Miten suhtautuisitte jos mies ilmoittaisi suhteen alussa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mä voin sen ihan faktana sanoa, että mä en enää lapsia tee.
Aikuinen seurustelu kylläkin maistuis missä kumpikin asuu omassa kämpässään ja hoitaa omat asiansa vaikka kämpässä oliskin toisen hammasharja ja laatikollinen kalsareita.

En tunne tarvetta välittömästi alkaa laittamaan lusikoita samaan laatikkoon kenenkään kanssa. Seurustella voi ihan vakavasti ja tarkoituksella vaikka ei enää oliskaan perustamassa perhettä.

Mieshän siitä muutosta on kysellyt. Kai senkin tajuaa ettei etäsuhdetta jaksa iäisesti. En myöskään ole epätoivoinen tai kiirehtimässä. Epätoivoinen ottaisi kaiken vastaan eikä kysyisi näitä kysymyksiä.

Kyllä. Ei ollut mitään järkeä siirtää taloa mun nimiin puoliks ja maksaa siitä lahjavero

Mun entinen asunto oli pitkään vuokralla. Nykyään myyty ja sillä ostettu kesämökki.

Ei se mun varallisuus kadonnu minnekään vaikka muutin miehen taloom.

Minusta sinulla on kadonnut varallisuutta. Olet menettänyt vuokrissa pääomatuloa ja saanut ristiksi kesämökin josta pelkkää menoa sekä ehkä arvonlaskuakin. Miehesi omistama talo tuskin halpenee. Et sinä ainakaan taloudessa ole aikaasi edellä...

Kannattaa kysyä myös miehen kanta siihen, miten jaatte yhdessä asuessanne kuluvat menot. Ostatko sinä itsellesi ja lapsellesi omat ruoat ja olettaako hän, että sinä kustannat kaikkien ruoat vai onko tarkoitus pitää ruokahuolto yhteisenä niin, ettei siinä katsota, kumpi ostaa mitäkin?

Sama kysymys asumiseen liittyvistä juoksevista menoista? Mies ilmeisesti kuitenkin odottaa ainakin, että maksat omat ja lapsesi henkilökohtaiset menot (vaatteet, hygienia, harrastukset jne.).

En itse lähtisi kovin hötkyillen muuttamaan lapseni asuinpaikkaa, joten tulevaisuudennäkymät pitää olla siinä vaiheessa aika selvät ja vakaat.

Minusta sinulla on kadonnut varallisuutta. Olet menettänyt vuokrissa pääomatuloa ja saanut ristiksi kesämökin josta pelkkää menoa sekä ehkä arvonlaskuakin. Miehesi omistama talo tuskin halpenee. Et sinä ainakaan taloudessa ole aikaasi edellä...

Samaa mieltä. Olisi kannattanut ennemmin pitää oma asunto vuokralla ja siitä saaduilla tuloilla ostaa mökki.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Sitähän sinä et tiedä. Jos asunnon ikä oli sellainen, että siihen on tulossa vaikkapa putkiremppa kymmenen vuoden sisään, on parempi myydä asunto pois jollekin hölmölle, joka saa heti kättelyssä maksaa putkirempatkin. Kesämökki järven rannalla omalla tontilla lähellä pääkaupunkiseutua on taas loistava sijoituskohde, koska niiden hinta nousee jatkuvasti. Miehenkin asunnon arvoa voi laskea tuleva putkiremontti, joten aivan turha esittää, että tietäisit, mikä olisi ollut kirjoittajalle paras sijoituskohde.

Samaa mieltä. Olisi kannattanut ennemmin pitää oma asunto vuokralla ja siitä saaduilla tuloilla ostaa mökki.
Kuka sanoi etten tehnyt hommaa osin niin? Katso kun kämppä oli jo pitkään velaton ja säästin rahat rahastoihin... mökki ei ole tietenkään sijoitusksena järkeävä. Mutta mä halusin sen. Ai niin ja onhan mulla sen kupeessa 17hehtaaria peltoa&metsää :)

Ai kamala ja menin muuttamaan rakastamani miehen omistamaan asuntoon ja pilaamaan elämäni varmuustekijät ;)
Suorastaan venäläistärulettia pelasin.

