4-vuotias kakkaa housuun jopa 15 krt päivässä, APUA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinenaiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Levolac pitää mennä koko ajan. Mikään kuuriluontoinen ei auta vaan maha kovettuu uudelleen. Ensin maksimia niin kauan kunnes tilanne rauhoittuu. Sitten etsit sen annostuksen, jolla maha pysyy pehmeänä, mutta ei ripulilla. Suurin osa lopettaalääkkeet, kun maha alkaa toimia. Näin ei voi pitkittyneen ummetuksen kanssa toimia. Tilanne kuulostaa järkyttävältä ja jos levolac ei auta, niin movicol pitää antaa väkisin. Lapsi ei päätä lääkityksestä.

Levolaccia (niinkuin movicoliakin) pitä antaa riittävällä annoksella alkuun. Ja jos ette pärjää itse niin tietysti sitten uudestaan sinne lääkäriin. Lapselle vrmasti psyykkisesti erittäin kuormittava tilanne ja mitä pikemmin saa apua niin sen parempi.

Lapsi ei päätä mitä lääkettä ottaa. Jos lääke on hyödyksi, se otetaan. Laita movicol mehuun tai ihan mihin vaan ja sit vaan aina aamulla ja/tai illalla lääke menemään. Iskä pitää lasta kiinni ja ruiskulla poskeen, jos ei muuten.
Ainakin meillä antibiootit on jouduttu välillä ottamaan tällä keinolla. Ikäväähän se on, mutta sun lapsi tulee vaan kipeämmäksi jos ei nyt saa lääkettä ja tilannetta palautumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinenaiti;30589486:
Hipputar, kiitos vinkeistä. Mutta miksi peräruiske pitäisi antaa neljänä perättäisenä päivänä? Vuosi sitten annoin vesiperäruiskeen ja se oli ihan kerta-annos, auttoikin kyllä.

Me on saatu ohjeeksi antaa microlax peräruiske. Ja neljänä perättäisenä päivänä siksi että saa kaiken suoleen kertyneen kakan pois.
Ja noi ohjeet on siis kolmelta eri lääkäriltä. Vähän ihmettelen että te ootte noin huonot ohjeet saanu.

Ja meillä siis edelleen ton kuusvuotiaan kans hoito menos. Edelleen välillä kakkaamisväli venyy liian pitkäksi ja silloin törkeästi uhkailen lasta: joko väännät sen kakan nyt tai pannaan ruiske. Pari kertaa oon joutunu uhkauksen toteuttaa mutta nyt lapsi jo uskoo ja vääntää ne kakat mieluummin ilman ruisketta.

Mites laktoosi? Meillä tytöllä 4v oli kausittain vaikeaakin ummetusta ja tuhrimidta. Paljastui laktoosi-intoleranssiksi. Mutta tänä tuskin olisi ainoa syy. Varaa sikaneivolspsykologilta. Ihme jos sellaista ei ole neuvolasta suositeltu?

Anna levolac aamulla tyhjään vatsaan ja reilusti vettä (lasillinen ainakin) sen jälkeen. Meidän vatsavaivaiselle lääkäri sanoi, että levolacia voi antaa reilummin mitä ohje on, koska ei imeydy elimistöön. Eli jos levolacin ottaa mieluiten lääkkeistä, niin anna sitä riittävästi aamuisin. Sit kun toimii niin pienennä vaikka annosta vähän jos tuntuu että liikaa on.

Niin ja se levolac ei oikeesti auta jos ei sitä sekota johonkin juomaan.

Mä aiemmin annoin sitä pelkiltään ja sit lekurille sanoin että ei se auta, siinä sit tuli ilmi että ei sitä sellasenaan oo tarkotus antaa. Johan rupes tehoomaan ku sekotin sen mehuun.

Niin ja se levolac ei oikeesti auta jos ei sitä sekota johonkin juomaan.

Mä aiemmin annoin sitä pelkiltään ja sit lekurille sanoin että ei se auta, siinä sit tuli ilmi että ei sitä sellasenaan oo tarkotus antaa. Johan rupes tehoomaan ku sekotin sen mehuun.

