V
vierailija
Vieras
Kaikki synnytykset on erilaisiaEi se synnytys ilman lievitystä ole sietämätön enkä ottaisi vaikka kuinka joku tyrkyttäisi.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Kaikki synnytykset on erilaisiaEi se synnytys ilman lievitystä ole sietämätön enkä ottaisi vaikka kuinka joku tyrkyttäisi.
Hmh...mun mielestä ei siinä vaiheessa ollut tarpeellinen. mutta lääkäreiden päätähän ei käännetä.
Ei kokemusta tuosta mutta vierestä seurannut parkinsonia pitkään, eikä nuo sinun oireet kuulosta ollenkaan siltä. Ja mielestäni parkinson diagnoosi tulee, mikäli reagoi lääkkeisiin, en ole kuullutkaan tuollaisesta näytteenottopakosta. Voitko kysyä jonkun toisen lääkärin mielipidettä koko asiaan, yksityisen neurologin? En ehkä itsekään uskaltaisi mennä näytteenottoon. Hyvä kun osaat miettiä mistä selviät yksin ja mistä et. Toivon sinulle kaikkea hyvää.
![]()
Parkinsonin tauti - Aivosäätiö
Parkinsonin tauti on hitaasti etenevä liikehäiriösairaus, jonka pääoireet ovat lepovapina, liikkeiden hidastuminen ja lihasjäykkyys.www.aivosaatio.fi
Hei!
Minulta otettiin 4 vuotta sitten näyte eikä sen ottaminen ollut lainkaan kivuliasta! Oleellista on, että on itse täysin liikkumatta ja juuri siinä asennossa, mihin ohjeistetaan. Näytteenoton jälkeen oli viikon kestävä, aivan järkyttävä päänsärky. Veripaikkaa ei voitu muista syistä laittaa joten olin aika vahvoissa lääkkeissä tuon säryn takia.
Mutta huoli siis pois näytteenotosta! Ehdottomasti tutkitutat itsesi ja saat siten tarvitsemasi hoidon
Ei siihen kannata mennä.
Milloin hoitaja kieltäytyy tehtävästä?Eiköhän ne yleensä onnistu kuitenkin ihan ok. Tuskin niitä tehtäisiin, jos joka toinen potilas liki halvaantuisi.
Kylläpä tuli surullinen olo sun tilanteen vuoksi
Mulle tehtiin se lapsena, kun sairastuin aivokalvontulehdukseen ja muistan sen kivun vieläkin.
Entä jos kuitenkin menisit? Eikö MS tautiin ole jotain hoitokeinojakin olemassa?
Jotenkin surkuhupaisaa, että toiset antavat tuikkia selkäytimeensä pelkästään synnytyskipujen vuoksi ja toiset taas eivät antaisi vaikka ois henki kyseessä.
Kyllä on ihminen yksi näiden asioiden kanssa ei todella kannata sairastua tai yleensä vanhetaKeskussairaalan neurologi siis totesi jo, että vaikka likvor olisi positiivinen, en saisi MS-diagnoosia kun MRI-kuvat (joita otettaessa ei käytetty edes varjoainetta - ja mitä olen lukenut, kuvat otetaan paremman näkyvyyden ja luotettavuuden takaamiseksi lähes poikkeuksetta varjoaineen kanssa) olivat puhtaat. Ei kuulemma riitä, että oirekuva täsmää ja likvor on positiivinen. Ja hän siis itse olisi jättänyt likvorin kokonaan määräämättä, vaikka ensimmäisellä vastaanotolla taas sanoi, että likvor on välttämätön. Kuvantamisen jälkeen asenne muuttui täysin ja puhelimessa vain totesi, että hänen mielestään tutkimukset voidaan päättää tähän ja likvoria ei tarvitse ottaa.