No nyt selvisi ap sun motiivi. Tahdot rahoittajan elämääsi. Ostamaan yhdessä talon, josta mies tietysti mieluusti maksaisi enemmän ja sitte jos eroaisitte sinä voisit potkia ukon pellolle. Näppärää :)

• Tykkää
Sitähän sinä et tiedä. Jos asunnon ikä oli sellainen, että siihen on tulossa vaikkapa putkiremppa kymmenen vuoden sisään, on parempi myydä asunto pois jollekin hölmölle, joka saa heti kättelyssä maksaa putkirempatkin. Kesämökki järven rannalla omalla tontilla lähellä pääkaupunkiseutua on taas loistava sijoituskohde, koska niiden hinta nousee jatkuvasti. Miehenkin asunnon arvoa voi laskea tuleva putkiremontti, joten aivan turha esittää, että tietäisit, mikä olisi ollut kirjoittajalle paras sijoituskohde.
Osuit muuten oikeaan. Myin osakeen ennen isoja remppoja. Asunnon arvo oli kasvanut reippaasti.

• Tykkää
Tuo sokean rakkauden perässä parisuhteeseen ryntääminen on kulttuurillisesti uusi ja harvinainen ilmiö maailmassa, ja onneksi jäämässä taas pois muodista. Monessa kulttuurissa seurustelu ja avioliitto päätetään järkisyiden avulla, ja rakkaus on vasta toissijaista. Toki rakkauttakin tarvitaan, mutta se ei ole syy rynnätä suinpäin suhteeseen itselle täysin sopimattoman ihmisen kanssa.

Koko tämän ajan kun länsimaissa on ryntäilty sokean rakkauden perässä parisuhteeseen, on avioeromäärät ja onnettomat liitot olleet yleisiä. Siellä missä avioliitot on päätetty ensisijaisesti järkisyiden perusteella, ja rakkaus ymmärretään asiaksi, joka on omasta päätöksestä ja halusta kiinni, liitot kestävät paremmin.
Höpöhöpö, rakkaus on pyörittänyt maailmaa tuhansia vuosia.
Ja joo, mielummin valitsen hullun rakkauden kun järkisyillä perustetun yrityskumppani-suhteen :p

Ja edelleen, harva "sokeasti ryntää suhteeseen rakkauden perässä täysin sopimattoman tyypin kanssa". Kyllä useimmat rakastuvat jossain määrin sopivaan tyyppiin.
On pöhköä kuvitella, että maailmasta löytyisi joku täydellinen mätsi, joka sopisi täydellisesti. Kaikissa ihmissuhteissa on pakko varautua kompromisseihin, muuten on parempi elää yksin.

Kyllä mä voin sen ihan faktana sanoa, että mä en enää lapsia tee.
Aikuinen seurustelu kylläkin maistuis missä kumpikin asuu omassa kämpässään ja hoitaa omat asiansa vaikka kämpässä oliskin toisen hammasharja ja laatikollinen kalsareita.

En tunne tarvetta välittömästi alkaa laittamaan lusikoita samaan laatikkoon kenenkään kanssa. Seurustella voi ihan vakavasti ja tarkoituksella vaikka ei enää oliskaan perustamassa perhettä.
Näin voit tehdä ja hyvä niin. Mutta jos alat ensitreffeillä potentiaalisen kumppanin kanssa luetella useampiakin asioita tyyliin "näin olen päättänyt, näin tehdään", niin haaveeksi jäänee minkäänlainen parisuhde.

Kyllä. Ei ollut mitään järkeä siirtää taloa mun nimiin puoliks ja maksaa siitä lahjavero

Mun entinen asunto oli pitkään vuokralla. Nykyään myyty ja sillä ostettu kesämökki.

Ei se mun varallisuus kadonnu minnekään vaikka muutin miehen taloom.
Olette siis kuitenkin naimisissa?
Muuttaa tilannetta oleellisesti.
Mietihän ap:n tilannetta. Yleensä jos toinen maksaa asunnon, maksaa toinen sitten enemmän muita kuluja. Eron tai kuoleman sattuessa ap olisi tilanteessa, jossa hän joutuu muuttamaan kodistaan, eikä säästöön ole jäänyt mitään.

Olette siis kuitenkin naimisissa?
Muuttaa tilannetta oleellisesti.
Mietihän ap:n tilannetta. Yleensä jos toinen maksaa asunnon, maksaa toinen sitten enemmän muita kuluja. Eron tai kuoleman sattuessa ap olisi tilanteessa, jossa hän joutuu muuttamaan kodistaan, eikä säästöön ole jäänyt mitään.
Ei olla naimisissa.

Eron tullessa jompi kumpi muutaa yleensäkin pois, oli naimisissa tai ei. Jos ap:lla sattuis olemaan oma asunto - niin on hänellä "säästöjä" siinä. Tai vaikka myisi, niin voi pistää vaikka rahastoihin.

