Pelottava naapuri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipa90
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipa90

Vieras
Asun rivitaloasunnossa ja naapurini on nyt alkuvuodesta lähtien käyttäytynyt todella pelottavasti. Kyseessä on kolmikymppinen, yksinäisen ja vähän syrjääntyneen oloinen (vaikka eihän ulkonäöstä oikeasti tiedä) mieshenkilö.

Siitä lähtien, kun muutin nykyiseen asuntooni, kyseinen mies on keksinyt toistuvasti valitettavaa elämästäni. Hän on laputtanut postilaatikkoani usein kirjein, joista ensimmäiset olivat ystävällissävyisiä, joskin kummallisia (pyysi olemaan mm. kuuntelematta tietyn tyylilajin musiikkia asunnossani ja kielsi soittamasta pianoa myös päiväsaikaan), mutta jotka nyt ovat muuttuneet suoranaisesti uhkaaviksi (haukkumista ja uhkailua). Hän mm. hakkaa asuntojemme välistä seinää sekä öisin että päivisin, vaikka täältä ei välttämättä minkäänlaista ääntä kuuluisikaan, ja viime aikoina hän on myös seuraillut minua parkkipaikallamme.

Alkuvuodesta lähtien kyseinen henkilö on toistuvasti myös mm. ilmoitellut poliiseille olemattomasta metelistä (poliisit ovat useammin kuin kerran saapunut asunnolleni niin, että olen herännyt ovikellon soittoon) ja yrittänyt tehdä minusta aiheettoman rikosilmoituksen, jossa väitti kuulleensa seinän läpi minun uhkailevan häntä.

Nyt viime yönä, saavuttuani kahden ystäväni kanssa illanistujaisista, soitti kyseinen naapuri jälleen kerran paikalle poliisit (katsellessamme televisiota vaimealla äänenvoimakkuudella). Mainitsin poliisille siitä, että olen useampaan kertaan joutunut heräilemään naapurin paukutukseen, enkä näin ollen usko hänen kuulemiensa äänien kantautuvan asunnostani. Poliisi ilmeisesti kävi myös naapurin asunnolla, sillä naapuri on käyttäytynyt kotihälytyksestä lähtien todella uhkaavasti; hän on paukuttanut aamuseitsemästä lähtien asuntojamme erottavaa seinää nyrkillä tasaisin väliajoin, jonka lisäksi olen välillä kuullut hänen vihaista huutoaan seinän toiselta puolelta. Hän myös kävi hakkaamassa ovikelloa nukkuessamme, mutta kukaan meistä ei uskaltanut avata ovea.

Olen jo irtisanonut asuntoni ja muuttamassa toukokuussa kauas täältä, mutta tällä hetkellä oloni on todella turvaton kodissani. Kannattaisiko minun ilmoittaa polisiille tuosta seinän hakkaamisesta ja raivoamisesta, vaikka se tapahtuukin päiväsaikaan? Päiväsaikaanhan metelöinnistä ei sinänsä voi valittaa, mutta naapurin käytös tuntuu minusta todella uhkaavalta.

Poliisi ei voi naapurillesi mitään, eikä voi puuttua hänen elämäänsä omassa kodissaan, vaikka sinä kuinka pelkäisit ja häiriintyisit paukuttelusta. Yleensä naapurista pitää valittaa muutkin naapurit ja rikkomuksien oltava pahempia kuin mitä hän nyt tekee.

Kohteliaisuus naapureita kohtaan on katoavaa kansanperinnettä ja monella mieli sumeana, mitä tarkoittaa naapurisopu. Oma napa on monelle se tärkein, eikä pärjääminen yhteisössä. Pian pääset muuttamaan ja toivon mukaan mukavampaan paikkaan.

mutta tällä hetkellä oloni on todella turvaton kodissani. Kannattaisiko minun ilmoittaa polisiille tuosta seinän hakkaamisesta ja raivoamisesta, vaikka se tapahtuukin päiväsaikaan? Päiväsaikaanhan metelöinnistä ei sinänsä voi valittaa, mutta naapurin käytös tuntuu minusta todella uhkaavalta.

Pitäiskö mun perustaa turvapalvelu tommoisia tilanteita varten?

Jos paikalta löytyy kahvit, sapuskat, sauna ja päänkallistuspaikka, niin hinta vois olla hyvin kohtuullinen? Osaan melko hyvin näytellä miesystävää.

Kun mä kerran käyn sanomassa, että mä en tommoista jaksa kuunnella, niin yleensä sanaani uskotaan. Toinen kerta ja viimeistään kolmas kerta menis takuutyönä, eli samaan hintaan.

