15 astetta pakkasta ja koululaiset menivät pyörällä uimakouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkahattutätikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkahattutätikö?

Vieras
Onko tämä aivan normaali käytäntö ja mä en vaan ymmärrä?
Sieltä vielä märkänä pitää takaisin kouluun polkea. Lisäksi maassa lunta/jäätä.

Matka tuskin on pitkä ja pipo kyllä pitää lämpimänä, kun on tarpeeksi paksu. Tätä se teettää, kun aikuiset itse eivät pyöräile niin kuvittelevat sen olevan jotenkin erikoisen kylmää puuhaa. Kokeilkaas joskus, huomaatte, ettei se vartin pyörämatka ole mikään hurja juttu vaikka pipon alla hiukset olisivatkin kosteat.

Jaa? Minä olen pyöräillyt uimahallista kotiin myös silloin, kun pakkasta on -25, eikä kyllä kylmä tullut, kun on normaalisti säänmukaisesti pukeutunut. Pikemminkin alkumatkasta herkästi tulee vähän liian lämmin, kun on vielä saunan lämmöt ruumiissa ja liikunta tuottaa lämpöä (pyöräily kovassa pakkasessa on raskasta, kun pyörien laakereita ei ole tehty niille lämpötiloille).

Mitä siihen lumeen ja jäähän tulee, niin ihan nastattomillakin pyörillä ajaessa niissä oloissa pysyy PAREMMIN pystyssä kuin normaaleilla talvikengillä kävellessä samassa paikassa. Kokeile vaikka itse... Tai jos kaatuminen silti pelottaa, niin sitten vaan vaihtamaan pyörään nastarenkaat.

[QUOTE="riikka";30366515]Oulussa eräs liikunnanopettaja pakotti yli 20 asteen pakkasessa menemään hiihtämään. ensin pyörällä 8 km ja sen jälkeen hiihto. Itse meni autolla[/QUOTE]

90-luvulla täällä tuo oli ainakin ihan normaalia. Pakkasraja hiihdolle ym. ulkoliikunnnalle oli -25 astetta.

[QUOTE="riikka";30366515]Oulussa eräs liikunnanopettaja pakotti yli 20 asteen pakkasessa menemään hiihtämään. ensin pyörällä 8 km ja sen jälkeen hiihto. Itse meni autolla[/QUOTE]

Kuljetettiinko siis sukset pyörällä? Mitä jos ei ollut pyörää? Ja mistä Oulun koulusta on kahdeksan kilsaa lähimmälle ladulle?

Kai katsoit, että pyyhe tulee mukaan? Ja oman hiustenkuivaajankin voi ottaa, hallin kuivaajille riittää jonoa.

Meidän lapsi joutuu kävelemään tai pyörälläkin kai saa mennä, jos sellaisella kulkee. Sama matka on hiihtämäänkin mennessä ja väliin luistellessa, jos kelit eivät riitä lähikentälä luisteluun ja joutuvat menemään tekojäälle.

Sama juttu oli itselläkin noiden uintien kanssa koulussa, kovemmillakin pakkasilla kuljettiin, hallissa oli lämmintä. Mukavampaa se oli kuin hiihto tai luistelu.

Niin? Jos uimahalli ei ole kaukana, niin mitä sitten. Tosin tietysti pitää ajaa varovasti, ja olla kypärä päässä.Ja meillä täällä pohjoisessa on jo toppatakit, pipot, kaulahuivit, lapaset, legginsit housujen alla, ja talvikengät, koska on niin kylmä. Kyllä niillä pärjää pyöräillä. Ja uimahallissa on hiustenkuivaajia ja omankin voi ottaa..

Yhteistyössä