Kuoleman varalta, meillä on testamentti.

Ei olla naimisissa.

Eron tullessa jompi kumpi muutaa yleensäkin pois, oli naimisissa tai ei. Jos ap:lla sattuis olemaan oma asunto - niin on hänellä "säästöjä" siinä. Tai vaikka myisi, niin voi pistää vaikka rahastoihin.

Kuoleman varalta, meillä on testamentti.
Joo, jos ap muuttaa, kannattaa hänen säilyttää oma asuntonsa tai jos ei ole, laittaa joka kk asumiseen normaalisti menevä summa säästöön.
Mutta en sitten pidemmän päälle tiedä, kuinka kiva on asua asunnossa, joka on niin selkeästi vain sen toisen koti.

Rehellisyys on hyvästä, mustavalkoinen, katkera ja ehdoton asenne elämään ei.
Oliso miehen pitänyt sanoa ap:lle että hän ei nyt juuri halua muuttaa. Että hän ei ajatellut mennä ehkä naimisiin... ja että hän ei ehkä enää rakastu

Ja sitten ap olisi toiveita herätellen rakastunut. Ja sit vaikka 3v päästä huomannut että mies EI EDELLEENKÄÄN halua naimisiin, eikä muuttaa, jne.

Sekö on sun näkemys reiluudesta?

• Tykkää
Oliso miehen pitänyt sanoa ap:lle että hän ei nyt juuri halua muuttaa. Että hän ei ajatellut mennä ehkä naimisiin... ja että hän ei ehkä enää rakastu

Ja sitten ap olisi toiveita herätellen rakastunut. Ja sit vaikka 3v päästä huomannut että mies EI EDELLEENKÄÄN halua naimisiin, eikä muuttaa, jne.

Sekö on sun näkemys reiluudesta?
No ei tuo ainakaan ole näkemykseni ensitreffeistä...

.... eikä kyllä ihannemiehestänikään. Kuten moneen kertaan olen sanonut, tuollainen ehdottomuuksien julistaminen kertoo joko vielä piinaavasta katkeruudesta tai älyn puutteesta.

Joo, jos ap muuttaa, kannattaa hänen säilyttää oma asuntonsa tai jos ei ole, laittaa joka kk asumiseen normaalisti menevä summa säästöön.
Mutta en sitten pidemmän päälle tiedä, kuinka kiva on asua asunnossa, joka on niin selkeästi vain sen toisen koti.
Ai se omistussuhde tekee kodista kodin. Anna mun nyt kaikki kestää. Vaikka mä asun avomieheni maksamassa talossa kyllä tää on ihan mun koti. Mieluummin näin kuin se että maksaisin verottajalle lahjaveroa. Tai mikä vielä idiootimpaa, ostaisin mieheltä puolikaan. Onko tyhmempää kuultu?? Vai olisiko mieheni pitänyt muuttaa itse rakentamastaan talosta koska mun heikko itsetunto ei kestä että talo ei ole minun nimissä.

No jokainen taaplaa tyylillään. Mut en mä oikeaa rakkautta jättäisi sen vuoksi etten saa "ilmaiseks" puolikasta taloa.

• Tykkää
No ei tuo ainakaan ole näkemykseni ensitreffeistä...

.... eikä kyllä ihannemiehestänikään. Kuten moneen kertaan olen sanonut, tuollainen ehdottomuuksien julistaminen kertoo joko vielä piinaavasta katkeruudesta tai älyn puutteesta.
Tai vaan siitä että ap:ta alkoi nyppiä kun mies ei suoraan suostunut tanssiin ap:n ajatusten mukaan ja ennen kaikkea luvannut puolta omaisuudestaan avioliiton kautta.

• Tykkää
Ai se omistussuhde tekee kodista kodin. Anna mun nyt kaikki kestää. Vaikka mä asun avomieheni maksamassa talossa kyllä tää on ihan mun koti. Mieluummin näin kuin se että maksaisin verottajalle lahjaveroa. Tai mikä vielä idiootimpaa, ostaisin mieheltä puolikaan. Onko tyhmempää kuultu?? Vai olisiko mieheni pitänyt muuttaa itse rakentamastaan talosta koska mun heikko itsetunto ei kestä että talo ei ole minun nimissä.

No jokainen taaplaa tyylillään. Mut en mä oikeaa rakkautta jättäisi sen vuoksi etten saa "ilmaiseks" puolikasta taloa.
Mitä ilmaista se on, jos maksat siitä puolet?
Talousasiat eivät tosiaan taida olla vahvin puolesi :D