8vk vauva ei millään nuku päivisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiireinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kiireinen

Uusi jäsen
30.10.2005
3
0
1
Hei! Meidän typy oli ensimmäiset pari viikkoa sellainen, että vain söi ja nukkui... Sitten alkoi tahti muuttua, ja nykyään saan hänet koko päivän aikana (siis aamu 11- ilta 11) ehkä nukkumaan pari 15 min pätkää! Olen ihan kauhuissani tuosta! Vauva kyllä on väsynyt, ja sitten ei tiedä mitä tekisi, söisikö tissiä vai huutaisiko...eli hän on aika sekaisin, ja yleensä se menee sitten huudoksi...johon hän lopulta nukahtaa, mutta jo vartin päästä herää itkien... ilmavaivoja on ja sitä iltaitkemistä, illalla poraa 2 tuntia ennen kuin nukkuu... en tiedä valvottaako mahakivut sitten päivälläkin. Mutta ei varmaan ole hyväksi että näin pieni ei päivisin nuku... tuttavan vauva, hieman vanhempi, vetää parit liki kolmen tunnin ja yhdet vajaan tunnin päikkärit! Se kuulostaa ihan autuaalliselta! Minä en edes suihkuun pääse ilman että otan vauvan sitteriin katsomaan ja kokoajan puhelen hänelle, ellen nouse aamukahdeksalta ennen kuin vauva herää. Vauvan ensimmäinen unipätkä yöllä on n. 5 tuntia, loput sitten tunnin-kahden pituisia... Olen kokeillut vauvalle tuttelia, jos oma maitoni ei tekisikään häntä tyytyväiseksi, mutta tuttelin jälkeen kitisee vielä enemmän ja yhtä pian taas haluaa syödä uudelleen, kuin tissinkin jälkeen. Minun päiväni ovat sitä että tuli #&%?$!* alla koetan tehdä kotihommat, saada jossain välissä itsenikin kuntoon, imetän jatkuvasti ja välillä koetan epätoivoisesti saada vauvan nukahtamaan, mutta luovutan sitten kun olen vaikka liki tunnin sängyssä hänelle hyräillyt ja tuudittanut ja vauva vaan huitoo ja potkii ja vehtaa... ja nämä ongelmat vain pahenevat mitä isommaksi vauva tulee, vaikka eikö koliikinkin pitäisi ruveta aikaa myöten helpottamaan? Tätä on nyt vähän hankala lukea kun ei tullut kappalejakojakaan, mutta kirjoittaminen on vähän hankalaa kun on vauva sylissä...

Meillä on kanssa sama ongelma ollu, mutta nyt helpottaa. Luulen, että osaksi johtui mahavaivoista. Mutta ollaan nyt tehty niin, että ollaan viety neiti sänkyyn ku on itkuinen ja väsynyt. Siellä se vähän aikaa kitisee ja itkee, mutta jonkun ajan kuluttua nukahtaa. Tuttia ei huoli ja hermostuu vaan entisestään jos tuttia yritetään. Kannattaa kokeilla vaan ensin "huudattaa" sängyssä. Ja nyt ollaan opittu itkusta kuuntelemaan milloin on väsyä ja milloin kipua. Päivät oli mullaki silleen, että yritin vauvaa nukkumaan ja koko päivänä ei nukkunu ku max. puoli tuntia. Olin tosi huoletunut. Mutta en uskalla tässä vielä alkaa kehuskelemaan, että nyt menee tosi hyvin, sillä nyt on vasta eka viikko silleen että oon saanu sen nukkumaan 2-3 tunnin+2 tunnin päikkärit. Vähän vieläkin omasta mielestäni, mutta onneksi edes nämä :) Yöllä nukkuu 6-7 tuntia+2tuntia. Nuo päiväunet on tosin levottomia, itkee unissaan :'(
Mistäköhän sekin johtuu?
Vauveli on 8vkoa.

