Raskaaksi 45 vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hullu ajatusko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hullu ajatusko?

Vieras
Olen 45-vuotias ja avomieheni on minua seitsemän vuotta nuorempi ja hänellä ei ole lapsia. Itselläni on edellisestä liitosta kaksi jo aikuista lasta. Avomieheni haluaisi vielä lapsen kanssani mutta itse mietin sitä että olenko jo liian vanha äidiksi? Kärsiikö ehkä lapsi siitä joskus? Ja onko enää kuinka mahdollista hedelmöittyminen tässä iässä. Jos sinulla on kokemuksia niin mielelläni kuulisin.

Hei! Minulla on suvussa sellainen nainen, joka sai ensimmäisensä 39-vuotiaana, toisen 41-vuotiaana ja kolmas syntyi hänen ollessaan 45-vuotias. Näin myös siksi, että löysi elämänsä miehen vähän myöhemmin. Sanoi, että ekat raskaudet meni ihan mukavasti, mutta kolmannen kohdalla tuntui siltä, että nyt on todellakin raskaana (tarkoitti, että otti melkoisesti fysiikan päälle). Raskaus meni kuitenkin hyvin ja nyt jo kolmas terve lapsi. Joten mahdotonta se ei ole vielä tuon ikäisenä, etkä sinä ole missään nimessä vanha, mutta kannattaa kuitenkin miettiä, miten jaksaa viedä koko "rumba" läpi vielä kerran :). Tsemppiä päätöksellenne! Ja onnea mahdolliseen yritykseen!

Aurinkovauvat on ketju ,missä kirjoittelee varttuneemmat vauvan haaveilijat. Muutama on jo synnyttänyt ,yksi viimeisillään ,jotkut ovat luovuttaneet ,osa vielä miettii jatkaakko vai antaa olla?
Tervetuloa mukaan kirjoittamaan ,uusia on aina mukava saada mukaan.
Terveisin ketjun kuopus Haidi

eihän sille mitään estettä ole mutta kun jos saa45v muksun ni sikku muksu on 15 ni ite on jo 60 miltähän si lapsesta mahtaa tuntua ku kaikki luulee äitiä isoäidiksi.. ellei kysees tietty hyvin säilyny yksilö.. siis ei millään pahall.. aattelin vaan tuoda sen syntymättömän lapsen yhdenlaisen mielipiteen esille.. kukin tehköön kun hyväksi näkee..

Lapsen kannalta en murehtisi tuota asiaa. Tunnen muutamia joiden vanhemmat ovat olleet yli 40 kun he ovat syntyneet ja asia ei ole ollut lapselle mikään ongelma. Vanhemmat ovat sen ikäisiä kuin ovat eikä sitä osaa edes kuvitella että ne olisivat jotkain muuta. Ja teidän tapauksessahan isukki olisi 39 tai 40, eli ei mikään "epätavallisen" vanha isäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja "lapsi":
eihän sille mitään estettä ole mutta kun jos saa45v muksun ni sikku muksu on 15 ni ite on jo 60 miltähän si lapsesta mahtaa tuntua ku kaikki luulee äitiä isoäidiksi.. ellei kysees tietty hyvin säilyny yksilö.. siis ei millään pahall.. aattelin vaan tuoda sen syntymättömän lapsen yhdenlaisen mielipiteen esille.. kukin tehköön kun hyväksi näkee..

Tuskinpa 15v luullaan 60v lapsenlapseksi! Ei kukaan normaali nuorekas nainen toivo vielä 45v tulevansa mummoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hullu ajatusko?:
Olen 45-vuotias ja avomieheni on minua seitsemän vuotta nuorempi ja hänellä ei ole lapsia. Itselläni on edellisestä liitosta kaksi jo aikuista lasta. Avomieheni haluaisi vielä lapsen kanssani mutta itse mietin sitä että olenko jo liian vanha äidiksi? Kärsiikö ehkä lapsi siitä joskus? Ja onko enää kuinka mahdollista hedelmöittyminen tässä iässä. Jos sinulla on kokemuksia niin mielelläni kuulisin.

Ei ollenkaan hullu ajatus. Itsekin olen 44 v. ja yritetään toista yhteistä lasta.
Alkaa kyllä vain kärsivällisyys loppua. Yritystä takana n. 3 vuotta.
n. 3 vuotta sitten poistatin kierukan, jonka jälkeen tulinkin melkein heti raskaaksi,
mutta se olikin tuulimuna. Muutaman kk:n kuluttua tulin taas raskaaksi, meni
kesken:( Mutta vielä me yritetään......................
Tiedän useampia tuttuja jotka ovat saaneet lapsen yli 40-vuotiaina. Yksikin jopa
50-vuotiaana kuopuksensa.

