4v lapsen nirsoilu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
alkaa mennä hermot.
joka ruoasta sanoo sellasella marisevalla äänellä, että en tykkääää....
joka ikinen kerta mä sanon, että maistaa pitää. se on aina ihan hirveetä tappelua, joskus menee TUNTI ennenkun suostuu maistaan pikkuisen haarukankärjellisen ja yleensä sitten tykkääkin, mutta sit alkaa mariseen kun ruoka on jäähtynyt. lämmitän ja syö vähän.
syöminen on ihan hirveän vaikeaa, mistään ei tykkää ja mitään ei halua suuhunsa laittaa, mä en jaksa. meillä ei syödä mitään välipaloja tai napostella mitään keksejä vaan on selkeet ruoka-ajat.
tätä on jatkunut jo melkein vuoden, loppuuko tää koskaan?
toisinaan mua hävettää sen nirsoilu kun muiden lapset syö hyvällä halulla lautaset tyhjäks ja meidän ipana vaan märisee et ei tykkää. todella ikävää käytöstä, enkä ymmärrä mistä sen on oppinut kun muut perheessä ovat kaikkiruokaisia. asiasta on puhuttu, mutta tuloksetta.
auttakaa!!

Meilläkin oli nirso esikoinen. Laitoin itse pisteen ruokataistelulle siten, että sanoin, että pakko ei ole syödä, mutta sitten ei saa keksiäkään jälkkäriksi. On tehonnut.

meillä ei tehoa toikaan.
lapsi huutaa pää punaisena miten olis halunnu keksin ja kun totean tyynesti, että sitten olis kannattanut syödä ruoka, niin huutaahuutaahuutaa. vissiin pahimman laatunen uhma lisänä tähän nirsoiluun. periks en oo ikinä antanut et olisin antanu jälkkäriä vaik ei oo maistanu, joten siitäkään ei oo kiinni.. hirveää huutoa ja tappelua, mua ottaa nykyään päähän jo valmiiks kaikki ruokailuhetket kun ne on niin vaikeita. lapsi osallistuu ruuanlaittoon ja mä en ole siinä hönkimässä niskaan et syösyösyö vaan en kiinnitä lapseen mitään huomiota, se vaan jankuttaa koko ajan et entykkää entykkää entykkää......

Meillä isompi (3½v) on myöskin nirso, pienempi 1½v syö taas ihan mitä vaan. Mä oon päättäny olla ottamatta mitää stressiä asiasta, syö tai on syömättä. Ruokaa tarjotaan ruoka-aikaan. Jos syö ruuan, on välipalalla mahdollisesti jäätelöä tai keksi tms jos ei niin ruisleipäpala... Itse olin lapsena myöskin hirmu nirso, eikä se tuputtaminen ja pakottaminen mitään auttanut... Lapset on erilaisia, vanhempaa lasta yökötti esim hirmu pitkään kun koitettiin siirtyä soseista tavalliseen ruokaa, kun taas tää meidän kuopus vaihtoi ihan "lennossa" mössöstä samaan ruokaan kuin muu perhe...

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää:
se vaan jankuttaa koko ajan et entykkää entykkää entykkää......

Meillä poistetaan pöydästä, jos ei lopeta jankutusta eikä suostu edes maistamaan. Yleensä tulee hetken kuluttua nöyränä takaisin ja alkaa syömään.

Ajattelitko, että on ruokahaluttomuutta vai vaan ennakkoluuloa? Joskus voi rauta-arvojen alhaisuus tehdä ruokahaluttomuutta. Ja, jos syö huonosti, sitä luultavasti onkin. Käy neuvolassa mittauttamassa hemppari. Mä tarjoilisin mm. rusinoita, joissa on rautaa. Vitamiinilisäkin vois olla hyväks. Ja, eiköhän tuo vaihe ohi mene.

ennakkoluulonen se on...
meil oli just 4v neuvola ja siel oli puhetta tästä ja kaikki oli ok..

mä viel laitan sille aina tosi pienen nökäreen sitä ruokaa et ei tuntuis niin ylitsepääsemättömältä jos lautasella olis kauhee läjä sapuskaa, mutta ei....
tiedän ja tiedostan et ei se nälkään kuole, mutta kyllä silti tuntuu jotenkin ahdistavalta kun mikään ei kelpaa, kaikki on pahaa jne. ja nyt tullu nää tekosyyt kehiin, et alkaa sattuun mahaan ja oksettaa ja särkee jalkaa ja ei voi syödä kun väsyttää ja hirvee tekoitku päälle.. huhhuh.

Uusimmat

Yhteistyössä