4-vuotias tuttu lapsi on ilkeä, paha mieli oman lapsen puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaksivuotiaat eivät osaa vielä leikkiä YHDESSÄ muiden kanssa vaan leikkivät ns. rinnakkaisleikkiä. Tuon ikäistä ei todellakaan tarvitse ottaa mukaan leikkiin, riittää että saa katsella ja touhuta omiaan siinä vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kyllä sinäkin voit puhua sen 4-veen kanssa. Kertoa, että hiekkalaatikolle mahtuu vielä yksi (jos siellä on tilaa) ja voit vaikka keskustella hänen kanssansa mikä mättää. Oletko tehnyt jo niin? Vai annatko sinä sen 4veen pomottaa itseäsi?
Samaa mieltä, ja niin oon itsekin tehnyt.

Jotkut vanhemmat ei vaan välitä, vaikka niiden lapset kuvittelee omistavansa koko hiekkalaatikon tai koko puiston. Silloin voi itse nätisti muistuttaa siitä, miten asiat oikeasti ovatkaan.

Meidän pihassa käy leikkimässä yksi (outo) äiti jonka mielestä hänen lapsensa omistaa meidän pihan leikkimökin. Oon sanonut silloin sekä äidille että lapselle, että tää leikkimökki on saatu lahjoituksena kaikkien tämän pihan (kröhöm :whistle: ) lasten käyttöön, eikä kukaan voi sitä omia. Itse asuvat siis kauempana, eivät tässä taloyhtiössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kyllä sinäkin voit puhua sen 4-veen kanssa. Kertoa, että hiekkalaatikolle mahtuu vielä yksi (jos siellä on tilaa) ja voit vaikka keskustella hänen kanssansa mikä mättää. Oletko tehnyt jo niin? Vai annatko sinä sen 4veen pomottaa itseäsi?

Jotkut vanhemmat ei vaan välitä, vaikka niiden lapset kuvittelee omistavansa koko hiekkalaatikon tai koko puiston. Silloin voi itse nätisti muistuttaa siitä, miten asiat oikeasti ovatkaan.

Meidän pihassa käy leikkimässä yksi (outo) äiti jonka mielestä hänen lapsensa omistaa meidän pihan leikkimökin. Oon sanonut silloin sekä äidille että lapselle, että tää leikkimökki on saatu lahjoituksena kaikkien tämän pihan (kröhöm :whistle: ) lasten käyttöön, eikä kukaan voi sitä omia. Itse asuvat siis kauempana, eivät tässä taloyhtiössä.

No niin, eli ymmärsithän säkin pointin. Että asiaan pitää puuttua, eikä 4-vuotias voi määräillä kuka saa tehdä mitä. Totta kai ap siihen varmaan voi itsekin puuttua, mutta olisi tosiaan varmaan ihan kohtuullista, että se pojan OMA äiti sanoisi tilanteessa jotain?

mulla on juuri 2v täyttänyt ja kohta 4v täyttävät lapset (+ kaksi isompaakin!) ja hyvin heillä leikit menee samalla tasolla (ja iha normaalikehittyneitä molemmat), pitkät ajat leikkivät esim. kotileikkiä.
4v leikkii mielellään naapurin 2,5v:n kanssa, mutta jos toisen naapurin 6v tulee mukaan, pienempi saa "jäädä" samoin jos tuolle 6v:lle tulee 7v oma keveri, meidän 4v "unohtuu"...sellasta se on!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No niin, eli ymmärsithän säkin pointin. Että asiaan pitää puuttua, eikä 4-vuotias voi määräillä kuka saa tehdä mitä. Totta kai ap siihen varmaan voi itsekin puuttua, mutta olisi tosiaan varmaan ihan kohtuullista, että se pojan OMA äiti sanoisi tilanteessa jotain?

Mun mielestä 4-vuotiaan ei edelleenkään tarvitse ottaa 2-vuotiasta mukaan leikkiin. Mutta ei hän voi estää 2-vuotiasta tekemästä hiekkakakkuja samassa hiekkalaatikossa missä hän ajaa autoilla...

