4-vuotias tuttu lapsi on ilkeä, paha mieli oman lapsen puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meidän puistossa ei käy paljon lapsia, ja yksi niistä on 4-vuotias poika jolla on tosi mukavat vanhemmat, mutta poika on ihan mahdoton. Hän suostuu leikkimään tiettyjen lasten kanssa, ja oma lapseni ei kuulu näihin. Lapseni on vasta reilu 2 -v joten voi johtua siitäkin, että on nuorempi mutta silti harmittaa. Kun lapseni yrittää tulla tämän isomman luokse, tämä vain käskee pois ja että "Lauri ei saa tulla" Ja haluaa mennä leikkimään jonkun muun kanssa. Muut isommat lapset kyllä leikkivät myös tämän pienemmän kanssa, mutta jostain syystä tämä yksi ei halua. Ei siinä muuten mitään, mutta sitten tämä meidän lapsi jää ihan yksin kun isompi poika eristää hänet kaikista muista lapsista. Tuntuu tosi pahalta. Lapsen äiti yrittää kyllä ehdottaa että ottaisi Laurinkin mukaan mutta kun poika sanoo "ei" ei hänen äitinsäkään siihen sano mitään vastaan.

Ymmärtääkö kukaan? Harmittaa vaan oman lapseni puolesta kun olisi kiva että hänelläkin olisi kavereita eikä tuntisi oloaan syrjityksi.

no ei siinä mun mielstä ole mittän outoa tai erikoista ettei 4-vuotias halua leikkiä 2-vuotiaan kanssa, ovathan he leikkitaidoissaan oletettavasti aivan eri tasoilla. leiki sinä sen 2-vuotiaasi kanssa jos ei ole muita kavereita, kyllä tuon ikäiselle riittää vielä äiti kaveriksi. ikäkavereita tulee sitten, kun lapsen omat leikkitaidot ovat kehittyneet niin paljon että yhteisleikki sujuu.

Ei tuo ole välttämättä ilkeyttä. 4-vuotiaan ja 2-vuotiaan leikit ovat ihan eri tasolla, ja isomman mielestä pienempi saattaa sekoittaa ja pilata hyvät leikit osaamattomuudellaan. Etsikää joku sellainen paikka jossa on samanikäistä seuraa.

Ymmärrän hyvin. :( Surkuhan siinä tulee oman pienen puolesta.
Tyhmää sen toisen pojan äidiltä antaa pojan toimia noin. Itse tekisin lapselleni hyvin selväksi että ketään ei suljeta leikin ulkopuolelle.

Millaine aikuinen käyttää 4-vuotiaasta lapsesta sanaa "ilkeä"?? :o Ei tuo kuvailemasi ole minusta mitään ilkeyttä vaan ihan normaalia toimintaa 4-vuotiaalta. Miksi se haluaisi leikkiä vieraan 2-vuotiaan kanssa?

Ymmärrän että harmittaa. Keskustelisin tuon 4-vuotiaan äidin kanssa että antaa poikansa ottaa oman poikasi leikkiin ja että tämä hänen poikansa miettisi miltä tuntuu jos häntä ei oteta mukaan. Aikuinen kuitenkin asettaa rajat lapsen käyttäytymiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyhmää sen toisen pojan äidiltä antaa pojan toimia noin. Itse tekisin lapselleni hyvin selväksi että ketään ei suljeta leikin ulkopuolelle.

Ei ole kohtuullista pakottaa 4-vuotiasta leikkimään 2-vuotiaan kanssa. Hetkiseksi voivat pysähtyä leikkimään yhdessä, mutta kyllä isompi pitää päästää sen jälkeen omiin juttuihinsa. Pienemmällä ei myöskään ole aina oikeutta sotkea isompien leikkejä.

Tuskin kysessä on lapsen "ilkeys". 4vee ja 2vee on ihan erilaisia leikkijöitä taidoiltaan.

Se, että 4veen vanhemmat eivät puutu "syrjintään", on tietysti typerää. He voisivat sanoa, että otetaan tuo pienikin leikkiin.

Tai sitten sinä voisit ohjeistaa 2vuotiastasi omiin leikkeihin vaikka muiden pienten kanssa - näin kaikki olisivat tyytyväisiä. Lapsia kun ei kuitenkaan voi pakottaa leikkimään keskenään.

Niin ei munkaan mielestä 4-vuotiasta voi sanoa millään ilveellä ilkeäksi. Kokeilee rajojaan ja voi tehdä mitä huvittaa mutta ilkeyttä se ei ole. Aikuisen kuuluu opettaa ottamaan toisten tunteita huomioon.

no ei siinä mun mielstä ole mittän outoa tai erikoista ettei 4-vuotias halua leikkiä 2-vuotiaan kanssa, ovathan he leikkitaidoissaan oletettavasti aivan eri tasoilla. leiki sinä sen 2-vuotiaasi kanssa jos ei ole muita kavereita, kyllä tuon ikäiselle riittää vielä äiti kaveriksi. ikäkavereita tulee sitten, kun lapsen omat leikkitaidot ovat kehittyneet niin paljon että yhteisleikki sujuu.

