15-vee olisi muuttamassa omilleen *huokaus*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Päivänkakkara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Päivänkakkara"

Vieras
Mitenhän sitä tuolle selventäisi että ei todellakaan ole vielä muuttamassa minnekään...

Alkoi tuosta omilleen muuttamisesta puhumaan jo syksyllä, ja nyt sitten vouhkaa jo jatkuvasti miten muuttaa omaan kämppään heti kun on yläasteen päästötodistus kourassa. Tässä on nyt viikon sisään heitellyt minua mahdollisilla kämpillä ja yrittänyt todistella että pärjäisi yksin. Kieltämättä on ollut mukavaa kun tyttö on nyt kovasti petrannut ja esim. pessyt itse pyykkinsä hetken aikaan. Siltikään ei ole mitään todellista tarvetta omilleen muuttamiseen, aikoo mennä yläasteen jälkeen lukioon joka on kotoa neljän kilometrin päässä.

Ei vaan näytä oikein tajuavan että raha ei kasva puussa eikä ole mikään pikkujuttu että minä kustantaisin hänelle vuokrayksiön tuosta keskustasta ja elämisen siihen päälle. Kyllä, olettaa minun lompakkoni olevan auki. Olen yksinhuoltaja, mutta ihan hyvätuloinen, ollaan kaksistaan eletty oikein kivasti ja tyttö on saanut silloin tällöin kalliimpiakin hankintoja ilman että meidän talous kaatuu, mutta on tuo liki 400 e hintataso kyllä ihan liikaa turhaksi menoksi joka kuukausi. Tosiaan mitään muuta syytä tälle omilleen muutolle ei ole kuin että se olisi siistiä ja on niin kiire olla aikuinen.

Pari mojovaa riitaa aiheesta ollaan käyty, tyttö uhkaili etten voi estää hänen muuttoaan pois, minusta taas olisi hauska nähdä miten alaikäinen allekirjoittaa vuokrasopimuksen, saatika mistä repii rahat vuokraan. Pitää itsestään selvänä että saa kyllä töitä koulun oheen jos haluaa, mutta ei tule kuuloonkaan hakea niitä töitä ja käydä niissä ennen omilleen muuttoa :D

Joululahjatoiveita kun kysyin niin vastaus oli että patoja ja pannuja omaan kotiin. Pintapuolisesti tarkasteltuna tyttöni on kyllä ikäisekseen todella fiksu ja kypsä, mutta kyllä se välillä sieltä kuoren alta välkkyy tuo miten lapsi tuo on, eikä ymmärrä todellisesta maailmasta mitään.

kyllä elämä opettaa. Älä ainakaan suostu maksamaan vuokraa ja laskuja.

Tee paperille selvitys kirjallisesti mitä kuukaudessa menee elämiseen tyyliin:
- vuokra 400€/kk
- sähkö 50E/kk¨
-vesi 25€/kk
-ruoka 200€/kk

Ja laita yhteissumma paperille. Ja sen jälkeen kysyt, että mistä hän aikoo saada tuon verran rahaa menoihin. Ja koska nuo ei ole ainoat kulut. Vaan lisäksi puhelinlaskut, vaatehankinnat, mahdolliset apteekkikulut yms yms

Reaaliteetit kehiin, kerrot hänelle mitä ruoka esim. maksaa. 15v ei edes saa koulupäivinä tehdä kovin paljoa töitä, eli se työssäkäynti voi tyssätä siihen. Minä en maksaisi asumista muualla, jos siihen ei ole perusteltua syytä. Varsinkaan samassa kaupungissa on järjetöntä että alaikäinen asuu muualla.

Moni on kyllä lähtenyt kotoa jo 16v ja pärjännyt hyvin. Mutta kovin nuori tuo tyttösi on lähtemään omilleen.

Istukaa alas, ja laita tytölle mustaa valkoiselle siitä, mitä yksin asuminen maksaa, ja sano että sitten kun hän pystyy sen itse kustantamaan niin tervemenoa. Siihen saakka asukoon kotona.