Kun pojan oma äiti ei kerran mitään sano, niin vaihtoehtoja jää kaksi: sanoa itse, tai kärsiä hiljaa. Mä oon ajat sitten lakannut olettamasta että kaikki vanhemmat välittäisivät lastensa leikkipuistokäyttäytymisestä, ja ohjeistan omia ja vieraita aina kun koen sen tarpeelliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Mä olen itse sanonut lapselleni, että aina ei tartte kaikkien kanssa leikkiä. Enkä varmaan käskisi, että 2veen kanssa pitää leikkiä tasavertaisesti. En ole kertaakaan vaatinut (eikä ystäväpiirissä ole sitä toivottu ääneen) selvästi pienempien kanssa. Mutta kaikkien kanssa ei tartte leikkiä ja ne 4veet eivät edes tunnu osaavan leikkiä useamman kanssa yhtä aikaa, ainakaan kun on heikommin leikkiviä mukana. Isompien kanssa ryhmäleikit sujuvat jo paremmin, mutta silloin yleensä isommat ovat niitä jotka leikkiä vetävät.

Pomottaa toki omani ei saa, eikä käyttäytyä rumasti.

4-vuotiaani tuli juuri itkien sisälle, ku naapurin 6v oli tönäissyt ja sanonut, että ei saa tulla. Sanoin, että olipa tuhmasti tehty, mutta poikani voi mennä sitten muualle leikkimään.

6vuotiaan ei todellakaan tarvi leikkiä oman 4vuotiaani kanssa, mutta en hyväksy tönimistä. Ja voin kyllä vakuuttua, että 4-vuotiaani tulee tekemään saman tempun jollekin muulle lapselle....

Tämä ei liittynyt ap:n aiheeseen suoranaisesti. Seku vain kirjoitin :).

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
no ei siinä mun mielstä ole mittän outoa tai erikoista ettei 4-vuotias halua leikkiä 2-vuotiaan kanssa, ovathan he leikkitaidoissaan oletettavasti aivan eri tasoilla. leiki sinä sen 2-vuotiaasi kanssa jos ei ole muita kavereita, kyllä tuon ikäiselle riittää vielä äiti kaveriksi. ikäkavereita tulee sitten, kun lapsen omat leikkitaidot ovat kehittyneet niin paljon että yhteisleikki sujuu.

Ja tämä on silkkaa p*****.
Kyllä 2-vuotias osaa jo nauttia muiden lasten seurasta. Oma 2-vuotiaani kiljuu riemusta nähdessään muita lapsia.

tääkin lienee kiinni siitä onko lapsi päiväsitten täyttäny 2v vaiko jo 2vuotta 11kk.. iso ero vuodessa.
meidän just 2v rupee vasta pikkuhiljaa haluaan leikkiä muidenkanssa,muutenhan se on leikkiny vaan yksin muiden rinnalla. kun taas ylihuomenna kolme täyttävä haluaa jo hirveesti muiden seuraan.

Ja siihen porukkaan kyllä kuuluu joskus joitain jopa 1-vuotiaitakin, mutta jsotain syystä meidän lapsi ei saa tulla. Tuo 4-v sanoo myös joskus äidilleen että "äiti ei saa tulla!" ja äiti ei sano siihen mitään vastaan! jotenkin vaan itse ajattelisin niin, että pitäisi opettaa lapselle ettei ketään saa jättää ulkopuolelle.

Tuttavapiirissä on useita muitakin 4-vuotiaita ja 5-vuotiaita jotka eivät sillä lailla sulje pois leikistä kuten tämä yksi.

Toistan vielä, etten tarkoita että 2-veen pitäisi päästä SOTKEMAAN leikkejä, mutta että saisi leikkiä omiaan siinä vieressä.

Kyllä sanoisin edelleenkin tuossa tapauksessa 4v:lle, että tää puisto on kaikkien yhteinen ja "Maija" saa myös olla hiekkalaatikolla samalla tavalla, kuin te muutkin lapset. Jos äiti ei sano mitäään sano sinä kuitenkin.