En tiedä nukutatko sisällä vai ulkona, mutta ei meidänkään vauva 6vkoa nuku päivisin kunnolla sisällä ja siksi olen jo nyt alkanut kehittämään kaksien päiväunien rytmiä ulos vaunuihin, siellä nukkuu aamusta 3-4h ja illasta lyhyemmän pätkän. Väliajoilla sitten saa nukahtaa sisälle jos on väsy. Iltanukuttamiset on vielä hakusassa (=rinnalle), mutta selkeä päivärytmi tuntuu vähän jo vaikuttavan siihenkin. Ja yliväsynyttä vauvaahan on tosi vaikea saada unille. Eli ihanteellinen rytmi kai olisi: herää-syö- seurustelee hetken ja heti ensimmäisten väsymysmerkkien ilmaannuttua- unille. Meillä väsähtää jo 1-1,5h kuluttua edellisistä unista.

minä en ole "koskaan" saanut vauvoja nukkumaan sisällä kunnonpäiväunia. ulos vaan vaunuihin, välillä joutuu käydä vähän väliä työntelemässä mutta sitkeästi kun jaksaa, kyllä nukuttaa hyvin. usein lapsi nukahtaa heti kun saa vaunut ovesta ulos. minulla on nyt kolmas vauva joka aloitti heti pariviikkoisena nukkumaan ulkona ja nukkuu parin kolmen tunnin unia kahdet päivässä. sisällä ottaa pikkutirsoja jos nukahtaa rinnalle

Ei ois kannattanu puhua mitään :'( Vauva ei oo nukkunu moneen päivään päivällä juuri yhtään... Tosi huolestuttavaa!!!!
En tiiä ku se nukahtaa sänkyyn, mutta hetken kuluttua herää itkemään ja siitä se rumba alkaa. Päivisin en ehdi tehdä yhtään mitään ku yrittää vaavia saada nukkuun ku se väsyksissään kitisee...

Miten tässä jaksaa?? Pliis antakaa neuvoja :(

No miksi et lähde kävelemään? Jos teet kunnon lenkin ja vauva nukahtaa syvään uneen niin ehkä jää sitten vaunuun vielä jatkamaankin unia? Jos ei ole nukkunut päiväunia niin yliväsyneenä voikin vaan kitistä eikä ainakaan nuku. Ei muuta kuin ulos ja lenkille, itsekin piristyt =) Haet ulkoilulla rytmiä päivään, heti aamusta kun väsähtää niin lähdet ulos kävelemään ja iltapäivällä toisen kerran.

Tää on tietysti mun mielipide, mutta näin pysyn "järjissäni" sisällä huonosti nukkuvan kanssa. ;)

kun meillä on hankala ku asutaan toisessa kerroksessa...
niin vauva yleensä herää siinä vaiheessa ku kannan hänet ensin ylös ja sitten vaunut haen alhaalta. mutta näin oon kyllä tehnyt ja ollu itsekin aina tunnin verran ulkona. Koskakohan tää helpottaa?? :'(

Meillä oli just toisinpäin, et aluksi ukkeli valvo päivät. Saatto mennä, ettei nukkunu yhtään tai sit ihan jonku pikkupätkän. Mut nyt kyllä nukkuu päivälläki aika paljon. Nytkin nukkumassa ;) ikää alkaa olemaan myös se 8viikkoa...

mulla on vähän nuorempi vauva (6 vk), mutta muuten oli sama tilanne, eli päivällä nukuttaminen kävi yhtäkkiä ihan mahdottomaksi, poika oli ihan yliväsynyt mutta ei vaan rauhoittunut mihinkään. massuvaivat ainakin valvotti, en tiedä mikä muu vaivasi. apu löytyi kanga-repusta! on tällainen pussimainen rengasliina, johon poika rauhoittuu parissa minsassa, ja nukkuu parhaimmillaan 2-3 tunnin unia, vaikka itse tekisin kotitöitä samalla (tai kirjoittelisin keskustelupalstalle, kuten nyt ;) )

