Onko mies jotenkin sairastunut, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dilledong
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keskitä voimasi siihen, mitä tunnet. Se olettelu, oletko sinä läheisriippuvainen vai et ei poista miehen viinaongelmaa tai riitojanne. Jos se ei suju, se ei suju. Et sinä tarvitse siihen tuomaria. Usko kokeneita; lähde menemään. Kun se on rikki, se on rikki. Yrittäneet olette.

En minä pyri noudattamaan tai täyttämään mitään määrittelyä mistään riippuvuudesta, olenpahan vaan alkoholistiperheen lapsi.
Sen uskon ettet pyri, mutta saatat tahtomattasi tayttää jonkin määrittelyn. En minä sitä muuten voisi mitenkään tietää, päättelen niin vain olevan. Minulla on myös varaa olla 100% väärässä. Alkoholilla ei kuitenkaan ole osuutta siihen asiaan.

En myöskään välitä siitä, olenko 100 % läheisriippuvainen vaiko 20 -prosenttisesti.
Välittäisitkö sellaisesta riippuvuudesta minkä ITSE toteaisit ja tuntisit 100-prosenttisesti?

Siihen, mikä on parisuhteeni tilanne nyt, ei valitettavasti kovinkaan kattavasti vielä auta pelkkä määrittely siitä, mitä hän on tai mitä minä olen, koska teorialla en pääse vielä puusta pitkään. Ammattilainen diagnosoikoon siis minutkin.
Ei auta, pikemminkin päinvastoin, mutta sen tietäminen voisi ehkä auttaa jotenkin. Ammattilaisen diagnoosista ei nyt ole sen paremmin hyötyä kuin aikaisemminkaan. Etkö enää usko että olen edelleen puolellasi?

Viimeksi muokattu:
"Syy...": En tiedä onko sitten maallikon tai itseni tekemästä diagnoosista enempää hyötyä kuin ammattilaisen tekemästä. Olen kuitenkin lukenut saman tekstin tai tekstejä kuin ilmeisesti sinäkin, tässä oiva esimerkki.

------------------------------------------------------------

Tommi Helstenin määritelmä läheisriippuvuudesta:

"Läheisriippuvuus on sairaus tai sairauden kaltainen tila, joka syntyy kun ihminen elää hyvin voimakkaan ilmiön läheisyydessä eikä kykene käsittelemään tätä ilmiötä persoonallisuudessaan vaan sopeutuu sen olemassa oloon"

Läheisriippuvainen imee itseensä toisten murheet, ahdistuu toisten tunteista.
Hän on osallisena esim. perheen syyllistämis- tai syyllistymispelissä, hyvin usein syyllistyjän roolissa. Koko perhe tai työyhteisö sairastuu peliin esim. syyttäen, valtaa käyttäen, olemalla marttyyri. Ominaista on tarve tulla hyväksytyksi ja ainainen tarve miellyttää muita itsensä kustannuksella unohtaen omat tarpeet ja tunteet. Läheisriippuvainen toimiikin ulkoapäin ohjautuvasti ja miettii koko ajan mitä muut hänestä ajattelevat. Hän on kadottanut kosketuksen itseensä, koska hän elää toisten tarpeista, hän ei löydä omia rajojaan. Hänen minuutensa on kateissa. Hän ei kykene ajattelemaan, mitä haluaa elämältä ja mitkä ovat hänen omat tarpeet. Elämä jää elämättä.
Taustalla voi olla esimerkiksi ns. kiltin syndrooma. Lapsuudessa on pitänyt olla kiltti ja vaatimaton, tunteita ei ole voinut näyttää, ei kielteisiä eikä myönteisiä. Perhekuviossa on pitänyt unohtaa itsensä ja tarpeensa. Läheisriippuvaiselle on ominaista jatkuva alemmuuden ja riittämättömyyden tunne. Mikään ei riitä. Usein hän arvottaa tekemisiään suorittamisen kautta ja on kova vaatija itselleen.
Läheisriippuvaiselle ovat tuttuja vieraita energiaa sitovat tunteet kuten syyllisyys, häpeä, pelko ja ahdistus. Ne kumpuavat jatkuvasta tarpeesta onnistua muiden silmissä. Läheisriippuvainen ei salli epäonnistumisia itselle. Hän kokee olevansa huono ihmisenä, jos hän tekee virheen. Pahimmillaan omien tarpeiden ja tunteiden kieltäminen ajaa läheisriippuvaisen kätketyn vihan verkkoon, jolloin viha kääntyy itseen.

Läheisriippuvuudesta voi toipua ja sen kanssa voi oppia elämään. Alku eheytymiselle lähtee oman pahoinvoinnin tunnistamisesta, siihen voidaan tarvita ulkopuolisen apua. On opittava tiedostamaan ja tunnistamaan tunteensa. Ensiksi on hyväksyttävä itsensä kaikkine tunteineen ja tarpeineen, hyvine ja huonoine puolineen. On alettava olemaan rehellinen omille tunteilleen. Täytyy ymmärtää, että itseään ei voi kohdella kaltoin miellyttämällä muita. Itseään on arvostettava ja rakastettava, vain sitä tietä oppii aidosti arvostamaan ja rakastamaan myös muita. Täten energiaa sitovat tunteet kuten viha, syyllisyys ja häpeä kääntyvät energiaa vapauttaviksi tunteiksi kuten toivoksi, kiitollisuudeksi ja anteeksiannoksi. Ennen kaikkea sisäiseksi rauhaksi ja sopusoinnuksi itsensä kanssa.
Vertaistuki, esimerkiksi psykoterapian lisäksi, on mainio apu. Toisten kanssa jaetut kokemukset ja uudet näkökulmat avartavat itseä pois negatiivisuuden kehästä, jossa läheisriippuvainen pyörii."

----------------------------
Allekirjoitan tuosta hyvin monta asiaa. Ja se riittää itselleni. Se riittää, sillä sillä pääsen jo alkuun, hakemaan apua, repimään itseni irti tuhoisista asioista ja suhteista. Kukaan tuskin on 100-prosenttisesti puhdas mikään -häiriöinen tai -riippuvainen, ja jos on, se ei muuta tilanteessani mitään. Kyse on siitä, mitä minä tunnen. En rakasta itseäni, en ole rehellisesti kuunnellut tuntojani. Olen kuunnellut liikaakin muiden tuntoja...

Ja nyt alan kuuntelemaan omiani.

Kiitos sinullekin joka tapauksessa, mielenkiintoisista näkökulmista.

Uskon, että tämä aihe oli tässä, on aika koota itsensä ja panna tuulemaan :))

Ei kai sitä läheisriippuvainen tarvitse olla, jos rakkaudessa erehtyy. Toisaalta kuitenkin narsisti poimii sellaisen persoonan , joka ei laita hänelle hanttiin, siis kiltin ihmisen. Mutta ei se suinkaan ole kiltin ihmisen vika, vaan se on narsistin häikäilemättömyyttä. Ei kiltin ihmisen tarvitse alkaa häijyksi ja itsekkääksi koko loppu elämäkseen, vaan hänen pitää ryhdistäytyä sen verran, että repäisee itsensä irti. Mutta sen jälkeen hän saa olla taas kiltti oma itsensä ja toivoa, että löytää puolison, joka arvostaa kiltteyttä.