Olisko markkinoita?

No kai siitä skitsoilevasta naapurista kannattaisi ilmoitella jonnekin, josko saisivat jossain vaiheessa hoitoon vietyä. Ihan seuraavaakin naapuria ja muita ihmisiä ajatellen.

Tottakai ilmoitat eteenpäin!! Poliisi voi hommata pakkohoitolähetteen! Mies kuulee sun uhkailevan häntä seinän takaa...on huumeista tai ilman niitä psykoosissa selvästi. Tarttee apua.

Kuulostaa jonkinsortin mt-ongelmaiselta kun kuulee harhaääniä! Ota yhteyttä poliisiin ja terveyskeskukseen ( joo, voit soittaa ja kertoa huolesi naapurisi hyvinvoinnista). Itse en uskaltaisi olla yksin asunnossa, koska mistä tietää, mitä sairaan mieleen juolahtaa, eli kaverin kanssa.

Iski yhtäkkiä mieleen että ethän vaan Tampereen Tesomassa tai sen lähialueella asu...silloin saattaa poliisi olla erittäinkin kiinnostunut moisesta naapurista...Viittaan tällä viime vuoden lopun traagisiin tapahtumiin.

Näihin "mitä tehdä" juttuihin on aina sama vastaus: mene sinne oven taakse ja ota kaveri katsekontaktiin. Todennäköisesti se sitä välttelee, mutta kyttäät siihen tilaisuuden. Sitten vaadit että kertoo mistä kenkä puristaa ja mikä mättää. Todennäköisesti se vaikeana mumisee että "ei tässä mitään" ja samalla myös tuo kiusaaminen/valittaminen loppuu kuin seinään.

Näihin "mitä tehdä" juttuihin on aina sama vastaus: mene sinne oven taakse ja ota kaveri katsekontaktiin. Todennäköisesti se sitä välttelee, mutta kyttäät siihen tilaisuuden. Sitten vaadit että kertoo mistä kenkä puristaa ja mikä mättää. Todennäköisesti se vaikeana mumisee että "ei tässä mitään" ja samalla myös tuo kiusaaminen/valittaminen loppuu kuin seinään.

Tai toinen vaihtoehto on, että harhoissaan vetää puukon esille ja hyökkää sen kanssa kimppun. En siis suosittele tällaista, kun selvästikin on kyseessä joku mielisairas tai huumeveikko.

Ensimmäisenä ilmoittaisin isännöitsijälle naapurin häiriköinnistä ja varmasti tekisin myös poliisille ilmoituksen, kun kerran se on noin jatkuvaa ja uhkaavaa. Osaavat ainakin jatkossa suhtautua oikein miehen tekemiin ilmoituksiin.

Hyvä, että pääset muuttamaan. Voisiko sulla olla joku kaveri siellä yötä myöskin tämän huhtikuun ajan. Tee poliisille virallinen ilmoitus kotirauhan rikkomisesta ja uhkailusta, toimita kirjeistä kopiot sinne, Kirjaa myös ylös kaikki mitä hän tekee (sinuun kohdistuvat siis). Ne toimitata isännöitsijälle sekä poliisille. Kaikenlainen uhkailu on kiellettyä. tsemppiä aivan kamalaan tianteeseen. Ja joo älä todellakaan mene oven taakse, vältä kaikkea kontaktia. Tuo ei ole tervettä.

Pitäiskö mun perustaa turvapalvelu tommoisia tilanteita varten?

Jos paikalta löytyy kahvit, sapuskat, sauna ja päänkallistuspaikka, niin hinta vois olla hyvin kohtuullinen? Osaan melko hyvin näytellä miesystävää.

Kun mä kerran käyn sanomassa, että mä en tommoista jaksa kuunnella, niin yleensä sanaani uskotaan. Toinen kerta ja viimeistään kolmas kerta menis takuutyönä, eli samaan hintaan.

Olisko markkinoita?

Olis. :)

Ei noista uskalla ilmoittaa mihinkään. Kokemusta on. Saat vihat niskoillesi,jos soitat poliisia,vaikka olisi mikä meteli tai tappelu. Korvatulpat korviin vaan ja ole kuin et kuulisi,etkä näkisi. Saat olla rauhassa. Muuta pois itse. Muu ei auta. Itsekin tässä pakkaan ja mietin ja haen minne muuttaa. Autottomana vähän järjesteltävä miten vie tavarat. Voihan uudessa paikassakin olla ties mitä ,mutta sen ajan murhe.

Yhteistyössä