Isoja ongelmia parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pitkässä parisuhteessamme on ongelmia. Miehelläni on vihanhallintaongelmia eikä hän ole valmis hakemaan apua niihin, eikä menemään pariterapiaan. Mitä tehdä tässä tilanteessa kun itse olisin valmis hakemaan apua pariterapiasta mutta mies ei näe ongelmaa edes olevan. Olen väsynyt välttämään konflikteja riitatilanteiden pelossa koska mies ei kykene käsittelemään vaikeita tunteita. Lapsia on useampi joten eroaminen ei ole mikään sormien napsautus. Lisäksi haluaisin tietenkin omasta puolestani jatkaa parisuhdetta sillä ehdolla että mies hakee apua, mutta eihän häntä voi kiristääkään asiaan ja mitä se hyödyttäisi jos ei halua muuttua. Olen aivan loppu.

Onko hän aina ollut tuollainen vai onko ongelma uusi? Mietin että mitä on tapahtunut, jos ihminen yhtäkkiä muuttiuu tuollaiseksi? Onko hän uhkaava tai väkivaltainen? Jos on ja ei suostu terapiaan, itse olisin jo näyttänyt ovea.

Ota ja käy ainakin itse terapiassa. Raskastahan tuollainen parisuhteessa sukkasillaan hiippailu on. Että joutuu jokaista sanaa ja tilannetta pelkäämään. Henkistä väkivaltaa, tiedät sen itsekin. Ja lapset myös vaistoavat. Terapiassa saisit vapaasti sanoa ja ajatella ääneen kaikki ne asiat, joita et miehellesi voi konfliktin pelossa sanoa.
Tai sitten mun mielestä voisit tehdä myös lapsiesi kanssa irtioton. Pakkaatte kassit ja lähdette vaikka viikoksi kahdeksi pois, sukulaisiin, jonnekin. Jos suinkin mahdollista. Miehelle kirjoitat kirjeen tai soitat, kumpi tuntuu paremmalta, ja kerrot miltä sinusta tuntuu. Kerrot, ettet voi parisuhteessanne hyvin kun mielestäsi ette voi keskustella ja kohdata kaikkia tilanteita turvallisesti. Sanot, että haluat ottaa etäisyyttä, että kumpikin tahollaan miettii, mitä haluaa parisuhteelta ja perhe-elämältä. Viikon parin täys hiljaisuus ja kun tapaatte, sovitte sen jonnekin kahvilaan esim. (ihmisiä ympärillä) ja puhutte. Jos vastassa on seinä, niin sitten tiedät mitä tehdä.
Ihan kaikkea ei tarvitse sietää. Ei sinun eikä lapsienkaan.

Ota ja käy ainakin itse terapiassa. Raskastahan tuollainen parisuhteessa sukkasillaan hiippailu on. Että joutuu jokaista sanaa ja tilannetta pelkäämään. Henkistä väkivaltaa, tiedät sen itsekin. Ja lapset myös vaistoavat. Terapiassa saisit vapaasti sanoa ja ajatella ääneen kaikki ne asiat, joita et miehellesi voi konfliktin pelossa sanoa.
Tai sitten mun mielestä voisit tehdä myös lapsiesi kanssa irtioton. Pakkaatte kassit ja lähdette vaikka viikoksi kahdeksi pois, sukulaisiin, jonnekin. Jos suinkin mahdollista. Miehelle kirjoitat kirjeen tai soitat, kumpi tuntuu paremmalta, ja kerrot miltä sinusta tuntuu. Kerrot, ettet voi parisuhteessanne hyvin kun mielestäsi ette voi keskustella ja kohdata kaikkia tilanteita turvallisesti. Sanot, että haluat ottaa etäisyyttä, että kumpikin tahollaan miettii, mitä haluaa parisuhteelta ja perhe-elämältä. Viikon parin täys hiljaisuus ja kun tapaatte, sovitte sen jonnekin kahvilaan esim. (ihmisiä ympärillä) ja puhutte. Jos vastassa on seinä, niin sitten tiedät mitä tehdä.
Ihan kaikkea ei tarvitse sietää. Ei sinun eikä lapsienkaan.

Olipa sydämellinen kommentti. Kiitos paljon! Hyvä idea tuo kotoa lähteminen. En vain oikein tiedä minne mennä, kun ei ole mummolaakaan. Rahallisesti ei ole mahdollista mennä mihinkään kalliiseen paikkaan. Tiedän että tuo hänen käytös on henkistä väkivaltaa mutta koska mies ei näe sitä itse niin vaikea siihen on saada muutosta. Pitäisi varmaan hankkia itselle terapiaa jotta saisi vahvuutta esim erota jos asia ei muutu. Mutta rehellisesti sanottuna on aika voimaton olo. Ja sitten taas kun välillä on hyviä aikoja niin asia häviää ikäänkuin mielestä ja unohtuu. Kunnes taas tulee uusi riitatilanne jossa muistaa missä mennään. Olen käynyt muutaman kerran kriisikeskuksessa riidan päätteeksi.

Seksiä meillä ei ole koska ei kiinnosta yhtään. Mies ei sitä tosin jaksa vaatiakaan enää.

Mutta tuo irtiotto olisi tosi hyvä idea. Olen kuitenkin kotona lasten kanssa ja se olisi mahdollista. Täytyy miettiä miten se järjestyisi.

Yhteistyössä