4 vuotiaan nälkä/ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoto

Vieras
eli haen lapsen hoidosta siinä 16.15-16.30 välisenä aikana. Hän on päiväkodissa syönyt välipalan siinä kolmen maissa, yleensä leipää ja tuorepalaa, marjapuuroa tai rahkaa. Hän aina ilmoittaa heti kun haen, olevansa nälkäinen.
Heti kun tulemme kotiin, käyn ehkä korkeintaan vessassa ja rupean ihan samantien tekemään ruokaa. Ruoan valmistumisessa menee 40-60 minuuttia.
Kysymys kuuluukin että voinko oikeasti "pistää lapsen odottamaan" ruoan valmistumista, koska se oikeasti meinaa sitä et se kärkkyy tos keittiös koko ajan ja jankuttaa et on tosi kova nälkä ja millo ruoka on valmista. Mut jos mie annan sille heti ku tullaan jonkun puolikkaan leivän tai jugurtin tai vastaavan, sit sille ei enää maistu se ruoka ku se on valmis ! Eli sil on sit nälkä vast joskus 19-20 aikaan eli se syö aina eri aikaan kun mie...eli siis miten miun pitäis toimia ? Eihän se rikki mee jos se odottaa reilut puol tuntia ruokaa ? ja sit se ainaski syö aina ison lautasen ja syö samaan aikaan ruokapöydäs ku äiti ? Vai teenkö väärin jos en tarjoa välipalaa ???

no hyvä :D koska just niin mie teenkin,, tungen sen telkkarin / tietokoneen ääreen kattoo lastenohjelmia/elokuvia siiheks ku ruoka on valmis, niin se unohtaa jankuttaa nälästä...ja sen perusteel mitä oon tääl palstalla roikkunu ni oon ihan paska äiti ku kehtaan näyttää ylipäätään mitään ohjelmia miun lapselle :D

Itse antaisin lapselle tuollaisessa tilanteessa vaikka hapankorpun, palan kurkkua tms. pientä ja kevyttä, jos ruuassa liki tunti menee. Puoli tuntia saisi odotella, mutta tunti on jo aika pitkä aika olla nälissään.

Mutta silloin kun lapsi oli päivähoidossa (nykyään vaan leikkipuistoissa aamupäivät), meillä oli päinvastainen ongelma. Lapsella ei ollut hoidosta tultaessa neljän-viiden aikaan ollenkaan nälkä, kun oli hoidossa syönyt kolmelta ilmeisesti aika runsaan välipalan. Kotona lounaan ja päivällisen välissä ei syödäkään mitään välipaloja normaalisti.

Mites jos antaisi kurkkua tai porkkanaa tms. vihanneksia siinä odotellessa? Sehän on "oikeaa" ruokaa, eikä pitäisi haitata vaikka viekin tilaa siltä makaronilaatikolta?
Mutta joo, kyllähän se lapsi kestää vähän odottaa, mitään jogurtteja ja leipää en antaisi.

Yhteistyössä