kun lapsen kaveri kertoo perheen ongelmista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arkaluonteista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arkaluonteista

Vieras
Hei,haluaisin saada aikaiseksi järkevää keskustelua ja mahdollisesti vinkkejä tilanteeseen. Meidän juuri kouluikäinen on ollut ulkoilemassa kavereiden kanssa, kun eteen tuli vaikea tilanne, kaverin kanssa ollessa kahdenkesken on tämä toinen lapsi ihan yhtäkkiä ilmaissut heidän perheessä olevan vakava ongelma. Tiedän perheen naapurustosta ns.kasvoilta, moikataankin koska lapset on samassa koulupiirissä ja siten arkisin vapaa ajan ulkopuolellakin tekemisissä. Lapsi on kertonut vakavan ikäänkuin syytöksen perheen toisesta vanhemmasta, ja oma lapseni kertoi tämän minulle huolissaan ystävästään. Hän ei ymmärrä miksi lapsi kertoi jotain sellaista, joten olemme joutuneet käymään ihan uudenlaisia asioita kotona lävitse. Jokatapauksessa syytös on tasoa, josta olen mielestäni velvollinen johonkin ilmoittamaan. Lapset on samassa koulupiirissä, joten voisinko ottaa asian esille siellä? Hehän ovat varmasti huomanneet jos lapsen perhe herättää muuta huolta? En haluaisi tehdä sos.ilmoitustakaan perheestä, koska uskon sen pahimmillaan aiheuttavan suurta haittaa jos ilmoitus onkin turha? Lapsi ei tiennyt, puhuuko kaveri totta vai sanoiko "huvikseen", toisaalta puhutaan asiasta jota oma lapseni ei osaisi keksiä kun ei ole käsittänyt tälläisrn asian mahdollisuuttakaan ennen. Ovelle en ole menossa, sillä mikäli syytös onkin totta, se ei tule tätä lasta auttamaan. Voi kamala sentään :(

Kyse on siis lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Tässä tapauksessa turha ls ilmoitus on parempi kuin ei ilmoitusta ollenkaan. Et voi tietää, et voi jättää lasta seksuaalisen hyväksikäytön mahdolliseksi uhriksi. Itse et voi puuttua, et voi saada asiaa loppumaan soo soo jutteluilla.

• Tykkää
Reactions: Nessu87
Hei,haluaisin saada aikaiseksi järkevää keskustelua ja mahdollisesti vinkkejä tilanteeseen. Meidän juuri kouluikäinen on ollut ulkoilemassa kavereiden kanssa, kun eteen tuli vaikea tilanne, kaverin kanssa ollessa kahdenkesken on tämä toinen lapsi ihan yhtäkkiä ilmaissut heidän perheessä olevan vakava ongelma. Tiedän perheen naapurustosta ns.kasvoilta, moikataankin koska lapset on samassa koulupiirissä ja siten arkisin vapaa ajan ulkopuolellakin tekemisissä. Lapsi on kertonut vakavan ikäänkuin syytöksen perheen toisesta vanhemmasta, ja oma lapseni kertoi tämän minulle huolissaan ystävästään. Hän ei ymmärrä miksi lapsi kertoi jotain sellaista, joten olemme joutuneet käymään ihan uudenlaisia asioita kotona lävitse. Jokatapauksessa syytös on tasoa, josta olen mielestäni velvollinen johonkin ilmoittamaan. Lapset on samassa koulupiirissä, joten voisinko ottaa asian esille siellä? Hehän ovat varmasti huomanneet jos lapsen perhe herättää muuta huolta? En haluaisi tehdä sos.ilmoitustakaan perheestä, koska uskon sen pahimmillaan aiheuttavan suurta haittaa jos ilmoitus onkin turha? Lapsi ei tiennyt, puhuuko kaveri totta vai sanoiko "huvikseen", toisaalta puhutaan asiasta jota oma lapseni ei osaisi keksiä kun ei ole käsittänyt tälläisrn asian mahdollisuuttakaan ennen. Ovelle en ole menossa, sillä mikäli syytös onkin totta, se ei tule tätä lasta auttamaan. Voi kamala sentään :(

Kauheaa! Ymmärsinkö oikein, että nyt on kyse seks.hyväksikäytöstä jos tuollaisista ei vielä olla alettu puhumaan? :o Siis ajattelin siksi niin, että mikä muu nyt olisi lapselle niin käsittämätöntä..

