Mies ostaa rahalla vaimon uskollisuuden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Talous
Yliopistollinen tutkimus: Miehet pitävät vaimot uskollisina ansaitsemalla heitä paremmin – uskotonta vaimoa uhkaa kulutusmahdollisuuksien väheneminen
Tutkija Mats Ekman kertoo kansantalouden väitöskirjansa edustavan uudenlaista tapaa tarkastella kotitalouksia biologian näkökulmasta.

Tutkijan mukaan mies yrittää taloudellisilla kannustimilla estää naista olemasta uskoton, koska ei voi koskaan olla yhtä varma vanhemmuudestaan kuin nainen.
Tuomo Pietiläinen HS
Julkaistu: 17.10. 8:52

TUTKIJA Mats Ekman kertoo löytäneensä teoreettista tukea sille, että miehet pyrkivät ansaitsemaan enemmän kuin vaimonsa. Syynä tähän on se, että mies ei voi koskaan olla yhtä varma vanhemmuudestaan kuin nainen, joten mies yrittää taloudellisilla kannustimilla estää naista olemasta uskoton.

Miehillä on Ekmanin mukaan enemmän menetettävää partnerinsa uskottomuuden takia. Mies nimittäin saattaa ”tietämättään kasvattaa jälkeläisiä”, joiden kanssa hän ei jaa geenejä, Ekman kirjoittaa perjantaina tarkastettavan tohtoriväitöskirjassaan Essays on Social Economics.

Väitöskirja tarkastetaan ensi perjantaina Hankenilla, joka on ruotsinkielistä ekonomikoulutusta tarjoava yliopisto. Koko väitöskirjan voi lukea täältä.

VÄITÖSKIRJAN mukaan mies yrittää estää naisen uskottomuuden niin, että hän ansaitsee vaimoaan enemmän tai vähintään puolet kotitalouden tuloista. Näin vaimon elintaso uhkaa pudota, jos hän on uskoton.

”Mies voi viedä naisen kulutusmahdollisuudet ja pelko huonommasta elintasosta saa naisen pysymään uskollisena”, Mats Ekman kirjoittaa.

Hänen mukaansa uskottoman vaimon kulutusmahdollisuuksien vieminen on ”hyvä ehdokas tehokkaaseen rankaisuun” uskottomuudesta. Nainen siis saa elämässään enemmän olemalla uskollinen.

EKMAN pitää väistökirjaansa uudenlaisena tapana tarkastella kotitalouksia biologian näkökulmasta. Alkupisteenä on hänen huomionsa, että evoluutio suosii omia biologisia lapsiaan kasvattavia miehiä.

”Sellaiset miehet, jotka eivät välitä tästä, eivät saa yhtä paljon biologisia lapsia kuin muut”, Ekman kirjoittaa. Näin ollen nimenomaan omia geenejään levittävien miesten suku runsastuu tavallista enemmän.

Samalla miehet käyttäytyvät epäitsekkäästi omia jälkeläisiään kohtaan, mutta itsekkäästi muiden jälkeläisiä kohtaan, Ekman katsoo. Tämäkin suosii omien biologisten lasten menestymistä.

VÄITÖSKIRJANkattavana teemana ovat sosiaaliset ärsykkeet ja muiden odotukset. Ekman on tutkimustensa perusteella pystynyt osoittamaan, että ihmiset tekevät monia asioita muiden ihmisten odotusten takia.

”Monet äänestävät lähinnä toisten ihmisten odotusten takia, suhteellisen lihavilla ihmisillä on taipumus syödä vähäkalorisempaa ruokaa hoikkien ihmisen seurassa, ja normi, että jokaisen on pärjättävä omillaan, vähentää toimeentulotukihakemuksia sellaisissa tapauksissa joissa on vaarana, että muut saavat tietää siitä”, Hanken listaa tiedotteessa Ekmanin löytämiä empiirisiä todisteita.

Ekman on tutkimustensa perusteella pystynyt osoittamaan tällaisten ärsykkeiden olemassaolon samoin kuin niiden herkkyyden ympäristön muutoksille, yliopisto katsoo tiedotteessa.

”Toisten odotusten tietäminen on jotain sellaista, joka vaikuttaa usein monien ihmisten toimintaan, selittää Ekman. Väitöskirjan uusista asioista tärkein on se, että tiedot on kerätty luonnollisissa tilanteissa eikä laboratorio-olosuhteissa, jossa sosiaalisia ärsykkeitä yleensä on tapana tutkia”, Ekman sanoo Hankenin tiedotteessa.