Oppaissakin lukee että kun vauvaa on kannettu kohdussa jo se n.9 kk hän on tottunut siihen liikkeeseen. Sikshän kehtojakin on käytetty paljon. Kannattaa ihmeessä kokeilla noita kantoliinoja. Siinähän taas kannetaan sitä lasta. Noi 8 viikkoset on kyllä kovin nuoria vielä. Tekee muuten itsellekin hyvää lähteä ulos jopa sen 2 kertaa päivässä, tosin siinä menee taas vähän sitä omaa aikaa...Toivottavasti voitte hankkia lastenvahdin,sukulaisen tai jos lapsen isä voisi olla illan vauvan kanssa ja te pääsisitte tuulettumaan muutaman kerran viikossa...tai lastenhoitajan ihan sen vuoksi että voisitte saada hommiakin tehtyä...

nukkumaan ja minä oon kyllä alusta asti vaan laittanut lapsukaiset sinne ja kun ovat pari kertaa kokeilleet huutoa niin sen jälkeen kyllä ovat nukahtaneet ilman enempiä kitinöitä. Periksi ei kannata antaa jos haluaa itselleen ees vähän lepoa.Mulla esikko oli koliikkivauva joten lepo oli enemmän kun tervetullutta päivällä:)

Kantoliinaa suosittelisin minäkin. Siinä saa kädet vapaaksi kotitöiden tekoon ja vauva nukkuu tyytyväisenä useita tunteja varsinkin jos välillä vähän kävelee. Meilläkin nimittäin oli samaa ongelmaa ja ollaan se ratkastu silleen, että poika vetää aamu-unet kantoliinassa, päiväunet vaunuissa kun mennään lenkille ja iltaunet kenties sylissä tai nukutetaan viereen sängyllä.

koska sitten et itse saa lepoaikaa itsellesi. Vauvan paras on levänneet vanhemmat ja kun totutat vauvan joko kehtoon tai kantoliinaan niin vaikea sitä on sit muualle saada nukkumaan..mut jokainen tietty tavallaan...Lasteni mummo on lestaadiolainen ja heillä onkin siis monta lasta, hyvät neuvot olen hältä saanut ja kertaakaan en ole katunut sitä et lapset olen opettanut nukkumaan vaunussa tai omassa sängyssä päiväunensa, ei missään muualla eikä liiallisessa hiljaisuudessakaan.

Ei nuku meilläkään tää 6viikkonen...en enää tiedä mitä koittas. Ei nuku sisällä, ei nuku vaunuissa mitenkään muuten kun kävelyllä, on niin lämminverinen ettei suostu liinaankaan kun heti tulee
hiki...
Ainoastaan tissillä nukkuu mutta herää välittömästi jos koettaa siirtää pois. Yöt sentään nukkuu, vaikka nukahtaminen voi kestää 1-2h ja yksin ei nukahda, huutaa ja huutaa kunnes on hysteerinen. Mutta päivät ja illat yhtä valvomista ja kitinää. Alussa söi ja nukkui kunnes yhtäkkiä loppui päikkärit.

5 viikkoinen ei nuku päivisin kuin pieniä pätkiä :wave: mitä keksin hänelle kun on selkeästi väsynyt ja äitikin väsynyt......Ollaan annettu vähän aikaa huutaa kun siis hän on saanut ruokaa tarpeeksi ja kuivat vaipat,seuraa,ei ole kylmä ei kuuma eli kaikki kunnossa ja hän on selkeästi väsynyt,haukottelee jne.....tuntuu vaan kamalalta keinolta että joutuu huutamaan vähän ennen unta........ihan kuin hän tappelisi jonkin kanssa :| :o huitoo ja riehuu.ei siis niinkuin mahavaivaakaan...mutta jos alan nukuttaa esim.syliin,heijaa,tai joku muu rituaali niin hän aina sitä "vaatii" niin eipä hän sitten muualle totukkaan ja mun mielestä olisi aika raskasta pitkän päälle..syliä hän saa muutenkin jne.läheisyyttä.

