4-vuotias tuttu lapsi on ilkeä, paha mieli oman lapsen puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän se niin on, että 4vuotiaalla eivät leikkitaidot ole sillä tasolla, että aina 2veen kanssa pystyisi leikkimään. Riippuu toki 2veestä. Suurin osa lapsista katsoo ihaillen isompia lapsia, mutta fakta on että ei se ole aina hyväksi leikkiä edes niiden isompien kanssa, kun ymmärrys puolin ja toisin ei suju. 2 veet useimmin leikkivät toki samassa tilassa isompien kanssa tyytyväisenä, mutta dialogi leikeissä ei kyllä suju.

Hyvä kun saadaan ne 4veet yhdessä leikkimään oikeasti samaa leikkiä ilman että joku vetää hernettä nenään ja saadaan toimia erotuomarina :) 4-veen äitinä sanoisin.

Käytännössä usein tarvitaan aikuinen kolmanneksi, että saadaan leikki pystyyn keskenään tuntemattomien 2 ja 4veen kanssa. Aikuinen ohjaa leikin sellaiseksi että 4veellä on kivaa ja 2vee pysyy mukana. Sisarukset sun muut on eri juttu.

Ja jos muut leikkivät, niin ei sitä kaikkien tartte leikkiä. Lapsia on erilaisia ja kaikkien kanssa leikit eivät suju. Ja se sujuminen voi vaihdella myös ihan päivästä.

Tee itse aloite ja ehdota leikkiä ja ohjaa se. Miksi sen toisen lapsen vanhemman pitää se tehdä? Hän ei ehkä ymmärrä että tilanne on sinulle tärkeä, varsinkin jos yleensä näkee muiden leikkivän lapsi kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
no ei siinä mun mielstä ole mittän outoa tai erikoista ettei 4-vuotias halua leikkiä 2-vuotiaan kanssa, ovathan he leikkitaidoissaan oletettavasti aivan eri tasoilla. leiki sinä sen 2-vuotiaasi kanssa jos ei ole muita kavereita, kyllä tuon ikäiselle riittää vielä äiti kaveriksi. ikäkavereita tulee sitten, kun lapsen omat leikkitaidot ovat kehittyneet niin paljon että yhteisleikki sujuu.

Ja tämä on silkkaa p*****.
Kyllä 2-vuotias osaa jo nauttia muiden lasten seurasta. Oma 2-vuotiaani kiljuu riemusta nähdessään muita lapsia.

mutta sun 2-vuotiaan leikkitaidot ei silti ole normaalin 4-vuotiaan tasolla. ymmärrätkö eron?

Kuka niin on väittänyt?
Kommentoin vaan tota sun ikuisuusväitettä: 2-vuotias ei vielä tarvitse muuta kun äidin seuraa. Hohhoijaa.

näinkään en väittänyt. vaan kirjoitin että 2-vuotiaalle riittää leikkikaveriksi äiti, jos ei niitä ikäkavereita ole. ja kyllä 2-vuotiaiden leikit vielä enimmäkseen ovat niitä rinnakkainleikkejä, vaikkakin varmasti siitä kaverin seurasta tykkäävätkin. mutta ei vierasta 4-vuotiasta voi velvoittaa olemaan 2-vuotiaan seuraneitinä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Niin ei munkaan mielestä 4-vuotiasta voi sanoa millään ilveellä ilkeäksi. Kokeilee rajojaan ja voi tehdä mitä huvittaa mutta ilkeyttä se ei ole. Aikuisen kuuluu opettaa ottamaan toisten tunteita huomioon.

Samaa mieltä. Mulla on 4v, joka tykkää leikkiä naapurin 2,5-vuotiaan kanssa. Mutta jos tulee oman ikäistään seuraa, niin tämä pieni jää kyllä yleensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Meillä on lapset 4 v ja 2 v joten ymmärrän hyvin tuon tasoeron. En pakottaisi 4 v:tä leikkimään 2 v:n kanssa, mutta en hyväksyisi tuollaista pois komentamistakaan. Toisin sanoen kyllä se 2 v saisi puistossa mennä mihin haluaa ja leikkiä millä haluaa ilman että 4 v komentelee. Jos nyt tilanteen oikein ymmärsin.

Samoilla linjoilla. Ylipäätänsä haluan oman 4-vuotiaani kasvattaa niin, ettei kenenkään mieltä pahoiteta, eikä ketään todellakaan komennella.

