Haltialan kotieläintilan uuden omistajan tj. ja vanhoillislesta taitaa ajaa putiikin pian konkkaan ahdasmielisellä asenteellaan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkoholin kulutus Suomessa on ollut parikymmentä vuotta reippaassa laskussa huolimatta siitä, että saatavuutta on parannettu kaiken aikaa. Huolimatta kaikesta pelottelusta, mitä tiukkapipoisimmat piirit pitävät edelleen yllä.
 
Alkoholin kulutus Suomessa on ollut parikymmentä vuotta reippaassa laskussa huolimatta siitä, että saatavuutta on parannettu kaiken aikaa. Huolimatta kaikesta pelottelusta, mitä tiukkapipoisimmat piirit pitävät edelleen yllä.
Juuri näin. Tilastot osoittavat, että alkoholin kokonaiskulutus on jatkanut laskuaan eikä 8-prosenttisten tuotteiden tulo marketteihin aiheuttanut pelättyä häiriöaaltoa
 
En usko, että kotieläintiloilla alkoholin myynnistä on tullut erityisemmin voittoa. Ovat kuitenkin lähinnä perhekohteita ja näihin mennään yleensä omalla autolla. en kyllä tiedä, onko näissä kuinka paljon yöpymismahdollisuuksia. Olen vain käynyt piipahtamassa perheen kanssa.


Ja tuosta alkoholin myynnistä ja tuomisesta kotiin.

On kumma homma, että ensin itkettiin että keskustoissa lounaspaikat näivettyy kun ihmiset tekevät etätöitä. Etäpäivät pitää lopettaa, jotta yritykset voivat hyvin ja työntekijät tuovat rahaa yrityksiin.

Nyt EI haluta ihmisten menevän kaupunkien keskustoihin ravintoloihin eikä pubeihin, vaan halutaan että jäävät kotiin alkoholia juomaan.
Ei ole loogista.
 
En usko, että kotieläintiloilla alkoholin myynnistä on tullut erityisemmin voittoa. Ovat kuitenkin lähinnä perhekohteita ja näihin mennään yleensä omalla autolla. en kyllä tiedä, onko näissä kuinka paljon yöpymismahdollisuuksia. Olen vain käynyt piipahtamassa perheen kanssa.


Ja tuosta alkoholin myynnistä ja tuomisesta kotiin.

On kumma homma, että ensin itkettiin että keskustoissa lounaspaikat näivettyy kun ihmiset tekevät etätöitä. Etäpäivät pitää lopettaa, jotta yritykset voivat hyvin ja työntekijät tuovat rahaa yrityksiin.

Nyt EI haluta ihmisten menevän kaupunkien keskustoihin ravintoloihin eikä pubeihin, vaan halutaan että jäävät kotiin alkoholia juomaan.
Ei ole loogista.
On jo aiemmin kerrottu että kyseinen paikka on ulkoilualueilla, sopivan kävelymatkan päässä lukemattomista kerrostaloista. Ei voi mitenkään verrata perinteisiin kaukana maaseudulla oleviin vastaaviin tiloihin.
 
Kerro lisää perustellen eurooppalaisesta sivistyksestä verrattuna kantasuomalaisiin luolahenkilöihin?
Jaa, ei ole korvataustasi ihan vielä kuivuneet. Kas tässä infoa

Suomalainen ja Keski-Eurooppalainen alkoholikulttuuri eroavat toisistaan ennen kaikkea siinä, missä, miksi ja miten alkoholia juodaan. Siinä missä Keski-Euroopassa (kuten Ranskassa, Saksassa tai Italiassa) alkoholi on arkeen ja ruokailuun kuuluva nautintoaine, siihen liittyy Suomessa yhä useammin humalahakuisuus, piilottelu ja viikonloppupainotteisuus.

Keski-Eurooppalainen alkoholikulttuuri
  • Alkoholi on ruokajuoma: Viiniä tai olutta nautitaan säännöllisesti, mutta pieninä määrinä, osana päivittäisiä aterioita ja sosiaalisia tilanteita.
  • Jatkuvuus ja näkyvyys: Juominen on hajautettu pitkin viikkoa. Lapset ja nuoret oppivat luontevan suhteen alkoholiin ruokapöydässä, mikä vähentää sen salamyhkäisyyttä.
  • Kohtuullisuus ja sosiaalisuus: Humaltuminen ei ole itseisarvo, vaan sosiaalinen kanssakäyminen on keskiössä. Ravintoloissa ja terasseilla istutaan pitkään puhumassa, ja alkoholi on vain osa tunnelmaa.

Suomalainen perinteinen alkoholikulttuuri
  • Humalahakuisuus (kännääminen): Suomessa alkoholia on perinteisesti käytetty harvemmin, mutta kerralla enemmän. Tarkoituksena on usein nimenomaan humaltuminen.
  • Viikonloppukulttuuri: Arkisin alkoholia käytetään vähän, mutta viikonloppuisin (tai juhlapäivinä, kuten Juhannuksena ja Vappuna) kulutus räjähtää.
  • Yksityinen juominen: Suomessa alkoholia ostetaan usein kotiin tai mökille, jossa sitä nautitaan suljetussa piirissä sen sijaan, että sitä siemailtaisiin julkisesti kaupungilla tai ravintoloissa.
  • Väkevä historia: Historiallisesti Suomessa on suosittu väkeviä viinoja (kuten viinaa ja votkaa), joiden nopea nauttiminen on ollut tehokas keino saavuttaa humala.

Syyt erojen taustalla
  • Ilmasto ja maatalous: Viininviljelyn puute Suomessa teki alkoholista kauan luksustuotteen, kun taas etelässä viini oli luonnollinen osa maataloutta ja ruokakulttuuria
  • Lainsäädäntö ja saatavuus: Suomessa on pitkään vallinnut tiukka alkoholimonopoli ja korkea verotus, mikä on ohjannut kulutusta enemmän kotiin ja vahvempiin juomiin.
  • Kulttuuriset tabut: Suomessa alkoholi on perinteisesti nähty "kielletympänä" tai riskialttiimpana asiana, mikä ruokkii ääripäiden kulttuuria (absolutismin ja humaltumisen välinen jännite).
 

Yhteistyössä