3kk ikäselle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sosetta??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakkohan tähän on kertoa oma kokemuksena: meillä poika on täysimetyksellä. Ikää 5,5kk. Minä ajattelin, että kun ei ole mikään tarvis antaa niitä soseita aikaisemmin, niin miksi niitä sitten antaisin. Imettäminen on sujunut hyvin (alussa erittäin paljon tissillä, mutta pikku hiljaa oppinut nopeammaksi) ja maitoa riittää. Eihän poika niitä kaipaa, kun ei ole ennen saanut. Onneksi en aloittanut. Pojalla on voimakkaita ruoka-aineallergioita. Nyt aloittelemme kiinteitä rauhalliseen tahtiin ehkä ensi viikosta alkaen ihotautilääkärin ohjeiden kanssa. Minulle on aivan sama mihin aikaan muut aloittavat soseiden antamisen. Minusta ei ole mukavaa, että tuomitaan niitä jotka eivät tee juuri samoin kuin muut. Kukin tavallaan. pitäisikö minun nyt tuntea syyllisyyttä siitä, että olen täysimettänyt poikaani tähän asti. Jos sitä mieltä ollaan, niin ehkä minun pitäisi alkaa syyllistää niitä jotka antavat soseita aikaisemmin? Suoraan sanottuna, ei kiinnosta. Kukin tavallaan.
 
...tietää, että lapsella on voimakkaita ruoka-aineallrgioita, jos hän saa vain rintaa? Voiko allergiat määrittää siitä, että reagoi johonkin, mitä äiti on syönyt...
 
mielenkiintoiseksi meni tämäkin keskustelu kun kysyin vaan millä soseella olisi hyvä aloittaa... ;D voi voi! olen kuitenkin saanut hyviäkin vastauksia joten jatkan sosemaistiaisia 3kk vauvani kanssa !
 
Jatka vaan ihan rauhassa sose-elämää!
Mutta älä viitsi luokitella ihmisten vastauksia hyviin ja huonoihin vastauksiin. Meitä on monenlaisia ihmisiä erilaisisissa tilanteissa ja tuollainen luokitteleminen osoittaa vain, ettet osaa arvostaa erilaisia mielipiteitä kysymyksesi suhteen. Koska kysymyksesi asettelu mahdollisti myös esim. ikäkysymyksen, niin miksi sitä ei olisi saanut käsitellä?
Kaikki eivät vain tosiaan halua vielä tuputtaa alle ½ vuoden ikäisille vauvoilleen muuta kuin sitä ainoaa ja oikeaa evästä eli äidinmaitoa! Sehän kun on joka tapauksessa vauvojen parasta ruokaa ja sillä on iän kaiken vauvat elätetty!
 
Mua kyllä kummaksuttaa normaaliaikaisilla vauvoilla tuo ""sosepelko"" kun suositus on siis 4-6 kk iässä kaikille vauvoille. Eli mukaan on otettu myös keskoset. Jotka oikeasti eivät olisi niin vanhoja jos eivat olisi syntyneet etuajassa. Joten periaatteessa normaali ikäisille vauvoille voisi jo hyvinkin antaa 3 kk iässä sose maistiaisia. Mutta kukin tekee miten tahtoo. ja todellakin jos vauva syö 1-1,5 h välein se kertoo sen että saa liian vähän ruokaa eli tarvii lisäravintoa. Jos jatkaa tuota linjaa että syöttää tunnin välein olen melko varma että huutoa saa kuulla. Ensinnäkin noin usein syöminen aiheuttaa vauvoilla mahakipua kun suoli ei saa rauhoittua vaan joutuu kokoa ajan toimimaan aktiivisesti. miettikääpäs äidit jotka syötätte tihein välein. Itkeekö vauvanne paljon? Nukkuuko huonosti? Jos vastaus on kyllä kannattaa ainakin kokeilla lisäravintoa ettei ruansulatuksen kanssa tule myöhemmin ongelmia.
Normaali syöminen tulisi tapahtua 2,5-4 h välein. Maha saa raujoittua ja voi olla varma että vauva on saanut tarpeeksi ravintoa. Tuollainen ""napostelu"" aiheuttaa myöhemmällä iällä ongelmia syömisen ja virtsaamisen suhteen. Jos virtsarakkoon koko ajan tulee tavaraa ja pissaa tulee paljon kun ei aloita kiinteitä tarpeeksi usein vaurioittaa se myös virtsateitä.
Kannattaa heti tarttua asiaan jos huomaat ettei kyseessä ole enää tiheänimemisen kausi tai kasvupyrähdys. Koska voi olla että vauva yrittää ilmaista että maito ei enää yksinkertaisesti riitä tyydyttämään ravinnontarvetta.
Sori mahd. typot. :)
 
Kuka VIITTII istua tuntitolkulla sohvalla vauvan kanssa ja syöttää sitä kun ei halua antaa kiinteitä! Sulla ei oo varmaan muita lapsia jotka haluaa iltapalaa, ja nukkumaan jne jne.
 
Ja tosi typerää toitottaa, että äidinmaito on sitä ainoaa oikeaa evästä vauvalle, voi vee, siis voi niitä raukkoja, jotka joutuu väärää evästä syömään!
Mikä ihmeen sosekammo tosiaan vallitsee? Jos vauva syö sosetta mielellään, eikä ongelmia tule, niin mikä hemmetin pakko se on äidin puolikuolleena tyrkyttää tissiä tunnin välein? Eikö voi antaa vähän sosetta ja muuten vain tissiä? Eihän tässä nyt huvin vuoksi kukaan soseisiin tai korvikkeeseen ole siirtymässä! Voi elämän kevät.
 
