2v8kk UNIKOULU, auttakaa, kommentoikaa, järki menee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erittäinväsynytäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja erittäinväsynytäiti;26073792:
huojentavaa tietää, että myös muilla nukutaan yhtä huonosti isompien lasten kanssa ;) että ei se aina mene niin, että rutiinit, rauha ja järjestelmällisyys ja plaaplaaplaa...

Juu, se ei vaan aina mene niin että kunhan kaikkesi yrität, asiat korjaantuu... ja tässä kohta 3 valvotun vuoden jälkeen ei välttämättä jaksa enää kuudettakymmenettä kertaa ottaa vastaan niitä "hyviä vinkkejä" ihan samalla innolla ;) Mutta tsemppiä, kyllä viimeistään 10 vuoden sisällä meillä kaikilla nukutaan ees jotenkin! :D

Musta tuo kyllä kuulostaa siltä, että vajaa kolmevuotias lapsesi vie sinua ihan 6-0. Tuossa ei ole kyse mistään muusta kuin valtataistelusta ja tällä hetkellä valta näyttää olevan pienellä lapsellasi. Sinuna ottaisin selkeästi aikuisen roolin ja aseman perheessänne ja tekisin hyvin selväksi lapselle että teillä määrää aikuiset, ei lapset. Totta ihmeessä kolmevee "vaatii" nukutuksen jos sinä annat sen vaatia. Itse en antaisi... Meidänkin kolmevee toki vaatii vaikka ja mitä mutta tietää kyllä sen ettei perheen aikuiset ole pompoteltavissa. Kokeillut se on kyllä monta kertaa! :D kuinka sinä muuten koet asemasi perheessänne? Koetko olevasi auktoriteetti lapsellesi vai annatko helposti periksi muissakin asioissa? Ymmärrän kyllä että väsyneenä ei jaksaisi taistella uhmiksen kanssa, mutta trust me - se kannattaa! Ryhdistäydy nainen! :)

[QUOTE="äiti minäkin";26074189]Musta tuo kyllä kuulostaa siltä, että vajaa kolmevuotias lapsesi vie sinua ihan 6-0. Tuossa ei ole kyse mistään muusta kuin valtataistelusta ja tällä hetkellä valta näyttää olevan pienellä lapsellasi. Sinuna ottaisin selkeästi aikuisen roolin ja aseman perheessänne ja tekisin hyvin selväksi lapselle että teillä määrää aikuiset, ei lapset. Totta ihmeessä kolmevee "vaatii" nukutuksen jos sinä annat sen vaatia. Itse en antaisi... Meidänkin kolmevee toki vaatii vaikka ja mitä mutta tietää kyllä sen ettei perheen aikuiset ole pompoteltavissa. Kokeillut se on kyllä monta kertaa! :D kuinka sinä muuten koet asemasi perheessänne? Koetko olevasi auktoriteetti lapsellesi vai annatko helposti periksi muissakin asioissa? Ymmärrän kyllä että väsyneenä ei jaksaisi taistella uhmiksen kanssa, mutta trust me - se kannattaa! Ryhdistäydy nainen! :)[/QUOTE]

Aaahhhahhaaa! Voi hyvänen aika mitkä naurut. Onko sulla analyysiä semmoiseen tilanteeseen, jossa _tällä hetkellä_ kolmivuotias lapsi ei ole _ikinä_ nukkunut kunnolla? Onko se pompottanut meitä vastasyntyneestä asti? :D

No meillä aikalailla samanikäine esikoinen ja AINA ollu huono nukkuja. Ekan kerran nukku päiväunet heräämättä joskus yksivuotiaana. Nykyään siis heräilee kerran yössä eikä ole elämänsä aikana nukkunut yötä putkeen yli 5kertaa.

Nukuttaa meillä ei oikeastaan tarvi JOS saa käydä nukkumaan meidän sänkyyn. Välillä sieltä huutelee ja silloin huutelen takaisin että pieni hetki, kohta tulen yms. Yleensä nukahtamisen jälkeen kannan lapsen omaan sänkyyn, jotta saadaan miehen kanssa olla ilta sitten rauahssa makkarissa. Yöllä kun herää, lapsi tulee meidän väliin ja nukkuu siinä heräämättä loppuyön. Jos taas meen nukuttamaan yöllä omaan sänkyynsä, niin herää taas uudelleen tunnin päästä. Pääsen helpommalla kun annan tulla miedän viereen. Meille syntyy vauva kuukauden päästä ja sitä silmällä pitäen investoitiin extraleveään vuoteeseen (leveys 210cm) ja nukutaan siinä sitten vaikka kaikki neljä. :)

Tsemppiä!!!