Ja tämä on silkkaa p*****.
Kyllä 2-vuotias osaa jo nauttia muiden lasten seurasta. Oma 2-vuotiaani kiljuu riemusta nähdessään muita lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Siis pitääkö 4-vuotias pakottaa leikkimään lähes vauvan kanssa, vaikka puistossa olis saman ikäistäkin seuraa?

Lähes vauvan???
Oma lapsesi taitaa olla hitraanpuoleinen tai sitten siitä on hyyyyyvin kauan kun hän oli 2 vee.

Mulla on 4 v ja 6 v lapset, ja joskus puistossa vähän ärsyttää kun esim. sählypeliin laitetaan mukaan joku 2 v joka ei todellakaan osaa pelata, ja on vain tiellä, ja pian itkee kun saa pallosta tai mailasta :ashamed:

Se, että 4veen vanhemmat eivät puutu "syrjintään", on tietysti typerää. He voisivat sanoa, että otetaan tuo pienikin leikkiin.

ja näin mun ymmärtääkseni on tapahtunutkin, eikös ap niin kirjoittanut?

Miks 4-vuotiaan pitää leikkiä 2-vuotiaan kanssa? Siinä on vielä leikeissä aika iso ero jos vaikka vertaa 7-9v joilla hyvinkin on aikakin täälläpäin ulkona ja puistossa samakaltaista puuhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Siis pitääkö 4-vuotias pakottaa leikkimään lähes vauvan kanssa, vaikka puistossa olis saman ikäistäkin seuraa?

Lähes vauvan???
Oma lapsesi taitaa olla hitraanpuoleinen tai sitten siitä on hyyyyyvin kauan kun hän oli 2 vee.

Kuule. 4-vuotiaaseen verrattuna 2-vuotias on kyllä vielä lähes vauva. Varsinkin sen 4-vuotiaan omasta mielestä.

Näin.
Kyllä meiän naapurustossa kaikki leikkii keskenään, vaikka ikäerot ovat tuostakin suurempia... pienimmätkin otetaan mukaan leikkiin. Isommille opetetaan, että kettän ei saa syrjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Kyllä 2-vuotias osaa jo nauttia muiden lasten seurasta. Oma 2-vuotiaani kiljuu riemusta nähdessään muita lapsia.

mutta sun 2-vuotiaan leikkitaidot ei silti ole normaalin 4-vuotiaan tasolla. ymmärrätkö eron?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mulla on 4 v ja 6 v lapset, ja joskus puistossa vähän ärsyttää kun esim. sählypeliin laitetaan mukaan joku 2 v joka ei todellakaan osaa pelata, ja on vain tiellä, ja pian itkee kun saa pallosta tai mailasta :ashamed:

No se onkin eri asia. Samoin tietenkin se, jos pieni rikkoo tahallaan isompien leikkejä. Se on sitten taas sen pienemmän vanhemman vastuulla valvoa että niin ei tapahdu.

Mutta kyllä on kohtuullista antaa sen pienen pyöriä siellä kintereillä, eikä eristää kokonaan, niin kuin ap:n tapauksessa "Lauri ei saa tulla, muut saa". Kyllä 2-vuotias osaa jo pahoittaa mielensä sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

On kohtuullista ottaa 2v pieneksi hetkeksi mukaan peliin, mutta sitten hänen on aika poistua ja antaa tilaa oikealle pelille. Tämä opettaa isommille pienempien huomioimista.

Meillä on lapset 4 v ja 2 v joten ymmärrän hyvin tuon tasoeron. En pakottaisi 4 v:tä leikkimään 2 v:n kanssa, mutta en hyväksyisi tuollaista pois komentamistakaan. Toisin sanoen kyllä se 2 v saisi puistossa mennä mihin haluaa ja leikkiä millä haluaa ilman että 4 v komentelee. Jos nyt tilanteen oikein ymmärsin.

mutta sun 2-vuotiaan leikkitaidot ei silti ole normaalin 4-vuotiaan tasolla. ymmärrätkö eron?

Kuka niin on väittänyt?
Kommentoin vaan tota sun ikuisuusväitettä: 2-vuotias ei vielä tarvitse muuta kun äidin seuraa. Hohhoijaa.

Tätä ketjua lukiessa en kyllä enää ihmettele koulukiusaamisen yleistymistä.. Jos äitien mielestä todella on ok, että yksi lapsi - olkoonkin pienempi - käsketään pois ja suljetaan kokonaan leikkien ulkopuolelle.

Kuka niin on väittänyt?
Kommentoin vaan tota sun ikuisuusväitettä: 2-vuotias ei vielä tarvitse muuta kun äidin seuraa. Hohhoijaa.

Kyllä se 2 vee jo jotain kuitenkin tajuaa toisista lapsista ja ap:han voi itse sanoa, että anna Maijan tulla hetkeksi leikkimään sehän on yleien puisto, mutta ei ne leikit kyllä oo vielä samaa tasoa 2v ja 4v.