Tottakai ilmoitus.
Voiko siitä tulla jotain seurauksia yms. Jos pyytäisit itse ensin lapsen teille asiasta keskustelemaan? Kai sellainen ihan sallittua on?

Itse en odottaisi sekuntiakaan, jos ajatuksissani olisi, että naapurustossa tapahtuu ehkä tälläkin hetkellä jotakin sellaista.

Nyt on kiire! Tosin se on eriasia pystytäänkö todistamaan. Onko lapsi yleisesti muuten millainen? Oletko huomannut koskaan mitään outoa?

Miltä isä muuten vaikuttaa? Oletko nähnyt kys. isää? Vai onko äidistä kyse? Eihän tämä hullussa maailmassa mikään miesten juttu ole.

Kai sä voit nimettömänä sanoa minkälaisesta syytöksestä kyse? Multa olis mm. jäänyt ammatti haaveeksi jos joku olisi tehnyt tuollaisen perättömän ilmoituksen lapsen hyväksikäytöstä. Taustat kun selvitetään ja siellä on tuollaista niin auts. SIksi olisin kyllä todella varovainen. Kysyisin ko lapselta ihan suoraan asiaa ensin.

Meidän lapset saattaa esim loukkaantuneena selitellä, että äiti on _heittänyt_ heidän ja _repinyt_ heitä täysillä, vaikka olen poistanut tilanteesta ihan normaalia voimaa käyttäen. Kerran lapsi on myös kertonut meidän hakkaavan ja potkivan heitä, luuli sen ilmeisesti olevan hieno ja jännä tarina. Kaikenlaista ne lapset osaa keksiä. Tuossa tilanteessa aikuinen oli onneksi fiksu ja osasi kysellä lapsilta lisää. Ilmeni siinä lisää kysyessä, että ihan höpö höpöä vaan.

Jos kyse on tosiaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä niin on täysin käsittämätöntä että sä sielä vaan selittelet asiaa lapsellesi ja pohdit pitäisikö olla kouluun yhteydessä. Tollaisessa tilanteessa otetaan välittömästi yhteys lastensuojeluun, virka-ajan ulkopuolellakin toimii päivystävä lastensuojelu, jos et numeroa löydä niin soita vaikka hätänumeroon. Vai oletko jo montakin päivää asiaa pohtinut? Samalla kun se lapsi käy läpi helvettiä?

Miten hoidan tilanteen niin, että suojelen omaa lastani mahdollisesti tulevalta "pa..a myrskyltä" mikäli tämä ilmoitus onkin turha? :( toisaalta äitinä itse haluaisin tietää mikäli lapseni puhuisi noin aiheetta.. Hankalaksi tilanteen tekee, että lapseni on pakko nähdä tätä kaveria ja tämän toinen vanhempi (jota syytös ei koske) joka ikinen päivä, lapsi stressaa mitä tapahtuu jos kaveri tietää että puhui tämän kotona.

Kauheaa! Ymmärsinkö oikein, että nyt on kyse seks.hyväksikäytöstä jos tuollaisista ei vielä olla alettu puhumaan? :eek: Siis ajattelin siksi niin, että mikä muu nyt olisi lapselle niin käsittämätöntä..

Tottakai ilmoitus.
Voiko siitä tulla jotain seurauksia yms. Jos pyytäisit itse ensin lapsen teille asiasta keskustelemaan? Kai sellainen ihan sallittua on?
On meillä kotona puhuttu näistä asioista, paljonkin, suojellaksemme luonnollisesti omaamme.Tarkoitin että kaveri lause yksityiskohdaltaan oli omalleni käsittämätön, sillä lailla "miksi joku tekisi niin".

Miten hoidan tilanteen niin, että suojelen omaa lastani mahdollisesti tulevalta "pa..a myrskyltä" mikäli tämä ilmoitus onkin turha? :( toisaalta äitinä itse haluaisin tietää mikäli lapseni puhuisi noin aiheetta.. Hankalaksi tilanteen tekee, että lapseni on pakko nähdä tätä kaveria ja tämän toinen vanhempi (jota syytös ei koske) joka ikinen päivä, lapsi stressaa mitä tapahtuu jos kaveri tietää että puhui tämän kotona.

Tässä ei nyt ole kyse sinusta tai lapsestasi, vaan siitä, että joku aikunen mies ilmeisesti työntää isoa kyr** pieneen lapseen. Ja sinä mietit vain mitä teille tapahtuu jos puututte!!!

Itse en odottaisi sekuntiakaan, jos ajatuksissani olisi, että naapurustossa tapahtuu ehkä tälläkin hetkellä jotakin sellaista.