Kuitenkin likvor on ainut keino saada sataprosenttinen varmuus MS-taudista (vaikkei sen positiivisuus enää nykykriteerien perusteella riitä diagnoosin saamiseen ja myös Kela edellyttää, että kaikki 3 kriteeriä täyttyvät: 1) oireisto 2) plakit MRI-kuvissa ja 3) positiivinen likvor) ja muista keskushermoston tulehdustiloista. Puhelimessa neurologi alkoi myös suositella fysioterapeuttia, ehdotti oireiden olevan psyykkisiä (jopa se että lihakseni ovat kuihtuneet) ja suostui määräämään likvorin vain sen vuoksi, että "sun ajatuksia saataisiin käännettyä vähän toiseen suuntaan". Tuo oli varsin loukkaavaa. Ja lähettävä neurologi taas ei kyseenalaistanut lainkaan sitä, että minulla on todellinen neurologinen sairaus ja diagnoosina onkin ollut toistaiseksi "Määrittämätön hermoston, lihaksiston tai luuston sairaus tai muu sairauden merkki".
Puhelimessa varasin ajan likvoriin varmuuden vuoksi, mutta olen miettinyt asiaa kaikilta puolilta kuukauden verran ja tullut siihen tulokseen, ettei minun kannata siihen mennä. Ensinnäkin tutkimuksista vastaavan neurologin asenne on vähättelevä, loukkaava ja suoraan sanottuna kamala, joten mitään apua en tulisi saamaan. Ja toisekseen en kykene ottamaan enää sitä riskiä, että jokin vakava komplikaatio tapahtuu.
-ap
Kyllä on ihminen yksi näiden asioiden kanssa ei todella kannata sairastua tai yleensä vanheta Myötäelämme tilannettasi varmasti monien kanssa hengessä mukana. Tuli semmoinenkin mieleen, että voisi hyvin olla, että näytteen ottaisi sinulta joku erikoistuva saadakseen harjoitella, ja tämä neurologi sitten vaan katsoisi päältä... Kokemusta harjoittelijan tekemästä veripaikasta vastusteluista huolimatta.
No hyh minkälaisia jotkut ihmiset voivat olla, tuossa työssä pitäis olla ehdottomasti myötätuntoinen asiakasta kohtaan.Keskussairaalan neurologi siis totesi jo, että vaikka likvor olisi positiivinen, en saisi MS-diagnoosia kun MRI-kuvat (joita otettaessa ei käytetty edes varjoainetta - ja mitä olen lukenut, kuvat otetaan paremman näkyvyyden ja luotettavuuden takaamiseksi lähes poikkeuksetta varjoaineen kanssa) olivat puhtaat. Ei kuulemma riitä, että oirekuva täsmää ja likvor on positiivinen. Ja hän siis itse olisi jättänyt likvorin kokonaan määräämättä, vaikka ensimmäisellä vastaanotolla taas sanoi, että likvor on välttämätön. Kuvantamisen jälkeen asenne muuttui täysin ja puhelimessa vain totesi, että hänen mielestään tutkimukset voidaan päättää tähän ja likvoria ei tarvitse ottaa.
Kuitenkin likvor on ainut keino saada sataprosenttinen varmuus MS-taudista (vaikkei sen positiivisuus enää nykykriteerien perusteella riitä diagnoosin saamiseen ja myös Kela edellyttää, että kaikki 3 kriteeriä täyttyvät: 1) oireisto 2) plakit MRI-kuvissa ja 3) positiivinen likvor) ja muista keskushermoston tulehdustiloista. Puhelimessa neurologi alkoi myös suositella fysioterapeuttia, ehdotti oireiden olevan psyykkisiä (jopa se että lihakseni ovat kuihtuneet) ja suostui määräämään likvorin vain sen vuoksi, että "sun ajatuksia saataisiin käännettyä vähän toiseen suuntaan". Tuo oli varsin loukkaavaa. Ja lähettävä neurologi taas ei kyseenalaistanut lainkaan sitä, että minulla on todellinen neurologinen sairaus ja diagnoosina onkin ollut toistaiseksi "Määrittämätön hermoston, lihaksiston tai luuston sairaus tai muu sairauden merkki".