Hei! Minäkin tänne vielä mielipidettäni laitan! Mielestäni ehdottomasti kannattaa kokeilla, jos todella itsestäsi siltä tuntuu ja tunnet, että jaksat raskauden ja vauva-arjen vielä. Kannattaa kuitenkin ottaa raskautuminen siltä kannalta, että pettymyksiä voi tulla ja alkava raskaus voi päätyä helposti keskenmenoon ja jos raskaus jatkuu raskautta seurataan hyvin ja mielestäni sitä täytyy vaatiakkin jos niin ei tapahdu. Lapsen mahdollinen kehitysvammaisuuskin on yleisempää silloin jos äiti on varttuneemmalla iällä päättänyt saada lapsen, mutta tosiaan raskautta seurataan hyvin ja luonto poistaa suurimman osan, jos sikiö ei kehity normaalisti. Ja vielä se vaikka kaikki menisi hyvin ja seurannassa kaikki olisi ok, voi lapsella olla siltikin kehitysvammoja ja lapsi voi syntyä ennenaikaisesti suuremmalla todennäköisyydellä, kuin mitä nuoremmalla iällä synnyttävistä. Mutta olipahan nuori tai vanha noita asioita miettii joka tapauksessa ja itse olin valmistunut ottamaan ilolla vastaan myös kehitysvammaisen lapsen, vaikka alussa sitä pelkäsin. Onneksi kuitenkin luoja soi meille terveen lapsen, vaikka oma lapsi on rakas kaikkineen vajavaisuuksineensa.

Mielipide kuitenkin on, että lapsi on onnellinen normaalista turvallisesta kodista, jossa saa kasvaa olipahan äiti minkäikäinen hyvänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Alkuperäinen kirjoittaja "lapsi":

Tuskinpa 15v luullaan 60v lapsenlapseksi! Ei kukaan normaali nuorekas nainen toivo vielä 45v tulevansa mummoksi.

Hei! Olen normaali nuorekas nainen 45 ja tein ensimmäisen lapseni 19 vuotiaana ja toisen lapseni 23 vuotiaana. Nyt 26 vuotiaalla tyttärelläni on ihana aviomies ja ovat hyvissä ammateissa, omakotitalo, tilaa lapsille. Minulla ja tyttärelläni on lämpimät välit ja hän kertoi hiljattain että hän ja hänen miehensä ovat yrittäneet lasta noin vuoden ja nyt on tästä nuorekkaasta naisesta tulossa nuorekas mummo ja toden totta haluan lapsenlapsen ja tiedän monta normaalia nuorekasta naista joka on tullut mummoksi, jopa aikaisemmin ja ollut ikionnellinen tästä. Tosin hyvinhän tässä vielä itsekkin lapsen pyöräittäisi, mutta taitaa olla noissa tulevissa lapsenlapsissa jo oma hommansa =))

nyt vaan vauvan teko hommiin ja heti, eihän tuo 45v ole liian vanha!!! madonnahan yritti uutta vauvaa muttei enää onnistunut joten sitten joutui adoptoimaan, madonnahan on kai 48v???
onnea matkaan!!!

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista! Ja mitä tuohon "mummouteen" tulee niin itse olen jo reilun vuoden ollut mummo! Kyllä kun kuulin aikoinaan että minusta mummo tulee niin olin vähän aikaa että eihän minusta nyt voi vielä tulla mummoa. Mutta niin se aika muuttaa ajatukset ja varsinkin se ihana lapsenlapsi ja kyllä tälläinen nuorehko nelivitonen nauttii kovasti myös mummoudesta.

itse olen 22vuotias ja minun äitini on 46vuotias ja on jo puoli vuotta ollu mamma. mitä outoa siinä on. ihmiset haluavat lapsia erin ikäisinä ja silloin kuin ne elämään sopivat.

minä olen 23v ja äitini on 43v hän on nyt ollut mummo jo kolme vuotta.. ja pari vuotta ennen kun tuli mummoksi rupesi jo kyselemään että koskas tulee lapsenlapsia.. eli ainakin meidän äiti nuorekas kuin mikä halusi jo tulla mummoksi..

kyllähän hän vielä välillä sanoo että jos vielä yhen pyöräyttäis mutta taitaa tyytyä että minä hommaan niitä.. sanoo että on ne pienet ihania mutta ettei ihan kyllä jaksaisi enää samaa rumbaa aamusta toiseen.. kolme jo kasvattanut ja melkein kaikki maailmalle saattanut niin nyt nauttii olostaan..

Olen itse just 40 vee täyttänyt ja minulla 10 kk ikäinen tyttö, 5 v. poika, 16 v. tyttö ja 22 v. poika. Vanhimmalla lapsellani siis pojallani on tytär 1,5 v, elikkäs olen mummo! Olin vielä 38 kun lapsenlapseni syntyi, just saannut tietää raskaudestani. Olihan se hauskaa mennä äitysneuvolaan mummona saatika synnyttämään. Terveydenhoitaja neuvolassa sama kuin poikani vaimolla!
Olen todella ylpeä mummoudestani, nytkin tämä lapsenlapseni nukkuu tätinsä 10 kk vieressä päikkäreitä : ). Tosi söpöä ja ihanaa.