Nyt on kiire! Tosin se on eriasia pystytäänkö todistamaan. Onko lapsi yleisesti muuten millainen? Oletko huomannut koskaan mitään outoa?

Miltä isä muuten vaikuttaa? Oletko nähnyt kys. isää? Vai onko äidistä kyse? Eihän tämä hullussa maailmassa mikään miesten juttu ole.
Se on helppo muiden sanoa, että ei miettisi sekuntiakaan ja heti ilmoitus. Ei se tosielämässä ihan noin mene.

Mistähän asiasta tässä on kysymys...? Meillä on perheessä miehellä alkoholi ongelma ja lapsemme oli tästä kaverilleen kertonut. Itse toivoisin, että jos noiden lasten vanhemmilla heräisi huoli asiasta, ottaisivat minuun yhteyttä. Toisaalta, jos ottaisivat sosiaali viranomaisiin yhteyttä, niin tämä voisi saada mieheni hakemaan apua...

Opettajien kautta avun tulo lapsille olisi varmaan hitaampaa. Mutta aika suuri merkitys sillä, mistä tässä on kyse.

Kai sä voit nimettömänä sanoa minkälaisesta syytöksestä kyse? Multa olis mm. jäänyt ammatti haaveeksi jos joku olisi tehnyt tuollaisen perättömän ilmoituksen lapsen hyväksikäytöstä. Taustat kun selvitetään ja siellä on tuollaista niin auts. SIksi olisin kyllä todella varovainen. Kysyisin ko lapselta ihan suoraan asiaa ensin.

Meidän lapset saattaa esim loukkaantuneena selitellä, että äiti on _heittänyt_ heidän ja _repinyt_ heitä täysillä, vaikka olen poistanut tilanteesta ihan normaalia voimaa käyttäen. Kerran lapsi on myös kertonut meidän hakkaavan ja potkivan heitä, luuli sen ilmeisesti olevan hieno ja jännä tarina. Kaikenlaista ne lapset osaa keksiä. Tuossa tilanteessa aikuinen oli onneksi fiksu ja osasi kysellä lapsilta lisää. Ilmeni siinä lisää kysyessä, että ihan höpö höpöä vaan.

Osaa keksiä joo, mutta ei se ole syy olla tekemättä ilmoitusta jos epäilee että lasta vahingoitetaan tai laiminlyödään. Ne asiat sitten pyritään selvittämään ja jos tullaan siihen tulokseen että mitään kaltoinkohtelua tai laiminlyöntejä ei ole tapahtunut niin ei se kyllä kenenkään urakehitystä estä.

Ja jos kyse on seksuaalisesta hyväksikäytöstä ( ja tämän käsityksen aloituksesta saa) niin on saattanut olla todella vaikeaa avautua asiasta kaverille. Sit jos yhtäkkiä tän kaverin äiti kysyy asiasta niin luuletko että lapsi välttämättä asiat kertoo todenmukaisesti? Säkö vaan uskoisit jos lapsi sit sulle sanois ettei oo mitään tapahtunu ja tyytyväisenä jatkaisit elämääs?

niin, siis juuri tätä mä nyt tarkoitan kun tää asia on sellainen et on mahdollista että tämä lapsi sanoi sen muusta syystä. Niin hankala kun mä en halua avata asiaa sen enempää. Kyse oli nyt siitä, teenkö minä aamulla ilmoituksen vai onko olemassa joku toinen keino ottaa esille huoli?

Mistähän asiasta tässä on kysymys...? Meillä on perheessä miehellä alkoholi ongelma ja lapsemme oli tästä kaverilleen kertonut. Itse toivoisin, että jos noiden lasten vanhemmilla heräisi huoli asiasta, ottaisivat minuun yhteyttä. Toisaalta, jos ottaisivat sosiaali viranomaisiin yhteyttä, niin tämä voisi saada mieheni hakemaan apua...

Opettajien kautta avun tulo lapsille olisi varmaan hitaampaa. Mutta aika suuri merkitys sillä, mistä tässä on kyse.

Ja sinä olet päättänyt kasvattaa lapsesi tuossa ympäristössä! Odotat että muut hakevat apua sinulle, itse et tee mitään. Uskomatonta paskaa! Lähde pois, anna lapsillesi terve lapsuus! Siihen pystyy kyllä kun haluaa. Mutta ilmeisesti omat tunteesi menevät lastesi tunteiden edelle.