Puhelimessa varasin ajan likvoriin varmuuden vuoksi, mutta olen miettinyt asiaa kaikilta puolilta kuukauden verran ja tullut siihen tulokseen, ettei minun kannata siihen mennä. Ensinnäkin tutkimuksista vastaavan neurologin asenne on vähättelevä, loukkaava ja suoraan sanottuna kamala, joten mitään apua en tulisi saamaan. Ja toisekseen en kykene ottamaan enää sitä riskiä, että jokin vakava komplikaatio tapahtuu.
-ap
Multa otettiin borrelioosi näyte selkäydinnesteestä.
Ei koskenut yhtään, vaan tuntui kuin hyttynen olisi pistänyt.
Kysyin lekurilta miksi toisiin näytteenotto selkäytimestä koskee todella kovasti.
Hän vastasi, että se johtuu siitä että nikamat ovat toisilla väljät ja toisilla ahtaat ja ahtailla koskee enemmän.
En tosin muista sana tarkasti oliko kyse juuri nikamien väleistä kyse.
Tuon lisäksi vaikuttaa toki myös muu ruumiinrakenne, pistokohdassa olevat hermot yms ja ennen kaikkea se, millainen näytteenottaja sattuu kohdalle. Ja kokeneillakin näytteenottajilla tapahtuu mokia ja mitä olen tutkimusartikkeleja lukenut, tuo oikea nikamaväli on äärimmäisen vaikea arvioida täsmälleen oikein ja virheitä sattuu helposti.
En siis varsinaisesti pelkää itse piston aikana tuntuvaa kipua, vaikka se olisi kovakin. Vaan nimenomaan järkyttävää postspinaalipäänsärkyä, joka tulee 30-70% potilaista ja vakavia komplikaatioita, jos kaikki ei suju kuten pitäisi.
-ap
Otetaanko siinä samalla näytteitä?Jotenkin surkuhupaisaa, että toiset antavat tuikkia selkäytimeensä pelkästään synnytyskipujen vuoksi ja toiset taas eivät antaisi vaikka ois henki kyseessä.
Curcuma longaa kokeillut koskaan?Tavallaan olen jo päättänyt, että kieltäydyn näytteenotosta ja elän mieluummin epävarmuudessa - etenkin kun likvorista saisi lähinnä tietoa vain keskushermoston tilasta, vaikka toki senkin saaminen olisi oleellista. Komplikaatioiden riski arveluttaa silti liikaa. Ja pelkästään jo tuo yleinen postspinaalipäänsärky, joka on kokemusten perusteella ollut monilla aivan helvetillinen ja liikkuminen ei onnistu lainkaan, oksennus lentää, juomat ja ruoat eivät pysy sisällä, vessaan ei kykene menemään jne. Puhumattakaan muista komplikaatioista, jotka ovat pahimmassa tapauksessa peruuttamattomia.
Asun yksin, eikä minulla ole ketään ystäviä tai sukulaisia, jotka voisivat auttaa, jos/kun jtn tapahtuu. Ja toisekseen en voi käyttää vahvoja kipulääkkeitä kuten opioideja sydänongelmien vuoksi. Enkä edes Buranaa, sillä sairastan kroonista gastriittia. Eli jäljelle jää joku onneton paracetamol, joka ei auta mihinkään.
-ap
Gastriitti täytyy hoitaa pois.Ei siihen kannata mennä.
Currymausteessa on sitä. Osta luomupurkki.Curcuma longaa kokeillut koskaan?
Joku valmiste käytössä sulla?Liika kalsium syynä sydänvaivoihin?
Ei ole ollut muistaakseni.No joo-o, voisin melkein uskoa tämän, mitä lääkäreiden toimintaa on seurannut.
Onko täällä paikalla ketään muuta, jolla olisi oikeaa kokemusta likvorista?
-ap