No aika monet auttajat uupuu nykyisin liian suuren työtaakan alle. Eli tarvisi lisää porukkaa töihin et kuorma kevenee kaikilta ja saadaan työttömyys tilastoikin alemmaksi. Mut eiköhän se oma parantuminen ole jo hyvässä kondiksessa kun päässyt opiskelujen ja työelämän piiriin. Mut mitä sä tarkoitat et entinen käyttäjä uupuu helposti? Verrattuna ei käyttäjään? Ehkä se entinen käyttäjä saa helpommin keskustelu yhteyden käyttäjän kaa kuin se joka kliinisesti lukee vaan papereista ja on etäinen. Se aito vuorovaikutus katoaa ja asiakas ei koe hyötyä. No mä en oo entinen narkki mut toisen syyn takia mulla terapeutti ja meidän juttelut koskee kumpiakin et kummatkin jakaa ja niistä keskustellaan enempi toki mun asioista. Mut onhan se raskasta olla pelkkä kuuntelia eikä jakaa mitään itsestään samalla. Mitä enemmän on vaan pelkkä kuuntelia ni sen enemmän mieli raskautuu ja tunne yhteys ehkä katoaa. Ja mun mielestä terapeuttikin saa sanoa rehelliseti mietteensä asiasta ja niistä keskustella.
Mut en kyllä tiedä miten muyalla terapia toimii kuin omalla kohalla itte sain huippu tyypin
Resursseja pitää toki saada ja se on päättäjiä heidän arvomaailmansa käsissä ja tuleeko rahaa esim. mielenterveys-päihdepuolelle. Ei tuota rahaa ole näkynyt ja suljetaan terveysasemia ja osastoja kun ei ole hoitajia.
Vaikka kuinka on käynyt psykoterapiat, kouluttautunut, ei sitä menneisyyttään voi paeta ja unohtaa sitä työtä tehdessä. Se tulee sieltä selkäytimestä. Entinen käyttäjä on ja pitääkin olla tyytyväinen omaan selviämiseensä, mutta pitää pystyä myös hyväksymään ettei pysty kaikkia auttamaan eikä pelastamaan niin kuin itse on pelastunut.
Jos ei ole tuota menneisyyden taakkaa, pystyy objektiivisemmin auttamaan potilasta eikä mene liian lähelle potilasta ja anna omia henk.koht.neuvoja asiaan, jotka eivät välttämättä juuri tälle potilaalle sovikaan vaikka itselle sopikin tosi hyvin.
Sitä on hyvä vuorovaikutustaidoissa tai sitten ei ole ja sitä ei oikein mistään opi, pitää olla kiinnostunut potilaasta.
Tulee myös mieleen, että esim. luokanopettajat ovat täynnä intoa ja haluavat opettaa lapsukaisia koulussa. No käytännössä kaikki lapsukaiset eivät sitä oppia halua sisäänsä ottaa ja voivat olla melko haasteellisia.
Tai.. Jos olet koko elämäsi ajan kuunnellut vaikka Perussuomalaisten ideologiaa kotona perheessä, ei se näkemys mihinkään häivy lääkärin tai hoitajan koulutuksessa. He eivät ehkä pysty hoitamaan esim. tummaihoista potilastaan samalla tavalla kuin valkoihoista, vaikka kuinka järjellä asiaan yrittävät suhtautua.