Minä olen sitä mieltä jos nainen fyysisesti/psyykkisesti hyvässä kunnossa niin ei 45 ole myöhäistä vauvan hankinnalle ja äitiydelle.

Olen nyt 42v. Pojat 24 , 13, ja 7,5. Nyt iskenyt kova vauva kuume...
Olisin sit 43 kun se syntyis jos nyt tärppää heti.
En tiedä... keikun välis EI -JOO...

On vihdoinkin ihanaa kun ei tarvise hätäillä aamuisin töihin lähtiessä.
Ehtii aamulla huolehtia paremmin ulkonäöstäänkin, kun ei tarvitse huolehtia lapsia hoitoon.

Mutta taas iltaisi on niin hiljaista kun pojat ovat kavereillaan ja me kaksin kökötetään sohvalla...

Olen mielestäni nuorekas ja jaksaisin hyvin sen minkä vauva vaatii.
Vaan nuo miehen ohimoille ilmestyneet harmaat hiukset pistää miettimään et ne täytyy sit värjätä...
Myös mieheni on valmis, on ollut jo muutaman vuoden, huomaan kuinka ihanasti hän katsoo vauvoja sit minua ja esittelee kaupas minulle pieniä vaatteita jos sille osastolle eksytään.

No täytyy laittaa asiat "puntariin" ja päättää.....

Olin kesällä onnettomuudessa ja siitä selvinneenä alkoi ajatella elämän jatkuvuutta ja kuinka sitä noita lapsiaan ja miestään rakastaa.

Minä olen myös 42 v ja keskustelisin mielelläni enemmän muiden ikäisteni kanssa. Eka lapsi yrityksessä. Kesällä oli keskenmeno ja sen jäleen täysi touhu päällä saada vauva mahdollisimman pian. Mahtavaa lukea, ett muitakin rohkelikkoja on :)

Ottis, täällä oli aikaisemmin oikein virkeä ketju Aurinkovauvat, jossa oli "varttuneempia" vauvahaaveilijoita. Samaan aikaan oli Iäkkäät ensiyrittäjät -ketju tai nimi oli ainakin sinne päin. Itse kirjoittelin niissä molemmissa ja sain oman vauvan 42 vuotiaana. Nyt ketjut on jo lamaantuneet, mutta mukavia juttuja niissä on.

Sitten tuolla Kaksplussa-keskusteluissa on 40+ So what -pino, jossa on vino pino vauvakuumeilijoita.

Itse käyn kirjoittelemassa Vanhemmuus-osiossa muutaman Aurinkovauvat-tutun kanssa, mutta tulee silti täällä aina käytyä katsomassa vanhasta tottumuksesta.

Ottis,

Olen samantyyppisessä tilanteessa kanssasi; ikää 41v ja ensimmäinen lapsi toiveissa ja yrityksessä. Yksi varhainen keskenmeno koettu.

Kirjoittelin aiemmin joitakin kertoja Aurinkovauvat-ketjussa, mutta, kuten Inkku*** totesi, ketju lamaantui. Mihinhän sitä nyt siirtyisi...?

Jokohan ap on saanut lapsen? Ketjuhan on aloitettu jo 2006.

On totta, että ihmiset elävät hyvin eri tahtiin. Oma mummoni on saman ikäinen kuin mieheni äiti. Ei siinä ole mitään pahaa tekee lapset sitten nuorena tai vanhana, kunhan niistä huolehtii.

Ottis ja BuuBuu, täällä myös kohta 39 täyttävä vanha akan kääpä :D Ekaa lasta ollaan yrittelemässä ja vasta nyt toinen kierto käsillä. Kirjoitteletteko ennestään missään ketjuissa? Onkohan täällä Elleissä missään enään täydessä käynnissä olevaa ketjua jossa vähän iäkkäämmät vauvahaavelijat kirjoittelevat...

Ottis ja BuuBuu, täällä myös kohta 39 täyttävä vanha akan kääpä :D Ekaa lasta ollaan yrittelemässä ja vasta nyt toinen kierto käsillä. Kirjoitteletteko ennestään missään ketjuissa? Onkohan täällä Elleissä missään enään täydessä käynnissä olevaa ketjua jossa vähän iäkkäämmät vauvahaavelijat kirjoittelevat...

Tuohon kysymykseen kiinnostaisi minuakin tietää vastaus. Onko tietoa? Vai löytyykö kenties joltakin muulta sivustolta jokin käypä? Jos ei ole, niin voimmehan perustaa uuden ketjun tänne, jos vaan kirjoittajia riittää.

Olisi kiva kirjoitella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa, siis sekä iän puolesta, että myös ensimmäistä lastaan yrittävänä.

Viimeksi muokattu: