuollainen asetelma että köyhä voi olla onnellinen, koska ei kaikki halua ostaa merkkilaukkuja ym?

Minä ajattelen, että mitä vähemmän on rahahuolia sen parempi, totta kai. Mutta en tarkoita että ostellaan sitten merkkilaukkuja ja älypuhelimia ja MacBookeja ja ja ja. Vaan että on varaa ostaa, jos haluaa, on varaa ajaa turvallisemmalla autolla, on varaa vaikka rakennuttaa energiatehokas talo haluamalleen paikalle. On varaa matkustaa, harrastaa kulttuuria jne.

Siis, en ymmärrä tuollaista että ensimmäisenä mieleen tulee silkka törsääminen. Harva on tainnut mainita sijoittamista, säästämistä, rahastoja jne tai vaikka sitä, että yrityksen perustaminenkin on helpompaa henkilölle, joka ei tarvitse ulkopuolista rahoitusta tai joka saa siihen edullisen lainan helposti.

Eipä se materia varmaankaan ole ainut asia joka helpottaa varakkaan elämää..
Mä näkisin myös hyötyä tulevan myös siitä että asiat on helppo junailla kun on pätäkkää.. Mainitaaan vaikka tilanteet joissa tuleee yllättäviä rahanmenoja, köyhälle nämä tuovat stressiä, ja voivat vaikuttaa elämään useita vuosia..
Varakas napsauttaa sormia ja se on siinä.
Tohon ympäristökysymykseen on sen verran mainittava että jos olisin varakkaampi ajaisin autolla joka ei juurikaan aiheuta päästöjä, asuisin talossa jonka lämmittämiseen ei kulu juurikaan energiaa.. Ym ym.

no tavallaan nyt kun luen tätä ketjuu niin ymmärrän et multa puuttuu kateus sateenkaaren väristä et ehkä mua se harmittaa et tää tunne elämä multa puuttuu eli taidan olla tunen elämältä vajavainen :(

No joo, ehkä merkkilaukku oli huono esimerkki. Tuo on totta, mitä kirjoitit, mutta ihminen voi olla onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, vaikka se ei olisi joka asiassa täydellistä. Jollain ei ole rahaa, toisella ei ole unelmiensa ammattia, kolmannella ei ole perhettä/lemmikkiä/paljon kavereita, joku ei ole mielestään tarpeeksi hyvännäköinen, jne. Aina voi puuttua jotain. En näe, että raha olisi mitenkään erityisasemassa tässä - sen puute voi joko vaikuttaa tai olla vaikuttamatta onnellisuuteen, kuten muidenkin asioiden kohdalla. Kaikkien elämään pienituloisuus ei edes merkittävästi vaikuta, jos se oma elämäntyyli ja se, mitä haluaa tehdä, ei edes vaadi paljon rahaa. Ehkä sitä tarkoitin sillä merkkilaukkuesimerkilläni. Kaikilla pienituloisilla ei ole rahahuolia.

• Tykkää
Reactions: 9MM
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30337818:
No joo, ehkä merkkilaukku oli huono esimerkki. Tuo on totta, mitä kirjoitit, mutta ihminen voi olla onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, vaikka se ei olisi joka asiassa täydellistä. Jollain ei ole rahaa, toisella ei ole unelmiensa ammattia, kolmannella ei ole perhettä/lemmikkiä/paljon kavereita, joku ei ole mielestään tarpeeksi hyvännäköinen, jne. Aina voi puuttua jotain. En näe, että raha olisi mitenkään erityisasemassa tässä - sen puute voi joko vaikuttaa tai olla vaikuttamatta onnellisuuteen, kuten muidenkin asioiden kohdalla. Kaikkien elämään pienituloisuus ei edes merkittävästi vaikuta, jos se oma elämäntyyli ja se, mitä haluaa tehdä, ei edes vaadi paljon rahaa. Ehkä sitä tarkoitin sillä merkkilaukkuesimerkilläni. Kaikilla pienituloisilla ei ole rahahuolia.

Asiaa jälleen!

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="Mies..";30337824]Mitäs luulet yleisesti ottaen lisääkö raha onnellisuutta?[/QUOTE]

ei näkisi nnäin onni on sisäistä. raha ulkoista ja rahalal ei saa onnea? se että sä pääset esim jahdille monasti onko se sama kuin olla ja rakastaa toista ehdoitta ilman materiaa??? siis vapaana rakkaudessa sydämessään vähän ninku poika pimeydesä valossa odottamassa rajoissa missä ei niit oo nökyvissä :)

kato ne vastoinkymiset lisää sydäntä ja se jos mikä on tosi kestävää. eikä niin et kaikki on naps vaan :)

ei näkisi nnäin onni on sisäistä. raha ulkoista ja rahalal ei saa onnea? se että sä pääset esim jahdille monasti onko se sama kuin olla ja rakastaa toista ehdoitta ilman materiaa??? siis vapaana rakkaudessa sydämessään vähän ninku poika pimeydesä valossa odottamassa rajoissa missä ei niit oo nökyvissä :)

kato ne vastoinkymiset lisää sydäntä ja se jos mikä on tosi kestävää. eikä niin et kaikki on naps vaan :)

Juu allekirjoitan että rahalla pelkästään ei pysty ostamaan onnea..
Mutta väitän että 99% tapauksista, poislukien erittäin varakkaat ihmiset raha lisäisi onnellisuutta jossain muodossa.

