3-vuotias ujo poika, helpottaakohan joskus, kokemuksia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkkiskalkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkkiskalkkis

Vieras
Meidän 3v poika on aika ujo. Perhepäivähoitajalle oli hoidossa 1v8kk - 3v välisen ajan ja enemmän ja vähemmän pojalle teki aina tiukkaa meistä vanhemmista eroaminen aamuisin. Itkut loppuivat kuitenkin aina heti kun lähdimme ja päivät menivät loistavasti. Mutta aamuitkut harvenivat varmaan vasta vuoden hoidon aloittamisen jälkeen, välillä oli toki hyviäkin "aamukausia", mutta sitten aamuitkut aina palasivat.

Nyt on aloitettu kerho, jonne poika ei haluaisi jäädä yksin. Ihan hirvee huuto, kun pitäisi jäädä yksin ja kun vanhemmat yrittävät lähteä kotiin. Ja jos olemme jossain uudessa kyläpaikassa, niin äidin tai isin pitäisi aina tulla mukaan lasten leikkihuoneisiin, kun ei yksin uskalla mennä. Joka paikassa silti touhuaa todella kovasti ja uteliaasti tutkii leluja, kunhan vain vanhemmat kyhnäisivät vieressä.

Ei ole paljon "vapaa-ajalla" hoidossa, koska sukulaiset/muu hoitoapu ei asu samalla paikkakunnalla. Toiseen mummulaan jää kyllä hoitoon, silloin kuin vieraillaan siellä suunnalla (matkaa 500km). Mutta sielläkin joskus tulee varsinkin väsyneenä itkut, jos äiti ja isi haluaisivat omaa aikaa ja lähtevät esim. syömään ravintolaan.

On siis todella ujo ja kiinni meissä vanhemmissa. Itsellä on huono olo, että onko tehnyt jotain väärin? Olisiko pitänyt jotenkin rohkaista enemmän? Vai onko vain luonne kysymys? Pojan isä on ollut samanlainen "pissaliisa" lapsena. Meillä halaillaan ja pussaillaan pajon ja poika on herkkä luonteeltaan ja näyttää hellät tunteensa.

Nyt tarvitsisin oikeasti rohkaisua, että tämä on aivan normaalia ja jotain kokemusta, että jonkun ujosta lapsesta on tullut vielä jossain vaiheessa reipas... Poika on nyt vielä kotihoidossa seuraavat 1,5v kun olen vauvan kanssa kotona. Käydään tosiaan kerhoissa ja avoimessa päiväkodissa, mutta huolettaa, että miten kummassa tulee jäämään sitten myöhemmin päiväkotiin ja esikouluun yms. kun nyt vielä tottuu kotihoitoon. Hirveä huoli, että miten tuo tulee pärjäämään tässä kovassa maailmassa.

Nyt rohkaisua mulle mammat!

Meillä on siinä mielessä reipas, että hetken tuumailtuaan alkaa homma luistaa. Tosin aikaisemmin oli ujompi ja tähän on kasvettu. Ystäväni poika on melko samanlainen kuin mitä kuvailit omaa poikaasi.

Minä uskon, että poikasi pärjää tässä maailmassa. Ja kyllä hän itsenäistyy, omaa tahtiaan. Odotas vain, kohta ei äiti saa enää hyysätä vieressä =)

Itse mietin joskus samoja juttuja kuin sinä nyt, ja minulle eräs ihana ihminen sanoi näin: olisi kauheaa, jos kaikki olisivat aina menossa täysillä kohti uusia juttuja eivätkä ikinä pysähtyisi miettimään.

Minun "ongelma" oli aikaisemmin, että en osannut "hyväksyä" lapsen arkuutta / hitaasti uusiin tilanteisiin syttymistä. Sitten muutin omaa suhtautumistani ja koen asian vain hyvänä. Eli ole ylpeä pojastasi (varmasti oletkin!) kaikkine luonteenpiirteineen.

Kyllä meillä on helpottanut. Poika oli tosi ujo, arka ja alistuvakin 3v:nä. Meni päivähoitoon 3v täytettyään ja puoli vuotta itki joka aamu ym. Kyllä hän silti nyt on melko reipas ekaluokkalainen. On kyllä itkenyt koulussakin jo... Mutta on oppinut melko sosiaaliseksi, löytää kavereita ja ei enää jää alistuneena tuijottamaan varpaitaan jos häntä kohdellaan väärin. Se tietty herkkyys ja hitaasti lämpenevyys uusiin tilanteisiin on kyllä säilynyt, mutta sehän on osa hänen suloista persoonaansa :)

Meillä on 5 v. vielä samanlainen, ollut pk:ssa 2 v. alkaen. Ei sille mitään voi, lapset on vaan erilaisia. Poika on kerran koskaan käynyt yksikseen kaverin luona leikkimässä. Kovasti kaipaa hellittelyä muttei varsinaisesti ole mikään nynnerö ts. riehuu kyllä kavereiden kanssa ja yksinkin ihan kiitettävästi.

Yhteistyössä