Levolacin kanssa pitää juoda runsaasti (niin siinä taitaa ohjekin olla). Mä annan lapsille levolacin ensin ja sitten juomista päälle niin ei tarvii sitä makeaa litkua niin hirveetä määrää juottaa. Ottavat mieluummin sen lusikallisen lääkettä ja juomat sitten niin kuin maistuu.

Eihän peräaukkoon ole tullut haavaumia tai jopa peräpukamia? Itselleni tuli peräaukon haavauma raskausaikana kun kärsin ummetuksesta. Haavauma ärtyi synnytyksen jälkeen todella pahaksi ja kroonistui, mutta imetyken vuoksi en voinut käyttää nitraattivoidetta. Lopulta parantumiseen meni 3-4 kuukautta ja pahimpina aikoina vessakäynti oli yhtä tuskaa.

Varmasti raskas vaiva sinullekin, mutta eihän poikasi itse voi vaikuttaa tuohon ongelmaan, joten älä ainakaan syyllistä häntä siitä.

[QUOTE="vieraana";30589778]Varmasti raskas vaiva sinullekin, mutta eihän poikasi itse voi vaikuttaa tuohon ongelmaan, joten älä ainakaan syyllistä häntä siitä.[/QUOTE]

Ap ei maininnut missään vaiheessa lapsensa sukupuolta.

Anna ihmeessä sitä levolacia kerta laps sitä mielellään käyttää. Teillä on se pullo ohjeineen? Sielä on levolacista kaksi käyttötapaa. Nopeaan vaikutukseen se otetaan tyhjään vatsaan sekoitettuna nesteeseen. Rauhallisempi vaikutus, toimii huomenna tai ylihuomenna, otetaa mitallinen milloin vaan. Mutta annostusta voi suurentaa tarpeen mukaan. Meidän kaks vuotias kakki kiviä, nii hänen alkuannostus parille ekalle päivälle oli 10ml. Meillä ei mitää akuuttia hätää ollut, niin ei sekotettu nesteeseen. Ja sitten kun kakka alkoi olla löysää, eli kovat tullu edestä pois, nii laskettiin annostus 5milliin. Neuvolan ohje oli, että vähintään kaksi kuukautta piti jatkaa, että suoli oppii käsittelemään löysempää ulostetta, pienempiä ulostemääriä, ja supistumaan takaisin normaaliin toimintaan. Kaks kuukautta vähintään, ja toistan ettei meillä tosissaan ollut teidän laisia ongelmia. Niin ja nestettä muuten runsaasti toki.

Ruokavaliosta yleensä. Viljat ja kuidut, kasvikset kerroitkin jo. Laktoosiongelmaa joku ehdotti? Mutta muista, että maito voi myös kovettaa mahaa! Siis kaikki lehmänmaitotuotteet, juustot, rahkat ymym.
Meillä käytetäänkin pieniin vatsan ongelmiin "monipuolista ruokavalioo", eli haetaan silloin soijamaitoa, kauramaitoa, alpro ja yosa tuotteita. Ne on kyllä muutenkin meillä käytössä kun ovat nii hyviä. Mutta vaihdetaan sit kokonaan niille vähäks aikaa jos vatsa meinaa kovettua.
Ja sitä levolacia! Pitkään! Että suoli taas supistuu oikeaan toimintaansa.

Meillä kävi niin, että usean kuukauden - loppua kohden paheni - vatsakivun jälkeen varmistui laktoosi-intoleranssi. Muutama viikko oikeanlaista ravintoa ja puolestaan alkoi ummetus. Lapsi syö melkein joka päivä puuroa ja kotimaisia marjoja, mutta vatsavaivat helpottivat vasta sitten, kun tarjosin vauvojen luumusosetta. Aluksi joka päivä viikon ajan, sitten joka toinen päivä reilun viikon ja nykyään kerran pari viikossa. Apteekin lääkevalmisteita ei ole käytetty. Kaura on kuulemma hyvää suolelle, ruis voi olla liian vahvaa... Toivottavasti teillä helpottaa myös pian!

Ja eikai oikeesti mitää vesiperäruiskeita lapselle??? En ole i-k-i-nä joutunut antamaan niitä aikuisellekaan.

Onko tuo HippuTARin kertoma microlax sulle tuttu? Se on vaa muutaman sentin kokoinen tuubi joka kapealla kärjellä puristetaan sisää. Pötkötellä voi hetken aikaa nii ehtii hetken vaikuttaa ennen ku tulee ulos.