Tähän on pakko puuttua sen verran mä ihmettelen ihan helvetisti ajatusta jonka mukaan kärsimyksestä seuraisi automaattisesti hyvää-.-
Tää ei vaan pidä paikkaansa, mä olen nähnyt useasti miten siitä kärsimyksestä on seurannut pelkästään lisää kärsimystä-

• Tykkää
Reactions: Ciervo
[QUOTE="Mies..";30337824]Mitäs luulet yleisesti ottaen lisääkö raha onnellisuutta?[/QUOTE]

Muistaakseni tästä keskusteltiin tässä (?) ketjussa aiemmin. Sitä on tutkittu, että johonkin tiettyyn määrään asti se lisää, mutta sen jälkeen lisäraha ei enää lisää. Ja se määrä ei muuten ollut kauhean suuri.

Köyhien kohdalla raha todennäköisesti lisää onnellisuutta. Se ei tarkoita, että köyhät ovat onnettomia ja tyytymättömiä elämäänsä, koska elämä koostuu niin monista osa-alueista. Ja nimenomaan raha on sellainen asia, jonka puute on helppo peittää muiden, hyvin olevien asioiden alle - siis jos elämä muilta osin on hyvin. Mutta sitten taas tavallisten keskituloisten ihmisten kohdalla en usko rahan lisäävän onnellisuutta. Se voi lisätä hetkellisesti, mutta tässä kohtaa tullaan käänteisesti tuohon samaan, mistä kirjoitin köyhien kohdalla: Jos elämässä on muutenkin kaikki hyvin, ei iso rahamäärä enää täytä mitään todellista aukkoa elämässä. Sitten taas, jos elämässä on paljon asioita pielessä juuri itselle tärkeillä elämän osa-alueilla, raha tuntuu liian riittämättömältä korvaamaan tällaisia puutteita.

Ei se sitä tarkoita, etteikö silti voisi ihan aidosti nauttia asioista, joita voi rahalla hankkia, mutta en usko sen silti lisäävät onnellisuutta. Onnellisuus on paljon monisyisempi ja syvällle menevä tunnetila. Koetin googlata nopeasti, olisinko löytänyt juttua siitä mainitsemastani tutkimuksesta, mutta aiheesta on niin paljon lottovoitto-aiheista diibadaabaa, että se lukemani artikkeli hukkuu muun alle. Voin ehkä myöhemmin kokeilla toisilla hakusanoilla.

Viimeksi muokattu:
Niin siis mä tarkotin elämää ylipäätänsä että ei totu siihen syvempää merkitykseen et kaikki on aina naps vaan sillä hoidettu.. kun silloin kaikki mielestäni menettää enempi merkityksen jos aina ajattelee et tää on jo hoidettu .. toki itekkin diggaan riippumatoista :)

Molemmilta puolilta ja joo väitän että silloin kun asioita ei saanut niin vaan naps hoidettua niin onnellisuus laski kuin lehmän häntä.. Voin kertoa että onnettomimmillani olen ollut silloin kun iski oikein kunnolla rahahuolia.

[QUOTE="Mies..";30337873]Molemmilta puolilta ja joo väitän että silloin kun asioita ei saanut niin vaan naps hoidettua niin onnellisuus laski kuin lehmän häntä.. Voin kertoa että onnettomimmillani olen ollut silloin kun iski oikein kunnolla rahahuolia.[/QUOTE]

okei mä kerron miks mulla ei oo rahahuolia. se johtu siitä kun mun ystäviä kuoli. niin raha asiat on niin pikku juttu noihin verratunna ja ne järjestyy ja aina piän huolen et mun rakas lapsi saa ruokaa juomaa ja rakkautta :)

okei yks stoori pörssi pelistä tähän :) sanoin yhelle rikkaalle et nyt kanattais satsaa paljon rahaa kun nokia romahti silloin pari vuotta sitten. ei uskonu noh pulen vuoden päsätä ois saannu rahat 3.5 kertasena takas kyllä sen jälkeen vähän hymyilytti kun sano et ois pitäny uskoo :)

okei mä kerron miks mulla ei oo rahahuolia. se johtu siitä kun mun ystäviä kuoli. niin raha asiat on niin pikku juttu noihin verratunna ja ne järjestyy ja aina piän huolen et mun rakas lapsi saa ruokaa juomaa ja rakkautta :)

Just meinasin kirjoittaa et aika höpö höpö ketju yli 400 viestii ja suurinosa pelkkää pas..a, mut sit hokasin sun viestis ja aikasamanmoiset ajatukset mulla raha on niin maallista se ei korvaa esim. omia lapsia ja sitä viettämää aikaa niiden kanssa siinä loppuu rahan merkitys.