Voi ei. En ole tiennytkään ettei ole normaalia syöttää tunnin välein... Aloitan kyllä huomenna soseiden maistelun jospa nuo yöt helpottais. Herää neljästi yössä ja pojalla ikää 3,5 kk. Eikös se pottu oo parasta ensialkuun. kai...
 
Kuule, ei muuta kuin syötät vaan, niin kauan kuin jaksat. Kyse onkin siitä, että jos äidistä tuntuu, ettei jaksa ja että vauva olisi jo valmis maistamaan soseita, niin voihan ne soseet aloittaa ennemminkin kuin 4-6kk.
Kummaa porukkaa, kun poimitaan vain tietyt ohjeet, joita noudatetaan. Imetyssuosituksia noudatetaan, mutta esim. vauvan vaatteita ei pestä ennen käyttöönottoa, ja vauvaa ollaan viemässä saunaan about 1kk vanhana!
 
Niin mutta jos siitä on vauvalle haittaa ja tulee suolisto vaurioita niin eikös silloin kannata aloittaa nuo kiinteät. Tai ainakin korvikkeen anto lisäksi? Esikoinen mulla niin en tiedä...
 
Niin, tuota, kerroinkin jo oman soseiden aloitus kokemukseni tuolla aiemmin, mutta lisäänpä vielä, että en minäkään kellosta katsonut, milloin vauvaa syötin. Siis silloin, kun rintamaitoa riitti. Mutta sitten, kun rintamaito loppui ja alkoi mennä korviketta ihan hulluja määriä päivässä, niin tuntui fiksulta tarjota jo sosettakin.
 
Niin, jos nyt kaikki äidit miettisivät myös sitä OMAA jaksamistaan näissä ruokintavouhotuksissaan. Jos se lapsi haluaa olla koko ajan tissillä niin antakaa sille nyt herranjesta jotain muuta mistä se saa mahansa täyteen ja te itte saatte hetkisen LEVÄTÄ! Näitä yliväsyneitä, masentuneita äitejä on nähty ihan liikaa jotka vaan tuijottaa noita suosituksia.
Oma lapseni nukkui yöt läpi 1 kk iässä kun sai korviketta tissimaidon lisäksi. Oli kiva nukkua itekkin :) Kannattais kokeilla.
(p.s. jos joku haluaa sen vauvan viedä saunaan niin siitä vaan, ennen ne on syntynytkin siellä.)
 
Juu, mutta tuskin siellä on synnytetty kovin kuumissa löylyissä. Veikkaan, että vauvalle joku +40 on aika maksimilämpö, sitten alkaa kehon lämpö nousta liikaa, jos on kovin pitkään siinä lämmössä.
Mutta tää menee jo ihan tyystin asian vierestä, joten annetaanpa olla.
 
Kuten jo edellä mainitsin. ""Mutta kukin tekee miten tahtoo. ja todellakin jos vauva syö 1-1,5 h välein se kertoo sen että saa liian vähän ruokaa eli tarvii lisäravintoa. Jos jatkaa tuota linjaa että syöttää tunnin välein olen melko varma että huutoa saa kuulla. Ensinnäkin noin usein syöminen aiheuttaa vauvoilla mahakipua kun suoli ei saa rauhoittua vaan joutuu kokoa ajan toimimaan aktiivisesti."" Eli kyse ei ole pelkästään äidin jaksamisesta vaan vauvan olotilasta. Liian usein ruokkiminen johtaa lopulta ongelmiin mahalaukussa ja suoliston toiminnassa. järki käteen naiset.
 
Heissan,
aloittelin soseiden antamisen 2,5kk iässä tytölleni. Muutoin sai rintamaitoa 7kk ja sit sosetta sit lisäksi. Aloitin perunaporkkanalla jota tein itse ja ostin kaupasta. Sitten ihan viikossa taisin jo lisätä pari uutta makua (parsakaali, kukkakaali )yms. Elin kaikkien suositusten vastaisesti. Mulla vaan on fiilis että tiedän mitä lapseni tarvitsee ja erittäin tyytyväinen tapaushan tuo onkin ;-)
Oma äitin on aloittanut soseet meille kaikille lapsille 2-3 kk iässä, lihaa jo 3kk iässä. Kaikki olemme terveitä ja kenelläkään ei ole mitään allergiaa.

Kokeile miten vaikuttaa ja tarkkaile. Ei täällä netissä kukaan osaa sanoa mikä on hyväksi juuri sinun lapsellesi. Neuvola on vain ohjeistava ja me ""ellit"" täällä tunnemme vain oman lapsemme.

 
SIIS EI OLE TOTTA MITÄ VITSIÄ TE JAKSATTE JAUHAA TÄMMÖISISTÄ ASIOISTA ???MINUSTA EI IKINÄ TULE TEIDÄN KALTAISTA AKKAA JOTKA TÄÄLLÄ JANKUTTAVAT NIIN YKSILÖLLISISTÄ ASIOISTA KUIN SOSEIDEN ALOITTAMISESTA
SIIS EI OLE TOTTA ETTÄ NAISISTA TULEE TÄMMÖISIÄ..HUHHUH.MITEN TEITÄ JAKSAA KIINNOSTAA KUKA ANTAA 2 KK JA KUKA 6 KK SOSEITA JA SIITÄ SIT TAPPELETTE TÄÄLLÄ ??HANKKIKAA ELÄMÄ !!!
 

Similar threads

Y
Viestiä
25
Luettu
599
V

Yhteistyössä