Miksi pienemmät pitää aina huomioida, mutta isompia ei?

Ts. pieni pitää ottaa mukaan, mutta isommilla ei siten ole mahdollisuutta leikkiä rauhassa tai olla juuri niin raisuja kuin 4-vuotiaat haluavat olla.

Varsinainen kiusaaminen on sitten eri asia. 2 v:llä on oikeus esim. tulla samalle hiekkalaatikolle.

ei mulle oo tullu mieleen loukkaantua siitä ettei meiän melkein 2vee pääse isojen leikkeihin,itseasiassa ohjaan hänet muualle pois jaloista.Ei tuo kyllä vielä osaakkaan erityisemmin leikkiä eikä isompien leikkeihin yleensä pyrikkään.
Onko ap:n lapsi lähempänä 3 kuin 2 vuotta? nuo noin 3veet on yleensä päässeet isompien leikkeihin meiän puistossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Ts. pieni pitää ottaa mukaan, mutta isommilla ei siten ole mahdollisuutta leikkiä rauhassa tai olla juuri niin raisuja kuin 4-vuotiaat haluavat olla.

Varsinainen kiusaaminen on sitten eri asia. 2 v:llä on oikeus esim. tulla samalle hiekkalaatikolle.

Pienemmät huomioidaan siten, että heidät otetaan hetkeksi mukaan leikkiin.
Isommat huomioidaan antamalla heille pienemmiltä leikkirauha.

Tätä ketjua lukiessa en kyllä enää ihmettele koulukiusaamisen yleistymistä.. Jos äitien mielestä todella on ok, että yksi lapsi - olkoonkin pienempi - käsketään pois ja suljetaan kokonaan leikkien ulkopuolelle.

Ihan ap sanoo myös että lapsen kanssa leikkivät muut lapset. Minusta taas ei voi olettaa että kaikkien lasten on leikittävä MINUN lapseni kanssa. Se on hyvä jos osa leikkii.

Se että joku sanoo, että "mä en leiki sun kaa" on normaalia ja kaikki kokevat sitä. Jos se menee oikeasti syrjiväksi, niin siihen on puututtava, olen itsekin siihen puuttunut. Mutta minusta tässä ei kuulosta siltä. 4-veetä toki voi opettaa kertomaan nätimmin, että jos ei halua leikkiä jonkun kanssa ja hän ei toki saa määräillä miten muut leikkivät (pomottaa).

No tottakai huomioidaan. Niin kun juuri joku tuolla kirjoitti, on niiden pienempien vanhempien asia pitää huolta, ettei pienempi lapsi riko isompien leikkejä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
no ei siinä mun mielstä ole mittän outoa tai erikoista ettei 4-vuotias halua leikkiä 2-vuotiaan kanssa, ovathan he leikkitaidoissaan oletettavasti aivan eri tasoilla. leiki sinä sen 2-vuotiaasi kanssa jos ei ole muita kavereita, kyllä tuon ikäiselle riittää vielä äiti kaveriksi. ikäkavereita tulee sitten, kun lapsen omat leikkitaidot ovat kehittyneet niin paljon että yhteisleikki sujuu.

Ja tämä on silkkaa p*****.
Kyllä 2-vuotias osaa jo nauttia muiden lasten seurasta. Oma 2-vuotiaani kiljuu riemusta nähdessään muita lapsia.

Osaa nauttia juu, muttei osaa leikkiä muiden kanssa. 4-vuotiailla on roolileikkejä ym. eikä se 2v siinä oikein mukana pysy. jos on itsellä pienempiä sisaruksia onnistuu tuo pienempien mukaan ottaminen paremmin. Kyllä minäkin leikin itse oman 2v:ni kanssa, häntä kiinnostaa isompien touhut, mutta on selkeästi leikeissä tiellä, joten parempi antaa hetken seurata ja sitten kiinnittää mielenkiinto muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja t:

Miksi pitää ottaa hetkeksi mukaan leikkiin?
Onko siinä mitään järkeä sen kaksivuotiaankaan kannalta? Saa hetken aikaa olla mukana, mutta sitten ei oo enää tervetullut.

Onko siinä mitään järkeä sen kaksivuotiaankaan kannalta? Saa hetken aikaa olla mukana, mutta sitten ei oo enää tervetullut.

