Kun ruumiini kuolee, minä en kuole, koska en ole tämä ruumis. Kehoni ei ole sama kuin minä. Minä olen tietoisuus, minä olen sielu kehossani. Sieluni elävöitti ruumiini, koska sielu on myös energiaa. Kehoni on annettu minulle sen tuloksena, miten elin edellisessä elämässä. Kun minusta aika jättää, seuraava ruumis annetaan minulle: miten olen elänyt tämän elämäni, mikä on tietoisuuteni taso kuolinhetkellä.
Muinaisen idän aforismeihin kuuluu tämä: "Ihminen kuolee sillä hetkellä, kun hän syntyy". Kuolema tulee kaikille vähän aikaisemmin tai vähän myöhemmin. Se on väistämätöntä kaikille. Siksi tämän ongelman ratkaisun pitäisi olla jokaisen tervejärkisen ihmisen ensisijainen tavoite.
Gaura-kirja N

3 (10) 1997 / Tietämättömyyden kuolettava uni
Käytämme paljon aikaa ja energiaa koulutukseen, arvostettuun työhön, intiimiin elämään, poliittiseen uraan, juoruiluun, kuuluisuuden hankkimiseen, mutta milloin tahansa menetämme (ja niin käy) kaiken. Tämä on sellainen kuolema, jonka olemme unohtaneet.
Kun strutsi kohtaa välittömän tuhon, se vain hautaa päänsä hiekkaan uskoen, että se on onnistunut piiloutumaan. Samalla tavalla ihmiset yrittävät piiloutua kuolemalta ongelmien ja toiveiden kasan taakse. Jos kuitenkin olemme unohtaneet kuoleman, se ei tarkoita, että kuolema olisi unohtanut meidät, vaan se muistaa kaikki täydellisesti ja odottaa määrättyä hetkeä viedäkseen ruumiin mukana kaikki myyttiset saavutuksemme.
Hämmästyttävintä on se, että ihminen, joka on jatkuvasti kuoleman edessä, yrittää olla huomaamatta sitä.
- Gaura-lehden kirja nro 3 (10) 1997 / Tietämättömyyden kuolettava uni
...Tämän hullun, maallisen, kuvitteellisen minän pelastaminen ei ole kiitettävää.
Tämä minä on kuolevainen, se on valtavan karman varasto. Meidän on saatava se pois keskipisteestä mahdollisimman pian, päästävä siitä eroon ja astuttava luottamuksen, oikeudenmukaisuuden ja armon suloiseen maahan.
Vaikka useimmat tämän maailman ihmiset pitävätkin itseään positivisteina, he ovat täysin kykenemättömiä havaitsemaan tämän maailman ilmiöistä suurinta. Jopa silloin, kun he onnistuvat näkemään jotain todella ylevää, he unohtavat sen välittömästi. Jopa kaikkein viisaimmat positivistit, kuten Charvaka, eivät kykene kiinnittämään huomiota tämän maailman suurimpaan ilmiöön, jota yleensä kutsutaan kuolemaksi.
Jos voisimme säilyttää muiston tästä suurimmasta ja käsittämättömimmästä kaikista tämän maailman ilmiöistä, pyrkisimme varmasti saavuttamaan amritan (kuolemattomuuden).
Shrutit sanovat, että olemme kaikki amritan lapsia ja että amrita kuuluu meille syntymäoikeutena:
- Gaudiya Math -lehti, sen viesti ja toiminta. Artikkeli 'The Harmonist' -lehdestä