Ei kannata mennä töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön2016
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtön2016

Vieras
Jäin vuodenvaihteessa työttömäksi määräaikaisen tehtävän päättymisen jälkeen. Mulla on takana oman alan tehtävistä 10 vuoden kokemus, mutta niitä tuntuu olevan omalla alueellani todella heikosti tarjolla. Palkka on ollut suunnilleen 2500 bruttona, käteen jäänyt se melkein 2000.

Nyt saan työttömänä ilmeisesti jotain 1600 euroa bruttona, käteen 1300. Pärjään sillä ihan hyvin. Olen jatkamassa opintojani syksyllä, mahdollisesti saan opiskella työttömyyspäivärahalla kun opinnot kuitenkin parantavat työllistymismahdollisuuksia.

Nyt minulle tarjoutui tilaisuus 6 kuukauden määräaikaiseen pestiin. Palkka olisi 2000 euroa bruttona, käteen tosta kenties 1600. Toisaalta tekis mieli mennä, mutta mutta...

Jos olisin kotona, niin lapset olis luonnollisesti puolipäivähoidossa. Säästöä tosta tulis varmaan 200 euroa. Muuten pitäis olla täysipäiväisesti. Lisäksi jos mä teen ton työrupeaman, niin sittenhän mun laskennallinen työttömyyskorvaus syksyllä laskettais sen perusteella? Joten tulis turpaan oikein kunnolla...

Mitä sinä tekisit mun asemassa?

Onko opiskelupaikka siis jo varmistunut? En tiedä, miten nuo työttömyyskorvaukset lasketaan, mutta jos lyhyestä määräaikaisesta seuraisi pitempiaikainen tulojen romahtaminen, niin tuskin ottaisin työtä vastaan tuossa tilanteessa - siis jos kuitenkin on tiedossa, että opinnot alkavat syksyllä ja jos ne on mahdollista rahoittaa ansiosidonnaisella.

Tosi tyhmää kyllä, koska periaatteessahan ennen opintoja ehtisi hyvin tehdä tuollaisen puolen vuoden pätkän.

mä ottaisin tän puolvuotta chillisti ja tekisin mitä ikinä huvittais. kerkeethän sä töitä tekeen seuraavat 30 vuotta koulun jälkeen siis. reissailisin yksin ja lapsen kaa. tai sellasta mitä ei kerkee tehä muuten

Jos itselläni olis tuo tilanne niin jäisin työttömäksi.
En todellakaan jäisi chillaamaan, vaan kehittäisin itseäni opiskelemalla itsenäisesti.
En ymmärrä ollenkaan niitä ihmisiä, että laiskotellaan kotona ja ei tehdä mitään ja yritetään hakea töitä.
Olen kaikille kavereilleni sanonu, mikseivät he voi alkaa itse kehittämään itseään.
Netti on pullollaan kaikkea, miten voisi kehittää sitä omaa alaansa.
Jos ei omaa niin sitten jotakin uutta.
Itse ainakin aion kesällä opella koodaamaan jotakin uutta kieltä, jos ei kesätöitä löydy.

Eli jää työttömäksi ja aloita opiskelut heti.
Jos tämä ei sovi, niin ota työ.
Kaikista hireintä on se aukko CV:ssä, jonka voisi täyttää helposti tekemällä jotakin uutta opiskelemalla.

Jos itselläni olis tuo tilanne niin jäisin työttömäksi.
En todellakaan jäisi chillaamaan, vaan kehittäisin itseäni opiskelemalla itsenäisesti.
En ymmärrä ollenkaan niitä ihmisiä, että laiskotellaan kotona ja ei tehdä mitään ja yritetään hakea töitä.
Olen kaikille kavereilleni sanonu, mikseivät he voi alkaa itse kehittämään itseään.
Netti on pullollaan kaikkea, miten voisi kehittää sitä omaa alaansa.
Jos ei omaa niin sitten jotakin uutta.
Itse ainakin aion kesällä opella koodaamaan jotakin uutta kieltä, jos ei kesätöitä löydy.

Eli jää työttömäksi ja aloita opiskelut heti.
Jos tämä ei sovi, niin ota työ.
Kaikista hireintä on se aukko CV:ssä, jonka voisi täyttää helposti tekemällä jotakin uutta opiskelemalla.
jaa no mun chillaamiseen kuuluu omatoimisuus ja tehdä niitä juttuja mistä diggaan eli räin vain kattoon mitään en lue enkä varsinkaan kehitä itteäni ;d

No ei se opiskelupaikka syksyllä mikään varma ole, mutta aika varma kylläkin. On aika hyvät paperit kuitenkin pohjalla ja useempaan paikkaan hain. Joten varmaan jossain natsaa. Keväällä en voi opiskella "virallisesti", mutta toki olen harkinnut jotain kansalaisopiston kursseja, avoimen yliopiston opintoja ja ihan itseopiskelua.

Osa-aikaduuni olis ollut hyvä ratkaisu myös, mutta eipä semmosta sopivaa nyt oo tullut vastaan. Tietenkin haen tässä keväällä töitä ja jos saan hyvän paikan, niin opinnot saa sitten kyllä jäädä.

Mitä sinä tekisit mun asemassa?
Mä menisin duuniin.