[QUOTE="Jenis";26074224]Aaahhhahhaaa! Voi hyvänen aika mitkä naurut. Onko sulla analyysiä semmoiseen tilanteeseen, jossa _tällä hetkellä_ kolmivuotias lapsi ei ole _ikinä_ nukkunut kunnolla? Onko se pompottanut meitä vastasyntyneestä asti? :D[/QUOTE]

Naura vaan, jos se helpottaa oloasi. :) Vai kannattaisiko mennä nukkumaan? En osaa sinun tilanteeseen kommentoida mitään, vaan kommentoin ap:lle. Jos hän käyttää esim. tällaisia ilmaisuja, kuten "poika päästää isänsä helpommin jakkaralle istumaan" tai "vaatii että makoillaan vieressä" niin mitä muuta se sinusta on kuin pompottamista? Ja anteeksi jo etukäteen jos lainaukset eivät ole sanatarkasti oikein, en pysty nyt tarkistaan ap:n tekstiä. YLEENSÄ yöheräily vähenee, kun uniassosisaatiot ovat kunnossa. Tottakai lapsi heräilee yöllä kaipaamaan nukuttajaa jos on siihen tottunut eikä osaa nukahtaa yksin. Ja tämä siis vain YLEENSÄ, en puhu nyt sinun lapsestasi. Sinun tilanteeseen en osaa sanoa kuin että voimia ja parempia unia teille kaikille! Sitähän sä kysyit... :D

Alkuperäinen kirjoittaja erittäinväsynytäiti;26073213:
Meillä on siis 2v8kk poika joka on nukkunut ehkä 5kokonaista yötä (yli6h putkeen) elämänsä aikana. Salakavalasti, esikoinen kun on, jäi "nukutettavaksi". Eli pojan vieressä on täytynyt maata siihen asti, että iltaisin nukahtaa. Samoin päiväunilla. Nyt meillä on 7kk vauva joka osaltaan hankaloittaa esikoisemme nukahtamisvaatimuksia.

Oma sänky on ja oma huone. Teimme mieheni kanssa muutama viikko sitten päätöksen, että nyt on pojan opittava nukkumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan ITSE siihen. Aloiteltiin, että ensin istuttiin sängyn laidalla, sitten jakkaralla ovella jne.. noh, miehen poika päästi aina helpommin jakkaralle, mutta ootas vain, kun minä olen yksin kotona illan. Raivo alkaa aina heti samantien siitä kun iltasatu loppuu. Silmitön raivo. Huutaminen, heittäytyminen, paiskominen ja karjunta. Vihdoin, kun ehkä olet saanut pojan nukahtamaan keinolla tai toisella, hän herää parin tunnin päästä ja pitäisi alkaa sama uudestaan ja samalla itse pitäisi saada jossain välissä nukkua.

mietin nyt, että onko tämä kaikki ihan turhaa. Olen järjettömän väsynyt lähes kolme vuotiaan nukuttamiseen, mutta samalla erittäin väsynyt ja kireä kaikkeen raivoon, kiukkuun ja huutamiseen. Mä en vain jaksa.

Onko kellään kokemuksia isomman lapsen kanssa tällaisesta tilanteesta. kuinka kauan meni, että nukahtamistilanteet rauhottui? äsken meillä raivottiin tunti täyttä huutoa, kunnes väsymykseen nukahti omaan sänkyyn. Jatkanko mä säännöllisesti pojan huudattamista, ja kuinka pitkään? oppiiko se koska? ja entäs yöheräily, kun illasta ollaan selvitty niin pitäis toi sama raivokohtaus kestää 4-5krt yöllä?? Hajoan jo pelkästä ajatuksestakin. Tosin kaikki nukutaan huonosti, jos ollaan samassa sängyssä, kun on pinniksessä vieressä tuo vauvakin.