Ekmanin vastaväittelijä on professori Ola Andersson Uppsalan yliopistosta. Kustoksena toimii professori Rune Stenbacka Hankenilta

Ai jaa. Mä haluan olla miehelleni uskollinen siksi, että rakastan häntä. Ei mies mikään huipputuloinen ole vaan ihan kohtuullisesti pärjäävä duunari. Mä tienaan toki vähemmän, mutta yhdessä meidän tulot mahdollistaa esim. omakotitalon, autot molemmille yms. Yksin ei kummallakaan olisi varaa omakotitaloon. Mutta yhdessä olisimme vaikka asuisimme vuokralla ja tulot olisi pienemmät. Ei rahalla rakkautta saa ja puoliso pettää jos on pettääkseen.

Ai jaa. Mä haluan olla miehelleni uskollinen siksi, että rakastan häntä. Ei mies mikään huipputuloinen ole vaan ihan kohtuullisesti pärjäävä duunari. Mä tienaan toki vähemmän, mutta yhdessä meidän tulot mahdollistaa esim. omakotitalon, autot molemmille yms. Yksin ei kummallakaan olisi varaa omakotitaloon. Mutta yhdessä olisimme vaikka asuisimme vuokralla ja tulot olisi pienemmät. Ei rahalla rakkautta saa ja puoliso pettää jos on pettääkseen.
Huomaatko, sinä "uskollisena vaimona" tienaat vähemmän kuin miehesi?;)

Huomaatko, sinä "uskollisena vaimona" tienaat vähemmän kuin miehesi?;)
Niin edelleen, mä olen uskollinen rakkaudesta en rahasta. Olisin uskollinen vaikka mä tienaisin paljon enemmän kuin mies. Olen oikeasti uskollinen vaimo enkä vain heittomerkeissä.

Petturit pettää vaikka puolison tulot olisi mitkä. Se on fakta. Uskollinen on uskollinen vaikka puolison tulot olisi mitkä. Sekin on fakta.

Varmasti on enemmänkin sellaisia parisuhteita, joita pitävät kasassa lähinnä lapset ja yhteinen talous (sisältäen ajatuksen siitä, ettei ilman toisen tuloja pärjäisi). Jos kyseessä on esim. lapsiperhe ja rahat ovat tiukilla, ei sillä tosin varmaankaan ole väliä kumpi tienaa eniten, sillä jo niiden pienempienkin tulojen menetys voi saada asiat pahasti solmuun. Toki mitä enemmän kumppani tienaa, sitä merkittävämmässä roolissa juuri hänen tulonsa ovat.

niin, varmaan näin, jos nähdään nainen pelkästään kulutusautomaattina. Valitettavasti vertailututkimusta ei pääse tekemään, koska kukaan nainen ei tule koskaan tienaamaan enemmän kuin mies.

Mä tienaan about 15-20t€ enemmän kuin mieheni vuositasolla. Ja olen uskollinen ja lapsetkin on ihan mieheni lapsia.

Mutta jossain mielessä näen pointin tuossa. Valitettavan paljon on 50 luvulle jumahtaneita naisia jotka vapaaehtoisesti asettuu taloudellisesti alisteiseen asemaan. Ei siinä sit auta ku totella kukkaron herraa.

En mä kyllä henk. koht voi tuota allekirjottaa.

Pelkkä ajatus siitä, että joku yrittäisi kontrolloida minua palkkapussillaan, on niin epäviehättävä, että kävisin ihan vittuillakseni vieraissa.
Ei varmaan ole tarkoituskaan että kaikki naiset naiset voisivat samaistua tulokseen. Kuten hyvin tiedät niin tieteessä haetaan usein asioiden välille korrelaatioita jonka vahvuus harvoin on 100%.

En mä kyllä henk. koht voi tuota allekirjottaa.

Pelkkä ajatus siitä, että joku yrittäisi kontrolloida minua palkkapussillaan, on niin epäviehättävä, että kävisin ihan vittuillakseni vieraissa.
Ottaisitko riskin jos normaali liikkumavälineesi olisi miehesi yksityisjetti, hän omistaisi asuntoja eri puolilla maapalloa ja mikään ostoksesi ei olisi koskaan rahasta kiinni?

Kuinka niin? Minusta tulokset oli hyvinkin uskottavia. Pitää muistaa että yhden yksittäisen naisen henkilökohtaiset tuntemukset ei kumoa tieteellistä näyttöä ja että aina on joukossa poikkeuksia.
Tutkimus tarkoittaisi sitä, että pääasiallisesti nainen valitsee miehen elättäjäkseen, ei rakastajakseen. Uskon enemmänkin, että poikkeus on nämä taloudelliset liitot, niitä yhtään mollaamatta.