Huomaa että et ole koskaan kokeillut, jos tätä tarvitsee kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
ei mulle oo tullu mieleen loukkaantua siitä ettei meiän melkein 2vee pääse isojen leikkeihin,itseasiassa ohjaan hänet muualle pois jaloista.Ei tuo kyllä vielä osaakkaan erityisemmin leikkiä eikä isompien leikkeihin yleensä pyrikkään.
Onko ap:n lapsi lähempänä 3 kuin 2 vuotta? nuo noin 3veet on yleensä päässeet isompien leikkeihin meiän puistossa.

No mun oma 2-vuotiaani lähinnä puistossa yrittää juosta isompien perässä ja katsoa mitä he tekevät. Ujo on kuitenkin, eikä todellakaan uskalla koskea mihinkään, kunhan uteliaana haluaa seurata mukana - ja välillä palaa omiin touhuihinsa.

Kyllä mä ymmärrän että ap:ta surettaa siinä jos joku isompi poika on karjumassa että "sinä et saa tulla". Eri asia jos pieni yrittää sotkea leikkejä.

.

Todellakin näin. Kun katsoo, minkälaisia oman pojan leikit ovat olleet kaverien kanssa niin on oikeastaan parempikin että siinä eivät ole pienet jaloissa. Ja juuri nuo rajut leikit tuntuvat olevan niitä tärkeitä ulkosalla leikittäessä.

Ei tietenkään ole oikein, että systemaattisesti yksi jätetään ulkopuolelle, mutta valitettavasti se menee niin, että isommat leikkivät keskenään ja pienemmät keskenään. En oikeastaan keksi kovinkaan montaa leikkiä, jota juuri 5 täyttänyt poikani pystyisi kaksivuotiaan kanssa leikkimään.

Onko siitä kauan kun oma lapsesi oli 2-vuotias?
Ei sen ikäiset kauaa jaksa keskittyä, poistuvat ihan itse omiin puuhiinsa. Mutta varmasti heille tärkeää saada hetken olla muiden mukana.

Meillä on samanlainen tilanne kuin ap:llä siinä mielessä, että meidän puistossa käy vain vanhempia lapsia. Mä olen ottanut sen asenteen, että sanon heti pojalle, että nyt kuule muilla on sellaiset leikit, jotka ei sulle vielä sovi ja että keksitään me jotain omaa leikkiä. Poika ymmärtää sen hyvin ja me sitten tehdään omia juttuja. Toki 2-vuotias kaipaa jo muiden lasten seuraa, mutta me haetaan sitä sitten kerhoista ja tuttavien lapsista aina kun mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:

Ei sen ikäiset kauaa jaksa keskittyä, poistuvat ihan itse omiin puuhiinsa. Mutta varmasti heille tärkeää saada hetken olla muiden mukana.

Mutta eikös näin olekin. Ap kirjoittaa että muut leikkivät hänen kanssaan, mutta _yksi_ lapsi ei.

meidän puistossa käy myös vähän isompia lapsia ja vaik meidän lapsi on vast vähän reilun vuoden ikänen niin on tosi tohkeissaan ku yks 4v poika tulee aina leikkimään sen kanssa ja hauskuuttaa et kyllä pienetkin lapset tykkää muidenki ku äitin seurasta... Ei mun mielestä oo reilua pakottaa isompia ottaa väkisin leikkiin mukaan pienempiä jos ne sotkee leikit mutta sellanen olis kyllä kohtuullista opettaa ettei saa sanoa rumasti esim että ei oteta tota leikkiin mukaa ja mee pois ym koska sit lapsi oppii jo pienestä pitäen mikä on kiusaamista ja loukkaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Ymmärrän että harmittaa. Keskustelisin tuon 4-vuotiaan äidin kanssa että antaa poikansa ottaa oman poikasi leikkiin ja että tämä hänen poikansa miettisi miltä tuntuu jos häntä ei oteta mukaan. Aikuinen kuitenkin asettaa rajat lapsen käyttäytymiselle.

Se on niin helppoa sanoa. Odottakaa, kun omat lapsenne ovat sen 4 ja enemmän.

Poikani täytti juuri 5vuotta ja kyllä sen ikäisillä on jo omat leikit, joihin kyllä pienemmätkin haluavat mukaan. Myös alle 2 vuotias pikkusisko. Ilkeä ei saa olla, mutta ei lasta voi "pakottaa" leikkimään "vauvojen" kanssa. Vanhemman tulee opettaa lasta käyttäytymään ja kauniisti ilmaista pienemmille, etteivät tule häiritsemään leikkiä.

