V
vierailija
Vieras
Lapseni leikkii paljon samojen kavereiden kanssa, sisaruspari 5- ja 6-vuotiaat, viettävät aikaa meillä mikä on ok, tykkään tietää missä lapseni on. Kaverit ovat "kotiutuneet" viime viikkoina vähän liiankin hyvin, voin toki ruokkia heitä kun ovat pitkään käymässä, mutta nämä aukovat kaappien ovet ja tonkivat paikkoja. Olen ohjannut nätisti esim. ulos leikkimään ja sanonut että siellä ei ole mitään lapsille. Siirtyvät kyllä ulos, mutta alkoivat tuhota puutarhaani. Monena päivänä ovat vieneet sieltä kukkakimpun äidilleen, katsoin ensimmäistä läpi sormien mutta kielsin sen jatkossa mikä ei auta. Nyppivät salaa kukkia ja marjoja tilsaavat maahan. Heidän äitinsä tietää ja olen kuullut miten hän kieltää myös puutarhan vandalisoimisen mutta lapset jatkavat. Tänään oli kiskottu juurineen kukkia ylös ja totesin lapsille että seuraavan kerran kun näen vastaavaa, he istuvat portilla arestissa niin kauan kuin mulla menee aikaa korjaamiseen. Kiivastuin koska mielestäni tuon ikäisten tulee ymmärtää lukuisia kieltoja ja napakastikaan sanominen ei auta kun sitten nypitään salaa.
No, äitinsä oli ovella tuohtuneena etten saa määräillä heidän lapsiaan ja olivat olleet pelokkaita. Lapset olivat pelänneet etten päästä heitä kotiinsa vaan pakotan väkisin sisälle arestiin ja ovet lukkoon. Tällaista pelottelua ei saa tehdä mitä sanoin, että istutte arestissa kunnes saan jälkenne siivottua. Ei saa puuttua toisten perheiden kasvatukseen. Mä en itse käytä arestia kuin ääritilanteissa, ja se on sellainen että nostan lapsen pois tilanteesta. Nyt musta puhutaan ilmeisesti jonain henkistä väkivaltaa käyttävänä uhkailevana akkana. En tiedä oliko tällä pointtia, oli pakko purkaa johonkin. Ei todellakaan ollut tarkoitus uhkailla kenenkään lapsia mutta jotenkin lipesi suusta tuo kun vihastuin.
No, äitinsä oli ovella tuohtuneena etten saa määräillä heidän lapsiaan ja olivat olleet pelokkaita. Lapset olivat pelänneet etten päästä heitä kotiinsa vaan pakotan väkisin sisälle arestiin ja ovet lukkoon. Tällaista pelottelua ei saa tehdä mitä sanoin, että istutte arestissa kunnes saan jälkenne siivottua. Ei saa puuttua toisten perheiden kasvatukseen. Mä en itse käytä arestia kuin ääritilanteissa, ja se on sellainen että nostan lapsen pois tilanteesta. Nyt musta puhutaan ilmeisesti jonain henkistä väkivaltaa käyttävänä uhkailevana akkana. En tiedä oliko tällä pointtia, oli pakko purkaa johonkin. Ei todellakaan ollut tarkoitus uhkailla kenenkään lapsia mutta jotenkin lipesi suusta tuo kun vihastuin.