Reilu tonnin vuokra, järjetöntä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mut monista on tullu kelpo ihmisiä ja ne kokemukset on kasvattanu ihmistä. Monihan entisistä narkomaaneista auttaa juuri heikompi osaisia. No se oli vastaus et näin voi tehdä jos on hitosti velkaa. Ni muutkin laskut voi laittaa sinne.
Kyl itte taas maksan kaikki laskut ajallaan ja ekaks ennen muuta. Vastaus koski sitä et ei vois asuu ilmatteeks ku niin voi tehdä. Se huumeiden käyttö on valitettavaa pois lukien kukka. Mut se on just sitä kun elämässä on liikaa aikaa ja jotenkin se aika pitää saada kulumaan.
Edelleen, se EI ole ilmaista jos jättää laskut maksamatta. Miten ei voi aikuinen ihminen tuota tajuta.

No aika monet auttajat uupuu nykyisin liian suuren työtaakan alle. Eli tarvisi lisää porukkaa töihin et kuorma kevenee kaikilta ja saadaan työttömyys tilastoikin alemmaksi. Mut eiköhän se oma parantuminen ole jo hyvässä kondiksessa kun päässyt opiskelujen ja työelämän piiriin. Mut mitä sä tarkoitat et entinen käyttäjä uupuu helposti? Verrattuna ei käyttäjään? Ehkä se entinen käyttäjä saa helpommin keskustelu yhteyden käyttäjän kaa kuin se joka kliinisesti lukee vaan papereista ja on etäinen. Se aito vuorovaikutus katoaa ja asiakas ei koe hyötyä. No mä en oo entinen narkki mut toisen syyn takia mulla terapeutti ja meidän juttelut koskee kumpiakin et kummatkin jakaa ja niistä keskustellaan enempi toki mun asioista. Mut onhan se raskasta olla pelkkä kuuntelia eikä jakaa mitään itsestään samalla. Mitä enemmän on vaan pelkkä kuuntelia ni sen enemmän mieli raskautuu ja tunne yhteys ehkä katoaa. Ja mun mielestä terapeuttikin saa sanoa rehelliseti mietteensä asiasta ja niistä keskustella.

Mut en kyllä tiedä miten muyalla terapia toimii kuin omalla kohalla itte sain huippu tyypin

Resursseja pitää toki saada ja se on päättäjiä heidän arvomaailmansa käsissä ja tuleeko rahaa esim. mielenterveys-päihdepuolelle. Ei tuota rahaa ole näkynyt ja suljetaan terveysasemia ja osastoja kun ei ole hoitajia.
Vaikka kuinka on käynyt psykoterapiat, kouluttautunut, ei sitä menneisyyttään voi paeta ja unohtaa sitä työtä tehdessä. Se tulee sieltä selkäytimestä. Entinen käyttäjä on ja pitääkin olla tyytyväinen omaan selviämiseensä, mutta pitää pystyä myös hyväksymään ettei pysty kaikkia auttamaan eikä pelastamaan niin kuin itse on pelastunut.
Jos ei ole tuota menneisyyden taakkaa, pystyy objektiivisemmin auttamaan potilasta eikä mene liian lähelle potilasta ja anna omia henk.koht.neuvoja asiaan, jotka eivät välttämättä juuri tälle potilaalle sovikaan vaikka itselle sopikin tosi hyvin.
Sitä on hyvä vuorovaikutustaidoissa tai sitten ei ole ja sitä ei oikein mistään opi, pitää olla kiinnostunut potilaasta.

Tulee myös mieleen, että esim. luokanopettajat ovat täynnä intoa ja haluavat opettaa lapsukaisia koulussa. No käytännössä kaikki lapsukaiset eivät sitä oppia halua sisäänsä ottaa ja voivat olla melko haasteellisia.

Tai.. Jos olet koko elämäsi ajan kuunnellut vaikka Perussuomalaisten ideologiaa kotona perheessä, ei se näkemys mihinkään häivy lääkärin tai hoitajan koulutuksessa. He eivät ehkä pysty hoitamaan esim. tummaihoista potilastaan samalla tavalla kuin valkoihoista, vaikka kuinka järjellä asiaan yrittävät suhtautua.

