Kun sanotaan että pienipalkkaisen ei kannata mennä töihin kht-tuelta niin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja zarian:
No, minä saan nyt kotihoidon tukea ja kuntalisää yhteensä n. 700?. Jos menisin kokopäivätöihin, palkkani olisi n.1500-1700?, ja hoitomaksuja maksaisin n.500?. Eli voittaisin 100-300?, mutta mutta...

Kumpi meistä ei osaa laskea?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja zarian:
No, minä saan nyt kotihoidon tukea ja kuntalisää yhteensä n. 700?. Jos menisin kokopäivätöihin, palkkani olisi n.1500-1700?, ja hoitomaksuja maksaisin n.500?. Eli voittaisin 100-300?, mutta mutta...

Kumpi meistä ei osaa laskea?

Minä :wave: Niin siis voittaisin 300-500... menikö nyt oikein? Mä jo ihmettelinkin että olisko se tosiaan noin vähän :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja zarian:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Miten teillä voi kotihoidontuki olla esim. 400 euroa? Silloin kun mulla oli vielä kaksi lasta niin se oli n. 290 euroa, nyt kolmen lapsen aikaan en ole vielä sitä saanut, parin viikon päästä alkaa hoitovapaa.

Niin ja onko teillä tietoa mitä menee kolmesta lapsesta tarhamaksua kun olin se ylin maksuluokka?

Kolmesta lapesta menee joku vähän vajaa 500?... jos nyt noita meijän kaupungin sivuja oikein tulkitsin. Ja kotihoidontuen perusosa onkin ton 290, mutta siihen voi saada hoitolisää muista kotona olevista lapsista.

Ok kiitos. Me ei tuota hoitolisää saada.


 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
selventäisittekö asian käytännössä? Mulla tulee olemaan oikeasti paska palkka ja kahden lapsen päivähoitomaksuihin menee n. 200 euroa. Sitten toisen auton vakuutus ja bensat. Kht-tukea saan 430 euroa käteen. Vaikka saan töistä palkkaa n. tonnin käteen niin silti kannattaa käydä töissä kun jää muutaman satkun voitolle. Millaisessa tilanteessa siis ei oikeasti kannata käydä töissä jos toinen valinta on kht-tuki?

Itse ajattelin asian niin, että jos pärjää jotenkin rahallisesti ja viihtyy kotona, ja jos jää käteen 500 tai alle, enemmän että käy töissä, niin aika pieni on häviö rahallisesti, kun ajattelee että sen jälkeen ehtii tehdä töitä 30-40 vuotta, kolminelikymppinenkin nainen halutessaan. (eläkeikä 68vuotta)
esim. palkka 2000 euroa, pois verot 500 euroa, pois lasten hoito maksut 450 suunnilleen, jää siis noin 1000 euroa.
ja kotihoidontuki ja kuntalisä jos on tuon 400 tai vähän yli, niin siis noin 500 euroa saisi enemmän jos käy töissä.
Minusta se on tosi vähän, jos pitää vaikka toinen auto hankkia tai ylläpitää sen takia, tai lapset joutuvat olla pitkää päivää tilanteessa, että tukiverkkoja ei ole, eli ei ole mummoja koskaan apuna hakemassa, tai hoitamassa tai auttamassa pihatöissä jne. mitä ei ehdi jos molemmat pitkää päivää töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Miten teillä voi kotihoidontuki olla esim. 400 euroa? Silloin kun mulla oli vielä kaksi lasta niin se oli n. 290 euroa, nyt kolmen lapsen aikaan en ole vielä sitä saanut, parin viikon päästä alkaa hoitovapaa.

Niin ja onko teillä tietoa mitä menee kolmesta lapsesta tarhamaksua kun olin se ylin maksuluokka?

Joillakin paikkaukunnilla saa myös kotihoidontuen kuntalisää, jolloin kotihoidontuki voi olla vaikka 700? jos perheessä on useampi lapsi.
 
meidän perheessä ei ole ikinä laskettu kannattaako tehdä töitä vai lojua kotona. mä olen aina mennyt töihin kun on ollut tarjolla, jopa sillä pienellä palkalla, ja sen ansiosta 3 vuotta myöhemmin tienaan yli 2 kertaa enemmän. kun niitä 4000e palkkoja ei saa jos sen eteen ei näe hieman vaivaa.