Moi. Täytyy vastata, kun voin niin eläytyä tähän ongelmaan. Meillä oli ihan samanlaista viime keväänä ja kesällä pojan kanssa. Hän on nyt 4,5 v. Kakat tuli housuun noin 10 kertaa päivässä ja lapsi oli koko ajan ihan kiukkuinen. Minä myös. Mistään ei tullut mitään. Neuvolasta käskettiin vaan syöttää Pegorionia ja melkein jo annettiin terapia-aikoja.

Ummetusta oli, mutta en uskonut tähän "toiminnallinen vatsavaiva" höpinään, mitä neuvolasta tarjottiin, vaan vein pojan ykstyiselle lääkäriin. Sitä kautta asiat alkoivat vähitellen selviämään, ja löytyi iso nippu allergioita. Nyt ruokavaliosta on poissa maito, muna, vehnä, ruis ja kala. Näistä kolme ensin mainittua näkyivät verikokeessa, ja sitten vähitellen oireiden mukaan pudotettiin pois ruokavaliosta. Puolen vuoden käyton jälkeen päästiin irti Pegorionistakin. Lapsi on iloinen ja tyytyväinen nykyisin. Kakat tulee pönttöön, eikä tuhruja ole tullut enää kuukausiin. Oma mielenterveyskin on jo paremmalla mallilla. Tsemppiä...

#45, saako kysyä lisää?
Miten jos kyse on ruoka-aineallergioista jotka tekee tollasta vatsalle, nii tarviiks niissä miettiä, että onko se suolen pinta vaurioitunut, bakteerikanta vääristynyt tms..?
Et suositellaanko automaattisesti esim maitohappobakteereja..?

Meidän 4v on käyttänyt 1,5vuotiaasta asti ensin levolacia ja sitten myöhemmin movicol junioria joka päivä. Juo ne mehuun sekoitettuna. Koita löytää joku tosi hyvä mehu, mistä lapsesi pitää. Ummetus-asioissa olisi tärkeää löytää joku hyvä lastenlääkäri, joka perehtyy lapsesi ongelmaan. Tsemppiä!

Minä olen tuon ikäiselle (vähän lievemmästä) ummetuksesta kärsineelle laittanut vaan kasviksia lautaselle ja kertonut, että ne auttaa kakkaa tulemaan. Selittänyt, että kun syö enemmän niitä niin voi olla ettei lääkettä tarvita. Pientä lahjontaakin joskus harrastin lääkkeen ottamisessa eli kun reippaasti otti, sai pienen karkin päälle/tarrataulukko ja isompi palkinto tietystä määrästä. Totta on, ettei lapsi päätä mitä lääkkeitä ottaa, mutta vaikea niitä on väkisinkään kurkusta tunkea. Tota palkintohommaa voi kokeilla myös pöntöllä istumiseen. Ja tosiaan pehmittäviä lääkkeitä on käytettävä suhteellisen pitkään, vaikka varsinainen ongelma poistuisikin. Tsemppiä ap!! Toivotaan että pian saatte ongelmaan helpotusta, koska tuo on itselle turhauttava tilanne sen lisäks että lapsi on kipeä.

Allergisen äiti tässä vielä. Tuo yksi kysymys oli ehkä mulle tarkoitettu, tuo maitohappobakteerikysymys. Niitä tosiaan suositellaan. Me ei kyllä olla otettu niitä missään vaiheessa käyttöön, kun jotenkin ollaan seurattu vaan yhtä muuttujaa kerrallaan. Ollaan siis otettu aina yksi ruoka-aine pois, ja sitten on tullut huima parannut jne. Vähitellen on päästy ns. normaaliin tilanteeseen. Olin kyllä ihan vähällä jo aloittaa maitohappobakteerit, mutta sitten yhtäkkiä oltiinkin tässä nykytilassa.