Sinuna mä ihan ekana selvittäisin miten se ansiosidonnainen sit ton määräaikaisen jälkeen lasketaan, kun nykysysteemiä en tunne, mut kyl se joskus on laskettu pitemmältä ajanjaksolta kuin puolen vuoden määräaikaispestin mukaan.

Jos et mene duuniin, niin sit olet työtön työnhakija ja pompit te- toimiston käskyjen mukaan. Ja ne saattaa hyvinkin tarjota sinulle tota samaa puolivuotispestiä ja jos et ota sitä vastaan, niin olet kolme kk karenssissa ja siinä vasta turpiin tuleekin.

Toisekseen, se opiskelu työttömyyspäivärahalla ei ole mikään itsestäänselvyys. Jos se onnistuu, niin se onnistuu puolen vuoden määräaikaispätkän jälkeenkin.

Mut tästä syksyyn aukko työhistoriassa on vaikea paikata tai selittää. Ehdit pari kuukautta kokeilla sitä kotona olemisen autuutta vielä ton jälkeenkin.

Johtajatasolla voi viettää aikaansa kultaisen kädenpuristuksen turvin ettiskellen urakehityksen kannalta sopivaa hommaa, mut duunaritasolla puolen vuoden työttömyyden jälkeen työnhaku muuttuu hyvin, hyvin hankalaksi.

• Tykkää
Reactions: Echo
Mä menisin duuniin.

Sinuna mä ihan ekana selvittäisin miten se ansiosidonnainen sit ton määräaikaisen jälkeen lasketaan, kun nykysysteemiä en tunne, mut kyl se joskus on laskettu pitemmältä ajanjaksolta kuin puolen vuoden määräaikaispestin mukaan.

Jos et mene duuniin, niin sit olet työtön työnhakija ja pompit te- toimiston käskyjen mukaan. Ja ne saattaa hyvinkin tarjota sinulle tota samaa puolivuotispestiä ja jos et ota sitä vastaan, niin olet kolme kk karenssissa ja siinä vasta turpiin tuleekin.

Toisekseen, se opiskelu työttömyyspäivärahalla ei ole mikään itsestäänselvyys. Jos se onnistuu, niin se onnistuu puolen vuoden määräaikaispätkän jälkeenkin.

Mut tästä syksyyn aukko työhistoriassa on vaikea paikata tai selittää. Ehdit pari kuukautta kokeilla sitä kotona olemisen autuutta vielä ton jälkeenkin.

Johtajatasolla voi viettää aikaansa kultaisen kädenpuristuksen turvin ettiskellen urakehityksen kannalta sopivaa hommaa, mut duunaritasolla puolen vuoden työttömyyden jälkeen työnhaku muuttuu hyvin, hyvin hankalaksi.
te toimistolle ainakin täällä riittää et sanoo koulu alkaa syksyllä sillä ilmootuksella mun mappi laitetaan kiinni. eivät he hyppyytä jos sulla on suunnitelma. hmm multa ei oo koskaa kysytty duuni haastattelussa aukoista. mut siis joltainko kysytään? ihan mielenkiinnosta kysyn miten se keskustelu on edenny? se homma toimii näin mä puhuin duuni haastattelussa niin että jouduin pakottaa sen kattovan papereita koska olin ylpeä siitä. ni vilkas ei puhettakaan aukoista. hyvä haastattelia keskittyy onko se tekijä ihminen joka tulee paikalle. jos on ollu joku aukko vuosia sitten. tietty jos koulu ei oo varma niin menisin duuniin.

Eihän sitä ansiosidonaista noin lyhkäseltä ajalta lasketa.
Mä menisin duuniin, miksi tuhlata ansiosidonaispäiviä jos kerran on töitäkin tarjolla?

Joo, kyllä mäkin menisin jos vaan toi ansiosidonnainen lasketaan noin. Sitä mä en tiedä ja tieto on vähän ristiriitaista eri suunnilta. Näin luki ainakin jossain:

"Päivärahahakemuksen käsittelyn yhteydessä päivärahan määrä lasketaan pääsääntöisesti niistä bruttotuloista, jotka olet ansainnut työttömyyttä edeltävän 6 kk:n aikana. Tarkalleen laskennassa huomioidaan palkkatulot 26 sellaiselta viikolta, jolloin olet työskennellyt vähintään 18 tuntia ja palkkasi on ollut vähintään alan työehtosopimuksen mukainen."

Asioissa voi olla yksilökohtaisia eroja. Mut se on jokseenkin varmaa, että puolivuotinen määräaikaisuus kannattaa ottaa vastaan mielummin kuin heittäytyä työttömäksi. Parin päivän tai viikon tuuraus on toinen juttu joka yleensä sotkee asiat.

Menisin töihin. Itsellä tilanne että olen just aloittanut osa-aika työn. Miehen oli puhe jäädä koti-isäksi irtisanomisen jälkeen,mutta hänelle tarjottu nyt kokopäivä työtä ja ei kyllä kannata kieltäytyä. Mutta jos itse jatkan töitä joudutaan viemään lapset hoitoon mikä tietenki maksaa ja menetetään kodinhoidon tuki. Ja siinä vaiheessa ollaan miinuksella mihin ei nyt varaa.. Ihan perseestä tällaset.

Yhteistyössä