Se kuka asian ymmärtää se ymmärtää se kuka ei niin ei se vaan tajuu...

Oma lähtö, kun tulee niin jää myös jälkikasvua ja niillä ketä sitä ei ole ei jää mitään.

Ne hetket, kun oma lapsi tulee syliin ja sanoo minä rakastan sinua ja se tulee siis oikeasti lapsen sydämmestä niin ei siihen voi muutakuin rutistaa ja kertoa niin minäkin kultaseni.

[QUOTE="Jeps";30337896]Just meinasin kirjoittaa et aika höpö höpö ketju yli 400 viestii ja suurinosa pelkkää pas..a, mut sit hokasin sun viestis ja aikasamanmoiset ajatukset mulla raha on niin maallista se ei korvaa esim. omia lapsia ja sitä viettämää aikaa niiden kanssa siinä loppuu rahan merkitys.

Oma lähtö, kun tulee niin jää myös jälkikasvua ja niillä ketä sitä ei ole ei jää mitään.

Ne hetket, kun oma lapsi tulee syliin ja sanoo minä rakastan sinua ja se tulee siis oikeasti lapsen sydämmestä niin ei siihen voi muutakuin rutistaa ja kertoa niin minäkin kultaseni.[/QUOTE]

Täällä ei ole yksikään ihminen väittänyt että raha voisi korvata lapsia tai vastaavaa ;) Tai raha olisi se isoin onnen lähde ..

[QUOTE="Jeps";30337896]Just meinasin kirjoittaa et aika höpö höpö ketju yli 400 viestii ja suurinosa pelkkää pas..a, mut sit hokasin sun viestis ja aikasamanmoiset ajatukset mulla raha on niin maallista se ei korvaa esim. omia lapsia ja sitä viettämää aikaa niiden kanssa siinä loppuu rahan merkitys.

Ne hetket, kun oma lapsi tulee syliin ja sanoo minä rakastan sinua ja se tulee siis oikeasti lapsen sydämmestä niin ei siihen voi muutakuin rutistaa ja kertoa niin minäkin kultaseni.[/QUOTE]

hengen voimalla pärjää pitkälle menee monta tuntia ja päivää et ei ees huomaakkaan täst tekstistä tuli onnen kyynel itelle kiitoksia tää teksti oli kauniisti kirjotettu :)
siihen vois lisätä et ainoo perkele on se että kun aamulla koittaa saada musa hiljasuuden niin johan se lapsi huutaa sielt 5 min pääst isiii isiii innoissaan ja ihan sama mut sanon meitsi on monasti niin lovena sit :) oon toki völillä kiukkunenkin jos oon hyväs unes ja lapsi herättää niin murisen ku karhu takas haha

sit tiiäkkö mitä se kun keskutelu on oikeesti vaikak ei puhuis niin mähän voin tavallaan vasta miten haluun ellei sit skidi näytä sormella mitä..

mut ne kun tyttö sanoo noita sanoi on kyllä hellyyttäviä kun onkohan ne vokaaleita vai näitä konsonantteja missä on vaikeuksia nii kuiteski niistä tulee sillain hauskoi jaa tiiiiiäkkö mikä on hienoo ku nsaaa kehuu skidii siis stiiääkkö kun se siivoo noita tummpejakin pihalla ja vie ite roskiin ja aina mulle morkottaa joka roskasta mikä näkyy lattialla siis tuolla ulkona lattialla niin sitten pitää munkin siivota eka tyttö joka saa noin mut toimimaan :D

sit kun se sanoo isisi iisisisisisis ja hypää painimaan meitsin kaa niin se on kans hauskaa siis sellasta karhun halailuahan se on mut sit sille välil tulee et eiiiii kun leikin

liikaa karhua :) mut snaijajsin et se oppii myös vahvan puolen ja pitää puolensa niin sit teen sitä sillain lissööö osaa tyttö sanoo ei kasvaessaan :)

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30338027:
Mikää raha ei korvaa rakkautta, terveyttä, hellyyttä, rakkaimpiaan... tätä elämää tässä.

Onhan se tunne aivan upea, kun lapsi sanoo rakastan sua äiti. Tiedän onnistuneeni jossakin.

tervetuloa hulttio takas oliko jäähy opettavainen ;D hei tohon yhteen kyssäriin mikä tuli tyhjänä onko kaikki jees? siis apua juttuun noit ei voi laittaa ysäril!

Miksi kadehdin?

No siksi, että jos olisin rikas, voisin ostaa omakotitalon haluamaltani alueelta, harrastaa harrastuksia, joihin minulla ei nyt ole varaa ja matkustella paljon enemmän kuin nyt. Noin niin kuin aluksi.

Eli kyllä, kadehdin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisin katkera, inhoaisin rikkaita tms. Eli kateus ei täytä elämääni millään tavalla, mutta kun esim. näen upean purjeveneen tai kauniin omakotitalon, tunnen kateutta. Ihan normaalia.

Yhteistyössä