Toisin sanoen, mun mielestä työnteko kannattaa aina. Jos ei muuten niin mahdollisuudet parempaan kasvaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Kyllä mä menisin töihin jo silloinkin kun voittoa kertyis vaik vaan se 200..
kertyypähän eläkkeet sun muut :D
liian monella on vaan käsitys että ei töitä kande tehä kun veronmaksajat maksaa päivärahat :whistle:

LASKEPPA TUNTIPALKKA tuolle 200?.n kk palkalle. Ehkä kannattais ennemmin vaikka jakaa yöllä lehtiä ja ottaa siitä kunnon palkka ja kotihoidon tuki siihen päälle.

osaatsä lukea...puhuin voitosta se esim että kotonaolon ja palkan välillä ois vaan 200e ero.. |O
mä käyn töissä ja nostan kotihoidontuen nytte koska muksut ei mee hoitoon :D

Niin niin sun kuukausittainen voittosi työssäkäymisestä olisi 200? Vaikka raataisit sen eteen tunti kaupalla. Miksi viitsit edes ehdottaa tuota toisille, kun et sitten kuitenkaa itsekkään menisi töihin, jos tilanne olisi sama, kuin ap.llä
 
Alkuperäinen kirjoittaja moloko:
meidän perheessä ei ole ikinä laskettu kannattaako tehdä töitä vai lojua kotona. mä olen aina mennyt töihin kun on ollut tarjolla, jopa sillä pienellä palkalla, ja sen ansiosta 3 vuotta myöhemmin tienaan yli 2 kertaa enemmän. kun niitä 4000e palkkoja ei saa jos sen eteen ei näe hieman vaivaa.

Toisin sanoen, mun mielestä työnteko kannattaa aina. Jos ei muuten niin mahdollisuudet parempaan kasvaa.

työnteko kannattaa, omien lasten hoitaminen on työtä. se työ kannattaa , mutta sitä ei kaikki jaksa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Alkuperäinen kirjoittaja moloko:
meidän perheessä ei ole ikinä laskettu kannattaako tehdä töitä vai lojua kotona. mä olen aina mennyt töihin kun on ollut tarjolla, jopa sillä pienellä palkalla, ja sen ansiosta 3 vuotta myöhemmin tienaan yli 2 kertaa enemmän. kun niitä 4000e palkkoja ei saa jos sen eteen ei näe hieman vaivaa.

Toisin sanoen, mun mielestä työnteko kannattaa aina. Jos ei muuten niin mahdollisuudet parempaan kasvaa.

työnteko kannattaa, omien lasten hoitaminen on työtä. se työ kannattaa , mutta sitä ei kaikki jaksa.

mä en pidä omien lasten hoitamista työnä. työ on semmosta jota tekee että saa rahaa jonka ilosta saa sitten ostella enemmän tai vähemmän tarpeellista kuten ruokaa ja muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän:
Niin niin sun kuukausittainen voittosi työssäkäymisestä olisi 200? Vaikka raataisit sen eteen tunti kaupalla. Miksi viitsit edes ehdottaa tuota toisille, kun et sitten kuitenkaa itsekkään menisi töihin, jos tilanne olisi sama, kuin ap.llä

Kyllä mä olen töihin menossa, vaikka voitolle jäänkin "vain" 200 euroa. En todellakaan ala maleksimaan kotona vuosikausia!
Ja jos jäisin voitolle 500 euroa niin olisipa kyllä mahtavaa :)
Kaikki on suhteellista...
Ja kun opiskelin, kävin myös töissä vaikkei se rahallisesti kannattanutkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Kyllä mä menisin töihin jo silloinkin kun voittoa kertyis vaik vaan se 200..
kertyypähän eläkkeet sun muut :D
liian monella on vaan käsitys että ei töitä kande tehä kun veronmaksajat maksaa päivärahat :whistle:

LASKEPPA TUNTIPALKKA tuolle 200?.n kk palkalle. Ehkä kannattais ennemmin vaikka jakaa yöllä lehtiä ja ottaa siitä kunnon palkka ja kotihoidon tuki siihen päälle.

osaatsä lukea...puhuin voitosta se esim että kotonaolon ja palkan välillä ois vaan 200e ero.. |O
mä käyn töissä ja nostan kotihoidontuen nytte koska muksut ei mee hoitoon :D

Niin niin sun kuukausittainen voittosi työssäkäymisestä olisi 200? Vaikka raataisit sen eteen tunti kaupalla. Miksi viitsit edes ehdottaa tuota toisille, kun et sitten kuitenkaa itsekkään menisi töihin, jos tilanne olisi sama, kuin ap.llä

tota mitä sä sössötät oikeen..


 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei mun ainakaan kannattais nyt just mennä kokopäivätöihin esim. tonnin kk-palkalla. (tai edes vähän yli tonnin, verotkin syö osansa.)
Päivähoitomaksuihin menisi vähän vajaa 500?. Siihen päälle bensat kulkemisista.
Mulle jäis käteen vähemmän, kuin nyt kun saan sen 400? kotihoidontukea...

