300 000 asuntolaina näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Ottaisitteko 300 000e asuntolainan näillä tuloilla? Miehen brutto 5200e/netto 2600e+autoetu, omat tulot tällä hetkellä nettona 870e (sisältää lapsilisät), koska olen hoitovapaalla. Kummallakin vakituiset työpaikat, lapsia kolme. Säästöjä kertynyt n 70 000e.

[QUOTE="hmm";30249402]Ottaisitteko 300 000e asuntolainan näillä tuloilla? Miehen brutto 5200e/netto 2600e+autoetu, omat tulot tällä hetkellä nettona 870e (sisältää lapsilisät), koska olen hoitovapaalla. Kummallakin vakituiset työpaikat, lapsia kolme. Säästöjä kertynyt n 70 000e.[/QUOTE]

Riippuen ihan muista menoista ja kulutuksesta..
Lainoja teillä ei varmaan ole niin en näe mitään estettä.

No joo, pelkkiin päivähoitomaksuihin menee 600e kuussa.. Siihen päälle vakuutukset yms, 2000 e asumiseen niin liian tiukille menis kyllä mun mielestä, eikä pankkikaan varmaan myöntäis.

Meillä on nettotulot n 5000+lapsilisät jos molemmat ollaan töissä enkä ottaisi noin isoa lainaa ( kolme alle kouluikäistä myös ja itse myös nyt hoitovapaallajoten tulot nyt toki selvästi pienemmät)

päivähoitomaksuihin ei mene rahaa ollenkaan tää hetkellä, ajattelin olla kotona kunnes pienin 3v, silloin pk maksut kahdesta mutta silloin oon jo työelämässä

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30249465:
keväällä oltais saatu 270 000 kun sitä pyydettiin, 300 000 ei olla kysytty

Ei ole mitään järkeä ottaa noin suurta lainaa. Oletko katsonut paljonko korkomenot ovat kuukaudessa esim. vain 5% korolla? Teillä on kuitenkin kolme lastakin, ei ne kulut ainakaan siitä pienene kun lapset kasvaa.

Paljonko ajattelit laittaa asumiseen kuukaudessa? Paljonko teillä menee nyt kun lainaa on 200.000? (Järjetön summa sekin jos multa kysytään..)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30249474:
päivähoitomaksuihin ei mene rahaa ollenkaan tää hetkellä, ajattelin olla kotona kunnes pienin 3v, silloin pk maksut kahdesta mutta silloin oon jo työelämässä

No 500 menee kahdenkin lapsen päivähoitoon, siihen päälle iltapäiväkerho, lasten harrastukset jne. Ei ne menot siitä vähene kun lapset menee kouluun vaikka päivähoitomaksut jää pois.sun palkka on niin pieni että saman verran teille vissiin jää käteen olit hoitovapaalla tai työssä.
Työssäollessa siis tuosta 1600 eurosta menee päivähoito, työmatkakulut, työpaikkaruokailu, työvaatteet jne niin ei taid montaa sataa enempää käteen jäädä kun nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30249545:
suunniteltiin, että maksettaisiin vaan korkoja sen aikaa kun olen kotona ja sen jälkeenkin lyhennettäisiin maltillisesti

Maltillisesti? Maksatte vielä eläkkeellä lainaa jos ette myy asuntoa sitä ennen!? Aika kallis tapa asua, omistusasumisen idea on kai kuitenkin se, että säästää jotain lainaa maksaessaan, teidän tyylillä lainamäärä ei juuri pienene. Mä luulen ettei 300.000 euron lainaa myönnetä ihan olemattomilla lyhennyksillä, maksimilaina-aika kun taitaa nykyään olla 25v (ellei jopa 20v) jotta pidennysvaraakin on korkojen noustessa.

Oli pakko testata laskurilla. 300.000 euron lainan kuukausierä maltillisella 3% korolla on kahden lyhennysvapaan vuoden jälkeen yli 1500€/kk ja tässä on jo laskettu maksimilaina-ajalla (25v).

Korkoihin menee ekat vuodet 750€/kk.

Meillä lainaa tais olla 370 000 kun otettiin jokunen vuosi sitten. Omaa rahaa noin 80 000. Miehellä tulot jotain samaa luokkaa kun sun miehellä ja mulla tulot noin tonnin sua paremmat sit kun palaan duuniin nyt mammalomalla. Hyvin ollaan pärjätty lyhennysten kanssa. Otetaan lyhennysvapaata kun jään kotihoidontuelle. Haluttiin omakotitalo tästä pk seudun kupeesta eikä sitä oikein tän halvemmalla saanut tehtyä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30249589:
1500e/kk on suunnilleen vuokra-asuntojenkin hinta tällä alueella ja siinä ei jää omaan säästöön mitään..

Vuokra-asumisen vaihtoehdoksi varmasti löytyy omistusasuntoja edullisemmastakin hintaluokasta.
Ei mitään järkeä laittaa noin suurta osaa palkasta asumiseen. Lainanlyhennyksen lisäksi tulee kuitenkin kaikki muutkin asumiskulut.

Yhteistyössä