Mitä duunia 15-16 v kouluttamaton mahtaa saada? Tuskin mitään.

Miksi otat vakavasti nuo uhkailut muutosta? Toisaalta jos hän saa hyvän opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja asunnon niin et kai aio estää häntä lähtemästä?

Juu et todellakaan voi antaa tytön muuttaa omilleen siten, että maksat vuokran. Voi käydä niin, että tyttö ei tule vuosii saamaan mitään tuloja ja sitten sinun on vaikea ja vähän mahdottomuuskin lopettaa sitten tytön elättämistä. Eri asia tietysti, jos tyttö menee jatko-opintoihin peruskoulun jälkeen sellaiseen paikkaan, jossa asuntola. Näin saisi todella opetella sitä yksin asumista.

Kyllä niitä töitä pitää hakea ennen oman asunnon hankintaa.

No, jos asuisitte muualla tai jos tyttö pyrkii peruskoulun jälkeen ammattikouluun toiselle paikkakunnalle, niin et sä oikein voi sitä estääkään käsittääkseni. Opiskelijasoluun pääsee, ja niissä asuu aika paljon juurikin 16-vuotiaita, joilla ei ole ammattikoulua tai lukiota lähinurkilla. Opintotuella ja asumislisällä siinä sinnitellään, mutta aika moni siinä myös pärjäilee.

Kerro hänelle etuuksista. Vasta kun hän on täyttänyt 17, hän voi saada opintotuessaan opintorahaa, mikä on iso raha opiskelijalle.

Anna tavoitteeksi käydä kesätöissä, saada jalkaa oven väliin jotta lukioaikana olisi lomille töitä tiedossa ja lapsi alkaa säästämään takuuvuokraan rahaa, sekä helpottamaan taloustilannetta tulevaisuudessa kun on jotain turvana ellei olekaan töitä juuri sillä hetkellä tarjolla.

[QUOTE="vieras";25081804]Miksi otat vakavasti nuo uhkailut muutosta? Toisaalta jos hän saa hyvän opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja asunnon niin et kai aio estää häntä lähtemästä?[/QUOTE]

En otakaan :D enimmäkseen naurattaa koko juttu mutta ei ole kivaa riidelläkään asiasta. Periksi en kuitenkaan missään nimessä aio antaa, älytöntähän tuo olisi.

Sittenkun tyttö alkaa saamaan opintotukia ja asumislisää siinä määrin että saisi edes sen vuokransa maksettua ja suostuisi menemään asuntolaan tai vastaavaan niin voisin pikkuhiljaa omilleen muuttoa tukeakin. Mutta näillä meriiteillä ei mitään jakoa. Kun sen pitäisi nimenomaan olla oma yksiö, kämppikset tai opiskelijaasuntolat eivät tule kuuloonkaan. Myöskin jos lähtisi jonnekin kauemmas opiskelemaan jotain mitä ei voi täällä opiskella niin olisin myötämielisempi, mutta faktahan on että ei siinä ole mitään valtakunnan järkeä että maksaisin kahdesta asunnosta ihan vain jotta tyttö saisi ihailuja kavereiltaan.

Olen monta kertaa todennut että kallista se asuminen on ja että sittenkun pystyy oikeasti ja realistisesti itsensä elättämään niin en estele. Voisin jopa hieman rahallisesti tukea ettei tarvitsisi mitään makaroonia syödä viikkotolkulla, mutta koko vuokraa ja elämistä en todellakaan ala maksamaan. Ei tuo oikein vain tajua esimerkiksi sitä miten vähän hän tienaisi vaikka menisikin töihin. Ei ole noiden grillien ynnä muiden tuntipalkka kummoinen, mistä tuo puhuu että saisi muka töitä "mennen tullen ja palatessa." Mahtavaa toki jos saisi, mutta pitää se todistaa ennen mitään muuttoja yhtään minnekään. Sanoin että no haepa töitä sitten niin kuulema "ei ole tarvetta eikä motivaatiota tarpeeksi nyt mutta jos olisi oma asunto alla niin olisi."