mietin vain, että jos mä jatkan tätä huudattamista, kuinka kauan mä jaksan? ennen kuin romahdan täysin. olen niin helvetin väsynyt. Ja ei, miehestä ei ole tähän, sillä menee hermo heti ja on valmis nukuttamaan pojan vieressään, mutta se ei olekkaan koskaan iltaa näiden kanssa yksin, jolloin siihen vieressä nukuttamiseen ei aina ole mahdollisuutta. ja eikö nyt olisi kohtuullista, että pian kolme vee opettelisi nukahtamaan yksin? äidin ollessa ihan lähellä ja ovi auki. vai teenkö hallaa huudattamisella? toisaalta mä itse olen niin turtunut tuohon huutoon, että mua se ei juuri enää haittaa, mutta vauva pelästyy ja alkaa itkemään myös ja mulla kiristyy hermo siitä todella nopeasti, kun esikoinen herättää toiminnallaan vauvan.

kertokaa joku kokemuksia, ja myös niitä epäonnistuneita unikouluja. Onko jonkun luonne vain sellainen, että unikoulu ei onnistu? Olen henkisesti tosi poikki tähän tilanteeseen.

Mä en jaksanut alkaa koko tekstiä läpi. Mutta meillä nukahtaa viereen 3,5vuotias josta sitten nostetaan omaan sänkyyn(jossa nukkuu aamuun asti,paitsi kipeenä saattaa herää joskus). Ei me raskittais alkaa huudattaa toista(en minäkään halua nukahtaa yksin vaan miehen viereen).

Sen verrankerron että tää nappula nukkui ekan yönsä heräämättä 1v 9kk iässä, ja takana siinä mielessä epäonnistunut "unikoulu" kun neuvolaterkka oli sitä mieltä että heräilee vaan siksi kun saa tissiä, lopetin sitten yötissityksin kun lapsi oli 10kk, meni sitten tuo lähes vuosi siitä ettäalkoi nukkuu yönsä,eli ihan hyödytöntä oli, varmasti ois alkanut samoihin aikoihin nukkuu yönsä vaikka ois imettänytkin.

No enpä kuuntele enään (jos vauva joskus tulee) mitään terveydenhoitajaa jos vsst ongelma tulee eteen.

Mut jos teillä herää tuon ikäinen öisin vielä, niin herää kysymys että onko jokin vialla? siis onko lapsella jotain sairautta/ongelmaa/allergiaa/refluksia tms joka herättää öisin?

Jos ei niin mä veikkaan että yksin nukuttaminen ja huudattaminen lisää turvattomuutta ja näin ollen ongelmaa!

Voiko hänen sängyn siirtää vanhempien huoneeseen? antaa nukahtaa viereen ja nostaa omaan sänkyyn?

[QUOTE="äiti minäkin";26074306]Naura vaan, jos se helpottaa oloasi. :) Vai kannattaisiko mennä nukkumaan? En osaa sinun tilanteeseen kommentoida mitään, vaan kommentoin ap:lle. Jos hän käyttää esim. tällaisia ilmaisuja, kuten "poika päästää isänsä helpommin jakkaralle istumaan" tai "vaatii että makoillaan vieressä" niin mitä muuta se sinusta on kuin pompottamista? Ja anteeksi jo etukäteen jos lainaukset eivät ole sanatarkasti oikein, en pysty nyt tarkistaan ap:n tekstiä. YLEENSÄ yöheräily vähenee, kun uniassosisaatiot ovat kunnossa. Tottakai lapsi heräilee yöllä kaipaamaan nukuttajaa jos on siihen tottunut eikä osaa nukahtaa yksin. Ja tämä siis vain YLEENSÄ, en puhu nyt sinun lapsestasi. Sinun tilanteeseen en osaa sanoa kuin että voimia ja parempia unia teille kaikille! Sitähän sä kysyit... :D[/QUOTE]

Totta, noi lainaamasi kohdat olivat juuri sitä pompottamista. Ja mä mielelläni menisin nukkumaan, mutta sitä ei nyt(kään) sallita ;) En silti oo tuolla hissuttelemassa ja syssyttelemässä, vaan valvon ja kuuntelen koska tilanne on semmoinen että aikuista tarvitaan, jos tarvitaan...