Niin ja ilmoitushan ei suinkaan ole perätön jos lapsi on kertonut että kotona tapahtuu jotain mitä ei pitäisi. Ilmoitus on perätön jos ilmoittaja keksii koko jutun omasta päästään.

On meillä kotona puhuttu näistä asioista, paljonkin, suojellaksemme luonnollisesti omaamme.Tarkoitin että kaveri lause yksityiskohdaltaan oli omalleni käsittämätön, sillä lailla "miksi joku tekisi niin".

Avaisitko nyt hieman? Kun aika vaikea päätellä mitään, jos ei saa vihia mitä siellä se pieni on edes sanonut :(

Ja ymmärrän itse kyllä, että tilanne on varmasti sullekin todella vaikea, mutta nyt pitää tarttua härkää sarvista. miten itse toimisit jos joku tekisi tuota omalle lapsellesi? Varmasti olisit hyvin nopea toimenpiteissäsi.

On sinun velvollisuutesi puuttua asiaan. Se suuttuuko joku tai muuta, on HEMMETIN pieni surku kuin se ettö jotain tapahtuu tälläkin hetkellä.

Nämä on niitä hetkiä kun on toimittava minkä tietää olevan oikein.

Lapsi puhutteluun ja heti!

Osaa keksiä joo, mutta ei se ole syy olla tekemättä ilmoitusta jos epäilee että lasta vahingoitetaan tai laiminlyödään. Ne asiat sitten pyritään selvittämään ja jos tullaan siihen tulokseen että mitään kaltoinkohtelua tai laiminlyöntejä ei ole tapahtunut niin ei se kyllä kenenkään urakehitystä estä.

Ja jos kyse on seksuaalisesta hyväksikäytöstä ( ja tämän käsityksen aloituksesta saa) niin on saattanut olla todella vaikeaa avautua asiasta kaverille. Sit jos yhtäkkiä tän kaverin äiti kysyy asiasta niin luuletko että lapsi välttämättä asiat kertoo todenmukaisesti? Säkö vaan uskoisit jos lapsi sit sulle sanois ettei oo mitään tapahtunu ja tyytyväisenä jatkaisit elämääs?
Niin siis, asia kuin asia joka totta ollessaan on lapselle vahingollinen. Mut nimenomaan en kai mä voi tältä lapseltakaan tätä asiaa kysyä. Lapsi kertoi asian naureskellen, ikäänkuin huvittuneena mun lapsen reaktiosta.

Näinhän se menee. Eipä ihme että pedarit saa porskuttaa rauhassa. Yök.
No kyllä se aika paljon riippuu siitä mitä on sanottu tai tehty. Jos ihan selkeesti ja suoraan on lapsi sanonut että joku tekee hänelle jotain mitä ei pitäisi, niin kyllä tekisin heti ilmoituksen. Jos on puhuttu vähän vihjaisten, niin en tekisi, mutta yrittäisin saada selville enemmän ensin.

Voi hyvä ihminen. Aikanaan meidän lähipiirissä ei reagoitu. Välillä tulee olo, että jonkun oli pakko jotain nähdä\tietää \arvata, mutta eipä vaan kukaan tullut koskaan suoraan multa kysymään enkä tajunnut asiasta itse kertoa. Minua hyväksikäytti 20v itseäni vanhempi serkku ja kaikkiaan "kotileikki" kesto 6v. Vasta aikuisena (23,muistaakseni) sain suuni auki. Käräjäoikeudessa olisi annettu kohtuullinen tuomio, mutta hovi päästi vapaaksi, koska oli kulunut liikaa aikaa. Ei kenenkään kersan kuulu kokea sellaista! Se pysyy lopun elämää päivittäin mielessä . Nimim.kolmekymppinen

Ei, vastauksesta riippumatta olisin tuntosarvet pystyssä vastaustavasta, reaktioista ja kaikesta muusta. Kyllä lapsesta näkee hyvin kun hän valehtelee, pelkää, häpeää... lapset eivät ole niin taitavia kuin aikuiset. Jos en vieläkään olisi varma, tekisin varmuuden vuoksi ilmoituksen.

Tämä ei ollut sellainen asia jonka joku vieras kaikessa draamassaan tuolla halusi ymmärtää. Kaveri kertoi siis lapselle vahingollisen asian, että toinen vanhempi on tehnyt, mutta niin erikoisin sanoin että mun on harvinaisen vaikea uskoa sen olevan totta. Kuitenkaan en voi olla luonnollisesti vakuuttunut, mitä muiden suljettujen seinien sisällä tapahtuu.

Yhteistyössä