Voi lapsi rakas.......

Totuushan on että vanhemmat maksavat kaikki kulut kunnes se on 18v.Mun poika muutti nyt syksyllä 'omilleen'.Isänsä maksaa elatusmaksun hänestä suoraan mun pojan tilille,mä maksan sähkön,netin,saa käydä mun luona syömässä joka päivä,mulle kuuluu myös ruokaostot,hygieniatarvikkeet,tiskiaineet ym.
Poika käy opiskelun lisäksi myös töissä ja silti tekee tosi tiukkaa koko ajan.
Voit sanoa likalles että kuustoista vee on vähän turhan nuori muuttamaan,jos kotona on normioltavat niin ei mitään toivoa.Millä sen ikäinen itsensä elättää kun ei saa edes opintotukea,opintolainaa täyttä määrää ja toimeentulotukea ei heru senttiäkään ennen kuin on 18v.
Suuret on kakaroilla suunnitelmat ja luulot vaan kyllä se arki opettaa.

Meillä ei ollut varaa päästää tyttöä muuttamaan toiselle paikkakunnalle lukioon. Itsehän me olisi tosiaan jouduttu kustantamaan kaikki eläminen vuokrasta alkaen, koska mitään tukia ei olisi tytölle tullut.

No ei kyllä sen fiksummalta kuullosta kuiin 15 vuotiaat yleensäkään,jos ei tajua,että ei ole vara omilleen muuttaa ja olettaa,että äiti maksaa.
Minun 15 vuotiaani ilmoitti,että hän käy lukion ja sen jälkeen hän muuttaa kotoa pois :D Oli jo viime kesänä kk.n kesätöissä,että on rahaa jo hankkinut. Tajuaa,että raha ei kasva puissa eikä äidin ja isän lompakko ole se puu,josta sitä tajuttomasti nyhdetään. Kesätyöstä saaduista rahoista laittoi osan säästöön ja osan käyttötililleen.

Lisään vielä että tytölle voi sanoa että alaikäinen ei saa asuntoa ilman huoltajan suostumusta ja takaamista,edes sähkösopimusta ei voi alaikäinen ottaa nimiinsä,ei nettiä,ei puhelinta.
Eli hän ei muuta mihinkään ilman sinun suostumustasi.Oli miten aikuista tahansa.

Olen tuonkin likalle sanonut että "saisin syytteen heitteillejätöstä jos päästäisin sut omaan kämppään." mutta ei ottanut sitä tosissaan enkä itsekään ole varma väitteeni täydestä todenperäisyydestä.

Ei ole kovin uskottavaa nämä väitteet että pärjäisi kyllä omillaan, kun on koko ajan käsi ojossa rahaa pyytämässä ja kun tosiaan luulee että minä vain olen pikkumainen natsi-äiti joka hyysää eikä luota eikä siksi kustanna hänen eloa muualla. Luulee tosiaan että tuo vajaa neljäsataa kuussa vuokraan ja sähköt, vedet, ruuat ja vaatetus päälle on minulle taskurahaa. Jos tuohon ryhtyisin niin omakin elintasoni kyllä tulisi kovaa ja korkealta alas. Eikä millään usko vaikka tätä hoen... Liekö sitten lapseni pilalle lellinyt. Silloin kun viimeksi elettiin tiukalla budjetilla kädestä suuhun, tyttö oli niin pieni ettei muista moista enää eikä kait osaa sellaista elämää edes kuvitella omaan todellisuuteensa.