Vähä offtopickkia... mut noihin yöheräilyihin tommosella yli 2vuotiaalla, meillä huomattu välillä telkkarin katsomisessa yhteys. Vilkkaaseen mielikuvitukseen tullu ihan pikkukakkosen juttuja pelottavaan muotoon. Ihan takuuvarma apua siitä ei oo, pieni telkkarilakko on muutenkin kokeilemisen arvoista. Yli 4 vuotiaalla se meillä viimeksi kyllä pahensi painajaisia, mutta SeKIN taitaa liityä myös ikään. Meillä muuten sanotaan lapselle turhan pitkiin uhmapotkuitkuraivareihin napakasti et "nyt loppu itku, ei ole mitään syytä itkeä" ja lapset on sit lopettaneet.

Tsemppiä kovasti sinne!!!!

T: kolmen erilaisen nukkujan äiti

Meillä lähes 3-vuotias on käynyt nukkumaan myös vähän vaihtelevalla menestyksellä. Nyt on pitkän aikaa ollut ihan toimiva systeemi. Eli pojalla on myös oma huone, mutta kun ei sitten millään tahtonut sinne ruveta nukkumaan (tämä tuli sen jälkeen, kun alkoi pelkäämään pimeää), niin siirsimme hänen sänkynsä meidän sänkyjemme viereen. Mä en yksinkertaisesti saa itse unta, jos toinen on siinä ihan kyljessä kiinni. Olisiko teidänkin mahdollista laittaa lapsenne sänky omienne viereen?

Toinen mistä mä oon aina pitänyt kiinni on se, että ei mitään turhia sirkustemppuja ennen nukkumaan menoa, ettei sellaisista jää rutiinia. Tyyliin äidin tai isän pitää tehdä sitä, tätä ja tuota ennen kuin lapsi on tyytyväinen ja voi alkaa nukkumaan. Kuitenkin, erityisesti silloin (huom. usein) kun poikamme ei tahdo mennä nukkumaan, lupaan että tehdään jotain kivaa. Tällä saan yleensä houkuteltua pojan hammaspyykille ja sänkyynsä. Tämä jokin kiva on poikani mielestä joko kirjan lukeminen yhdessä hänen kanssaan tai sitten kutitteleminen. Jälkimmäisellä tarkoitan helliä sivelyitä pitkin kehoa, eli ei siis mitään hepulikutittamista. :) Sitten me yleensä suunnitellaan seuraavaa päivää ja sanotaan hyvät yöt. Tämä on ollut meidän "nukuttamisrutiinimme" nyt viimeiset kuukaudet ja ihan kivasti on mennyt. :)

[QUOTE="Jenis";26073546]... ja toi päikkäreitten poisjättäminen ei auta meillä, päinvastoin - jos ei nuku päivällä, yö menee vielä enemmän persiilleen eikä illalla tuu nukahtamisesta mitään. Ei muutenkaan nuku vuorokaudessa kuin 10-11 tuntia yhteensä, eli ei ainakaan liikaa.[/QUOTE]

jännä kun aina noin sanotaan. meillä on kaikkien 3 kanssa ollu niin et mitä huonommat päiväunet (siis lyhyemmät tai ei ollenkaan päiväunia) niin sitä parempi yö. tää meidän huonouninen kuopus on nukkunu ne 5 kokonaista yötä sellaisten päivien jäljeen jolloin ei oo nukkunu päiväunia tai ne on jääneet tosi lyhyiksi. ja illalla nukahtaminen on samoin noina päivinä käyny käden käänteessä.

Olis pitänyt kouluttaa jo ennen uhmaikää. Nyt se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Eli ole vain johdonmukainen ja näytä kuka teillä määrää nukkuma-ajasta ja paikasta. EI tuumaakaan periksi! Ehkä siinä menee viikko parikin, mutta sekin on helpompaa kuin pompotus, joka jatkuu vielä vuosikausia. Tsemppiä ja voimia. Karjuva, raivoava lapsi tarvitsee kunnon rajat ihan jo oman turvallisuuden takia!

kiitos kaikista viesteistä! :) on apua jo pelkästään kun näitä lukee, osasta otan varmasti vinkkejä meidän tilanteeseen. Tällä hetkellä tuntuu, että valitsen mieluummin vaihtoehdon, että olen 15min pojan sängyn laidalla ja odotan että nukahtaa, kun huudatan häntä tunnin. Kaikilla pysyy parempi mieli näin.

Yhteistyössä