Minusta tuollaiset 1-2 kk:n ikäiset vauvat on kyllä tosi pieniä vielä, eivätkä välttämättä "osaa" nukahtaa ilman apuja vaikka äiti sitä kuinka kovasti toivoisikin :) Olen näemmä kommentoinut aiemminkin tähän ketjuun - meillä tuo kantoliina pelasti ihan selkeästi päivät aina 3 kk:n ikään asti. Poika on nyt 6 kk 2 vk, ja hienosti on oppinut nukkumaan vaunuissa päikkärinsä nyt, kun on isompi. Iltaisin nukahtaa omaan sänkyyn ilman mutinoita, ja nukkuu 12 h yöunet yhdellä syötöllä.

Meidän tapauksessa siis ainakaan vauva ei oppinut jatkuvaa hyssytystä vaatimaan - päinvastoin, nykyään nukkuu parhaiten omassa rauhassaan. Tuo ihan sylivauva-aika on sen verran haastavaa muutenkin, että miksi vaikeuttaa sitä lisää yrittämällä opettaa vauvalle jotain, mihin se ei ole valmis? Jos vauva nukahtaa parhaiten syliin/kantoliinaan, nukkukoon sitten siinä. Tämä ainakin meillä toimi parhaiten, muilla voi tietty olla omat konstinsa :)

Olen ollut ihan samassa tilanteessa. Kokeilin kaikki keinot, eikä mikään tuntunu auttavan. Tytöllä oli vatsavaivoja myös. Kantamiseen en kuitenkaan suosittele, koska vaikka toisin väitetään, niin pienikin kyllä oppii siihen. Vauva nukkui kyllä syliin, mutta kun laski sänkyyn niin heräsi. Sitten vaan päätin, että nyt loppu ja vein sänkyyn nukkumaan ja annoin itkeä. Vierellä kävin aina pyllylle taputtelemassa. Samalla alotin rela-tipat ja nannia lisäksi (tutteli ei passannut). Aikakin tietysti tekee tehtävänsä, ja meillä nyt se tilanne (tyttö 2kk) että tyttö nukkuu päivällä ainakin yhdet kolmen-neljän tunnin unet ja sitten noin tunnin pätkiä. Illalla laitan nukkumaan ennen yhdeksää ja itkeskelee ensin 1-2tuntia ja nukahtaa. Nukkuu jo koko yön syömättä. Vaikka nyt sinulla tuntuu toivottomalta, niin kyllä se helpottaa. Ja muista pyytää apua jos te jaksa! Voimia sinulle!

jos ei ole päivissä kunnon rytmiä, ei kaikki vauvat nuku päivisin ja paras tapa miten pikkuinen nukahtaa on mielestäni mennä vain ulos pienelle kävelylle ja sitten kun nukkuun ja ite on väsy olla ulkona viel pikkuisen parvekkeelle tai jos olet tuttavan luona jätän omakotitalon pihalle nukkumaan ja siinä voipi nukkua 1h-3h tai sit tykkään meidän pieni nukkua kotona äidin tai isin viekussa. tuttipulloissa on myös eroja, jos on tavallinen pullo ja on muutenkin masu vaivoja ja menee paljon ilmaan massuun tulee itkuisemmaksi ja sit ei olleskaan nuku. pullo olisi hyvä olla koliikki pullo, joka vähentää ilman menoa masuun ja näin ei tule nii pipi masu. meillä on rinta että pullo ja ei ole kertaakaan pullon tai rinnan jälkeen enää ollu huutoa kun vaihdettin koliikki pulloon(avent)

Yhteistyössä