[QUOTE="akka";25081872]Isänsä maksaa elatusmaksun hänestä suoraan mun pojan tilille,mä maksan sähkön,netin,saa käydä mun luona syömässä joka päivä,mulle kuuluu myös ruokaostot,hygieniatarvikkeet,tiskiaineet ym.
Poika käy opiskelun lisäksi myös töissä ja silti tekee tosi tiukkaa koko ajan.
---
Suuret on kakaroilla suunnitelmat ja luulot vaan kyllä se arki opettaa.[/QUOTE]

Anteeks nyt, mutta mitä poika itse maksaa, jollei edes ruokiaan ja taloustarvikkeitaan? Vuokran, puhelimen ja vaatteet? Joo tiedän ettei kuulu muille, mutta kuulostaa kummalliselta, että työssäkäynnistä ja avokätisestä rahanjaosta huolimatta tekee jatkuvasti tiukkaa. Rööki ja juominen toki on tunnetusti kallista hommaa...

[QUOTE="aloittaja";25081980]Nössöltä, koska pidän ajatusta kaikin tavoin suorastaan vitsinä?[/QUOTE]
No aloituksen kuitenkin teit, kuten olisi olemassa joku ongelma. Ja tyttö ilmeisesti näkee, että jotakin saumaa on, kun jaksaa kauan vängätä.

Mahtaakohan tyttö olla ihan tosissaan? Vai olisiko sittenkin niin, että näillä muuttojutuillaan saa ap:n mainitsemaa ihailua kavereiltaan? Joulun jälkeen ylpeänä esittelee uutta omaan kotiin hankittua kattilaansa, mutta loppukesästä tarinaan tuleekin jokin yllättävä käänne? :)

[QUOTE="aloittaja";25081970]Eikä millään usko vaikka tätä hoen... Liekö sitten lapseni pilalle lellinyt. [/QUOTE]

Ilmeisesti sitten kyllä. Kyselyikäisellekin voi laittaa rajaa loputtomaan puhetulvaan, joten kummallista, että teini vaan jankuttaa yhtä ja samaa. Jos olet selittänyt sen, että olet velvollinen elatukseen oman kattosi alla, muttet kotileikkien rahoittamiseen muualla, luulisi asian menevän perille. Mä ainakin sanoisin, että asia on loppuunkäsitelty, jutelkoon yksinään ääneen, mutta minä en enää keskusteluun osallistu.

Mä päästäisin - en kylläkään 15 tai 16 vuotiasta - ennemmin johonkin yksiöön tai kaksioon kaverin kanssa kun opiskelijasoluun. Mä asuin aikoinaan opiskeluaikana kotona mutta kavereita soluasunnossa ja voi mikä taivas se oli! Bileitä joka ilta ja yö, salakapakka, kimppakivaa ... en tiedä oliko siellä sitten loppupelissä kiva asua kun ei saanut nukuttua, mutta kylässä oli kiva olla.

Minä sopisin tytön kanssa, että jos kotona puoli vuotta sujuu "laskujen maksu", eli siis laittaisin vuokran asumiselle, ruuat joutuisi itse maksamaan yms. niin sitten voisi asiaa harkita. Voisi aika pian karista toiveet vielä oman kodin perustamiselle.

[QUOTE="tjaa";25082205]Minä sopisin tytön kanssa, että jos kotona puoli vuotta sujuu "laskujen maksu", eli siis laittaisin vuokran asumiselle, ruuat joutuisi itse maksamaan yms. niin sitten voisi asiaa harkita. Voisi aika pian karista toiveet vielä oman kodin perustamiselle.[/QUOTE]

Tää vois olla hyvä juttu! Tallettaisit tytön vuokrarahat takuuvuokraa varten. Mutta muutto siis sitten joskus kun on vähän vanhempi.

No voi..... Itse olen 16 v asti asunut omillani, eipä paljon mamman ruokapatojen ääressä notkuttu, koulun ohella töissä, ja sinnittelemällä siitä selvittiin... Jaa ja siis tämä on vain tarinan opetus, kyllä se nuori pärjää, mutta miksi kiivetä perse edellä puuhun ja tehdä kaikki vaikeimman kautta... =) Siperia opettaa.

Uusimmat

Yhteistyössä