Meillä poika siis käytti Pegorionia puoli vuotta, mutta hän ei itse missään vaiheessa tiennyt sitä. Me vaan sekoiteltiin se johonkin hänen juomaansa, mehuun tai kaakaoon tai ihan vesilasiin. Itse Pegorionhan ei maistu miltään. Ja meillä "pahimmillaan" Pegorionia meni tooosi paljon 2x12g päivässä eli ihan aikuisten setti. Siitä sitten lähdettiin alaspäin. Mutta heti kun ruokavalio alkoi olla sopvivampi, Pegorioniakin voi vähentää. Vehnän ja rukiin poisto oli ratkaiseva.

Poika on tosi nirso syömään mitään kasviksia, valitettavasti. Ei auta uhkailu, kiristys tai lahjonta. Ravitsemusterapeutti ei tästä kauhistunut, vaan katsottiin, että hän saa kuitunsa lähinnä näkkileivästä ja joistakin hedelmistä. Näillä mennään nyt.

Oho, joo sinulle se viesti kysymys oli :) miten silmät harittikin yöllä, että katsoin viestin numeron väärin.
Kiitos kun vielä vastasit :)
Sillä vaan kysyin, kun ystävä kans miettii oman lapsen vatsaongelmia jatkuvan ripulin vuoksi, ja allergia selvityksiä just tehdään. Ovat jo poistaneetkin paljon ruokia. Ja heille oli "ohi mennen" puhuttu jotain suolen vaurioitumisesta ja että voi kestää pitkäänkin että suoli paranee, eli oireet jatkuu vaikka mitään aiheuttajaa ei enää ole.

Antaisin 4-vuotiaalle kyllä lääkkeet vaikka väkisin, jos muuten ei onnistuisi. Yleensä senikäisen kanssa pystyy kyllä jo puhumalla perustelemaan tällaiset asiat. Mutta jos ei onnistu, niin lääke ei jää silti ottamatta. On minun vastuullani huolehtia lapsen hyvinvoinnista ja jos lapsi ei vielä omaa parastaan ymmärrä, minä huolehdin että se toteutuu silti. Vaikka väkisinantoon pitäisi mennä, puhuminen ei jäisi silti pois. Todennäköisesti lapsi pian hyväksyisi ja ymmärtäisi asian, kun ottaisi linjan, että tämä asia nyt vaan pitää hoitaa ja hoidetaan.

Onko tämä sitten lapsen iästä kiinni, että aloittaja ja joku muukin on kirjoittanut, että väkisin ei voisi antaa? Kai kaikki sentään vauvalle ja taaperolle antaa lääkkeet ja esim. harjaa hampaat, vaikka lapsi vastustelisi? Pakkokeinojen jääminen pois tällaisista välttämättömistä toimenpiteistä minusta riippuu kyllä lähinnä lapsen henkisestä kehitystasosta, ei kalenteri-iästä. Tietysti heti kun on mahdollista asiat hoitaa muutoin väkisin, niin pitää tehdä. Mutta jos 4-vuotias ei ole vielä sillä tasolla, että ymmärtäisi puhumalla oman parhaansa, sitten toimitaan kuin 2-vuotiaan kanssa.

Lääkityksen lisäksi olisi tärkeää puhua päiväkodin kanssa. Aloittaja kirjoitti, että ovat päiväkodissa ihmetelleet, miten 4-vuotias vielä kakkaa housuun. Eikö ongelmasta ole sitten puhuttu? Olisi tärkeää, että päiväkodissa tuetaan tässä asiassa. Ei ummetuksen ilmeneminen välttämättä liity päiväkodin ruokaan, vaan voi olla seurausta lähinnä siitä, että lapsi siellä panttaa kakkaa. Yleensä hoidossa ei huolehdita lasten kakalla käymisestä, vaan ainoastaan pissalla käymisestä, mutta tässä tapauksessa olisi tärkeää että hoidossa turvataan lapselle vähintäänkin rauhallinen mahdollisuus kakalla käymiseen. Päikyntädeillä on yleensä parempi auktoriteetti lapseen, joten vaikka kotona lapsi ei käskemällä menisi kakkaa yrittämään, päiväkodissa saattaisi mennäkin.

levolakkia mehun sekaan. sokerisessa mehussa eivät sitä juurikaan huomaa, vaan juovat sen. parhaiten se vaikuttaa kun antaa tyhjään vatsaan. itse olen sekoittanut veteen ja antanut pojalle pari tuntia ennen kuin yöunilta herää. ja aamulla on saalis ollut pytyssä.

Yhteistyössä