No emmä tiädä. Esim mun isä asuu yksin kolmiossa ok sillä on kyl tytölle oma leikki huone tai sellanen siitä tuli.

Ootko asunut yksiöissä? Mä en tykännyt yhtään.
Mun isä asuu yksin 140 neliöisessä omakotitalossa jossa on neljä makkaria. On mun lapsuudenkoti ja se talo on rakennettu vanhan tilalle isä kotitilalle. En tiedä tarkalleen kauanko se pieni tila on ollut meidän perheen hallussa, mutta ainakin 110 vuotta. Kun isästä aika jättää, niin eipä taloa myyntiin laiteta vaan jää perheeseen edelleen.

Itse en ole koskaan asunut yksiössä, mutta nuorena seurustelin miehen kanssa joka asui yksiössä. Ei se kyllä kovin hääviä ole. Pieni kaksio on parempi kun on makkari erikseen.

Edelleen, se EI ole ilmaista jos jättää laskut maksamatta. Miten ei voi aikuinen ihminen tuota tajuta.
Meneepä jankkaukseksi. No mun kaverit eleli ilman vuokran maksuu kunnes oikeudesta tuli häätö päätös. Vuokra rahat meni muihin juttuihin. Joten periaatteessa asuivat ilmasiksi tuon ajan. Eijän siinä ole järkeä et ei maksa vuokraansa ja joutuu asunnottomaksi. Mut ei niiltä saada massia perittyä

• Tykkää
Reactions: Mustakettu
Meneepä jankkaukseksi. No mun kaverit eleli ilman vuokran maksuu kunnes oikeudesta tuli häätö päätös. Vuokra rahat meni muihin juttuihin. Joten periaatteessa asuivat ilmasiksi tuon ajan. Eijän siinä ole järkeä et ei maksa vuokraansa ja joutuu asunnottomaksi. Mut ei niiltä saada massia perittyä
Se, että jättää maksamatta eikä saada rahoja perittyä ei silti tee siitä ilmaista. Lisäksi todella idioottimaista antaa toiselle neuvoksi, että jätä vuokrat maksamatta.

Mun isä asuu yksin 140 neliöisessä omakotitalossa jossa on neljä makkaria. On mun lapsuudenkoti ja se talo on rakennettu vanhan tilalle isä kotitilalle. En tiedä tarkalleen kauanko se pieni tila on ollut meidän perheen hallussa, mutta ainakin 110 vuotta. Kun isästä aika jättää, niin eipä taloa myyntiin laiteta vaan jää perheeseen edelleen.

Itse en ole koskaan asunut yksiössä, mutta nuorena seurustelin miehen kanssa joka asui yksiössä. Ei se kyllä kovin hääviä ole. Pieni kaksio on parempi kun on makkari erikseen.
Meinasitko sä muuttaa siihen asumaan? Vai vuokraatteko sitä?. No on kyl paljon siivoomista. Vai asutteko te lähellä ja auttelette? Mä muistan kun teini iässä asustelin kartanossa ni siellä lasten oli joka perjantai siivottava oman huoneen lisäksi. Joko alakerta tai yläkerta. Totta mä en tykännyt yksiöstä ollenkaan ku reilu 15 vuotta sitten asuin siinä. Millasessa talossa nykyään asutte?

Se, että jättää maksamatta eikä saada rahoja perittyä ei silti tee siitä ilmaista. Lisäksi todella idioottimaista antaa toiselle neuvoksi, että jätä vuokrat maksamatta.
Ei enmä niin neuvonu. Ku vuokra on hyvä maksaa kuten jo sanoin. Mut sitähän se on kun on höyryjuna eikä kuule mitään;). Se juttelu vaan johti siihen ja muistelin et näin oli tapahtunut vuosia sitten. Toki kannattaa hoitaa asiansa hyvin mut joskus sitä tulee repsahduksia ja kaikki ei mee niinkuin trömsössä. No kerro mikä siitä ei tee ilmaista? Mikä siinä maksaa sille hennkilölle joka ei maksa vaan antaa maksujen mennä ulosottoon ja sit menee vaikka velka saaneraukseen ja kaikki velat nollaantuu?