Lasketaanko se automaattisesti, että koko päivähoitomaksu on sitten sen kotoa töihin lähtevän menoerä? Onhan se toki perheen taloudessa samantekevää...

Meillä on yhtiset rahat eli kokonaisus merkitsee. Kun nettopalkkani on 1000 euroa ja lasten hoitomaksut siitä vie 350 euroa niin käteen jää 650 euroa. Kotihoidontukea sain kuntalisän ja sisaruskorotuksen kanssa 570 euroa. Eli meidän perheen tulot kasvoivat 80 euroa kun menin töihin.

Hassua olisi laskea tulot ja menot erikseen miehen kanssa kun yhdessä tätä perhettä pyöritetään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja moloko:
meidän perheessä ei ole ikinä laskettu kannattaako tehdä töitä vai lojua kotona. mä olen aina mennyt töihin kun on ollut tarjolla, jopa sillä pienellä palkalla, ja sen ansiosta 3 vuotta myöhemmin tienaan yli 2 kertaa enemmän. kun niitä 4000e palkkoja ei saa jos sen eteen ei näe hieman vaivaa.

Toisin sanoen, mun mielestä työnteko kannattaa aina. Jos ei muuten niin mahdollisuudet parempaan kasvaa.

Asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei mun ainakaan kannattais nyt just mennä kokopäivätöihin esim. tonnin kk-palkalla. (tai edes vähän yli tonnin, verotkin syö osansa.)
Päivähoitomaksuihin menisi vähän vajaa 500?. Siihen päälle bensat kulkemisista.
Mulle jäis käteen vähemmän, kuin nyt kun saan sen 400? kotihoidontukea...

Lasketaanko se automaattisesti, että koko päivähoitomaksu on sitten sen kotoa töihin lähtevän menoerä? Onhan se toki perheen taloudessa samantekevää...

Meillä on yhtiset rahat eli kokonaisus merkitsee. Kun nettopalkkani on 1000 euroa ja lasten hoitomaksut siitä vie 350 euroa niin käteen jää 650 euroa. Kotihoidontukea sain kuntalisän ja sisaruskorotuksen kanssa 570 euroa. Eli meidän perheen tulot kasvoivat 80 euroa kun menin töihin.

Hassua olisi laskea tulot ja menot erikseen miehen kanssa kun yhdessä tätä perhettä pyöritetään.

Mutta kuka sen on sanonut, että se on miehen työ, joka kannattaa ja naisen palkasta vähennetään kaikki tarha maksut ja sanotaan, että ei kannata. MIksi ei vähennetä miehen palkasta ja mietitä kannattaako sen työn teko?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
selventäisittekö asian käytännössä? Mulla tulee olemaan oikeasti paska palkka ja kahden lapsen päivähoitomaksuihin menee n. 200 euroa. Sitten toisen auton vakuutus ja bensat. Kht-tukea saan 430 euroa käteen. Vaikka saan töistä palkkaa n. tonnin käteen niin silti kannattaa käydä töissä kun jää muutaman satkun voitolle. Millaisessa tilanteessa siis ei oikeasti kannata käydä töissä jos toinen valinta on kht-tuki?

1 000 ? - 200 ? päivähoitomaksu -430 ? kotihoitotuki - matkakulut (täysvakuutus 60 ? + bensat 100?)=

JÄÄ 210 ?

Musta toi on aivan surkea korvaus menetetystä ajasta lasten kanssa ja omasta ajasta. En lähtisi tuollaiseen, ei mitään järkeä. Keikkatyöt olisivat PALJON kannattavampia; et menetä kotihoidon tukea, ja jokainen euro tulee itselle.
 
No mä itse just äskettäin pohdiskelin tätä samaa aihetta. Jos mä olisin mennyt töihin olisin hyötynyt siinä alle 200e/kk paremmin kuin nyt. Ja se on aika huono summa monesta kymmenestä työtunnista. Ehkä kuitenkin mieluummin olen vaan lasten kanssa kotona, ja eletään se 200 e vähemmällä. Tosin, miehen ei tarvitse montaa ylityö tuntia tehdä että tuon summan saa kasaan hetkessä.
 
http://www.ts.fi/online/kotimaa/194701.html

Juu, valitkaa vain kotihoidontuella kotona olo ja antakaa yhteiskunnan ja miehenne elättää itsenne.
Mutta älkää sitten olko vaatimassa tasa-arvoa missään asiassa!
 

Yhteistyössä