3kk ikäselle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sosetta??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sosetta??

Vieras
heips, meillä 3 kk ikänen poika ja rinnalla jatkuvasti, syö 1,5 h välein tissiä.korviketta ei huoli lisäksi pullosta. Alotin antamaan soseita lusikallisen maistiaiseks ja nyt muutaman lusikallisen päivässä. mitä sosetta kannattaisi näin alkuun antaa? suositushan olisi 4 kk ikä mutta annan jotain maistiaisia lisänä jo nyt! kertokaa kokemuksia lisäruuista ja soseista vauvoillenne=)
 
Sinuna kyllä soittaisin neuvolaan ja kysyisin tarkempia neuvoja kun vauva on noin pieni. Aiemminhan suositus oli tuo 4 kk, mutta nykysin 6 kk. Kysy joltain ammatti-ihmiseltä miten aloitat kiinteät, etten vaan tee vahinkoa vauvallesi (siis kun paljon on ollut puhetta esim. suolinukan tuohoutumisesta yms.). Itselläni on saman ikäinen vauva ja kyllä tuollainen parin tunnin välein imettäminen on aika normaalia.
 
Siis ennenhän nuo suositukset (HUOM!Suositukset!) ovat olleet 3kk, nykyään 4kk. Tietenkin toivotaan että kaikki imettäisivät sen suositeltavan 6kk, mutta kyllä jo 4kk iästä suosittelevat antamaan makuannoksia, ja totuttamaan lusikkaan ja soseisiin.

Eihän kauppojen valmiissa sosepurkeissakaan saisi ikinä lukea että 4kk tai 5kk, jos suositukset olisivat vasta 6kk.

Ja ku ihmiset muistaisitte että jokainen vauva on yksilö!! Jos vauva syö esim. korviketta huikeita määriä/vrk suositellaan hänelle jo neuvolastakin soseita vaikkei ikää olisikaan vielä edes tuota 4kk.

Minä en muuten tunne ketään, kuka EI olisi antanut lapsellensa jotain muuta maidon lisäksi ennen 4kk ikää.
 
Täältäpä löytyy vauva, joka ei ole saanut soseita, vaikka ikää on jo 4,5 kuukautta!
Ihmettelen tuollaisia, jotka eivät malta millään odottaa tuohon suositusikään asti, joka todellakin nykyään on 6 kk, ennenkuin suositellaan kiinteitä annettavaksi! Tottakai voidaan alkaa totuttelemaan jo ennen sitä, mutta ei varsinaisesti vielä antamaan muuta imetyksen/korvikkeiden lisäksi. Vauvasi on vielä pieni ja sen ikäisellä on todellakin normaalia syödä JOPA 1.5 tunnin välein. Oma vauvani syö tunnin!! välein iltaisin, mutta en koe sitä raskaana, koska tuo vauva-aika menee niin nopeasti ohi. Minusta on ihana imettää ja tuntea läheisyyttä vauvan kanssa. Ja jopa yöllä... Kyllä sitä kerkeää maata sitten haudassa!!
Mutta en toki tuomitse ketään, tämä on vain minun mielipiteeni asiasta. Ja hei, minä tunnen monta äitiä, jotka eivät ole antaneet vauvoilleen muuta kuin maitoa ennen ½ vuoden ikää!
 
Hei!
Minä aloitin soseen annon vauvan ollessa 3,5 kk ikäinen. En kysellyt neuvolasta ja jälkeenpäin sanoivat että ihan ok, vaikka se suositus on tosiaan et aloitetaan 4-6 kk iässä. Ei minuakaan olisi haitannut jos vauva olisi päivällä ja iltaisin syönyt tunninkin välein, mutta kun yötkin meni tunnin-puolentoista välein syöttäessä. Olin itse niin väsynyt, ja meilläkään ei tuo korvike kelvannut, omaa maitoa annoin pullosta iltaisin (jos sain päivän aikaan lypsettyä) mutta ei se pidentänyt yöunia yhtään. Aloitin perunalla, noin teelusikallinen päivässä ja heti yösyötöt pidentyivät 4-5 tuntiin. Edelleen vauvan ollessa 4,5 kk syödään tosi pieniä määriä, reilut rkl päivässä. Vauvat ovat yksilöitä ja kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee.
 
meillä minä ja sisarukseni ollaan saatu sose maistiaisia jo 2 kk iässä ja hengissä ollaan!! neuvolantäti neuvoi antamaan luumusosetta mahan kovettumiseen vaikka vauva on vasta 3kk!!! en ole minäkään kuullut ikinä ettei kukaan olisi antanut alle 6 kk kiinteitä!! nehän on suositus jo 4 kk iässä kaupan purkeissakin! neuvolantäti suositteli meille että 3,5 kk iässä voi rueta antamaan perunaa ja porkkanaa! SÄÄLIN ENEMMINKIN NIITÄ VAUVOJA jotka ei saa puolivuotiaaseen asti muuta kun maitoa!!! kyllä meillä saa rintaa kokoajan, vaan sosemaistiaisia lisäksi vaikka on 3kk!!! kiitos vaan avusta taas kaikille jo vastanneille!
 
ennen suositus oli 3kk mutta eu direktiivien mukaan pitää olla nykysin 4kk!! mistä revitte nuo 6kk suositukset.. kaupassa myydään jo 4kk sopivia. ja jos ennen suositus oli 3kk nii ei se siitä muuttunu oo jos antaa sitä nytki 3 kk ikäselle... onko teitä muka äiti imettäny puolivuotiaaksi? tuskin!
 
neuvolatäti sano että 3kk voi antaa masun pehmikkeeks luumusosetta!! ja ruusunmarjasosetta! että kai hän ammatti ihmisenä luulis tietävän.... ei varmaan neuvos soseita tuon ikäselle annettavan lainkaan ellei sais!!
 
Aloitin päärynällä 3kk iässä keskussairaalan ravitsemusterapeutin suosituksesta. Päärynä ei allergisoi tai aiheuta vatsanväänteitä niin pahasti ku joku peruna. Kaverini aloitti lapsellaan 2,5kk iässä vellit neuvolan kehoituksesta (lapsi söi niin paljon maitoa).
 
Niin, kysymyshän tosiaan oli että mitä soseita, eikä ikäsuosituksia!!!
Aloitin antamaan vauvalleni 3kk iässä maistiaisia ja 4kk iässä vähän enemmän. Nyt tyttö 5kk ja on tähän mennessä maistellut viikon kerrallaan tässä järjestyksessä:
Peruna
Peruna/porkkana
Peruna/parsakaali
Peruna/kukkakaali
Peruna/maissi

Hedelmäsoseita on kokeiltu, mutta yökkii kaikkia makuja, joten kokeillaan sit myöhemmin uudelleen.
 
Kyllä minullekin 3 kuukautis neuvolassa sanottiin että siitä vaan kiinteitä alottelemaan jos alkaa viihtyä tiuhaan tissillä- kyllä se voi toisille äideille rankkaa olla jos ei ehdi muuta tekemään kuin imettämään. Meillä myös 3,5 kuukautinen viihtyy tiuhaan tissillä ja nyt tässä parin päivän sisällä olisi tarkoitus aloittaa kiinteät... siis maistelu ja siitä sitten pikkuhiljaa... Ja tosiaan, kyllä niitä jo 4 kuukauden iästä suositellaan aloittelemaan, johan siinä lopulta vauvan kasvukin hidastuu, ja on kokoajan nälissään jos 6 kuukauden ikään saa pelkkää maitoa - liekö tuo vauvankaan kannalta mukavaa..
 
aloin antamaan vauvalleni kiinteitä hänen ollessa pikkusen vajaa 4kk, koska yösyötötkin meni todella tiheäksi ja olin ihan hirveän väsynyt. öisin en päässyt ollenkaan sikeään uneen ja maidon määräkin väheni huomattavasti kun päälle tuli hirveä stressi, että saako lapsi tarpeeksi maitoa. vauva ei tietenkään huolinut pulloa, koska oli tottunut pelkälle rinnalle....

tässä tilanteessa kiintieät olisi pitänänyt aloittaa jo 3kk iässä, sillä nyt kun ne aloitti vasta kun lapsi oli jo melkein 4kk niin tiheää yösyönti jatkuu vielä pitkään, koska siinä menee todella kauan ennen kuin vauva alkaa syömään kiinteitä enemmän kuin pari lusikallista, joista ei ole käytännössä mitään hyötyä... tietenkin tämäkin on yksilöllinen asia, mutta meillä ainakin. neuvolasta tietenkin neuvottiin jatkamaan 6kk saakka, mutta neuvo muuttui kun kerroin kuinka usein vauvani oli tissillä vaikka paino nousi todella hyvin.

minä voisin ennemin sanoa, että olisin haudassa, jos olisin täysimettänyt 6kk asti. eihän kenekään äidin tarvitse olla kuioleman väsynyt -> ilonsa menettänyt tiskirätti, hermoraunio. pelkästään jonkun 6kk imetyssuosituksen vuoksi! äidin hyvinvointi on myös vauvan hyvinvointia!

tottakai jotkut vauvat pärjäävät pelkällä rintamaidolla, mutta meidän vauva ei ainakaan ja eihän se pelkkä nestemäinen ravinto kauaa nälkää pidä verrattuna kiinteään ravintoon.

itse aloin antamaan vauvalle perunaa ja samaan aikaan totuttelin lapsen luumusoseeseen ettei masu mene kovalle eikä se ole vielä mennyt kovalle :)
 
""Täältäpä löytyy vauva, joka ei ole saanut soseita, vaikka ikää on jo 4,5 kuukautta!""

edellisen lausahduksen kirjoittaja! Kuinka useasti vauvasi syö öisin?
 
Kiinteät aloitettiin 3kk ikäisenä ja ihan pelkällä porkkanalla ja perunalla.Meidän poika ei tuon ikäisenä pärjännyt enään maidolla ja vellejä ei suostunut syömään.Suositukset on suosituksia tee niinkuin parhaaksi näet.
 
Kylläpä meikäläisen kirjoitus näköjään sai ""kielenkannat laulamaan""! Ei sitä kannata noin kuolemanvakavasti kaikkien kirjoituksia ottaa. Kuten lopussa kirjoitin, niin ketään en tuomitse ja tämä on minun mielipiteeni! Jokainen taaplaa tyylillään jne.jne.
Joku kysäisi, kuinka usein vauvani syö öisin. Illan tankkailun jälkeen (alkaa noin iltaseiskalta ja tunnin välein tuonne klo 22 asti) hän nukkuu yleensä 5-6 asti ja silloin syödään eka kerran. Sitten vielä nukutaan 9 asti ennenkuin seuraavan kerran syödään. Ja täysimetyksellä siis ollaan menty. Kiinteisiin siirtymisellä ei ole ollut mitään kiirettä, painoa on jopa pituuteen nähden hieman yläkantissakin!
Ja noista ikäsuosituksista sen verran, että nehän kyllä aika olennaisesti liittyy tähän kiinteisiin siirtymiseen! Meidän neuvolassa sanoivat suosituksen olevan YLEENSÄ 6 kk ja tällä tarkoittivat TÄYSIMETYKSELLÄ olevia!!!
 
Neuvolassa suosittelivat aloittamaan perunalla ja porkkanalla. Marjasoseita myös voi antaa. Persikkaa ja näit makeita soseita kannataa aluksi välttää koska ne saattavat vauvasta maistua liiankin hyvälle ja sit nää kasvikset ja marjat ei enää miellytäkkään.
 
En lue muita vastauksia, vaan kerroin vain oman kokemukseni.
Minä aloin antaa soseita pojalle, kun hän oli 3,5kk. Rintamaito oli loppunut, ja korviketta alkoi mennä hurjia määriä. Poika oli tosi hoikkakin. (En kysellyt neuvolasta, vaan ajattelin kokeilla, että rupeaako vauva jo soseita syömään.)
Ensimmäiseksi annoin sitä paljon parjattua perunaa. Ihan teelusikallisia aluksi.
Seuraavaksi varmaankin porkkanaa ja maissia. Sitten annoin ruusunmarjaa ja luumua, tasapainon vuoksi, kun porkkana kovetti vatsaa, niin nuo pehmittivät.
Sitten kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia...

Meillä poika alkoi mielellään syödä soseita. Toki meni monta viikkoa aluksi niin, että maisteltiin vain teelusikallisia, mutta jostainhan se pitää aloittaa =)
 
Muistaakseni 6kk:n suositus on lähtöisin WHO:lta. Tämän vuoden alusta myös Suomi on päivittänyt omat suositukset yhtäpitäväksi WHO:n kanssa. Suositus taitaa olla muodossa 4-6kk. Meillä lapsen isän suvussa diabetesta, joten yritetään lykätä kiinteiden aloitus sinne 6kk. En usko lapsen tästä kärsivän (4kk/paino reilut 9kg).
 
Ihanaa kun ihmiset tarttuivat tuohon lausahdukseeni etten tunne ketään kuka ei olisi antanut soseita lapsilleen ennen 4kk! Ilmeisesti me ei siis ainakaan tunneta toisiamme =)

Meillä on aloiteltu soseet ensin luumulla, sitten porkkanalla. Sen pidemmälle ei olla vielä päästy, viikon verran nyt maisteltu ja vauvoilla ikää 3kk. Tuossa siis syy miksi meillä on aloitettu soseet näin aikaisin, eli kun öisin( ja tietysti myös päivisin) meillä syötellään kahta vauvaa. Ja kun vauvat heräävät yöllä usein, menee suurin osa äidin yöstä syöttäessa ja etsiessä unta. Vielä soseista ei ole ollut mitään apua, sillä tosiaan sitä menee vasta noin 1-3 teelusikallista kertasyötöllä, mutta kai tuo määrä tuosta pikkuhiljaa kasvaa.

Meillä kun alkoi mennä jo öisin korviketta puoli litraa, katsoin parhaimmaksi antaa jotakin vahvempaa. Nyt saavat iltaisin viimeiseksi velliä ja päivällä siis kerran sosetta.

Seuraavaksi olen meinannut aloittaa peruna-porkkanasoseen ja varmaankin päärynän. Sitten lisää kasviksia.
 

Similar threads

Y
Viestiä
25
Luettu
599
V

Yhteistyössä