Meinasitko sä muuttaa siihen asumaan? Vai vuokraatteko sitä?. No on kyl paljon siivoomista. Vai asutteko te lähellä ja auttelette? Mä muistan kun teini iässä asustelin kartanossa ni siellä lasten oli joka perjantai siivottava oman huoneen lisäksi. Joko alakerta tai yläkerta. Totta mä en tykännyt yksiöstä ollenkaan ku reilu 15 vuotta sitten asuin siinä. Millasessa talossa nykyään asutte?
Ihan normaali omakotitalo eikä siinä mitään älytöntä siivoamista ole. Eikä isää tarvitse auttaa vaan siivoaa ihan itse, tekee ruokaa, leikkaa nurmikon jne. Käy vielä metsässsä kaatamassa puita, hommaa niille kyydin kotiin ja kotona sitten pilkkoo ne. Talossa kun on puulla lämmitys. Ikää isällä on 75v. Käy myös pyörä- tai kävelylenkeillä.

Meillä on oma talo joka vähän vielä tuota isompi. Sisaruksilla ei ole taloa vaan asuvat kaikki vuokralla, ehkä heistä joku haluaa taloon asumaan. Taloa ei kuitenkaan myydä pois.

Ihan normaali omakotitalo eikä siinä mitään älytöntä siivoamista ole. Eikä isää tarvitse auttaa vaan siivoaa ihan itse, tekee ruokaa, leikkaa nurmikon jne. Käy vielä metsässsä kaatamassa puita, hommaa niille kyydin kotiin ja kotona sitten pilkkoo ne. Talossa kun on puulla lämmitys. Ikää isällä on 75v. Käy myös pyörä- tai kävelylenkeillä.

Meillä on oma talo joka vähän vielä tuota isompi. Sisaruksilla ei ole taloa vaan asuvat kaikki vuokralla, ehkä heistä joku haluaa taloon asumaan. Taloa ei kuitenkaan myydä pois.
Hei esim jos sun sisko muuttaa taloon. Ni tarviiko siitäkin maksaa perintö vero vaikka ei myisi taloa? Mun isä on 69v jos 70kybäsii juhlis. Oltiin 60 kybäsillä saslikin kabinetissä ja oli hyvät jyhlat.

Kuulostaahan tuo vuokrasummana todella isolta. Ja varsinkin, kun on yksinhuoltaja, pitää olla hyvät tulot, jotta jää rahaa elämiseenkin.
Totta on, että tuolla summalla lyhentäisi hyvin omistusasunnon lainaa. Siinäkin puolensa ja puolensa.
Saattaisin harkita halvempaan vaihtamista. Jos siinä halvemmassa on ns. pintaset omaan makuun huonot, niin voihan sitä vuokraisännälle ehdottaa ehostusremppaa - tällöin vuokraisäntä tullee vuonranmaksussa vastaan. Seinien tapetointi tai maalaus on helppoa eikä turhan kallistakaan.

Tätä ajattelin itsekin että voisi ehdottaa että maalaisin seinät + katon niin ehkä ilme vähän freessaantuisi.

Toki tuo erotus näiden vuokrakämppien välillä eli 150e kuukaudessa ei kuulosta kovin pahalta, mutta sitten taas jos miettii et muuttamalla halvempaan jäis joka kuukausi tuo säästöön niin kyllähän se ihan kivan summan säästöä tekisi vuodessa. Toki en tiedä meneekö vanhemmassa sitten kuluihin (lämmitys, sähkö) enemmän rahaa kuin nykyisessä. Vaikea päätös. Ja kuu alkaa olla lopuillaan ni hirveä tuska miettiä et irtisanooko nykyisen vai ei.

Yhteistyössä