Siitä on 2 v aikaa kun mun kuopus oli kaksivuotias.

Mulla on 4 v ja 6 v lapset, ja joskus puistossa vähän ärsyttää kun esim. sählypeliin laitetaan mukaan joku 2 v joka ei todellakaan osaa pelata, ja on vain tiellä, ja pian itkee kun saa pallosta tai mailasta :ashamed:

No se onkin eri asia. Samoin tietenkin se, jos pieni rikkoo tahallaan isompien leikkejä. Se on sitten taas sen pienemmän vanhemman vastuulla valvoa että niin ei tapahdu.

Mutta kyllä on kohtuullista antaa sen pienen pyöriä siellä kintereillä, eikä eristää kokonaan, niin kuin ap:n tapauksessa "Lauri ei saa tulla, muut saa". Kyllä 2-vuotias osaa jo pahoittaa mielensä sen takia.

Niin. sitä mä tarkoitinkin että olisi kiva jos vanhemmat opettaisivat lapsilleen muiden huomioon ottamista. En tarkoita että 2-vuotiaan pitää päästä varsinaisesti mukaan sotkemaan leikkejä, mutta saisi leikkiä siinä vieressä. Kun nyt tilanne on se, ettei suurinpiirtein saa tulla samalle hiekkalaatikolle jossa 4-v on kavereidensa kanssa. Ja siihen porukkaan kyllä kuuluu joskus joitain jopa 1-vuotiaitakin, mutta jsotain syystä meidän lapsi ei saa tulla. Tuo 4-v sanoo myös joskus äidilleen että "äiti ei saa tulla!" ja äiti ei sano siihen mitään vastaan! jotenkin vaan itse ajattelisin niin, että pitäisi opettaa lapselle ettei ketään saa jättää ulkopuolelle.

Tuttavapiirissä on useita muitakin 4-vuotiaita ja 5-vuotiaita jotka eivät sillä lailla sulje pois leikistä kuten tämä yksi.

Toistan vielä, etten tarkoita että 2-veen pitäisi päästä SOTKEMAAN leikkejä, mutta että saisi leikkiä omiaan siinä vieressä.

En todellakaan menisi tuon 4-v:n äidille nillittämään että kaikki pitää ottaa mukaan. Tollaista se on, kun on kaksivuotias. Liian pieni joihinkin juttuihin ja tarpeeksi iso joihinkin. Aika auttaa siihenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tarkoita että 2-vuotiaan pitää päästä varsinaisesti mukaan sotkemaan leikkejä, mutta saisi leikkiä siinä vieressä. Kun nyt tilanne on se, ettei suurinpiirtein saa tulla samalle hiekkalaatikolle jossa 4-v on kavereidensa kanssa. Ja siihen porukkaan kyllä kuuluu joskus joitain jopa 1-vuotiaitakin, mutta jsotain syystä meidän lapsi ei saa tulla. Tuo 4-v sanoo myös joskus äidilleen että "äiti ei saa tulla!" ja äiti ei sano siihen mitään vastaan! jotenkin vaan itse ajattelisin niin, että pitäisi opettaa lapselle ettei ketään saa jättää ulkopuolelle.

No tuossa tilanteessa mä oon sanonut että XXX saa olla tässä siinä missä sinäkin, ja antanut muksun olla hiekkiksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun nyt tilanne on se, ettei suurinpiirtein saa tulla samalle hiekkalaatikolle jossa 4-v on kavereidensa kanssa. Ja siihen porukkaan kyllä kuuluu joskus joitain jopa 1-vuotiaitakin, mutta jsotain syystä meidän lapsi ei saa tulla. Tuo 4-v sanoo myös joskus äidilleen että "äiti ei saa tulla!" ja äiti ei sano siihen mitään vastaan! jotenkin vaan itse ajattelisin niin, että pitäisi opettaa lapselle ettei ketään saa jättää ulkopuolelle.
Kyllä sinäkin voit puhua sen 4-veen kanssa. Kertoa, että hiekkalaatikolle mahtuu vielä yksi (jos siellä on tilaa) ja voit vaikka keskustella hänen kanssansa mikä mättää. Oletko tehnyt jo niin? Vai annatko sinä sen 4veen pomottaa itseäsi?